Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:58

merensje schreef:
Lante schreef:
Men zegt wel; een goeie eet net zoveel als een slechte.
Boodschap is: spaar wat langer door en koop een goeie. Heb je uiteindelijk minder kosten aan dan aan een slechte(re: lees: goedkope) die je dus niet laat röntgenen, waar van alles aan kan mankeren (DA kosten), die niet de ideale bouw en bewegingen heeft voor de sport die je ermee wilt beoefenen, kost dus al veel meer tijd, inschrijfgeld en lesgeld om hetzelfde te bereiken als wanneer je meteen een paard met wat meer kwaliteit had gekocht etc. Bovendien heb je er ook meer plezier van.

Mee eens, maar het uitgangspunt van dit topic was: brave gebruikerspaarden.
Heb je die daar ook mee?

'Goed' is alleen het paard wat perfect bij de ruiter en zijn of haar ambities past, gezond is en er mooi uit ziet, dus ja, die heb je daar ook mee.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:34

Hebben nu ook wat te koop staan,
krijgen gelukkig ook serieuse mensen over de vloer
die een reëele prijs willen betalen, maar ook van die gelukzoekers
die meteen commentaar leveren op het paard, om de prijs te drukken.
Werkt hier averechts, die komen dus voor niks.

Ik kijk ook wel eens de gezocht-advertenties op MP na,
wat daar op staat is zo triest. De helft van de zoekers
heeft een wensenlijst van hier tot Tokio en onderaan staat
dan tot 2000 euri. Deze mensen moeten zich een keer laten
nakijken. Als fokker moet je erg je best doen om uit de rode cijfers
te blijven en dat lukt meer niet dan wel. Daarom is het ook deels hobby,
maar mensen die voor een dubbeltje op de eerst rang willen zitten,
daar heb ik niks mee.

Zie trouwens heel vaak, dat mensen een goedkoop paard kopen,
waar vervolgens wat aan mankeert, ruilen ze hem in, moeten ze
weer toeleggen op een ander paard en zo gaat dat nog wel eventjes
door. Zo wordt goedkoop vaak nog duurkoop ofwel boontje komt om zijn loontje *D

Johnnydepony

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:00

Ja 2000 euro is echt niet veel. Als je dan iets gezonds wil kun je beter gaan kijken naar haflingers ed. Maar met een budget van 5-6000 moet er toch een brave sport gefokte te vinden zijn.

En ik vind een groter budget dan dat zeker niet een garantie op een gezonder paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:13

Een goede Haflinger die gezond is met een goede afstamming zal ook niet makkelijk voor 2000euro gaan. Want ook daar gaat de rekensom op die stoffel plaatste.
Verder ga ik met.Leonora mee. Dat zie ik ook vaak. Mensen die ieder jaar een ander kopen. Spaar dan door en doe een hele tijd met een paard.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:21

Vind het toch wel een beetje kloppen!
toch zie ik de basispaarden steeds meer terug komen in de sport, sinds kort hebben wij ook een 3 jarige Gelderse ruin!
Meestal moet je een goed zelfbeeld kunnen hebben van wat je zelf kan!
Ik ben geen sterruiter en heb daarom op dit moment voor een haf gekozen! :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:26

Ik zie dat ook gebeuren ja, wat Leonora en Natasja schetsen. En inruilen is niet altijd mogelijk, soms rest alleen nog een enkeltje slager.

Ik ken mensen die eerst een jong paard voor 3000 euro kochten, leuk dier qua karakter maar niet helemaal functioneel gebouwd. Jaren mee aan het tobben geweest, DA na DA, uiteindelijk naar de slager. Nu weer een paard voor dat geld. Van alle kosten bij elkaar van al die jaren hadden ze een hele mooie en fijne kunnen kopen, die zich al wat meer bewezen had.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:28

Johnnydepony schreef:
Ja 2000 euro is echt niet veel. Als je dan iets gezonds wil kun je beter gaan kijken naar haflingers ed. Maar met een budget van 5-6000 moet er toch een brave sport gefokte te vinden zijn.

En ik vind een groter budget dan dat zeker niet een garantie op een gezonder paard.

