Najaarsonderzoek dressuur 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:21

Verrichtingsonderzoek twee weken onderweg
19-10-2010< Vorige| Home |Volgende >

Vanmorgen zijn in alle rust de dressuurhengsten beoordeeld door de hengstenkeuringscommissie. Het verrichtingsonderzoek is nu bijna twee weken bezig en verloopt goed. Onderstaand vindt u korte impressies over de hengsten, opgesteld door de leden van de hengstenkeuringscommissie dressuur.

Cat.no. 28 (Blue Hors Romanov x Donnerhall)
De vierjarige hengst laat zich voldoende bewerken, maar zou op dit moment gezien zijn leeftijd meer tot dragen moeten komen.

Cat.no. 59 (Johnson x De Niro)
Een grootramige hengst met een krachtige en opwaartse galoppade. De draf is nog wat weinig constant, waardoor het achterbeen nog niet altijd tot dragen komt.

Cat.no. 31 (Daddy Cool x Jazz)
Een jeugdige hengst met een ruime galoppade en stap. In draf moet de hengst nog aan kracht winnen, wat vanmorgen tot uiting kwam in het vangen in de ijzers.

Cat.no. 33 (Jazz x De Niro)
Goed gemodelleerde hengst waarbij het voorbeen frans is gesteld. De hengst lijkt de verwachtingen waar te maken en beschikt over drie goede basisgangen.

Cat.no. 34 (Jazz x Ferro)
De hengst was vandaag aan het begin van de beoordeling erg fris. De hengst lijkt beter in zijn vel te zitten wat tot uiting komt in zijn verbeterde werklust.

Cat.no. 35 (Jazz x Welt Hit II)
De hengst heeft een goede galoppade en uitstraling onder het zadel. De stap had vandaag wat actiever en zuiverder moeten zijn.

Cat.no. 37 (Painted Black x Goodtimes)
De hengst ontwikkelt zich positief en geeft een evenwichtig beeld. Hij liet drie correcte basisgangen zien.

Cat.no. 39 (Serano Gold x Michelangelo)
De goede gemodelleerde hengst had bij aanlevering weinig staartdracht, wat gedurende de training lijkt te verbeteren. De hengst zou nog meer tot dragen moeten komen.

Cat.no. 42 (Uphill x Rhodium)
Een royaal gebouwde hengst met een goede galoppade, die in draf meer kracht en tactzuiverheid zou moeten tonen.

Cat.no. 45 (Vivaldi x San Remo)
Een hengst met een extra model, die correcter in de voorstand zou moeten zijn. Op dit moment zou de hengst meer souplesse moeten tonen.

Cat.no. 50 (Lord Leatherdale x Negro)
Een hengst met een opvallende galoppade, die in de basisgangen nog wat hoog in de croupe blijft. In draf wordt het voorbeen buitenwaarts opgenomen.

(Persbericht KWPN, overname met bronvermelding toegestaan)

fokfanaat

Re: Najaarsonderzoek dressuur 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:25

wat goed dat ze nu een kleine beoordeling geven.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:33

Inderdaad!

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:53

Wat ik alleen vreemd vind is dat ze de hengsten 5x gezien hebben voor aanlevering. En dan nu gaan zeuren over een afwijkende beenstand.
Dan hadden ze daar in de 1ste bez. wat van moeten zeggen en niet nu daar constant op doorhameren.

Verder wel fijn al zo'n beoordeling.
Ze zijn over allemaal wel redelijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:41

wonderboy schreef:
Wat ik alleen vreemd vind is dat ze de hengsten 5x gezien hebben voor aanlevering. En dan nu gaan zeuren over een afwijkende beenstand.
Dan hadden ze daar in de 1ste bez. wat van moeten zeggen en niet nu daar constant op doorhameren.

Daar moeten ze op blijven doorhameren nl. Een vaderdier dient voor zijn kinderen de weg vrij te maken door een voorbeenplaatsing voorwaartse plaatsing en een keurige afdruk laten zien.

Het probleem van de laatste jaren is dat er veel dieren een rommelig voorbeen gebruik laten zien...dat geeft slijtage en balansstoornissen.., terwijl men zich wel druk maakt over de foto's.
Niemand zit te wachten op dieren a la PRE in Kentucky. |( .

