Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 18:44

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

Bepaalde paarden hebben een bepaalde bouw. Als die bouw genetisch is vastgelegd is de kans, wanneer ze gecombineerd worden met ouders met dezelfde bouw, uiterlijk weer hetzelfde paard doorgeeft. Mendel.
.

Hoe kan de bouw bij een F1 product nu genetisch al vastliggen? Dat is toch niet mogelijk?
[/quote]

Ook het F1 produkt is een produkt van zijn ouders en genetisch bepaald.
Combineer je weer het F1 produkt met dezelfde moederlijnen (voorzover die nog bestaan in de huidige sportpaardenfokkerij) dan krijg je een produkt dat meer naar de moeder dan naar de vader gaat.
Doe je het andersom dus een combinatie die naar de vader gaat dan krijg je een produkt dat meer naar de vader gaat.
Voorbeeld uitgaande van de merrie zoals het behoort in de fokkerij:
Zuiver klassiek x Volbloed geeft Klassiek type F1
F1 klassiek type x F1 klassiek type geeft Klassiek type F1 met behoudt van de klassieke eigenschappen en een vleugje Volbloed.
Klassiek type F1 x Volbloed geeft meer Volbloedeigenschappen met nog een vleugje klassiek.

Gespreid klassiek x Volbloed geeft 2 mogelijkheden of gespreid type ook F1 of meer Volbloedtype ook F1
Gespreid type F1 x Volbloed geeft Volbloedtype
Gespreid type F1 x gespreid type F1 gaat strooien

Gespreid klassiek x

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 18:48

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

Dit was toch de vraag? Zou je eens simpel een voorbeeld willen geven waar dat voortreffelijke Arabische bloed aantoonbaar tot een huidig topsportpaard heeft geleid? Je hebt toch geen andere vraag gesteld? En heb je niet een correct antwoord gekregen?
Mijn antwoord was Lapis ShA.

Lapis was a Yugoslavian Shagya-Arabian stallion sired by Siglavy II and out of Phänomen. He can be traced back as far as 1816, when Siglavy was imported from the Arabian desert as a breeding sire for Babolna, the Hungarian National Stud. Lapis stood at the Hungarian National Stud before being captured by the Germans and assigned to the Army Riding and Driving school at Krampnitz. Lapis became the legendary cavalry mount of German Officer Schmidt-Salzmann. There he won the admiration of first Lieutenant Schmidt-Salzmann, who took Lapis to the front in 1941 as his cavalry mount. Lapis carried his rider home to Germany from Central Russia after the defeated German army was dispersed. This horse carried him through enemy lines and the perils of the Russian winter, at one point swimming alongside his rider's boat across the Elbe River to escape enemy forces. Sometimes having only the straw from thatched cottage roofs to suffice as fodder, Lapis survived the 6000 kilometre ordeal healthy and sound. He and his rider were taken prisoner by the British on the trek home; however, diplomacy secured the release of horse and rider, and Schmidt-Salzmann received permission to bring him home to Germany. Once in the safety of his hometown, Salach, located east of Stuttgart, Schmidt-Salzmann helped the staff of the evacuated Stud Babolna return to their own country
[/quote]

Is dit geen unieke prestatie? En zou dit ook te maken kunnen hebben met zijn evenwichtskelet, zijn lendenmechanisme, werklust, karakter, soberheid, uithoudingsvermogen, bloedlijnen, oorsprong en intelligentie?
Zijn wil en de genetische vastgelegde fysieke eigenschappen om in alle omstandigheden de mens als trouwe vriend te dienen en voor te werken?
En nu nog even uitzoeken wat deze unieke hengst voor de Trakehner fokkerij heeft betekend!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:20

Zou je, als je toch huiswerk aan het uitdelen bent Anna42, eens de juiste omschrijving van het woord HUIDIG willen opzoeken.
Ik probeer al pagina's lang duidelijkheid te krijgen over een voorbeeld van een sportpaard van NU, OP DIT MOMENT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:46

Anna42"]
Ik denk dat je wel moet proberen om te lezen wat er werkelijk staat.
[/quote]

Tot mijn spijt moet ik weer concluderen dat ik, als domme leek, er of geen bal van snap, of er niets van geloof. Knipoog (en bij voorbaat excuses voor de lange lap tekst, laten we dat maar aan mijn gebrek aan lees-, schrijf- en denkvaardigheid wijten Haha!)

[quote="Anna42"]
Ik denk dat je wel moet proberen om te lezen wat er werkelijk staat. De giraffes hebben inderdaad een halsslagader. Er staat echter dat de giraffes, integenstelling tot andere diersoorten, als enige soort KLEPPEN in de halsslagaders hebben die ervoor zorgen dat de zuurstoftoevoer naar de hersenen optimaal gegarandeerd wordt. Dit gegeven is van belang omdat alle diersoorten (ook bij mensen) het aspect van zuurstofvoorziening van cruciaal belang is om optimaal te kunnen functioneren.
Als de hals lang in een bepaalde houding is die afwijkt van de natuurlijke houding in stilstand of in beweging, dan heeft dat consequenties voor de zuurstofvoorziening naar de hersenen van het paard. Een niet optimale zuurstofvoorziening beinvloedt de hersenfuncties en daarom de prestaties en uiteindelijk het totale functioneren.
[/quote]

Hmm, ik dacht dat paarden ook kleppen in hun halsslagaders hadden, maar dat zal ik dan fout hebben gehad. Dat neemt niet weg dat datgene waar ik op doelde, was dat de basale kenmerken dan wel overeen komen (vier poten, twee oren e.d.), maar fokproducten nooit EXACT dezelfde kenmerken hebben als kun ouders. Dat heb ik je verderop in dit topic weer horen beweren en dat kan er bij mij gewoon niet in. Dat ieder levend wezen uniek is, hoeft niet eens zo te zijn, maar het is wel overduidelijk dat karakters en aanleg tussen ouders (of combinaties van ouders) met hun kinderen hemelsbreed kunnen verschillen. Dat verklaart onder andere waarom mijn 3 zusjes toch met geheel andere kenmerken door het leven gaan dan ik. En dat vachtstructuren van giraffen onderling sterk verschillen. Ook is het nogal versluierend om te beweren dat binnen een bepaalde genenpoolvan wilde dieren de jongen precies dezelfde kenmerken behouden als de ouderdieren. Naast dat dit gewoon niet waar is (zie boven), speelt er ook een hoop mee dat geen directe band met de genen te maken heeft. Zo hebben leeuwinnen een sterke voorkeur aan zwaar behaarde leeuwen. Het is echter een feit dat er ook minder zwaar behaarde leeuwen geboren worden. Deze zullen dan minder gemakkelijk een partner vinden. Toch kan het zo zijn dat een dergelijke leeuw een hele troep onder zijn hoede krijgt als door droogte of andere omstandigheden rivalen uitgeschakeld worden. Dan krijg je dus een hele troep kortharige leeuwen. En dat gebeurt. Dat zwaar behaard zijn of niet heeft ook niets te maken met eventuele voordelen voor de leeuw zelf: dit is alleen maar lastig en zorgt voor een sterke oververhitting. Het feit dat vrouwtjes toch voor deze leeuwen kiezen wordt veroorzaakt door het feit dat als dit beest in staat is te overleven met zo'n handicap, hij wel erg sterk moet zijn. C'est ca.