Natuurlijk wel, fokkers laten bijna al hun paarden prokken op 2 1/2 jarige leeftijd. Als ze een paard veel goedkoper aanbieden en er zit geen rapport bij dan kan je er bijna zeker van zijn dat dat niet goed is. Daarbij vergeet je het aanrijden, reken maar op 600 euro per maand voor een fokker die die mogelijkheden zelf niet heeft.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:28

Fleurtje100 schreef:
Maar mensen willen wel dat een jong paard altijd netjes naar de smid geweest is, in de hand is geweest, en goed verzorgd is zodat hij de kans heeft gehad om tot een gezond fijn paard te kunnen opgroeien. Imo moet je daar wel voor willen betalen, en anders moet je ook gaan niet klagen dat je geen braaf en gezond gebruikerspaard kan vinden. Maar goed veel mensen vinden het blijkbaar ook heel normaal om voor 4 euro een hele kip te kopen die eerst gefokt moest worden, toen vetgemest, op transport naar de slacht, geslacht en verpakt worden dan weer op transport naar de winkel. En dan kijken ze raar op als er mensen ineens problemen zijn met een RMSA bacterie die resistent is geworden door de vele antibiotica die in al die kippen zat. Wilde mensen maar eens betalen voor kwaliteit. De mentaliteit van de koper verziekt eerder de markt dan de fokkers zelf. Ik vind het echt bizar dat mensen wel iedere maand 300 euro kunnen ophoesten aan stalling en ondertussen amper geld overhebben voor een fatsoenlijk paard.

Over het eerste heb je helemaal gelijk, maar het 2e is niet altijd zo natuurlijk vind je in een duurder paard sneller kwaliteit maar goedkoop is niet altijd minder kwaliteit hoor!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:32

DDW1190 schreef:
Over het eerste heb je helemaal gelijk, maar het 2e is niet altijd zo natuurlijk vind je in een duurder paard sneller kwaliteit maar goedkoop is niet altijd minder kwaliteit hoor!

Buiten sterfgeval of scheiding, kan je er net zoals bij auto's van uitgaan dat die bijzondere omstandigheden waarom dat paard opeens voor weinig weg moet meestal een verkooppraatje is.
Kwaliteit betaal je, of er is iets veterinair mis, of het paard is al flink verpest. In beide gevallen gaat je dat geld en tijd kosten zonder de zekerheid dat het goed komt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:34

Daar ben ik het deels mee eens, de kans is inderdaad veel kleiner dat je een slecht paard koopt!
Maar misschien komt het omdat wij meestal groene paarden kopen voor weinig! en zoals ieder paard kan er wat mee gebeuren! maar als je met een goed oog kijkt! kan er haast niks met een groen paard gebeurt zijn! :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:38

Maar het gebeurt toch ook gewoon dat een paard in de weg staat? Als mensen teveel paarden hebben, die iedere maand weer kosten vragen, en de markt is slecht, dan zijn er toch gewoon fokkers die hun paard voor weinig aanbieden?

Er wordt hier een paar keer gezegd dat het aankoopbedrag vaak niet in verhouding staat tot wat een paard per maand kost. Is dat dan andersom ook niet zo, bij de verkoper.

Ik zou liever een kwaliteitsvol paard dan maar voor minder wegdoen (wel graag naar een goed adres, en dat vraag je je af bij mensen die maar weinig willen besteden), dan dat ik iedere maand honderden euro's aan stalling en eten uitgeef, want dan blijven de kosten zich opstapelen.

Edit: en als je dan toch de 'normale' prijs voor dat paard wilt hebben, moet je zorgen dat die beter is dan de rest die ook voor dat geld te koop staan. Ik denk dan zelf aan veelzijdig africhten, paar keer de weg op zijn geweest, goed trailermak, het bos in, dressuren en een sprongetje. Zo trek je eerder kopers denk ik.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 01-06-11 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:41

Dat is ook zo!
of je hebt van die boertjes die te lage prijzen vragen :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:43

DDW1190 schreef:
Dat is ook zo!

Die boertjes zijn er gewoon, en ze kunnen ook nog eens hele goede paarden hebben staan, maar vaak (nog) niet goed bereden, want dat kunnen ze zelf niet.

