Jonge hengsten voor HK 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:43

Even een vraagje: Wat denken jullie vd slagingskans op basis van alleen het papier met als mv Goodwill???
M.a.w. Ik zit in dubio om onze 1,5 jarige hengst van Zirocco blue x Goodwill te castreren omdat de gene met wie ik m samen heb dat graag wil omdat het hengstenhouden hem wat tegen valt.
Mijn eerste ingeving was niet doen. Maar als ie op basis van zijn papier toch niet heel ver komt kan ie net zo goed geruind worden.
En wie moet je bij het KWPN hebben die daar antwword op kan geven?
Het betreft :
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/658912

Het schijnt dat Goodwill niet geliefd is, vandaar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:01

eilander schreef:
Even een vraagje: Wat denken jullie vd slagingskans op basis van alleen het papier met als mv Goodwill???
M.a.w. Ik zit in dubio om onze 1,5 jarige hengst van Zirocco blue x Goodwill te castreren omdat de gene met wie ik m samen heb dat graag wil omdat het hengstenhouden hem wat tegen valt.
Mijn eerste ingeving was niet doen. Maar als ie op basis van zijn papier toch niet heel ver komt kan ie net zo goed geruind worden.
En wie moet je bij het KWPN hebben die daar antwword op kan geven?
Het betreft :
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/658912

Het schijnt dat Goodwill niet geliefd is, vandaar.

Nou, ik denk dat gezien het fokkende vermogen van de merrie jouw hengst niet kansloos is. Je moet natuurlijk wel in je achterhoofd houden dat Goodwill voor het KWPN op wacht gezet is. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een wachthengst MV is van een goedgekeurde hengst.

Mocht je toch bezorgd zijn dat het niet lukt bij het KWPN, die zijn voor mij allang niet meer heilig, Zangersheide is voor zo'n springhengst ook een mooi stamboek.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:11

Bedankt voor je reactie.
Dat is precies waar ik mee omloop.
Dat Goodwill idd op wacht is gezet.
Het stammetje is goed genoeg idd in mijn beleving.
Maar hoe zwaar weegt een wachthengst?

Heb je enig idee wie ik bij het stamboek vragen moet?

Het is financieel misschien(waarschijnlijk sowieso :+ ) verstandiger om niks om te halen.
Maar als het met Goodwill erachter kansloos is dan kan ik dat beter nu al beslissen.

Idd zou een ander stamboek een optie kunnen zijn maar dan moet de mede eigenaar het er mee eenszijn. (of ik koop m terug...)

MariekeA

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:22

Stamboek-inspecteur??

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:29

eilander schreef:
Bedankt voor je reactie.
Dat is precies waar ik mee omloop.
Dat Goodwill idd op wacht is gezet.
Het stammetje is goed genoeg idd in mijn beleving.
Maar hoe zwaar weegt een wachthengst?

Heb je enig idee wie ik bij het stamboek vragen moet?

Het is financieel misschien(waarschijnlijk sowieso :+ ) verstandiger om niks om te halen.
Maar als het met Goodwill erachter kansloos is dan kan ik dat beter nu al beslissen.

Idd zou een ander stamboek een optie kunnen zijn maar dan moet de mede eigenaar het er mee eenszijn. (of ik koop m terug...)

Ik vind sowieso dat Zangersheide of NRPS een veel vriendelijker keuringsbeleid hanteren, ook financieel. En toch scoren ze wel goed in de sport.

En inderdaad, als je KWPN belt kun je advies krijgen ivm de afstamming.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:18

janderegelaa schreef:
Ik vind sowieso dat Zangersheide of NRPS een veel vriendelijker keuringsbeleid hanteren, ook financieel. En toch scoren ze wel goed in de sport.

Omdat er daar veel meer goedgekeurd wordt? De onderkant van zo'n grote groep goedgekeurde hengsten dekt minimaal. Dat is financieel ook niet aantrekkelijk. Voor de sport heb je geen goedgekeurde hengst nodig, alleen maar onhandig.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:42

Vudress schreef:
janderegelaa schreef:

Omdat er daar veel meer goedgekeurd wordt? De onderkant van zo'n grote groep goedgekeurde hengsten dekt minimaal. Dat is financieel ook niet aantrekkelijk. Voor de sport heb je geen goedgekeurde hengst nodig, alleen maar onhandig.