[quote="Anna42"]
Het Equus Caballus is nog altijd verdeeld in 2 soorten. Het Robustus en het Orientalis. Echter aangenomen wordt dat lang voordat de mens zich met fokken bezig hield deze soorten al verdeeld waren in 4 verschillende types. Ook deze types pasten zich aan de flora en fauna van die omgeving aan en kregen derhalve identieke uiterlijke en fysieke kenmerken. Antilopen verschillen nu eenmaal van rendieren en elanden!
[/quote]

In Europa alleen al is nu vastgesteld dat paarden hier gedomesticeerd zijn uit 17 genenpolen ("Mitochondrial DNA and the Origins of the Domestic Horse, door Jansen, Forster, Levine, Oelke, Hurles, Renfrew, Weber en Olek, ook op internet te vinden), dus in feite uit 17 verschillende rassen. Aangezien een paard dat zo'n duidelijke genetische afwijking ten toon spreidt in zijn genen, dat ongetwijfeld ook zal doen in zijn uiterlijk, geeft dus aan dat er 17 behoorlijk verschillende beesten op ons continent rond moeten hebben gedold. Bovendien is ook de 4 groepen theorie al erg oud en achterhaald. Want hoe houden we daarin rekening met alle rassen die buiten ons knullige stukje Europa rondzwerven? Dan heb ik het over IJsland, Rusland, India, Japan. Als je dat beseft, kom je tot die conclusie dat die vier groepen niets te maken hebben met een geografische verspreiding, maar met het feit dat de mens lui is en liever in 4 groepen denkt dan in 213, om maar een getal te noemen. Deze groepen zijn op geen enkele manier genetisch of op basis van het fenotype te verantwoorden.

[quote="Anna42"]
Wolven (hondachtigen) en leeuwen en tijgers (katachtigen) jagen wel degelijk verschillend en hebben daarom een aangepaste lichaamsbouw.
De diersoorten die door deze roofdieren bejaagd worden hebben derhalve eveneens een aangepaste lichaamsbouw.
Als dit onjuist zou zijn, kunnen we gelijk alle wetenschap over wolven, katachtigen en de andere diersoorten aan de wilgen hangen. Inclusief Darwin en Mendel.
[/quote]

Ik zou niet durven. Wat ik wel durf, is te beweren dat het artikel over het orientaalse paard
(voor de mensen die het even niet meer gevolgd hebben, dit type paard is intelligent, snel, rank gebouwd met een licht hoofd, grote ogen en de mogelijkheid te steigeren, en heeft deze eigenschappen te danken aan het feit dat het bejaagd wordt door katachtigen met dezelfde positieve eigenschappen)
versus het Equus Robustus
(lomp, zwaarlijvig, zwaarhoofdig, korthalzig, traag en niet in staat te steigeren, heeft deze eigenschappen te wijten aan het feit dat het bejaagd wordt door hondachtigen die een paard domweg opdrijven in plaats van het te besluipen)
wel bijzonder kort door de bocht is. En dat ik nog geen antwoord heb gekregen op mijn vragen hierover. Als het bejaagd worden door katten een reden is om intelligen, snel, steigerend en grootogig te worden, waarom hebben zebra's dan een lichaamsbouw die opvallend overeenkomt met die van de prezwalski, robuster kan het niet? Of om bij je eigen woordn te blijven "Antilopen verschillen nu eenmaal van rendieren en elanden". Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat die antilopen pootje in pootje lopen met de veel lompere, 'robustere' gnoes die ook door katachtigen bejaagd worden.

[quote="Anna42"]
Geen enkel ras is gevormd zonder de invloed van het Arabische paard. Dat geldt ook voor de Berbers, de Lusitano's en de Paso. Ook hier is de wetenschap duidelijk en eensgezind over.
[/quote]

Ik heb een heilig ontzag voor de wetenschap, vooral als ik inzage mag hebben in de bronnen. Ook heb ik alle respect voor het feit dat de mens overal Arabier in heeft proberen te stoppen, maar ik kan nou niet echt zeggen dat dat gelukt is. Zo geloof ik niet zo heel direct in de invloed van de Arabier op de IJslander, om maar eens een zijtakje van ons edele dier te noemen. Of de Fjord trouwens, die wel eens bij wijze van proef met een arabier gekruist is, maar die vervolgens zulke abdominabele karakters meekreeg dat men hier snel mee gestopt is. Of de shetlander, of die schattige Chinese ponytjes die al zo'n duizend jaar voor onze jaartelling in dezelfde vorm op Chinese pentekeningen rondhuppelden. Maar ik zal mij niet wentelen in mijn onwetendheid; zodra ik de wetenschappelijke bewijzen zie (die er volgens de bovenstaande quote ook daadwerkelijk zijn) die aangeven dat de Arabier daadwerkelijk overal langsgefietst is, dan ben ik de eerste die overtuigd zal zijn.

Trouwens, ook die raszuiverheid van de arabier wordt wel eens betwijfeld, net als de ouderdom van het ras. Zo zijn er kwade tongen die beweren dat dit edele paard feitelijk afstamt van de Akhal Theke. Weer anderen menen daarentegen te kunnen bewijzen dat het de Kaspische pony is geweest die dit alles op zijn geweten heeft. Daar stond een aardig artikeltje over in de Bit, een lange, lange tijd geleden. Maar stel nu dat de arabier zijn briljante genenpakket inderdaad niet van de Zuiderwind heeft gekregen, maar van een van de twee bovenstaande rassen, dan zouden we misschien die eens moeten proberen in onze warmbloeden om weer wat lendenmechanisme terug te brengen.

