Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
eilander schreef:Even een vraagje: Wat denken jullie vd slagingskans op basis van alleen het papier met als mv Goodwill???
M.a.w. Ik zit in dubio om onze 1,5 jarige hengst van Zirocco blue x Goodwill te castreren omdat de gene met wie ik m samen heb dat graag wil omdat het hengstenhouden hem wat tegen valt.
Mijn eerste ingeving was niet doen. Maar als ie op basis van zijn papier toch niet heel ver komt kan ie net zo goed geruind worden.
En wie moet je bij het KWPN hebben die daar antwword op kan geven?
Het betreft :
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/658912
Het schijnt dat Goodwill niet geliefd is, vandaar.
eilander schreef:Bedankt voor je reactie.
Dat is precies waar ik mee omloop.
Dat Goodwill idd op wacht is gezet.
Het stammetje is goed genoeg idd in mijn beleving.
Maar hoe zwaar weegt een wachthengst?
Heb je enig idee wie ik bij het stamboek vragen moet?
Het is financieel misschien(waarschijnlijk sowieso) verstandiger om niks om te halen.
Maar als het met Goodwill erachter kansloos is dan kan ik dat beter nu al beslissen.
Idd zou een ander stamboek een optie kunnen zijn maar dan moet de mede eigenaar het er mee eenszijn. (of ik koop m terug...)
janderegelaa schreef:Ik vind sowieso dat Zangersheide of NRPS een veel vriendelijker keuringsbeleid hanteren, ook financieel. En toch scoren ze wel goed in de sport.
Vudress schreef:janderegelaa schreef:Ik vind sowieso dat Zangersheide of NRPS een veel vriendelijker keuringsbeleid hanteren, ook financieel. En toch scoren ze wel goed in de sport.
Omdat er daar veel meer goedgekeurd wordt? De onderkant van zo'n grote groep goedgekeurde hengsten dekt minimaal. Dat is financieel ook niet aantrekkelijk. Voor de sport heb je geen goedgekeurde hengst nodig, alleen maar onhandig.
janderegelaa schreef:Niet omdat ze er meer goedkeuren, maar omdat de kosten veel lager zijn. Het fokdoel van het KWPN is toch een sportpaard. Als je nu kijkt hoeveel KWPN hengsten daadwerkelijk het hoogste niveau halen dan is dat schokkend laag. Een mooi voorbeeld is de jaargang waar United verrichtingskampioen werd. Wup werd er toen op de laatste dag uitgegooid. Wup is nu de enige van die jaargang die GP gaat starten. Het NRPS keurde hem wél goed. Dus al zou het KWPN minder hengsten goedkeuren, het is geen garantie dat kwaliteit overblijft.
De huidige dekaantallen bij het KWPN - een enkele modehengst daar gelaten - zijn schrikbarend laag. Als je de statistieken erbij pakt is er een grote groep dat maar een handjevol merrie's krijgt. Als je dit afzet tegen de kosten van het keuringstraject van het KWPN dan kan dit niet uit. Heb je een goedkeuring van Z of NRPS dan is je hengst gewoon erkend voor het KWPN maar tegen veel lagere kosten in het keuringstraject.
Henkjan schreef:De kwantiteit en kwaliteit van de merrie's die bij United zijn gegaan zijn beduidend hoger dan de merrie's van Wup.
Vudress schreef:Ik denk dat de meeste fokkers nog aardig op het vizier hebben hoe Wup als jong paard door de baan heen ging. Het is niet voor niets dat het KWPN hem niet genomen heeft.
United heeft meer dan 'een paar' fijne nakomelingen gegeven.
Vudress schreef:Zegt dat wat over jou?
Ik vond het de eerste jaren een dweil aan de achterkant. Kwaaltje van Welt Hit.
[***] schreef:Een merrie hoeft een hengst toch niet te verbeteren? Dat is de omgekeerde wereld.
1 voorbeeld zoals dat van Wup zegt niks over een stamboekbeleid, er zijn talloze voorbeelden die de andere kant laten zien.
En niet ieder paard dat de GP bereikt is een fokdier.
janderegelaa schreef:Het zegt niets over mij, het zegt dat ik het niet uit 2e hand heb.
Citaat:Het achterbeen is nu in ieder geval geen bron van zorg meer en we fokken voor de hogere sport, niet voor de ongetrainde dweilen. En wie er mee wil fokken kan het beste een merrie met een sterk achterbeen gebruiken.
eilander schreef:Zojuist de Heer Versteeg , fokkerijraadslid hk commissie en de her WY VDL gebeld.
Goodwill is idd de zwakke schakel maar moet , mits voldoende compensatie, gezien de predikaten en sport in de moederlijn niet een reden zijn om m eruit te wippen.
Dus we stellen het selectie moment uit tot het voorjaar en laten we hem eerst wat vrijspringen e.d.
Ik vrees alleen dat ik de andere helft terug zal moeten kopen.
[***] schreef:Dus bij gebleken geschiktheid geeft het KWPN ze alsnog een kans op latere leeftijd, dus dan vraag ik me af waar je kritiek op het fokbeleid van het KWPN op gebaseerd is en waarom je daar dan een hengst aan wil bieden. Dan ga je toch mooi naar het NRPS? Als je hengst straks Grand Prix loopt kan hij evengoed KWPN erkenning krijgen![]()
Met de huidige dekaantallen van de jonge hengsten (op de enkele uitschieter na) lijkt mij de weg van de sport (of Vion, Pavo) sowieso eigenlijk een meer logische keus dan het dure en intensieve traject van een hengstenkeuring, verrichtingsonderzoek en hengstencompetitie.
.