Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elllis

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:50

Ik hoop niet dat het nu in dit topic alleen nog maar gaat over neer en opwaarts gebouwd daar loopt een topic over ..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:04

inderdaad, dit gaat over de keuring arie het andere topic ben je wel mee bekend :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:12

Is daar een topic over?. niet opgevallen, maar inderdaad.. zal me er ook niet verder over uitweiden..
Kan stiekem niet wachten tot we kunnen beginnen met trainen..
Wanneer ze dan weer uit het land komen en ze zijn 2,5 jr dan beginnen mijn handen al te jeuken om met die jonge paarden te gaan samen werken.. hahaha.. Jullie ook??.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:41

Suzanne F. schreef:
kimmekuh schreef:
ik wil in februari meedoen met mijn merrie voor de ibop als het onder het zadel goed gaat en van de zomer naar de keuring. Vorigjaar besloten om niet te gaan omdat ze nogal puppy was en wil het dit jaar toch maar is proberen.
hier mijn Diamond Girl(ValeronxRiant)

Afbeelding
Afbeelding

mijn hoop is dat ze minstens ster word wat denken jullie exterieur matig?

Hoe oud is ze? Ik vind haar niet sterwaardig zo. Ze is te weinig opwaarts gebouwd, de hals is te horizontaal aangezet, komt te weinig vanuit de schoft omhoog. Ook staat ze te ver over het voorbeen heen en is de schouder steil. Het lijkt ook of het voorbeen ingesnoerd is en ze 2 ongelijke voorvoeten heeft. Kogels achter lijken wat voos maar dat kan ik zo niet echt beoordelen. De croupe is erg hoog in verhouding met de schoft. Qua bouw zou ik eerder zeggen dat het een springpaard is.
Voor een dressuurpaard is dit zo vanaf deze foto's beoordeeld, geen sterwaardige merrie.

dit is haar pedigree http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=622135 indd aardig wat springpaardjes
Over het neerwaartse en hoge croupe heb je helemaal gelijk in, maar is niet tot nauwelijks te zien in de beweging. Maar heb vorige week nog over dr been stand gehad met de hoefsmid en die heeft niks gezegd over ongelijke voeten of ingesnoerde voorbenen (mijzelf ook nooit opgevallen).

is het goed als ik nog wat foto's van specifiek de benen maak en wat bewegings foto's? Heb geen zin om voor jan met de korte achternaam naar de keuring te gaan, het is voor mij ook de eerste keer dat ik zou gaan ben er dus niet geheel in thuis.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:56

Als ik jou was zou ik gewoon eens advies vragen aan iemand in de buurt met verstand van zaken en die een eerlijk en oprecht advies wil geven .. :) Voordat je besluit haar ergens in training te zetten .
Van af een foto is het altijd moeilijk beoordelen ..
Laatst bijgewerkt door elllis op 04-12-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:57

Als je een filmpje maakt van los bewegen kan ik je zo een indicatie geven. Dat is dan natuurlijk wel mijn oordeel en ook ik heb de wijsheid niet in pacht natuurlijk he? :')
Maar puur op exterieur zou ik het niet zien zitten. Maar ze kan zich natuurlijk opwaarderen in beweging, dat kan.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:01

newt schreef:
Is daar een topic over?. niet opgevallen, maar inderdaad.. zal me er ook niet verder over uitweiden..
Kan stiekem niet wachten tot we kunnen beginnen met trainen..
Wanneer ze dan weer uit het land komen en ze zijn 2,5 jr dan beginnen mijn handen al te jeuken om met die jonge paarden te gaan samen werken.. hahaha.. Jullie ook??.

Ja mijn handen jeuken wel maar blijf nog netjes van ze af !! :D

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:14

Suzanne F. schreef:
Als je een filmpje maakt van los bewegen kan ik je zo een indicatie geven. Dat is dan natuurlijk wel mijn oordeel en ook ik heb de wijsheid niet in pacht natuurlijk he? :')
Maar puur op exterieur zou ik het niet zien zitten. Maar ze kan zich natuurlijk opwaarderen in beweging, dat kan.

haha snap ik :+ in de buurt heb ik geen mensen met goed verstand van keuringen etc. de personen om mij heen zijn alleen maar vol lof over haar (op het wat excentrieke karakter van dr na dan :Y) )