Niet omdat ze er meer goedkeuren, maar omdat de kosten veel lager zijn. Het fokdoel van het KWPN is toch een sportpaard. Als je nu kijkt hoeveel KWPN hengsten daadwerkelijk het hoogste niveau halen dan is dat schokkend laag. Een mooi voorbeeld is de jaargang waar United verrichtingskampioen werd. Wup werd er toen op de laatste dag uitgegooid. Wup is nu de enige van die jaargang die GP gaat starten. Het NRPS keurde hem wél goed. Dus al zou het KWPN minder hengsten goedkeuren, het is geen garantie dat kwaliteit overblijft.

De huidige dekaantallen bij het KWPN - een enkele modehengst daar gelaten - zijn schrikbarend laag. Als je de statistieken erbij pakt is er een grote groep dat maar een handjevol merrie's krijgt. Als je dit afzet tegen de kosten van het keuringstraject van het KWPN dan kan dit niet uit. Heb je een goedkeuring van Z of NRPS dan is je hengst gewoon erkend voor het KWPN maar tegen veel lagere kosten in het keuringstraject.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:09

Ik kom even binnenvallen.

Wbt de vraag over de Zirocco Blue uit de Goodwill. Als jij denkt dat je een hele goede hebt is het KWPN niet heilig. Er worden elk jaar misschien 10 hengsten gekeurd, de kans dat je daarbij zit is erg klein natuurlijk. Zoals al gezegd is kan je ook kijken bij een ander stamboek zoals het Zangersheide, NRPS of AES. (als je je hengst ggk wilt hebben) Als blijkt in de sport dat het een goede is wordt hij uiteindelijk toch overal goedgekeurd/erkent.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:23

janderegelaa schreef:
Niet omdat ze er meer goedkeuren, maar omdat de kosten veel lager zijn. Het fokdoel van het KWPN is toch een sportpaard. Als je nu kijkt hoeveel KWPN hengsten daadwerkelijk het hoogste niveau halen dan is dat schokkend laag. Een mooi voorbeeld is de jaargang waar United verrichtingskampioen werd. Wup werd er toen op de laatste dag uitgegooid. Wup is nu de enige van die jaargang die GP gaat starten. Het NRPS keurde hem wél goed. Dus al zou het KWPN minder hengsten goedkeuren, het is geen garantie dat kwaliteit overblijft.

De huidige dekaantallen bij het KWPN - een enkele modehengst daar gelaten - zijn schrikbarend laag. Als je de statistieken erbij pakt is er een grote groep dat maar een handjevol merrie's krijgt. Als je dit afzet tegen de kosten van het keuringstraject van het KWPN dan kan dit niet uit. Heb je een goedkeuring van Z of NRPS dan is je hengst gewoon erkend voor het KWPN maar tegen veel lagere kosten in het keuringstraject.

Wat heb je aan een goedgekeurde hengst die niets dekt? Die levert ook geen euro's op.

Grand Prix rijden gaat over veel meer dan alleen goede paarden. Het gaat ook om het juiste management, de juiste ruiter en een lange adem hebben. Wup heeft het geluk met een amazone met een lange adem, voor wie het ook haar eerste paard is. De druk op Wup was in de beginjaren ook veel minder hoog dan op United, Uptown en Uphill. Ik weet trouwens niet of je van Wup heel blij moet worden in de fokkerij. Van United zijn toch al een heel aantal goede paarden gekomen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:30

De kwantiteit en kwaliteit van de merrie's die bij United zijn gegaan zijn beduidend hoger dan de merrie's van Wup.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:26

Henkjan schreef:
De kwantiteit en kwaliteit van de merrie's die bij United zijn gegaan zijn beduidend hoger dan de merrie's van Wup.

En daarbij, gezien de aantallen die United heeft gedekt komen er altijd wel een paar goede bovendrijven. Bovendien heb ik uit het veel kleinere aantal dekkingen van Wup ook al een aantal fijne paarden gezien. Waaronder een 2e en 3e bezichtigingshengst bij het KWPN en de merriekampioen bij het NRPS.