[quote="Anna42"]
De stamvaders van het Engelse Volbloed zijn tot op heden drie en niet vier. De Goldophin Arabian, de Darley Arabian en de Beyerly Turk. Ook hier is de wetenschap duidelijk en eensgezind over. In de pedigrees van het Engelse Volbloed wordt meestal expliciet aangegeven of het om een Barb of een Arabian gaat. Dat hebben ze m.i. wel degelijk bewust gedaan. Ik denk dat men in die tijd al wel degelijk de verschillen van bepaalde rassen kende en herkende.
[/quote]

Nog even wat muggeziften Haha! : het waren inderdaad drie stamvaders, typfoutje van mijn kant. Ik ben het ook helemaal met je eens dat men in ieder geval in het land van herkomst het verschil wist tussen de berber en arabier. Toch grappig dat de Goldophin Arabian voordat hij in Engeland bekend werd de Goldophin Barb werd genoemd, nietwaar? Ook had iemand een lijstje geproduceerd ergens in dit topic met een stuk of 12 stamvaders van de EV. Een derde daarvan werd toch aangeduid met 'Barb', als ik het even uit mijn blote hoofd reproduceer. Weer zo'n grappig toeval.

Maar nu even alle gekheid op een stokje, ik waardeer het zeer dat je de moeite hebt genomen om op mijn eerste waslijst aan vragen antwoorden aan te dragen. Die vervolgens weer nieuwe vragen opleveren, maar dat is het natuurlijk verloop der dingen. Helaas gaan deze vragen erg off-topic, dus als je ze al zou willen beantwoorden, dan kan dat misschien beter via de pb gebeuren. Ook het feit dat je vijf vragen direct over het lendenmechanisme hebt beantwoord is erg verhelderend. Ik heb slechts op twee kleine puntjes iets aan te merken.

[quote="Anna42"]
3. Hoe zit het met de rassen die wel een zelfde flexibilteit laten zien en niet die wervel missen

Alle paardenrassen die over het lendenmechanisme beschikken, hebben dit te danken aan het Arabische paard. Dit geldt voor zowel trekpaarden (de Pecheron b.v.) als de rijpaarden.
[/quote]

Dus resumerend beschikken IJslanders en Shetlanders, Chinese pony's en Fjorden of allemaal niet over een lendenmechanisme, of ze zijn allemaal systematisch met behulp van de arabier gefokt waardoor ze dat lendenmechanisme wel hebben. Nu steigeren mijn twee shetten zeer overtuigend erg loodrecht, mag ik daaruit concluderen dat ik twee rasechte exemplaren van de Equus Orientalis in de bak heb staan, inclusief lendenmechanisme? Die vraag is wel weer on-topic, dus ben ik erg benieuwd naar het antwoord.

[quote="Anna42 schreef:
4. Is de inzet van de Arabier dus noodzakelijk.

De hippoloog Claus Schridde komt derhalve in zijn boek "Adel verplichtet" tot de conclusie dat: 'Waar ook maar Arabisch bloed opduikt bij de rijpaarden, het heeft nooit negatief gewerkt'.

(Tenzij je de Fjord natuurlijk als rijpaard ziet, zie boven.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:01

Een tijdje terug stelde ik een vraag over de piaffe van Bonfire. Of ik dat nu wel f niet het achtste wereldwonder vind doet even niet ter zake. Het gaat er om dat hij in de piaffe nogal uitzwaait met zijn achterbenen. Of dat nu goed of fout is speelt ook even geen rol, het feit is dat hij dit doet.

Anna stelt dat een paard met lendenmechanisme zijn achterbenen niet in het spoor van de voorbenen plaatst (wat sowieso al wat moeilijk gaat aangezien de achterhand vaak breder is dan de voorhand), maar midden onder het lichaam.
Een paard met een uitzwaaiende achterhand in de piaffe zet zijn achterbeen overduidelijk steeds midden onder het lichaam (waardoor het opgetilde achterbeen opzij gezwaaid wordt, dat is logisch). Nu is mijn vraag:

Heeft dit paard dan een zeer overtuigende en sterk geevolueerde vorm van lendenmechanisme?

- Zo ja, is dit dan de enige perfecte gymnastische piaffe en is al het andere gepiaffeer in de sporen van de voorbenen van veel mindere kwaliteit

- Zo nee, waarom laat hij dan deze zeer sterk aan het lendenmechanisme gerelateerde beweging zien? Kan een paard uberhaupt op deze manier bewegen zonder lendenmechanisme?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 13:52

sarabande schreef:
Zou je, als je toch huiswerk aan het uitdelen bent Anna42, eens de juiste omschrijving van het woord HUIDIG willen opzoeken.
Ik probeer al pagina's lang duidelijkheid te krijgen over een voorbeeld van een sportpaard van NU, OP DIT MOMENT

Kennedy

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:21

Kennedy???? nou vertel verder, want zowel als sportpaard als dekhengst heeft hij zich nog niet kunnen waarmaken.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:03

even gezocht Haha!

78 KENNEDY 92.2109, STB, 26 MAART 1992, 1.68 M, DONKERBRUIN

v. FERRO KEUR, v. ULFT KEUR

m. ZILVERSTER KEUR PREF PREST

v. SALUUT, m. SYLPHIDE

mv. LIGUSTER -- JOOST PREF

Fok./Eig.: J. BARDOEL, KALVERSTR 4 -A, 5823 AK MAASHEES

VERR. RP S. 7 D. 7.5 G. 8 RP. 8 SP. 6.5 VS. 6 K. 9 ST. 9 TR. 8

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:13

geral schreef:
even gezocht Haha!