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:16

Newt, mijn handen jeuken ook hoor! En nadat Esprit tig keer de longeerlijn van het haakje bij haar stal naar mijn kop heeft geslingerd, ben ik ook heel zachtjes begonnen. Hoogstens 2 keer per week pak ik haar aan halster en longeerlijn en dan oefenen we netjes lopen, achterwaarts gaan, stapje wijken, schouderbinnenwaarts en braaf op de volte gaan. Uiteraard allemaal aan de hand en max. 10-15 minuten.
Zo leert ze de roundpen, binnen- en buitenbak alvast kennen. Ze vindt het heel leuk en voelt zich een heel paard. Wordt ook boos op andere paarden als die in de buurt komen. Die 2 keer per week zijn van HAAR en dan mag niemand ermee bemoeien! Ik merk ook dat ze rustiger is sinds we dat doen.

Ook hebben we nu 1 keer een schrikparcours bekeken. Ze hoefde van mij nog helemaal niks te doen. Wilde alles alleen met haar bekijken. Ze liep echter al zelf het zeil op, achter me langs door een slingertjes poort en zelfs toen ik met haar naast me voor een trailer klep stond te kijken, liep ze er in der eentje in. (Ik stond nog naast de klep.)

Nog niks serieus dus, maar wel spelenderwijs alvast voorbereiden op het echte longeerwerk straks. Ze heeft nu een keer of 5 een singeltje opgehad, maar daar doe ik verder nog niks mee.
We bouwen echter wel vertrouwen op en beide hebben er lol in dus... Waarom niet?!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:24

Kim,
zo op stand kan ze mij ook niet zo bekoren,
als het mijn beestje zou zijn, zou ik iig wachten met naar de keuring gaan tot ze een sportpredikaat hebben,
als ze dan mooi in de bespiering zitten en nog knap op de benen zijn, willen ze nog weleens zo'n paard ster maken. ( maar dan moet ze echt wel wat front gekregen hebben )

Ik heb afgelopen maandag wat filmpjes gemaakt van Eef, zal ze morgen eens plaatsten, dan wil ik wel wat commentaar op mijn beestje.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:33

Ook even het paard van Kim bekeken..
Jammer dat de foto scheef genomen is. Zo lijkt ze inderdaad voor wat onderstandig met een wat lang achterbeen. Vind het een erg kaal dier nog.

Ik kan me goed vinden in het advies van Ulla: eerst maar eens lekker trainen en kijken wat er dan onder vandaan komt.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:49

Seven schreef:
@ sneeuw is ze zo lang in de rug of lijkt dat maar zo ?

Ik ga verder met Mosh mee een oefendag voor de keuring is zeker ook geen luxe als je zelf nog niet echt in het keurings gebeuren zit, dan kan je zelf direct zien hoe het dier reageerd op bepaalde situaties

Ze is niet bepaald vierkant nee, maar echt lang is ze ook niet. Denk (en hoop) dat het zo lijkt omdat ze nog zo schraal is..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:05

dat kan inderdaad snel zo lijken als ze nog schraal zijn

Ben benieuwd naar de resultaten straks van ieders merrie :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:10

kimmekuh: ik vind haar ook niet ster waardig zo, maar dan vooral omdat ze echt nog geen bespiering heeft. ik zou haar eerst lekker in de sport uit brengen als ik jou was :) maar.. een filmpje is natuurlijk altijd welkom ;)

marieke, mag ik vragen wat het voor nut heeft om met een 2.5 jarige wijken en schouderbinnenwaarts te doen aan de hand? (niet lu llig bedoeld hoor maar wil ik gewoon weten :Y) )
die van mij doe ik nog niks mee, die lopen vanaf veulen af aan elke dag aan de hand naar binnen buiten dus die kennen genoeg :D dat scheelt wel veel vind ik. als ze altijd in de opfok hebben gelopen en met 2.5 binnen komen ga ik echt niet maanden lopen klooien om ze netjes aan een touwtje te lopen, dan is het meteen de eerste week join up in de round pen en dan zijn ze perfect opgevoed! ik hoef maar op m n been te kloppen en ze staan naast me, of ze nou aan het stappen draven of galloperen zijn. aan het touwtje lopen ze netjes naast me als ik stop stoppen zij ook.
heb nl een klein beetje een hekel aan onopgevoede beesten, en dat zijn er in mijn ogen nogal wat :o haha

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:21

Mijne is nog een tikje onopgevoed. 2,5 jaar in de wei gelopen, en nu moet ze opeens alles leren. Maar ze is wel redelijk koel in het hoofd, en ze is ook wel erg lief. Alleen zooo lomp soms, pff. Maar over het algemeen heeft ze een fijn karakter denk ik, dus het komt wel goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:10

Dat wijken en schoudervoor als ze het doet zoals ik geleerd hen met aan de hand werken vind ik zeker we goed leren ze van hun benen te gebruiken en vooral door te hebben dat ze achterbenen hebben :D

En ze leren hun hoofd bij de baas te houden letterlijk maar ook figuurlijk, ik doe dit met beide paarden ook vaak even los maken en dus laten wijken voor druk.