Afbeelding

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:53

Ja zoals je het op deze foto laat zien is het logisch dat ze er op door blijven hameren.
Maar wat ik dan niet snap, als ze dit echt niet willen hebben. Waarom ze zulke paarden dan doorverwijzen naar de 2e bez. Geef dan een ander dier wat correct op z'n benen staat een kans.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:59

Bij veel jonge paarden die nog niet onder het zadel zijn en dit laten zien, wil niet zeggen dat ze het onder het zadel ook laten zien..
Dus geef ze een kans..maar bij twijfel eruit...Kijk maar eens op de velden, het worden er steeds meer en als men dat wil hebben dan koop maar een PRE, dan heb je de Passage en Piaffe er voor niks bij. ;)

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:04

Jaa daar heb je wel een punt. Je gaat het inderdaad steeds vaker zien. Nu zelfs vaak op topniveau.
Ziet er heel spectaculair uit die PRE. Vanaf de zijkant :P..
Ach zo heeft ieder paard wel iets om op aan te merken :j

Ga jij nog naar de beoordeling volgende week?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:08

Nee..Er zit voor mij niks bij...
Wacht in Febr. eerst mijn "Bengeltje" eens af...en dan wordt het volgend jaar weer het zelfde met Briljant erbij..
Succes jullie. :D

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:16

Tnx, hoop dat het goed gaat komen :)..
Wachten duurt dan zooo lang als je er zelf geen invloed op hebt :P

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:10

Zoals Caesario zegt, niet elk paard dat in vrijheid uitzwaait doet dit ook onder het zadel, en omgekeerd.
Maar wat betreft een scheve beenstand in stand zal er toch niet veel meer veranderen... al kan je met een aangepast beslag natuurlijk veel verdoezelen...

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:51

Verdoezelen heeft geen zin omdat ze langere tijd op het testcentrum verblijven. Na een paar weken komt dan de natuurlijke stand weer terug.

Een scheve stand is absoluut iets om mee te nemen. Een hengst moet dan flink compenseren (vind ik). Maar in het geval van de Jazz x De Niro lijkt dat er wel op.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:09

Een stoer paard is het zeker :j
Qua model en beweging echt een uitschieter.
Ben erg benieuwd wat ze hiermee gaan doen :9

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:19

Wie gaan er morgen kijken bij de beoordeling??
En weet iemand waar ik de lijst kan vinden, ik heb wel gekeken maar helaas ik zag hem niet staan :o

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:44

3 dressuurhengsten eruit lees ik op de KWPN site. Is er iemand wezen kijken?

Deze 3 liggen er uit: bron kwpn site
De hengstenkeuringscommissie heeft besloten om voor drie dressuurhengsten het onderzoek te beëindigen. Het betreft de volgende hengsten: cat.no. 28 (Blue Hors Romanov x Donnerhall), cat.no. 42 (Uphill x Rhodium) en cat.no. 50 (Lord Leatherdale x Negro).

Cat.no. 28, de Blue Hors Romanov, zou meer lichaamsgebruik moeten hebben en het achterbeen zou meer tot dragen moeten komen. Ondanks de krachtige galoppade van cat.no. 50, de Lord Leatherdale heeft de commissie toch het onderzoek beëindigd vanwege de afwijkende bewegingsvorm vóór (zeer buitenwaarts opnemen van beide voorbenen in draf). Cat.no. 42, de Uphill, is grootramig met een goede galoppade, echter in draf komt het achterbeen te weinig tot dragen

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:50

Het volledige stuk met commentaar van de rest van de hengsten erbij.

Bron: KWPN site
Nadat gisteren al de springhengsten die deelnemen aan het najaarsverrichtingsonderzoek zijn beoordeeld, werden vanmorgen in alle rust de dressuurhengsten en beide Gelderse hengsten door de hengstenkeuringscommissie beoordeeld. De hengsten zijn gereden door de trainingsruiters. Onderstaand vindt u korte impressies over de hengsten, opgesteld door de leden van de hengstenkeuringscommissie dressuur en Gelders paard.