Maar liever weg voor een lagere prijs, dan je kaal laten vreten door een paard. Vooral bij boertjes die niet handig zijn met internet, dus beperktere mogelijkheden hebben tot goed adverteren.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:47

inderdaad, denken we precies hetzelfde erover! :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:52

GJ9 schreef:
DDW1190 schreef:
Dat is ook zo!

Die boertjes zijn er gewoon, en ze kunnen ook nog eens hele goede paarden hebben staan, maar vaak (nog) niet goed bereden, want dat kunnen ze zelf niet.

Maar liever weg voor een lagere prijs, dan je kaal laten vreten door een paard. Vooral bij boertjes die niet handig zijn met internet, dus beperktere mogelijkheden hebben tot goed adverteren.

Exact daar is handel te halen.......en je komt soms verrassend goede paarden tegen op die adresjes.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:49

Zo verrassend is dat niet per definitie. Vaak zijn dat bij uitstek dé mensen welke kijken naar de bruikbaarheid en functionaliteit van een paard/pony zonder opsmuk of te veel poeha.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:04

xinram schreef:
Zo verrassend is dat niet per definitie. Vaak zijn dat bij uitstek dé mensen welke kijken naar de bruikbaarheid en functionaliteit van een paard/pony zonder opsmuk of te veel poeha.

Nou die indruk heb ik, als het om sport en gebruikspaarden gaat niet helemaal.
Er zijn niet zoveel oude boertjes meer zonder iemand in de familie die internet beheerst en als het zo is dan is het meestal de band met de hengstenhouder die zorgt dat er veulens geboren en afgezet worden
De keuze wordt dan meestal door de hengstenhouder gemaakt en die gaat niet uit van de beste combinatie maar van zijn eigen hengst. Ook zijn dat niet de mensen die hun merries laten prokken of anderszins naar gezondheid kijken of de opfok s winters veel beweging geven.
Dus een 3 jarige mag er uiterlijk wel net zo uitzien als die van de buurman die wat zorgvuldiger te werk gaat, maar voor de toekomst van het paard zal het toch wel veel verschil maken.

Op dit moment hebben serieuze fokkers niet meer paarden dan ze aankunnen en zorgen ervoor dat die paarden kwaliteit hebben, dat is de enige garantie voor een goede afzet. En als je geluk hebt heeft zon paard een keer een foutje en gaat daarom goedkoop weg, dat is altijd nog beter dan een paard dat opgegroeid is met te weinig beweging of alle seizoenen 7/24 buiten.
Ik heb het met nadruk over sport en gebruikspaarden dus niet over rassen voor wie buiten staan geen probleem is

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:09

@Sarabande: Ik heb mijn KWPN veulens, jaarlingen en 2 jarigen ook 7/24 in alle seizoenen buiten en nooit problemen gehad. Wel met bijvoeren van goede kwaliteit ruwvoer natuurlijk... Ik dat echt liever als KWPN paarden die van september tot mei (= 8 maanden he?!) 24/7 in een loopstal vol stront staan met drie anderen. Soms komen ze er misschien even uit zodat ze met de trekker de stal kunnen legen, maar ik vind dat toch echt te weinig beweging.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:20

sarabande schreef:
xinram schreef:

Nou die indruk heb ik, als het om sport en gebruikspaarden gaat niet helemaal.
Er zijn niet zoveel oude boertjes meer zonder iemand in de familie die internet beheerst en als het zo is dan is het meestal de band met de hengstenhouder die zorgt dat er veulens geboren en afgezet worden
De keuze wordt dan meestal door de hengstenhouder gemaakt en die gaat niet uit van de beste combinatie maar van zijn eigen hengst. Ook zijn dat niet de mensen die hun merries laten prokken of anderszins naar gezondheid kijken of de opfok s winters veel beweging geven.
Dus een 3 jarige mag er uiterlijk wel net zo uitzien als die van de buurman die wat zorgvuldiger te werk gaat, maar voor de toekomst van het paard zal het toch wel veel verschil maken.