Hoe is het met joy nu es? alweer een filmpje gemaakt?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:46

Ik ben ook meer van Essie`s aanpakt :D ... maar vind het erg leuk om te lezen hoe ieder het op haar of zijn manier doet :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:47

@MariekeA, het is dat het hier zo drekkerig is, en is maar goed ook.. Anders wil ik te veel te snel..
En wat jij doet doe ik ook, maar dan als het straks voorjaar is, heb helaas niet het genoegen van een binnenbak/longeer cirkel..
Ergens in maart/april komt mijn nu 3 jarige Johnson op rust met zwangerschaps verlof. Die mag met de veulenkeuring weer mee lopen.. Dan heb ik alle tijd voor de beide dames. Ze kennen al veel en jah zoals je zegt Essiesilly Ik hou ook niet van dat onopgevoede gedoe haha.
Ze staan hier onder dek en zo leren ze veel van dek op/af.. Poetsen was al heerlijk dus daar genieten de dames nog altijd met volle teugen van ;) Vanaf maart/april beginnen we met longeren aan een kaptoom daarna met het singeltje en vervolgens longeren met hoofdstel singel en later uitgebreid met touwtjes, alles op zijn tijd en alles op zijn gemak. Ze zijn officieel begin feb beide al 3. Dus als ze heel braaf zijn ga ik er eens aan hangen en dan nog braaf?? dan zit ik er hopelijk op zo in juni/juli... zucht was het maar maart ;)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:03

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:37

leuk paard ullaatje :) denk dat ze met een ijzertje een nog mooier afrollend voorbeen krijgt :j (daar bedoel ik nu niet mee dat ie nu slecht is he ;) )

seven: met joy gaat het goed, ze staat suf in de paddock haha doe er verder nog niks mee, nee nog geen filmpje die maak ik wel als ik haar aan de longe heb :)

dank je voor je uitleg mar, ik heb het nooit gedaan, je weet wel hoe ik ze opvoed natuurlijk. ze moeten naast me lopen, stoppen als ik stop, achteruit als ik dat wil (zonder te hoeven duwen!) en ja zijwaarts gaan ze dan ook wel. maar zie het nut van echt schouderbinnenwaarts enz niet voor een 2.5 jarige haha dat is toch vervelend als ze straks ineens scheef naast je lopen? :P

LETS, kwestie van 2 dagen in de roundpen en ze zijn opgevoed ;) (als je het op de goede manier doet dan haha )

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:38

Die ziet er al mooi ontwikkeld uit Ullaatje !!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:40

Essie daar heb je helemaal gelijk in, alleen wil ik nog even wachten met een ijzertje tot het voorjaar,
ze heeft van die fijne voeten namelijk.

Die roundpen moet je wel goed doen, anders heb je er nog niets aan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:43

ja zou ik ook mee wachten, zolang haar voeten het goed houden :)

ja klopt, zie soms ook mensen tobben dat ik denk... have fun haha half werk is net zo erg als geen werk in de opvoeding je moet het dan ook echt goed af kunnen maken en zeer bewust zijn van lichaamstaal bij het paard

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:44

Da's hier ook het voordeel, als veulen doen wij er veel mee, ze moeten dan perfect aan het touwtje meeloopen en de vrachtwagen op en af gaan.
Dan gaan ze hier thuis 2 jaar de wei op en in het voorjaar dat ze 3 worden komen ze definitief naar huis. Ik moet zeggen dat ze op die 2 jaar bijna niks verleerd hebben.
Een goed opgevoed veulen, daar begint alles mee!

Dus ik heb met m'n eigen beesten geen roundpen nodig, en aan andere begin ik niet ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:46

Fijne longeercirkel Ulla!! Ben jaloers! Wat is ze braaf zeg.