78 KENNEDY 92.2109, STB, 26 MAART 1992, 1.68 M, DONKERBRUIN

v. FERRO KEUR, v. ULFT KEUR

m. ZILVERSTER KEUR PREF PREST

v. SALUUT, m. SYLPHIDE

mv. LIGUSTER -- JOOST PREF

Fok./Eig.: J. BARDOEL, KALVERSTR 4 -A, 5823 AK MAASHEES

VERR. RP S. 7 D. 7.5 G. 8 RP. 8 SP. 6.5 VS. 6 K. 9 ST. 9 TR. 8

]

Fijn nu nog even de gegevens uit de internationale topsport erbij, want dat was de vraag.
Wie Kennedy is mag bekend zijn, dat hij als sportpaard te vergelijken is met Bonfire is nieuws

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 15:20

xyzutu2"]
[quote="Anna42"]
Ik denk dat je wel moet proberen om te lezen wat er werkelijk staat.
[/quote]

Tot mijn spijt moet ik weer concluderen dat ik, als domme leek, er of geen bal van snap, of er niets van geloof. Knipoog (en bij voorbaat excuses voor de lange lap tekst, laten we dat maar aan mijn gebrek aan lees-, schrijf- en denkvaardigheid wijten Haha!)

[quote="Anna42"]
Ik denk dat je wel moet proberen om te lezen wat er werkelijk staat. De giraffes hebben inderdaad een halsslagader. Er staat echter dat de giraffes, integenstelling tot andere diersoorten, als enige soort KLEPPEN in de halsslagaders hebben die ervoor zorgen dat de zuurstoftoevoer naar de hersenen optimaal gegarandeerd wordt. Dit gegeven is van belang omdat alle diersoorten (ook bij mensen) het aspect van zuurstofvoorziening van cruciaal belang is om optimaal te kunnen functioneren.
Als de hals lang in een bepaalde houding is die afwijkt van de natuurlijke houding in stilstand of in beweging, dan heeft dat consequenties voor de zuurstofvoorziening naar de hersenen van het paard. Een niet optimale zuurstofvoorziening beinvloedt de hersenfuncties en daarom de prestaties en uiteindelijk het totale functioneren.
[/quote]

Hmm, ik dacht dat paarden ook kleppen in hun halsslagaders hadden, maar dat zal ik dan fout hebben gehad. Dat neemt niet weg dat datgene waar ik op doelde, was dat de basale kenmerken dan wel overeen komen (vier poten, twee oren e.d.), maar fokproducten nooit EXACT dezelfde kenmerken hebben als kun ouders. Dat heb ik je verderop in dit topic weer horen beweren en dat kan er bij mij gewoon niet in. Dat ieder levend wezen uniek is, hoeft niet eens zo te zijn, maar het is wel overduidelijk dat karakters en aanleg tussen ouders (of combinaties van ouders) met hun kinderen hemelsbreed kunnen verschillen. Dat verklaart onder andere waarom mijn 3 zusjes toch met geheel andere kenmerken door het leven gaan dan ik. En dat vachtstructuren van giraffen onderling sterk verschillen. Ook is het nogal versluierend om te beweren dat binnen een bepaalde genenpoolvan wilde dieren de jongen precies dezelfde kenmerken behouden als de ouderdieren. Naast dat dit gewoon niet waar is (zie boven), speelt er ook een hoop mee dat geen directe band met de genen te maken heeft. Zo hebben leeuwinnen een sterke voorkeur aan zwaar behaarde leeuwen. Het is echter een feit dat er ook minder zwaar behaarde leeuwen geboren worden. Deze zullen dan minder gemakkelijk een partner vinden. Toch kan het zo zijn dat een dergelijke leeuw een hele troep onder zijn hoede krijgt als door droogte of andere omstandigheden rivalen uitgeschakeld worden. Dan krijg je dus een hele troep kortharige leeuwen. En dat gebeurt. Dat zwaar behaard zijn of niet heeft ook niets te maken met eventuele voordelen voor de leeuw zelf: dit is alleen maar lastig en zorgt voor een sterke oververhitting. Het feit dat vrouwtjes toch voor deze leeuwen kiezen wordt veroorzaakt door het feit dat als dit beest in staat is te overleven met zo'n handicap, hij wel erg sterk moet zijn. C'est ca.

[quote="Anna42"]
Het Equus Caballus is nog altijd verdeeld in 2 soorten. Het Robustus en het Orientalis. Echter aangenomen wordt dat lang voordat de mens zich met fokken bezig hield deze soorten al verdeeld waren in 4 verschillende types. Ook deze types pasten zich aan de flora en fauna van die omgeving aan en kregen derhalve identieke uiterlijke en fysieke kenmerken. Antilopen verschillen nu eenmaal van rendieren en elanden!
[/quote]

In Europa alleen al is nu vastgesteld dat paarden hier gedomesticeerd zijn uit 17 genenpolen ("Mitochondrial DNA and the Origins of the Domestic Horse, door Jansen, Forster, Levine, Oelke, Hurles, Renfrew, Weber en Olek, ook op internet te vinden), dus in feite uit 17 verschillende rassen. Aangezien een paard dat zo'n duidelijke genetische afwijking ten toon spreidt in zijn genen, dat ongetwijfeld ook zal doen in zijn uiterlijk, geeft dus aan dat er 17 behoorlijk verschillende beesten op ons continent rond moeten hebben gedold. Bovendien is ook de 4 groepen theorie al erg oud en achterhaald. Want hoe houden we daarin rekening met alle rassen die buiten ons knullige stukje Europa rondzwerven? Dan heb ik het over IJsland, Rusland, India, Japan. Als je dat beseft, kom je tot die conclusie dat die vier groepen niets te maken hebben met een geografische verspreiding, maar met het feit dat de mens lui is en liever in 4 groepen denkt dan in 213, om maar een getal te noemen. Deze groepen zijn op geen enkele manier genetisch of op basis van het fenotype te verantwoorden.

