NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:15

sarabande schreef:
eldango schreef:
Dus als ik mijn Don Ruto x Ixion X Ixion naar het Kwpn had gedaan. Werd hij gewoon op zijn kwaliteit geplaatst. Of wordt niet bij voorbaat uitgelachen?

Nee dat denken alleen mensen die een frustratie tegenover het KWPN hebben. Dat is niet erg, maar dat moeten ze zo nodig ook jarenlang uitdragen :(:)

Heel toevallig heb ik daarvoor destijds het Kwpn aan de telefoon gehad waarbij ze mij adviseerde hem niet aan te bieden omdat het niets ging worden!

Heel toevallig heb ik in December deze weer gesproken over mijn huidige merrie. Waarbij wederom het advies kwam deze niet aan te bieden! Dit op basis van papier. Ook had volgens hun mijn veulen geen kans! Voel er dus weinig voor om hem in te schrijven bij het Kwpn. Alleen ga ik daar niet over aangezien deze zo goed als verkocht is! Mocht het zo zijn dat diegene mij de keuze geeft dan gaat hij mee naar de keuring van het NRPS!

Dus mijn ervaring is dat wat betreft er in 5 jaar geen verrandering is!

(A) Future's Pride (Apache X Erato X Souvenir)
Afbeelding
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:16

Maar dat kan je toch geen uitlachen noemen, dat is gewoon eerlijk. Men behoedt je voor teleurstelling.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:24

sarabande schreef:
Maar dat kan je toch geen uitlachen noemen, dat is gewoon eerlijk. Men behoedt je voor teleurstelling.

Hoe kan het dan zijn dat je in je vorige posts zegt dat er net zoveel naar papier word gekeken bij zowel Kwpn als NRPS?

Bovendien begon degene toch echt te lachen om alleen het idee!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:35

eldango schreef:
Hoe kan het dan zijn dat je in je vorige posts zegt dat er net zoveel naar papier word gekeken bij zowel Kwpn als NRPS?

Bovendien begon degene toch echt te lachen om alleen het idee!

Natuurlijk wordt er net zoveel gekeken. Alleen NRPS en KWPN verschillen van beleid. De een accepteert hengsten die de ander niet accepteert.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:13

Het doel is toch een goed sportpaard.
Met het paard rij en win je wedstrijden en het papier ligt meestal thuis in de la.

Het Kwpn wil alleen of dressuur of springpaarden in de bloedlijn. Dat is hun beleid! Maar is het al niet gebleken dat dat geen garantie geeft?

merelhof

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:16

tof veulen, ga maar naar de keuring waar je wel welkom bent, en de rest gewoon negeren. Ga gewoon bij de club waar je je het beste bij voelt, maakt toch allemaal geen zak uit, een goeie is een goeie, al is hij ingeschreven bij het marokaans berberpaard.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:15

Dees schreef:
Bij voorbaat uitgelachen.

KWPN is er goed in de rest van de wereld met de nek aan te kijken.

de enige die wordt uitgelachen ben jij met deze andwoorden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:36

Tjee zijn jullie hier nog steeds over aan het ouweh****?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:41

stoffel schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Bij voorbaat uitgelachen.

KWPN is er goed in de rest van de wereld met de nek aan te kijken.

de enige die wordt uitgelachen ben jij met deze andwoorden

Lees je post nog eens :=

Seriously?!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:29

Best leuk om te kijken hoe dit topic veranderd, het begint met de verschillen tussen bouw en gebruik van de paarden van het NRPS en KWPN, en eindigt in het gebruik van de beheerder van de stamboeken, manieren van keuren en eventuele vooroordelen van beide stamboeken...
& weer even ontopic:
Ik ben nog nooit naar een KWPN keuring toegeweest, dus daar kan ik helemaal niet over meepraten. Maar ik vind het wel onzin dat een paard minder waard word omdat hij bij een bepaald stamboek niet is ingeschreven, het blijft lijkt mij hetzelfde paard. De moeder van mijn NRPS'er is trouwens meer een KWPN'er, zit vooral gelders en duits bloed in, maar omdat haar vader de hengst Abu hassan is (van Abgar) en deze niet goedgekeurd werd bij het KWPN, zit ze toch bij het NRPS, terwijl dat haar bouw zoveel meer KWPN is. Die van mij is dan wel gelijk helemaal NRPS met Kanut als vader ;) , er zit maar weinig verschil tussen de stamboeken, maar het is er wel. Ook heb ik het idee dat het KWPN wel heel veel met dezelfde lijnen fokt, alles is bijna Jazz, Krack of Vivaldi, terwijl je bij het NRPS veel meer verschillende lijnen tegenkomt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:21

Hmm het NRPS heeft bij de pony's toch wel heel veel dezelfde bloedlijnen hoor. Ook bij de rijpaarden hebben we al behoorlijk wat Sandro Hit bloed al moet ik beamen dat er nog wel meer diversiteit is. Het NRPS denkt wel niet in springpaarden en dressuurpaarden alleen. Er is nog volop ruimte voor de allrounders.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:01

Ja inderdaad, bij de pony's is het veel hetzelfde, laatste keer dat ik was geweest (alweer bijna 2 jaar geleden) was het alleen nog maar El beauty, Casper en Vitano..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:13

Ilse_123 schreef:
Ja inderdaad, bij de pony's is het veel hetzelfde, laatste keer dat ik was geweest (alweer bijna 2 jaar geleden) was het alleen nog maar El beauty, Casper en Vitano..

