KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:24

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:55

De Wynton is iets beter dan op het vorige filmpje maar hij kan me nog steeds niet overtuigen. Galop is wel fijn, mooie techniek en goede houding en balans. In draf is hij echt heel zoekende. Weinig balans en weinig afdruk. Techniek is ook niet om naar huis te schrijven. In stap is het voldoende, hij mag wel losser door het lijf stappen.
Lijkt ook wel of hij een vrij lang achterbeen heeft.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:21

cjb schreef:
Blijft dus de vivaldi ferro over van alle vivaldi's die aangeleverd zijn.

Moeten we daar al conclusies uit trekken of is het daar nog te vroeg voor?

Goede merrie-maker, maar (nog) geen hengsten-maker?

Ook Vivaldi is geen wonderhengst, m.a.w. met een gewone merrie zal hij ook moeilijk een topper geven.
Hij past ook niet op elke merrie.
Hij heeft merries nodig met een krachtig achterbeen gebruik, bijv. met Ferro dichtbij in de afstamming.
Dan gaat hij zeker voor een aantal toppaarden zorgen. Merries én hengsten.
Zelf doet hij het trouwens ook niet onaardig in de sport.

s0173957

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:28

Dat het een goed sportpaard wordt staat buiten kijf.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:35

De Krack:

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:33

Ik hoor steeds over Patrick en ik zie filmpjes...maar snap echt niet waarom jonge dieren zo strak en kort gereden moeten worden. Geen wonder dat ze dan niet lekker in aanleuning lopen lijkt me. Ik ben fan van Contango x Jazz, maar op dat filmpje werd ik niet zo blij van die onrustige aanleuning.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:00

Op de filmpjes van 17-05 zit Ton de Kok, die van een week eerder Patrick vd Meer.

De Contango is idd af en toe onrustig in de aanleuning, kwam wel eens tegen de teugel. Dit deed hij onder beide testruiters (onder Ton de Kok overigens minder dan onder Patrick vd Meer) en de andere vier hadden er beduidend minder last van. Er kan vanalles aan de hand zijn, om het meteen op de wijze van rijden te gooien vind ik dan ook wat te kort door de bocht. (Dat zou meer voor de hand hebben gelegen wanneer ze het allemaal hadden gedaan, aangezien ze nu al 6 weken op dezelfde wijze worden gereden.)

Edit:
Waarmee ik de Contango niet wil afkraken uiteraard. Een aanleuningsprobleem zegt, zeker op deze leeftijd, natuurlijk niet veel. Ze zijn bijv. ook nog aan het wisselen, de één op een ander moment dan de ander (om maar eens simpel te gissen).

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:45

De link van de Contango alvast (is bijna klaar):

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:16

ik blijf het een super fijn beest vinden! en een aanleunings probleem vind ik wel erg groots gezegd, ik bedoel kijk even z n gebit na (misschien wel haken van hier tot tokio) en het blijft een 3 jarige
vind het wel mooi hoe hij daarbij over de benen blijft, hij doet het bijv niet omdat hij het moeilijk zou hebben van achter uit

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:44

De Negro:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:49

Wie gaat er dekken met één van de hengsten uit het voorjaarsonderzoek?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:53

Merrie van de eigenaar waar ik rijd was 19 dagen geleden geinsimineerd door de Contango x Jazz helaas gisteren niet dragen gescand maar staat daar nu voor poging 2

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:57

Man man man, als dit de creme de la creme van de nederlandse hengsten is...... och jeetje zeg.
Ik vind het triest. De Contango lijkt nog het leukste maar die is weer vreselijk in de aanleuning.
Opvallend is wel dat ze allemaal boven gemiddeld galopperen maar het draven is bedroevend.
Ze draafden los veel beter lijkt me, onder de man wordt het ineens bedroevend. Geen goed teken vind ik.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:08

Mijn eigen merrie is naar de EPTM test geweest en daar was haar amazone niet te spreken over haar aanleuning. Ze vond mijn merrie verschrikkelijk...en zo zag het er ook uit als zij erop zat. Maar toen ze een keer tijdens een kijkdag werd vervangen door een man, die met enorm veel gevoel reed was er totaal geen sprake meer van een aanleuningsprobleem, hij vond haar juist heel gevoelig en fijn in de mond. Dusss...ik wil niet de testruiters afkraken, maar het kan zeker een ruiterprobleem zijn.
Al zal ik niet snel met een hengst dekken die aanhoudende aanleuningsproblemen heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:13

Dit zijn niet de minste ruiters, in tegendeel zelfs. Dan zou ik het eerder omdraaien. Dat de hengsten zo reageren omdat ze niet goed gereden waren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:17

Zet deze ruiters op dit moment op mijn 3jarige en ze liggen er, met de druk die ze er nu opzetten, binnen de 5sec weer af.