[quote="Anna42"]
Wolven (hondachtigen) en leeuwen en tijgers (katachtigen) jagen wel degelijk verschillend en hebben daarom een aangepaste lichaamsbouw.
De diersoorten die door deze roofdieren bejaagd worden hebben derhalve eveneens een aangepaste lichaamsbouw.
Als dit onjuist zou zijn, kunnen we gelijk alle wetenschap over wolven, katachtigen en de andere diersoorten aan de wilgen hangen. Inclusief Darwin en Mendel.
[/quote]

Ik zou niet durven. Wat ik wel durf, is te beweren dat het artikel over het orientaalse paard
(voor de mensen die het even niet meer gevolgd hebben, dit type paard is intelligent, snel, rank gebouwd met een licht hoofd, grote ogen en de mogelijkheid te steigeren, en heeft deze eigenschappen te danken aan het feit dat het bejaagd wordt door katachtigen met dezelfde positieve eigenschappen)
versus het Equus Robustus
(lomp, zwaarlijvig, zwaarhoofdig, korthalzig, traag en niet in staat te steigeren, heeft deze eigenschappen te wijten aan het feit dat het bejaagd wordt door hondachtigen die een paard domweg opdrijven in plaats van het te besluipen)
wel bijzonder kort door de bocht is. En dat ik nog geen antwoord heb gekregen op mijn vragen hierover. Als het bejaagd worden door katten een reden is om intelligen, snel, steigerend en grootogig te worden, waarom hebben zebra's dan een lichaamsbouw die opvallend overeenkomt met die van de prezwalski, robuster kan het niet? Of om bij je eigen woordn te blijven "Antilopen verschillen nu eenmaal van rendieren en elanden". Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat die antilopen pootje in pootje lopen met de veel lompere, 'robustere' gnoes die ook door katachtigen bejaagd worden.

[quote="Anna42"]
Geen enkel ras is gevormd zonder de invloed van het Arabische paard. Dat geldt ook voor de Berbers, de Lusitano's en de Paso. Ook hier is de wetenschap duidelijk en eensgezind over.
[/quote]

Ik heb een heilig ontzag voor de wetenschap, vooral als ik inzage mag hebben in de bronnen. Ook heb ik alle respect voor het feit dat de mens overal Arabier in heeft proberen te stoppen, maar ik kan nou niet echt zeggen dat dat gelukt is. Zo geloof ik niet zo heel direct in de invloed van de Arabier op de IJslander, om maar eens een zijtakje van ons edele dier te noemen. Of de Fjord trouwens, die wel eens bij wijze van proef met een arabier gekruist is, maar die vervolgens zulke abdominabele karakters meekreeg dat men hier snel mee gestopt is. Of de shetlander, of die schattige Chinese ponytjes die al zo'n duizend jaar voor onze jaartelling in dezelfde vorm op Chinese pentekeningen rondhuppelden. Maar ik zal mij niet wentelen in mijn onwetendheid; zodra ik de wetenschappelijke bewijzen zie (die er volgens de bovenstaande quote ook daadwerkelijk zijn) die aangeven dat de Arabier daadwerkelijk overal langsgefietst is, dan ben ik de eerste die overtuigd zal zijn.

Trouwens, ook die raszuiverheid van de arabier wordt wel eens betwijfeld, net als de ouderdom van het ras. Zo zijn er kwade tongen die beweren dat dit edele paard feitelijk afstamt van de Akhal Theke. Weer anderen menen daarentegen te kunnen bewijzen dat het de Kaspische pony is geweest die dit alles op zijn geweten heeft. Daar stond een aardig artikeltje over in de Bit, een lange, lange tijd geleden. Maar stel nu dat de arabier zijn briljante genenpakket inderdaad niet van de Zuiderwind heeft gekregen, maar van een van de twee bovenstaande rassen, dan zouden we misschien die eens moeten proberen in onze warmbloeden om weer wat lendenmechanisme terug te brengen.

[quote="Anna42"]
De stamvaders van het Engelse Volbloed zijn tot op heden drie en niet vier. De Goldophin Arabian, de Darley Arabian en de Beyerly Turk. Ook hier is de wetenschap duidelijk en eensgezind over. In de pedigrees van het Engelse Volbloed wordt meestal expliciet aangegeven of het om een Barb of een Arabian gaat. Dat hebben ze m.i. wel degelijk bewust gedaan. Ik denk dat men in die tijd al wel degelijk de verschillen van bepaalde rassen kende en herkende.
[/quote]

Nog even wat muggeziften Haha! : het waren inderdaad drie stamvaders, typfoutje van mijn kant. Ik ben het ook helemaal met je eens dat men in ieder geval in het land van herkomst het verschil wist tussen de berber en arabier. Toch grappig dat de Goldophin Arabian voordat hij in Engeland bekend werd de Goldophin Barb werd genoemd, nietwaar? Ook had iemand een lijstje geproduceerd ergens in dit topic met een stuk of 12 stamvaders van de EV. Een derde daarvan werd toch aangeduid met 'Barb', als ik het even uit mijn blote hoofd reproduceer. Weer zo'n grappig toeval.

Maar nu even alle gekheid op een stokje, ik waardeer het zeer dat je de moeite hebt genomen om op mijn eerste waslijst aan vragen antwoorden aan te dragen. Die vervolgens weer nieuwe vragen opleveren, maar dat is het natuurlijk verloop der dingen. Helaas gaan deze vragen erg off-topic, dus als je ze al zou willen beantwoorden, dan kan dat misschien beter via de pb gebeuren. Ook het feit dat je vijf vragen direct over het lendenmechanisme hebt beantwoord is erg verhelderend. Ik heb slechts op twee kleine puntjes iets aan te merken.

[quote="Anna42"]
3. Hoe zit het met de rassen die wel een zelfde flexibilteit laten zien en niet die wervel missen

Alle paardenrassen die over het lendenmechanisme beschikken, hebben dit te danken aan het Arabische paard. Dit geldt voor zowel trekpaarden (de Pecheron b.v.) als de rijpaarden.
[/quote]

Dus resumerend beschikken IJslanders en Shetlanders, Chinese pony's en Fjorden of allemaal niet over een lendenmechanisme, of ze zijn allemaal systematisch met behulp van de arabier gefokt waardoor ze dat lendenmechanisme wel hebben. Nu steigeren mijn twee shetten zeer overtuigend erg loodrecht, mag ik daaruit concluderen dat ik twee rasechte exemplaren van de Equus Orientalis in de bak heb staan, inclusief lendenmechanisme? Die vraag is wel weer on-topic, dus ben ik erg benieuwd naar het antwoord.

[quote="Anna42 schreef:
4. Is de inzet van de Arabier dus noodzakelijk.

De hippoloog Claus Schridde komt derhalve in zijn boek "Adel verplichtet" tot de conclusie dat: 'Waar ook maar Arabisch bloed opduikt bij de rijpaarden, het heeft nooit negatief gewerkt'.