Ik beken want ik heb ook een el beauty merrie :7
Maar ik vind wel dat het aan het veranderen is. El beauty's zie je kwa moederlijn al minder vaak en er zijn leuke nieuwere hengsten die ander bloed hebben :)
Valt me steeds vaker op dat er totaal ander bloed binnen het nrps bij komt vanaf de moederlijn :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:16

Bij de pony's hebben ze dit jaar toch flink wat hengsten gekeurd van compleet andere bloedlijnen of van een hengst uit ander bloed maar wel een NRPS merrie. (toch in vergelijking met andere jaren). Bij de rijpaarden was er niet echt nieuw bloed bij. Hoewel er tijdens de nakeuring een Lord Leatherdale zoon is gekeurd en dat is toch wel weer vers bloed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:27

Off topic binnen een discussie KWPN versus NRPS. KWPN schrijft geen pony's in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:31

Nee Sarabande...het topic begon oa over de verschillen tussen het KWPN en het NRPS... en laat dit nou naast het kwaliteits verschil een belangrijk verschil zijn... het NRPS schrijft pony's in...het KWPN niet.

Wel scherp blijven :Y) :+ :D

oeps sorry...kon het niet laten
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 26-03-10 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:32

Maar ze zullen ook wel nieuw bloed moeten hebben :o
Anders loopt de fokkerij op een gegeven moment vast :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:32

NatasjavE schreef:
Nee Sarabande...het topic begon oa over de verschillen tussen het KWPN en het NRPS... en laat dit nou naast het kwaliteits verschil een belangrijk verschil zijn... het NRPS schrijft pony's in...het KWPN niet.

Wel scherp blijven :Y) :+ :D

oeps sorry...kon het niet laten

:D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:36

Dat is ook wel een leuke... Voor de kleintjes binnen het kwpn is er geen kans op predikaten... Maar die kleintjes kunnen het toch ook heel leuk doen in de sport? En ook hele leuke veulentjes fokken *D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:37

Kleintjes worden niet ingeschreven, dus waar hebben we het over

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:40

sarabande schreef:
Kleintjes worden niet ingeschreven, dus waar hebben we het over

Die blijven in het VB staan... Maar ze hebben wel kwpn papieren...
Bij het nrps zou je dat weer niet gebeuren omdat je paard net wel of net geen 1.60 is :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:32

Het KWPN wil graag paarden met maat en formaat fokken. Het is dus logisch dat ze beneden de 158 niet worden opgenomen. Voldoen niet aan het fokdoel. En een predikaat krijgt ze pas als ze boven de middemoot uitstijgt...

Het KWPN heeft al 4 fokrichtingen( Dressuurpaard, Springpaard, Tuigpaard en Gelders paard) om daar ook nog eens pony's aan toe te voegen....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:30

Ster worden ze pas vanaf de 160 toch? Maar als jij bijv een paard hebt wat mooi gefokt is maar te klein is gebleven door bijv slechte voeding of ziekte toen ie jong was heb je dus niks meer aan dat mooie papier bij het kwpn.
Terwijl je met dat kleine paard wel erg goed kunt presteren in de sport en ook leuke veulens mee kan fokken die wel het mooie maatje halen van zeg 1.67 :)
Maar goed misschien bekijk ik het wel allemaal te makkelijk :+

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:27

petraaken schreef:
Hmm het NRPS heeft bij de pony's toch wel heel veel dezelfde bloedlijnen hoor. Ook bij de rijpaarden hebben we al behoorlijk wat Sandro Hit bloed al moet ik beamen dat er nog wel meer diversiteit is. Het NRPS denkt wel niet in springpaarden en dressuurpaarden alleen. Er is nog volop ruimte voor de allrounders.

Niet alleen allrounders maar ook voor paarden die jeugdig zijn met veel talent en ergens in de bloedlijn een springer of dressuurpaard hebben.

Zou er niet aan moeten denken dat de meeste die ik ken (omgang en rijden met het paard) met een Jazz,Gribaldi of Animo enz zou gaan rijden. Dat zou voor grote ongelukken leiden.

De meeste fokkers willen toppers kost wat het kost. Zonder even de merrie te bekijken. Zie soms merries die niet handelbaar zijn,die dan weer met het "beste" paard gedekt is. Tja dat dat veulen in de toekomst ook niet te rijden valt is een bijzaak. Deze heeft dan wel DE bloedlijnen!
Zie de lol niet zo in een paard dat niet wil of te heet is. Denk dat een werkwillend paard verder komt dan een staker met mooie bloedlijnen.
Maar dat wil het Kwpn dus doen we dat maar. Dat dan sommige op OS komen is mooi maar vergeet niet dat er ook paarden zijn die daarom bij de slager komen.
Zou daarom Vion sponser van het Kwpn zijn? Vion: Passion for better food. Een goed gefokt paard smaakt beter.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:35

Rianneke schreef:
Ster worden ze pas vanaf de 160 toch? Maar als jij bijv een paard hebt wat mooi gefokt is maar te klein is gebleven door bijv slechte voeding of ziekte toen ie jong was heb je dus niks meer aan dat mooie papier bij het kwpn.
Terwijl je met dat kleine paard wel erg goed kunt presteren in de sport en ook leuke veulens mee kan fokken die wel het mooie maatje halen van zeg 1.67 :)
Maar goed misschien bekijk ik het wel allemaal te makkelijk :+

De Don Ruto was met zijn 3jr 1,58m Maar sprong wel even over 1,55m (Was niet de bedoeling maar hij sprong graag en stond graag in de wei,dus daar ging hij dan even heen.)
Boeiend dat hij dan niet 1,60m of hoger was. Hij is nu 1,63m maar doet het ook goed met NRPS papier! :o