dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:07

Sky_As

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:16

even offtopic, maar mensen laten we het wel aardig houden tegen elkaar....er worden weer opmerkingen geplaatst die tegen het randje gaan.... ik zou het zonde vinden als dit interessante topic gesloten wordt.

Zoals op de foto's te zien zijn, staat of valt alles met het moment van de foto.
Je kunt ieder paard er zo voordelig of slecht op zetten als je zelf wilt.....dit vind ik dan ook niet altijd even redelijk om hier conclusies uit te trekken.
Ik vind het bit/zadelloze filmpje overigens erg gaaf om te zien, mooi ontspannen etc. En toch zie je foutjes waardoor deze combinatie zo op wedstrijd niet altijd even hoog zal scoren (maar ik vind het supergaaf en knap om te zien wat ze zo bereikt heeft!)
Betreft jurering op het hoogste niveau....ja, degene die bovenaan lopen op de wedstrijden mogen we toch vanuit gaan dat de jury dit de beste paarden vindt. Daar kunden wij wel van alles van vinden, maar dit is toch uiteindelijk waar ze heentrainen, om op grote concoursen (wereldbeker, OS, AKEN etc.) te scoren.
Degene die hier dus bovenaan lopen, zijn dus schijnbaar in de ogen van de proffesionals de beste.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:20

fokfanaat schreef:
die momenten die je kiest zijn kwa bewegingsafloop volledig op een ander moment geschoten

Als je zelf eens filmpjes gaat bekijken van evenwichtsmodellen of neerwaartgebouwde rompen, dan zal je zien (moet je wel elke keer stilzetten ;) ) dat dit soort momenten bij een evenwichtsmodel niet voorkomt opdat de achterhand het daar doet. en het paard zakt vanachter.
dat is bij neerwaartsgebouwde rompen bijna onmogelijk. (ga maar eens na hoe ver ze moeten zakken, om hetzelfde resultaat te bereiken)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:22

kun jij een standfoto plaatsen van de pre die je als piaffevoorbeeld ziet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:26

sarabande schreef:
En jij denkt dat door de beste combinatie ter wereld flink af te zeiken iedereen opeens op zon dik beest gaat zitten :?

Vind jij dit een dik beest dan?
Afbeelding

Blijkbaar heb je niet zo goed gelezen
óf, je wilt je gewoonweg niet verdiepen in de bouw van een paard.
er is altijd een verschil tussen afzeiken (waartoe jij je nu verlaagt) of kritisch kijken naar de bouw van een paard.
Ik zeg niets , maar dan ook niets dat het een *paard is.... , Parcival
Alleen mogen de fokkers zich wel eens achter de oren krabben
Voor jou is het de beste combinatie.
Voor mij niet...
ik zal liever op Totilas stappen dan op Parcival (heeft overigens nergens mee te maken of ik ze wel of niet lief of mooi vind)
Als ik moet kiezen tussen parcival rijden en surfen in de trapeze, kies ik het laatste

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:28

Sky_As schreef:
Betreft jurering op het hoogste niveau....ja, degene die bovenaan lopen op de wedstrijden mogen we toch vanuit gaan dat de jury dit de beste paarden vindt. Daar kunden wij wel van alles van vinden, maar dit is toch uiteindelijk waar ze heentrainen, om op grote concoursen (wereldbeker, OS, AKEN etc.) te scoren.
Degene die hier dus bovenaan lopen, zijn dus schijnbaar in de ogen van de proffesionals de beste.

prima, maar dan zal de FEI toch echt de reglementen moeten aanpassen, als ze wat nu de beste is, goed is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:39

fokfanaat schreef:
kun jij een standfoto plaatsen van de pre die je als piaffevoorbeeld ziet?

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:41

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:42

maar dit is toch geen opwaarts gebouwd paard imo.

Ik denk dat Parzival echt opwaarts gebouwd is op stand, maar niet het meeste gaat zitten in piaffe.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:43

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:43

maar dan krijg je weer 2 dingen door elkaar. Want waar kijkt een jury eerder naar, een correct paard, of een correcte proef!
want dit zijn ook weer 2 verschillende dingen.
Misschien staan ze nog steeds achter hun reglementen, maar als degene met een minder paard, toch uiteindelijk een nettere proef laat zijn.... ( dus piaffe op de plaats, pirouettes niet te groot, appyementen mooi groot scharend met de juiste buiging etc)
Want misschien lopen er wel betere paarden bij dan Parcival, maar als die "slechter" gereden worden, of tijdens de perfect uitgevoerde piaffe toch 3 meter naar voren zijn gegaan, zullen ze qua punten toch slechter eindigen.
En misschien kunnen paarden als Parcival en Salinero niet echt gaan zitten tijdens hun piaffe, maar hun achterbenen komen toch gemiddeld zo'n 10 cm hoger tijdens de oefeningen dan de rest van de tegenstanders (dus blijkbaar wordt dit toch zwaarder gerekend, het constant even hoog en regelmatig optillen van de benen dan het dalen in de achterhand).
En daar kunnen wij als leken van alles van vinden. Maar aangezien dit al heel lang zo is (al zo lang als Anky " de kampioen" is), zullen wij toch ergens iets over het hoofd zien.
En de Pre liefhebbers kunnen wel zeggen dat die paarden " de perfecte piaffe etc" uitvoert, maar als de jury daar anders over denkt, wie zijn wij? Misschien interpreteren wij de regels wel verkeerd....Het is ook een manier die je aan moet staan van bewegen, want hoe je het ook draait of keert, het is allemaal net wat meer beweging dan bijv. een KWPN-er. Net allemaal wat meer voorbeenactie etc.
Ik denk dat de jury's de laatste jaren het al iets meer kunnen waarderen....maar het is wel iets waar je van moet houden denk ik. Want de uitgestrekte draf van bijv. Fuego, ziet er gaaf uit op een foto, maar toch is het voor mij niet helemaal mijn ding (is mijn mening!), terwijl het technisch gezien misschien wel perfect is, toch is het niet mijn smaak.
Jureren draait naturulijk ook altijd om persoonlijke smaak!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:45