(Tenzij je de Fjord natuurlijk als rijpaard ziet, zie boven.)
[/quote]

Ik denk dat je een beetje voorbijgaat aan de strekking van deze topic nl. het skelet en de functies van dat skelet.
Derhalve is het überhaupt binnen dit kader niet van belang of er nu 2 soorten met 4 of 17 typen en 213 of 400 rassen ontstaan zijn. Het Arabisch paard zelf kent al weer verschillende typen en bij de Orientaalse rassen bestaat een nog veel grotere variateit aan typen. Vast staat dat alle paarden en pony's, inclusief de shetlander en de ijslander, afkomstig zijn van deze 2 oersoorten. Deze 2 oersoorten hebben weer een gemeenschappalijk voorouder. Derhalve zijn alle paarden en pony's genetisch uitwisselbaar.
Waar het hier omgaat, is dat het paarden met een lendenmechanisme deze skeletfunctie ergens aan hun voorouders te danken hebben. Dat is de achtergrond van het lendenmechanisme. En dat vervolgens dit lendenmechanisme cruciaal is voor sportpaarden. Niets meer en niets minder.
Waarom dan b.v. de zebra, met gelijke natuurlijke vijanden dan het EO, een anderlijk uiterlijk heeft gekregen dan de het Equus Orientalis laat zich eerder verklaren door een verschillend klimaat, bodemstructuur en een andere flora. Terwijl de zebra wel weer beschikt over eenzelfde verdedigingsmechanisme en uitgerust is met een lendenmechanisme om zich tegen de katachtigen te kunnen verdedigen.
Ook jouw steigerde shetje is geen oerras of oertype van de Shetland eilanden maar is afkomstig van het Exmoortype en is daar door mensen gebracht.
Het Exmoor type is weer beinvloed door de Romeinen die waarschijnlijk voor het eerst Orientaalse paarden naar Brittania brachten.
Afgezien van het feit dat de Vikingen met hun veroveringstochten een groot deel van West-Europa hebben beinvloed, hebben ze ook handelsmissies naar Midden-Oosten uitgevoerd. Met die missies brachten ze Orientaalse paarden uit het Midden-Oosten mee en kruisten die weer met hun inheemse typen of rassen. Zo dankt de Fjord zijn hoofd, met onmiskenbare Arabische kenmerken, en het vriendelijke karakter aan die kruisingen.
Om wat meer kennis over het karakter van het Arabisch paard en zijn invloed op de rijpaarden op te doen, lijkt me het toch uiterst zinvol dat je je daar wat breder over orienteert en niet ophangt aan een paar 'mislukte' kruisingen tussen de Fjord en het Arabisch paard.
Overigens, en dat merk je terecht op, gaat het hier om rijpaarden en baseerde Claus Schridde zijn conclusie op rijpaarden.
Dit neemt echter niet weg dat ik best dieper in wil gaan op het ontstaan van rassen. Maar niet in dit topic.
Het lijstje met 12 andere Orientaalse hengsten dan de drie stamvaders van het EV werd door mij geproduceerd. Bovendien zijn het er meer dan 12 geweest. Ik heb echter deze 12 meest voorkomende andere Orientaalse hengsten in de merrielijnen genoemd. Hun afstamming heb ik nauwkeurig aangegeven zoals in ze het General Studbook zijn opgenomen.
De essentie van deze paarden is dat het EV, op basis het onderzoek door de Universiteit in Dublin, naar alle waarschijnlijk 100% afkomstig is van Orientaalse paarden. De inheemse paarden hebben genetisch geen rol van betekenis gespeeld en jouw steigerende shetjes, maar dat wist je al, zeker niet.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 15:26

sarabande schreef:
Kennedy???? nou vertel verder, want zowel als sportpaard als dekhengst heeft hij zich nog niet kunnen waarmaken.

Je vroeg toch om een sportpaard en niet om een Nederlandse hengst die bij toeval dezelfde naam draagt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:00

Anna42"]
[quote="sarabande schreef:

Je vroeg toch om een sportpaard en niet om een Nederlandse hengst die bij toeval dezelfde naam draagt.
[/quote]

Nou wederom leg even uit, wie, wat en waarom?

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:32

Anna bedoel je soms deze Kennedy

Kennedy"

Dunkelbrauner Trakehner Hengst
geb. 1989
Stockmaß: 165 cm (2-jähr.)

Michelangelo Pasteur xx Bürgermeister xx
Pr.St. Cornau*
E.St. Miami Matador*
Mirabell
Kordelia IV Mackensen Patron
Maharani
Pr.St. Korbetha Kapitän
Korda*

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:04

Anna42"]
Ik denk dat je een beetje voorbijgaat aan de strekking van deze topic nl. het skelet en de functies van dat skelet.
[/quote]

Hmm, ik zou me denk ik heel gemakkelijk op mijn p*k getrapt kunnen voelen door dit soort denigrerende opmerkingen (al eerder in de vorm van kritiek op mijn leesvaardigheid), maar het zou zonde zijn om zo'n veel te interessante discussie daarmee te vervuilen. Ik had het idee dat ik wel zeer zeker met dit topic bezig was. Misschien niet in directe relatie tot het skelet van het paard. Echter toch zeker wel met het doel om de 'argumenten' die voor deze theorie gegeven worden eens onder de loep te leggen. Ik ben echter blij dat je het met mijn opmerking eens bent over het off-topic gaan en als je mij over het verschil tussen 17 genenpolen en die twee oerrassen wilt pb-en, dan heel graag.

[quote="Anna42"]
Waar het hier omgaat, is dat het paarden met een lendenmechanisme deze skeletfunctie ergens aan hun voorouders te danken hebben. Dat is de achtergrond van het lendenmechanisme. En dat vervolgens dit lendenmechanisme cruciaal is voor sportpaarden. Niets meer en niets minder.
[/quote]

Om me toch weer een beetje on-topic te helpen vroeg ik dus naar de link tussen ons nationale sportpaard (Bonfire, voor de leken Knipoog) en zijn piaffe en het al dan niet naar voren komen van lendenmechanisme. Ik ben erg benieuwd naar een antwoord op die vraag, vooral omdat dit juist is waar het topic over gaat: sportprestaties koppelen aan lendenwervelmechanisme, zoals je al schreef. Eigenlijk heeft de hele Arabisch volbloed dus eigenlijk niets met dit topic te maken, als we het vanuit dat licht gaan bekijken... Haha!