De zwarte hengst Cat.no. 31 (Daddy Cool x Jazz) begint aan kracht te winnen, het vangen in de ijzers was nu aanmerkelijk minder dan vorige week. De hengst heeft een goede stap en beschikt over een sterke galoppade.
Aan het onderzoek nemen drie Jazz-zonen deel.
De charmante voshengst cat.no. 33 (mv.De Niro) zat vandaag iets in een dip. De hengst deed wat mat aan wat ook tot uiting kwam in zijn bewegingen.
Cat.no. 34 (mv.Ferro) hengst was vandaag goed bij de les en goed te bewerken. De zwartbruine heeft drie ruim voldoende basisgangen maar zou nog meer zelfhouding moeten hebben.
Cat.no. 35 (mv.Welt Hit II) laat zich goed bewerken. Het achterbeen moet resoluter ondertreden en dan met name in stap en draf. Ook nu toonde de hengst een goede galoppade.
De zoon van Painted Black uit een Goodtimes-moeder Cat.no. 37 liet weer drie correcte basisgangen zien. De hals is iets horizontaal gebouwd. In beweging zou hij meer front moeten maken.
Cat.no. 39, een zoon van Serano Gold uit een Michelangelo-moeder zou met meer werklust zijn werk moeten doen. De bewegingen zijn voldoende ruim maar missen nog de gewenste kracht en snelheid.
Ook vandaag was van de goed gemodelleerde hengst cat.no. 45 (Vivaldi x San Remo) het lichaamsgebruik en het vlakke gebruik van het voorbeen een punt van aandacht.
De royaal gebouwde Bretton Woods (cat.no. 59, Johnson x De Niro) had vanmorgen een goede verrichting. De draf was ten opzichte van vorige week constanter en ook nu galoppeerde Bretton Woods met veel afdruk en houding.
De hengstenkeuringscommissie heeft besloten om voor drie dressuurhengsten het onderzoek te beëindigen. Het betreft de volgende hengsten:
cat.no. 28 (Blue Hors Romanov x Donnerhall), cat.no. 42 (Uphill x Rhodium) en cat.no. 50 (Lord Leatherdale x Negro).
Cat.no. 28, de Blue Hors Romanov, zou meer lichaamsgebruik moeten hebben en het achterbeen zou meer tot dragen moeten komen. Ondanks de krachtige galoppade van cat.no. 50, de Lord Leatherdale heeft de commissie toch het onderzoek beëindigd vanwege de afwijkende bewegingsvorm vóór (zeer buitenwaarts opnemen van beide voorbenen in draf).
Cat.no. 42, de Uphill, is grootramig met een goede galoppade, echter in draf komt het achterbeen te weinig tot dragen.

Bij de Gelderse hengsten is Cat.no. 61 (Ginus x Zichem) licht getraind, hij is pas vier dagen weer in training. De beide achterbenen zijn nog licht opgelopen. Hengst staat nog wel onder veterinaire controle.
De Upperville-zoon cat.no. 62 (mv.Zep) werd onder het zadel voorgesteld. Hij liet zich goed bewerken. De bewegingen zijn sterker geworden.
De volgende officiële beoordeling is op 10 november. Om 8.00 uur wordt dan gestart met de Gelderse hengsten, gevolgd door de springhengsten en dressuurhengsten. De hengsten worden dan gereden door de testruiters.

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:08

Ik was er vandaag bij. Vandaag zijn er verschillende paarden mee naar buiten genomen om op het harde te draven. Daarna is o.a. de lord leatherdale eruit gehaald en de Bretton Woods erin gebleven.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:48

Ondanks de krachtige galoppade van cat.no. 50, de Lord Leatherdale heeft de commissie toch het onderzoek beëindigd vanwege de afwijkende bewegingsvorm vóór (zeer buitenwaarts opnemen van beide voorbenen in draf).
Citaat:

Ik vraag mij af: Zou No. 50 de afwijkende bewegingsvorm pas na de 1e t/m 3e bezichting zijn gaan tonen? :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:50

Ik ben blij dat beide Gelderse nog in het verrichtings onderzoek zitten.