Daarnaast heb je met Wup eindelijk weer eens een hengst zonder JFF erin.

Binnenkort start hij GP en met de juiste score is hij meteen KWPN erkend. Eens zien hoeveel mensen hem dan gebruiken in 2013.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:51

Ik denk dat de meeste fokkers nog aardig op het vizier hebben hoe Wup als jong paard door de baan heen ging. Het is niet voor niets dat het KWPN hem niet genomen heeft.

United heeft meer dan 'een paar' fijne nakomelingen gegeven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:58

Vudress schreef:
Ik denk dat de meeste fokkers nog aardig op het vizier hebben hoe Wup als jong paard door de baan heen ging. Het is niet voor niets dat het KWPN hem niet genomen heeft.

United heeft meer dan 'een paar' fijne nakomelingen gegeven.

Wup is er op de laatste dag van het verrichtingsonderzoek uitgegaan dus zo rot liep hij niet. Daarnaast heeft zijn eigenaar er voor gekozen om hem toch te presenteren en daar liep hij echt niet slechter dan de anderen. Ik was erbij, was de buitenpresentatie in Ermelo.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:18

Zegt dat wat over jou?

Ik vond het de eerste jaren een dweil aan de achterkant. Kwaaltje van Welt Hit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:36

Vudress schreef:
Zegt dat wat over jou?

Ik vond het de eerste jaren een dweil aan de achterkant. Kwaaltje van Welt Hit.

Het zegt niets over mij, het zegt dat ik het niet uit 2e hand heb.

Het achterbeen is nu in ieder geval geen bron van zorg meer en we fokken voor de hogere sport, niet voor de ongetrainde dweilen. En wie er mee wil fokken kan het beste een merrie met een sterk achterbeen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:04

Een merrie hoeft een hengst toch niet te verbeteren? Dat is de omgekeerde wereld.
1 voorbeeld zoals dat van Wup zegt niks over een stamboekbeleid, er zijn talloze voorbeelden die de andere kant laten zien.
En niet ieder paard dat de GP bereikt is een fokdier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:18

Nee, hoe was dat ook al weer met Lingh?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:22

[***] schreef:
Een merrie hoeft een hengst toch niet te verbeteren? Dat is de omgekeerde wereld.
1 voorbeeld zoals dat van Wup zegt niks over een stamboekbeleid, er zijn talloze voorbeelden die de andere kant laten zien.
En niet ieder paard dat de GP bereikt is een fokdier.

Lees voor het gemak de KWPN fokadviezen bij een hengst eens. Daar staat in principe altijd bij waar een merrie aan moet voldoen. Onderstaand advies is van United bijv.

United lijkt geschikt voor goed ontwikkelde rijtypische merries die goed in het rechthoeksmodel staan. De hals moet niet te verticaal aangezet zijn en de bovenbouw dient sterk te zijn. De hengst kan in beweging zelfhouding, souplesse en het vermogen tot schakelen toevoegen.

Feitelijk staat er dus dat United een vierkantsmodel kan geven met een verticale hals en een zwakke rug.

Zo kan er bij Wup als aandachtspunt bijv. staan dat de merrie een sterk achterbeengebruik moet hebben.

Zoals jij het schetst Janne, kijk je dus niet naar een merrie en moet de hengst al het verbeterwerk doen. Zo werkt het natuurlijk niet, de combi moet klikken. De allerbeste hengst en de allerbeste merrie kunnen samen een waardeloze combinatie vormen omdat ze elkaars mindere punten versterken terwijl een hengst als Wup op een moederlijn met een sterk achterbeen wel dressuurmodel en voorbeengebruik kan toevoegen. En hoe het in de praktijk uitpakt weet je pas als het veulen ernaast ligt. Helaas :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:32

NatasjavE schreef:
Nee, hoe was dat ook al weer met Lingh?

Maar Lingh is nooit verder gekomen dan de 1e bezichtiging...