fokfanaat schreef:

Ik denk dat Parzival echt opwaarts gebouwd is op stand, maar niet het meeste gaat zitten in piaffe.

zet er maar eens een standfoto onder van parzival

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:46

kan ik helaas nergens vinden, ben er idd wel benieuwd naar.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:48

sarabande schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja maar je hebt van de neerwaartse ook wel erg ongelukkige foto's gekozen.

]

En jij denkt dat door de beste combinatie ter wereld flink af te zeiken iedereen opeens op zon dik beest gaat zitten :?

Iets helder en duidelijk laten zien wat jou ontgaan is, heeft met afzeiken niets van doen.

"Nieuw inzicht kent drie fases. Eerst wordt het belachelijk gemaakt, dan agressief bestreden en vervolgens als vanzelfsprekend gezien."
- Arthur Schopenhauer

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:52

fokfanaat schreef:
arie53 schreef:
De exacte criteria van een opwaarts of neerwaarts gebouwd paard staan hier.

http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf

geen exacte criteria..... jouw MENING.

wat begrijp je niet aan de uitleg? Ik vind het een heel duidelijk stukje
en een must te lezen en te begrijpen voor fokkers.
die hebben namelijk de zeggenschap over welke hengst op welke merrie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:53

fokfanaat schreef:
kan ik helaas nergens vinden, ben er idd wel benieuwd naar.

zal je toch moeten zoeken
maar begrijp je het neerwaartse romp verhaal?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:53

Afbeelding

Afbeelding

weer een paar mooie voorbeelden van verkeerd momentje......

zie de middelste foto van Fuego, voor en achterkant helemaal niet gelijk.....alleen al door een verkeerd momentopname.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:54

heeft niets met begrijpen te maken, het wordt hier gepresenteerd als feiten, terwijl het mening en inzicht betreft. Niets mis mee, maar niet heilig.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:56

fokfanaat schreef:

Het diepste punt (onderlijn) ligt bij dit paard in het midden en niet tussen de voorbenen. Ik durf je te voorspellen dat die bij Parzival tussen de voorbenen ligt. Hetgeen niet wegneemt dat je bij Fuego ook verkeerde en bij Parzival ook goede balansmomenten ziet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:56

fokfanaat schreef:
heeft niets met begrijpen te maken, het wordt hier gepresenteerd als feiten, terwijl het mening en inzicht betreft. Niets mis mee, maar niet heilig.

De wet van de zwaartekracht is een feit en geen mening of inzicht van een Bokker.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:58

Sky_As schreef:
Afbeelding

Afbeelding

weer een paar mooie voorbeelden van verkeerd momentje......

zie de middelste foto van Fuego, voor en achterkant helemaal niet gelijk.....alleen al door een verkeerd momentopname.....

Het moment is wel goed, de uitvoering echter niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:58

maar weer zie ik allerlei argumenten voorbij komen, waar de internationale juryleden geen boodschap aan hebben, want zij plaatsen toch echt Parzival boven Fuego :Y)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:00

waarom zou de uitvoering niet goed zijn?
als jij de perfect uitgestrekte draf laat zien, en ik maak een foto op het moment dat jij net met de bewegingsafloop bezig bent, krijg je echt een lelijke nietszeggende foto. Jij oordeelt op de foto's die ik nu plaats dat de uitvoering niet goed is??? Terwijl Totilas voor zijn uitgestrekte draf ik meen 9ens en 10en kreeg????

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:00

arie53 schreef:
fokfanaat schreef:

De wet van de zwaartekracht is een feit en geen mening of inzicht van een Bokker.

ach, misschien als de zwaartekracht ooit wegvalt, het beter zal gaan :D :+ ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:01

Sky_As schreef:
maar weer zie ik allerlei argumenten voorbij komen, waar de internationale juryleden geen boodschap aan hebben, want zij plaatsen toch echt Parzival boven Fuego :Y)

prima als ze dat doen en willen
zullen ze echter wel de reglementen, die wereldwijd bekend zijn, moeten gaan aanpassen
want dit schept nu alleen maar verwarring.