Het zijn 3jarigen... het is hetzelfde als aan een 12jarige vragen om differentiaalvergelijkingen op te lossen è...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:38

s0173957 schreef:
Zet deze ruiters op dit moment op mijn 3jarige en ze liggen er, met de druk die ze er nu opzetten, binnen de 5sec weer af.

Het zijn 3jarigen... het is hetzelfde als aan een 12jarige vragen om differentiaalvergelijkingen op te lossen è...

Nou ik vind het wel meevallen. Zoveel druk staat er niet op. De ruiters willen gewoon de paarden in een bepaald evenwicht laten lopen, in balans. En als ze bijvoorbeeld eerst teveel op de voorhand zijn gereden, dan gaan ze moeilijk doen als ze op de eigen benen moeten leren lopen.

Ik vind het moeilijk om daar uitspraken over te doen. Ik heb ze namelijk niet gezien onder de gewone ruiters die daar de hengsten trainen. Ik weet dus ook niet of ze heel anders gereden worden door de testruiters en dat ze daarom zo reageren.
Ik constateer alleen dat ze me in kwaliteit erg tegenvallen zo van de laatste filmpjes.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:15

s0173957 schreef:

Dat zegt iets over het gereden zijn van jouw paard.... := Zoveel spannends wordt er niet gevraagd. De meeste 3jarige op de professionele stallen lopen er een stuk beter bij.

Ik vind het dan weer minder raar dat de hengsten los beter leken te draven dan ze nu onder de man doen. Dat zie je wel vaker bij jonge paarden. En soms lijkt het draven op film een stuk vlakker dan het in werkelijkheid is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:19

Vudress schreef:
s0173957 schreef:

Dat zegt iets over het gereden zijn van jouw paard....

Uiteraard, aangezien hij pas 3 is... zadelmak gemaakt en nu al terug 2 maanden de wei op...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:24

Deze driejarigen lopen al vanaf september bijgezet aan de longe, zijn na de hengstenkeuring zadelmak gemaakt en zijn nu al enkele maanden zadelmak. En dan nog.... zoveel spannends wordt er niet gevraagd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:31

Vudress schreef:
Deze driejarigen lopen al vanaf september bijgezet aan de longe, zijn na de hengstenkeuring zadelmak gemaakt en zijn nu al enkele maanden zadelmak. En dan nog.... zoveel spannends wordt er niet gevraagd.

Dat klopt en voor degenen die dat te vroeg en te veel vinden is het najaarsonderzoek er een paar jaar geleden bij gekomen. Maar dan heb je ook nog de financiële kant, de hengstenhouders hebben veel geïnvesteerd en willen dit seizoen zo mogelijk erbij pakken.

Als de hengsten het nog helemaal niet kunnen verwerken worden ze doorgestuurd, dus kansen genoeg.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:54

Goh als ik het goed begrijp zit Bokt vól met serieus goede ruiters.
Ik zou zeggen meld je aan voor volgend jaar...
Maar als ik het zo lees is geen van de hengsten goed genoeg voor goedkeuring en de ruiters ook niet.
Deze jonge dieren krijgen in korte tijd heel veel voor de kiezen. De (test)ruiters hebben ook niet de makkelijkste taak om ze in een korte periode te leren kennen en dan het uiterste eruit te rijden.
Onze topruiters in dressuurland houden hun paarden ook thuis om te trainen zolang ze nodig hebben totdat ze een combinatie gevormd zijn en de beste prestaties uit het dier kunnen rijden.
Een beetje respect zou hier wel op zijn plaats zijn voor zowel paard, ruiter en eigenaren maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:01

s0173957 schreef:

Och ja, Dit zijn toch niet de minste ruiters. En zeker niet de minste paarden. Maar die van jou is zo speciaal :+ Lijkt me toch aan jou opleiding liggen dan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:03

Ik begrijp al helemaal niet dat iemand zijn paardjuh thuis vergelijkt met de klasse en al het management dat in deze hengsten zit :?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:05

lekker topic word dit weer :S
so1... zegt toch nergens dat zijn paard o zo speciaal is... hij zegt alleen dat er met veel druk gereden word en dat zijn paard dat (nog) niet pikt...

maar goed back on topic please???