[quote="Anna42"]
Waarom dan b.v. de zebra, met gelijke natuurlijke vijanden dan het EO, een anderlijk uiterlijk heeft gekregen dan de het Equus Orientalis laat zich eerder verklaren door een verschillend klimaat, bodemstructuur en een andere flora. Terwijl de zebra wel weer beschikt over eenzelfde verdedigingsmechanisme en uitgerust is met een lendenmechanisme om zich tegen de katachtigen te kunnen verdedigen.
[/quote]

Maar als ik dit lees, kan ik niet anders dan met een brok in mijn keel en een intens medelijden denken aan al die prezwalskis die geheel hulpeloos ten prooi moeten vallen aan die roedels wolven, omdat zij volgens de onderbouwing van het lendenwervelverhaal en snelheid, en een goed zicht, en een trap & steigerfunctie missen. Dan snap je waarom de prezwalski slechts met moeite de 21ste eeuw haalde.. Haha!

Dan nog even over de EO (Equus Orientalis) en de Zebra. Als ik het goed begrijp galoppeerde onze superieure EO vrij en blij over het Orientaalse gebied en een deel van Afrika. In dat laatste gebied galoppeerden ze zij aan zij met onze gestreepte vrienden die hun o zo decoratieve jasje combineren met de achterlijke bouw van een Equus Robustus (ER). Mogen wij dan concluderen dat op het zelfde stukje wereldbol zowel de EO met lendenmechanisme als een gestreepte ER - maar dan ook met lendemechanisme ronddartelde? Dat zou logisch zijn, aangezien ze allebij door katachtigen bejaagd worden en we niet tegen Mendel en Darwin in zouden durven gaan.

Hoe zit het dan met het feit dat onze niet-gestreepte zebra (oftewel de Equus Robustus in de vorm van de Prezwalski) het in onze koudere regionen toch ook op moest nemen tegen later uitgestorven katachtigen? Overleefde deze kuddes paarden hun erfvijand alleen omdat de laatste eerder de pijp uit ging? Want als ze echt zo slecht bewapend waren (door het gebrek aan lendenmechanismen konden ze namelijk niet steigeren of schoppen, arme beesten) kan dat de enige juiste conclusie zijn.

Net zo min als ik me kan voorstellen dat de arabier invloed heeft gehad op de IJslander (het wetenschappelijke bewijs dat hier volgens Anna voor zou zijn heb ik nog niet onder ogen gezien, vandaar), kan ik me trouwens indenken dat de arabier veel van doen heeft gehad in the making of the Prezwalski. Aangezien volgens Anna de arabier en het lendenwervelmechanisme niet zonder elkaar voorkomen, mist de prezwalski dus alle voordelen van deze skeletvorm, zo ook het vermogen om te steigeren en te schoppen naar belagers. Dat is, nu ik er over nadenk, natuurlijk ook de reden waarom Prezwalski's zo ontzettend gemakkelijk in te rijden zijn. Gooi d'r een zadel op en klaar is Kees, geen last van bokken, steigeren en dergelijke. Waarom hadden we daar niet eerder aan gedacht! Helaas komen theorie en praktijk hier genadeloos in botsing. Want wat wil het genetisch wonder: de prezwalski steiger EN schopt! Zowel naar roofdieren als naar soortgenoten als naar boswachters! Hebben wij hier te maken met een tot nu toe nog onaangeboorde bron van het lendenmechanisme? De natuur zit ook vol verrassingen... Schijnheilig

[quote="Anna42"]
Ook jouw steigerde shetje is geen oerras of oertype van de Shetland eilanden maar is afkomstig van het Exmoortype en is daar door mensen gebracht.
Het Exmoor type is weer beinvloed door de Romeinen die waarschijnlijk voor het eerst Orientaalse paarden naar Brittania brachten.
[/quote]

Aha. Maat het toeval wil dat juist de Romeinen niet zo gek veel op hadden met de arabier. Er bestaan teksten van Romeinen die zich beklagen over het lelijke hoofd, de zwakke rug en de hoekige vormen van een bepaald orientaals ras. Natuurlijk zal dat dan over de berber zijn gegaan en niet over de betoverende schoonheid van de arabisch volbloed. Ware het niet dat Romeinen een uitgesproken (maar natuurlijk volkomen irrationele) voorkeur hadden voor compacte, dikke, kleine paardjes met een mooi ramshoofd. Wat de Engelsen tot op de dag van vandaag trouwens nog een 'roman nose' noemen.

Maar goed. Stel dat mijn shetlanders inderdaad afstammen van de Exmoor die volkomen in de ban is gebracht door Romeinse importpaarden die toevallig net uit een lading absoluut niet aan hun ideaalbeeld voldoene arabieren, waarvan de nakomelingen vervolgens in honderden jaren isolatie zijn gebracht op de shetlandeilanden, dan ben ik dus de gelukkige bezitter van twee shetlanders die ondanks al die jaren nog steeds die fantastische nalatenschap van de arabier in zich meedragen. Als dat arabische genenpakket in de vorm van een lendenwervelmechanisme zo ontzettend sterk verankerd wordt door een minimale inzet van arabieren honderden jaren terug, waarom maken we ons nu dan nog zorgen om het eventueel wegfokken van dit skelet in de afgelopen 30 jaar? Beats me.

[quote="Anna42"]
Om wat meer kennis over het karakter van het Arabisch paard en zijn invloed op de rijpaarden op te doen, lijkt me het toch uiterst zinvol dat je je daar wat breder over orienteert en niet ophangt aan een paar 'mislukte' kruisingen tussen de Fjord en het Arabisch paard.
[/quote]

Gut, had ik die informatie toch een aantal jaren geleden opgedaan, naar ik me nu nog meen te herinneren, uit wat info die onder de leiding van een Fjordenstamboekvereniging was uitgebracht? Ik zal per ommegaande eens een uiterst bijtende brief sturen met de vraag of ze per direct keiharde bewijzen op tafel willen leggen voor het 'mislukken' van deze kruisingsproducten. Die mensen van tegenwoordig, denken, omdat ze toevallig een Fjord fokken, dat ze meteen ook verstand hebben van de geschiedenis van hun fokkerij. Tsss.

[quote="Anna42 schreef:
Het lijstje met 12 andere Orientaalse hengsten dan de drie stamvaders van het EV werd door mij geproduceerd. Bovendien zijn het er meer dan 12 geweest. Ik heb echter deze 12 meest voorkomende andere Orientaalse hengsten in de merrielijnen genoemd. Hun afstamming heb ik nauwkeurig aangegeven zoals in ze het General Studbook zijn opgenomen.