Op dit moment hebben serieuze fokkers niet meer paarden dan ze aankunnen en zorgen ervoor dat die paarden kwaliteit hebben, dat is de enige garantie voor een goede afzet. En als je geluk hebt heeft zon paard een keer een foutje en gaat daarom goedkoop weg, dat is altijd nog beter dan een paard dat opgegroeid is met te weinig beweging of alle seizoenen 7/24 buiten.
Ik heb het met nadruk over sport en gebruikspaarden dus niet over rassen voor wie buiten staan geen probleem is

Alle respect voor je mening, maar het prokken is slechts een extra 'garantie' en ook daarover kan je twisten.
Vroeger was die gezondheidsselectie onder de boertjes vele malen rigoreuzer, want werd of was het paard ongezond en werd hij niet beter, dan was het simpelweg einde oefening.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:27

Ik verkies beide niet, jonge dieren in de groei hebben ook nog wat anders nodig dan kuilvoer, dat heeft menig onderzoek al aangetoond. Ook dat ze natuurlijk kunnen bewegen, maar ook niet in barre tijden kou en nat buiten staan. Dat komt de ontwikkeling niet ten goede en dat is ook wel de tendens op dit moment ook bij de doorsnee opfokbedrijven.
Mijn jonge dieren kunnen de hele winter overdag naar buiten of binnen wat ze willen en staan 's nachts op stal. Zomers buiten met altijd een schuilstal in de buurt al is het maar tegen de dazen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:27

papagroom schreef:
Exact daar is handel te halen.......en je komt soms verrassend goede paarden tegen op die adresjes.

Maar dat wordt met de tijd ook steeds minder....(Misschien een enkele 70 plusser nog) .
Je wilt niet weten wat je als agrarier op de PC moet doen ... Allles dus !

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:29

xinram schreef:
Alle respect voor je mening, maar het prokken is slechts een extra 'garantie' en ook daarover kan je twisten.
Vroeger was die gezondheidsselectie onder de boertjes vele malen rigoreuzer, want werd of was het paard ongezond en werd hij niet beter, dan was het simpelweg einde oefening.

Dat was in de tijd dat ze paarden voor eigen gebruik in de landbouw fokten. We zijn een tijdje verder en die boeren kunnen helemaal aan de buitenkant niet zien of hun paarden ongezond zijn, zo ook de kopers die een koopje denken te hebben, dat niet kunnen zien.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:37

sarabande schreef:
Johnnydepony schreef:
Maar met een budget van 5-6000 moet er toch een brave sport gefokte te vinden zijn.

Natuurlijk wel, fokkers laten bijna al hun paarden prokken op 2 1/2 jarige leeftijd. Als ze een paard veel goedkoper aanbieden en er zit geen rapport bij dan kan je er bijna zeker van zijn dat dat niet goed is. Daarbij vergeet je het aanrijden, reken maar op 600 euro per maand voor een fokker die die mogelijkheden zelf niet heeft.

Johnny de pony ; dat klopt :j
Vanaf zo'n € 5000 (of zelfs nog wat minder) zijn er zeker röntgenoligisch ggk paarden te koop .(ik kan het weten ;we zijn 2.5 maand op jacht geweest en hebben zo'n 12 paarden gezien)-de eerste 2 die we wilden kopen werden er afgekeurd)
Ik heb nu voor mijn dochter een fijne 4 jarige zadelmakke ruin gekocht met 20 super röntgen fotos erbij ! Hij wordt wellicht geen topper ( hoger dan landelijk niveau) ,maar ik heb er dan ook geen €10000 voor betaald... ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:48

De boertjes die ik ken fokken inderdaad alleen in samenwerking met de plaatselijke hengstenhouder, die dan vervolgens voor de afzet zorgt. Maar die hengstenhouder weet echt wel wat hij moet adviseren, en die werkt soms ook weer samen met andere hengstenhouders. Het gaat uiteindelijk ook om zijn eigen klanten, als het over verkopen gaat.

En de boertjes die ik ken hebben allemaal prima stallen en prima land, vaak inloopstallen zelfs. Dus dat dat kwaliteit zou verminderen, dat zie ik echt niet in.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:01

ik snap het eerlijk gezegd ook niet? de meeste boerenpaarden zijn bikkelhard!
Geef ze mij maar zo uit het land getrokken waar niks mee is gedaan! (overigens zoeken wij geen Totilasjes maar leuke basispaardjes)!