De Upperville is een neefje van mijn merrie. Zelfde moederlijn.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:10

Citaat:
Ondanks de krachtige galoppade van cat.no. 50, de Lord Leatherdale heeft de commissie toch het onderzoek beëindigd vanwege de afwijkende bewegingsvorm vóór (zeer buitenwaarts opnemen van beide voorbenen in draf).
Cil_ schreef:
Ik vraag mij af: Zou No. 50 de afwijkende bewegingsvorm pas na de 1e t/m 3e bezichting zijn gaan tonen? :D

Vergeet niet dat de hengsten bij de 1e t/m 3e bezichtiging alleen los of aan de hand waren. Een dergelijke beweging kan onder het zadel anders zijn (zowel verergeren als verbeteren).

Ik vind het daarom wel logisch dat hij de kans heeft gekregen. Ook logisch dat hij er nu uit is; ik heb hem nu 3x gezien en er is geen verbetering.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:26

Het naar buiten bewegen van het voorbeen was ook al te zien bij de 1,2,3e bezichtiging dus snap ik er weer even niets van..

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:33

macke schreef:
Het naar buiten bewegen van het voorbeen was ook al te zien bij de 1,2,3e bezichtiging dus snap ik er weer even niets van..

Maar dat was een jaar geleden (op 2,5 jr leeftijd) én zonder ruiter. Zoiets kan na uitgroeien en training best verbeteren en als een hengst dan zó veel pluspunten heeft dat hij dat kan compenseren kan het nog 'de goede kant op gaan'. Bij dit paard is dat dus niet het geval...

(Al vroeg ik mij bij de 3e zadelpresentatie/aanlevering ook wel af waarom ze deze nou toch toelieten.... Voor deze conclusie waren die paar weken verrichtingstest niet nodig geweest, lijkt mij. Maar goed, hij heeft iig zijn kans gehad.)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:21

Bijna halverwege het verrichtingsonderzoek begint zichtbaar te worden welke hengsten een serieuze kans gaan maken.
Het zal me niet verbazen als de twee zoons van Annabel allebei goedgekeurd gaan worden. Ze steken er met kop en schouders bovenuit.
Tenzij het franse voorbeen van de Jazz-zoon een te grote belemmering vormt. Vrijwel zeker zal er nog een Jazz zoon afvallen, ik vond vandaag de Jazz-Ferro de mindere, de Jazz Welt-Hit moet nog wel wat verbeteren,
deDaddy Cool is imo te weinig hengst, de Vivaldi mist te veel in de draf en vooral de galop, stap is wel voldoende.
De Painted Black en de Serano Gold maken wel een goede kans maar moeten wel progressie maken.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:45

Dat de Uphill eruit is verbaast me eerlijk gezegd wel. Ik vond het nog niet zo'n verkeerde, en zéker niet minder dan de Uphill die afgelopen voorjaar is goedgekeurd... :x De Romanov en de Lord Leatherdale vond ik wel terecht.

De Vivaldi viel vandaag inderdaad tegen in draf, maar de vorige keren dat ik hem zag vond ik de draf stukken beter. Misschien heeft ie een dip en trekt het nog bij..? De vorige keer vond ik het één van de beteren.

Het commentaar bij de Serano Gold viel me wel wat tegen. Hij komt op mij veel beter over dan bijv de Jazz x Ferro. Hoewel werklust wel een belangrijk punt is natuurlijk.

Ik vind de twee zoons van Annabel er ook duidelijk bovenuit springen. Ik zie de vos het liefst (ondanks z'n voeten).

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:36

MargreetB schreef:
Dat de Uphill eruit is verbaast me eerlijk gezegd wel. Ik vond het nog niet zo'n verkeerde, en zéker niet minder dan de Uphill die afgelopen voorjaar is goedgekeurd... :x

Haha, dan heb jij Carlton nog nooit goed zien lopen zeker, wat kan dat beest sjouwen zeg! <3
Had het ook niet verwacht van de Uphill x Rhodium, zo'n vreselijk sympatiek dier! Erg jammer... Het zit de fam Van Norel niet mee.. ;(