Painted Black en Florencio zijn ook via de NRPS deur binnengekomen bij het KWPN naar aanleiding van hun sportprestaties en toch goede vaderpaarden gebleken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:20

Dus bij gebleken geschiktheid geeft het KWPN ze alsnog een kans op latere leeftijd, dus dan vraag ik me af waar je kritiek op het fokbeleid van het KWPN op gebaseerd is en waarom je daar dan een hengst aan wil bieden. Dan ga je toch mooi naar het NRPS? Als je hengst straks Grand Prix loopt kan hij evengoed KWPN erkenning krijgen :Y)

Met de huidige dekaantallen van de jonge hengsten (op de enkele uitschieter na) lijkt mij de weg van de sport (of Vion, Pavo) sowieso eigenlijk een meer logische keus dan het dure en intensieve traject van een hengstenkeuring, verrichtingsonderzoek en hengstencompetitie.

Die fokadviezen neem ik nagenoeg nooit mee in de hengstenkeuze nee, die worden opgesteld als de hengst 3 jaar is en nog geen nakomelingen heeft. Net als fokwaarden, die hebben bij mij ook nog nooit een doorslaggevende rol gespeeld.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:27

janderegelaa schreef:
Het zegt niets over mij, het zegt dat ik het niet uit 2e hand heb.

Ik heb hem ook in die periode gezien en ik begreep heel goed waarom het KWPN hem niet genomen heeft.

Citaat:
Het achterbeen is nu in ieder geval geen bron van zorg meer en we fokken voor de hogere sport, niet voor de ongetrainde dweilen. En wie er mee wil fokken kan het beste een merrie met een sterk achterbeen gebruiken.

Je kunt een heel paard verbeteren door training. Er zijn alleen bepaalde dingen die je liever niet ziet bij een jong paard, omdat het veel werk is om dat beter te krijgen. Zeker bij jonge hengsten die de fokkerij moeten gaan dienen is het belangrijk dat ze correct gaan. Ik heb Wup nog geen Grand Prix zien lopen, dus of dat achterbeen geen probleem is weet ik niet. Volgens mij stond in de Paardenkrant dat hij niet vlug genoeg bleef in piaffe.

Wat hebben de prestaties van een specifiek geval met de selectieprocedure van het KWPN te maken?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:22

Zojuist de Heer Versteeg , fokkerijraadslid hk commissie en de her WY VDL gebeld.
Goodwill is idd de zwakke schakel maar moet , mits voldoende compensatie, gezien de predikaten en sport in de moederlijn niet een reden zijn om m eruit te wippen.
Dus we stellen het selectie moment uit tot het voorjaar en laten we hem eerst wat vrijspringen e.d.
Ik vrees alleen dat ik de andere helft terug zal moeten kopen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:24

MariekeA schreef:
Stamboek-inspecteur??

fokkerijraadslid hengstenkeuringcommissie gebeld op aanraden van VDL. ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:37

eilander schreef:
Zojuist de Heer Versteeg , fokkerijraadslid hk commissie en de her WY VDL gebeld.
Goodwill is idd de zwakke schakel maar moet , mits voldoende compensatie, gezien de predikaten en sport in de moederlijn niet een reden zijn om m eruit te wippen.
Dus we stellen het selectie moment uit tot het voorjaar en laten we hem eerst wat vrijspringen e.d.
Ik vrees alleen dat ik de andere helft terug zal moeten kopen.

Hoe oud is hij nu dan?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:43

[***] schreef:
Dus bij gebleken geschiktheid geeft het KWPN ze alsnog een kans op latere leeftijd, dus dan vraag ik me af waar je kritiek op het fokbeleid van het KWPN op gebaseerd is en waarom je daar dan een hengst aan wil bieden. Dan ga je toch mooi naar het NRPS? Als je hengst straks Grand Prix loopt kan hij evengoed KWPN erkenning krijgen :Y)

Met de huidige dekaantallen van de jonge hengsten (op de enkele uitschieter na) lijkt mij de weg van de sport (of Vion, Pavo) sowieso eigenlijk een meer logische keus dan het dure en intensieve traject van een hengstenkeuring, verrichtingsonderzoek en hengstencompetitie.

.

Janne volgens mij lees je niet goed want je zo "briljante" conclusie hierboven is dus precies want Jan zegt :)* . Hij adviseert om bovenstaande redenen naar het NRPS te gaan.