Goed. We zijn het er dus over eens dat het Engels volbloed voornamelijk werd gecreeerd door middel van orientaalse paarden. Waaronder (volgens de afstamming zoals nauwkeurig is aangegeven in het General Studbook) ongeveer een derde Berber is. Dat houdt dus in dat het Engels volbloed gecreeerd is uit een gemengde inzet van berbers en arabieren. Nu is het dus de vraag van wie de oorspronkelijke Engels Volbloed (we nemen Eclipse in gedachten) dus zijn lendenmechanisme verworven heeft: de berber of de arabier.

Maar laten we eens gek doen en het geheel nog verder door trekken. Volgens de moderne, arabier-gerichte geschiedsschrijving waren het de Moren die tijdens hun verovering van Spanje de arabier introduceerde in Europa waarna dit ras zijn onstuitbare zegetocht begon enzovoorts enzovoorts enzovoorts. Het is echter een tamelijk vreemd idee om te veronderstellen dat Moren arabieren meenamen als ze thuis hun onderlinge schermutselingen beslechtten op de rug van hun trouwe berberpaardjes. En bovendien in de verre omtrek gewoon geen arabier rond hadden lopen (arabier -arabisch schiereiland vond ik altijd een gemakkelijk ezelsbruggetje) aangezien de Moren zich voornamelijk op de westelijke helft van Noord Afrika ophielden. Stel nu dat ze berbers meenamen en dat die degene waren die de Andalusische paardenrassen beinvloedden (gut, nu ik er over nadenk lijken die rassen plotseling ook wel heel erg op elkaar, en eigenlijk in niets op de arabier... Maar dit is slechts een hypothese natuurlijk) en ze via de Romeinse veroveringen verspreid werden over het hele Europese continent en daar een groot aantal rassen 'verbeterden'. Stel nu dat de Engelsen, bij het fokken van een nieuw, op rennen toegespitst ras teruggrepen op deze traditie en niet alleen Arabieren inzetten, maar ook de vertrouwde Berbers die een zekere compactheid en een betere geslotenheid aan het nieuwe ras toevoegden, waardoor van de 12 eerder genoemde stamvaders een derde uit berbers bestond. Is het dan niet mogelijk dat juist de berber ons het zaligmakende lendenmechanisme bezorgd heeft, waardoor mijn twee shetlanders nu zo onbezorgde door de bak kunnen bokken en steigeren?

Even ter verduidelijking van mijn standpunt:
- Ik geloof best in het bestaan van het lendenwervelmechanisme. Ik heb echter nog nergens een overtuigende directe koppeling naar de arabische volbloed gezien als brenger van dit heil
- Ik geloof niet dat de arabier de shetlander, ijslander en chinese, japanse een prezwalski paarden beinvloed heeft. Ik geloof ook niet dat deze rassen geen van allen kunnen schoppen of steigeren (wat als kenmerken genoemd wordt van het lendenmechanisme).
- Ik geloof niet dat ik in de bovenstaande 15 pagina's ook maar 1 enkel wetenschappelijk stukje bewijs heb gezien voor
A) de precieze werking van het lendenmechanisme
B) het bestaan van het zogenaamde Orientaalse paard versus het Equus Robustus
C) het feit dat de arabier een stempel heeft weten te drukken op alle paardenrassen
D) de bewering dat het arabieren waren die door de Romeinen meegenomen werden naar Engeland en daar de Exmoor pony creeerden
E) het feit dat die genetische invloed van de zogenaamd door de Romeinen naar Engeland gebracht arabier zo groot is geweest dat mijn shetlanders, na een ontwikkelingsperiode van honderden jaren, daar nu nog steeds last van hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:06

geral schreef:

Kennedy"

geb. 1989
]

Als het idd over dit paard gaat zie ik de grote hoeveelheid arabisch bloed niet!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:20

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is waarom Ferro nou dat goede skelet en lendenmechanisme.. dus piaffe heeft (en vererft) terwijl eigenlijk alleen achter 1 opa, een kleine hoeveelheid arabisch bloed te vinden is?

Om dit zo nadrukkelijk te hebben zouden deze genen toch verankerd moeten zitten zowel bij zijn vader als moeders pedigree?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:47

Samsam"]
[quote="geral schreef:

Kennedy"

geb. 1989
]

Als het idd over dit paard gaat zie ik de grote hoeveelheid arabisch bloed niet!
[/quote]

Kijk dan eens op www.datahorse.nl SamSam. De beste ingredieenten zijn bij dit produkt gebruikt. Vaak kom je daarin Amurath tegen en ik zie via Dark Ronald de beste Hampton ook nog verschijnen. Wel jammer dat hij maar 4 jaar geworden is.
Laatst bijgewerkt door greetje op 12-10-03 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 20:56

geral schreef:

Kennedy"

geb. 1989

Pr.St. Cornau*
E.St. Miami Matador*
Mirabell
Maharani
Pr.St. Korbetha Kapitän
Korda*

Nee. Ik bedoel de Kennedy van het Baden Wurtemberg Stamboek

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:11

De Tiro uit Kathy. Grappig die Tremolo heeft Macilda ook nog in de moederlijn zitten.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:13

De trak Kennedy is ingeteeld op Amurath.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:28

Anna42"]
[quote="geral schreef:

Kennedy"

geb. 1989

Pr.St. Cornau*
E.St. Miami Matador*
Mirabell
Maharani
Pr.St. Korbetha Kapitän
Korda*

[/quote]

kan ik nergens vinden, heeft iemand een link, please Haha!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:31

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:56

gevonden, bedankt Greetje, al vind ik de foto niet erg duidelijk, jammer Haha!

Deze Kennedy voert hetzelfde bloed als onze NRPS ruin Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:27

Anna42 schreef:

Als ik naar de stamboom van dat paard kijk, zou ik eerder denken dat hij meer volbloed genen bezit dan arabische. Dit lijkt me niet echt een voorbeeld van een arabisch paard in de topsport. Van de 8 voorouders aan zijn vaderskant zijn er 5 engels volbloed en van moederskant is de helft niet bekend!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:46

Volgens mij heeft Kennedy 12 1/2 % arabisch bloed via zijn moederlijn.