Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:13

dat is ook niet altijd zo, en heeft ook een boel met een reclamecampagne te maken, van norel is daar niet zo sterk in, maar bijvoorbeeld Nijhof een ster, ik denk dat de helft van de mensen die met Spielberg gedekt hebben de hengst nog nooit irl gezien hebben, maar puur op de goede foto's film en advertenties afgaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:15

en er zijn ook genoeg hengsten (waaronder imo darlington) die ze zo geeft dat ze als jong paard nog niet zo apart zijn, maar in het hogere werk boven komen drijven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:19

Darlington heeft als nadeel dat hij grote lelijke koppen geeft, je moet wel heel gemotiveerd zijn en daar echt een merrie voor hebben om daar overheen te stappen.
En zo is er altijd wel iets waardoor dit soort hengsten bijna niet gebruikt worden en de andere wel omdat die meer garanties op de korte duur geven, en daar kiest de fokker dan toch liever voor.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:24

sarabande schreef:
krackertje schreef:
Wij hebben als Nederlanders ook besloten om eens over de grenzen heen te kijken, ook wij hebben een Duits-Nederlands gefokte merrie gekocht {Darlington x Erik x Bolero x Wormann x Absatz} veel Duits bloed maar ja een mens moet wat.

Wapenveld is over de grens tegenwoordig Verward In heel veel Nederlandse merries zit Duits bloed. Dat is niet het onderwerp van dit topic, dat er veel hengsten weinig gebruikt worden is ook al langs gekomen.
Het probleem is dat die hengsten over de hele linie weinig indruk gemaakt hebben, anders zouden ze meer dekken of gedekt hebben, en men daarom dus weer terug valt op de 3 dressuurlijnen.

Over de grenzen heen kijken houdt meer in dan inkopen in het buitenland:? , trouwens, we hebben de merrie ook niet ingekocht in Wapenveld. Darlington is Duits gefokt en buiten Erik om praten we ook weer over een geheel Duitse lijn, deze merrie voert meer Duits bloed dan menig paard wat ik langs zie komen.

Ik gaf ook al aan dat Erik en Darlington "vergeten "hengsten" zijn, sommige hengstenhouders slaan de handen ineen en promoten aan alle kanten elkaars hengsten en samen zijn ze sterk, die hengstenhouders donderen bepaalde ruiters/amazones op genoemde hengsten want bruintje kan dat trekken doordat de krachten gebundeld zijn, erg gek is dit proces niet, een kind begrijpt dit nog.

Conclusie: mijn inziens zijn er nog steeds teveel fokkers die zich mee laten slepen door leuke praatjes, foto`s en "bekende" ruiters/amazones en niet kijken naar desbetreffende merrie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:25

sarabande schreef:
Het probleem is dat die hengsten over de hele linie weinig indruk gemaakt hebben, anders zouden ze meer dekken of gedekt hebben, en men daarom dus weer terug valt op de 3 dressuurlijnen.

tja weinig indruk maken of een lelijke kop vind ik nogal een verschil.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:26

sarabande schreef:
Darlington heeft als nadeel dat hij grote lelijke koppen geeft, je moet wel heel gemotiveerd zijn en daar echt een merrie voor hebben om daar overheen te stappen.
En zo is er altijd wel iets waardoor dit soort hengsten bijna niet gebruikt worden en de andere wel omdat die meer garanties op de korte duur geven, en daar kiest de fokker dan toch liever voor.

Ja klopt maar liever een grote leijke kop dan een hoop andere zaken die je weer bij andere hengsten er gratis bij krijgt Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:33

krackertje schreef:
Ja klopt maar liever een grote leijke kop dan een hoop andere zaken die je weer bij andere hengsten er gratis bij krijgt Haha!

Ja precies dat is een fokkers keuze. Ik persoonlijk hou niet van lelijke koppen, moet er iedere dag tegenaan kijken, ook al bewegen de Darlingtons vaak extra.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:38

sarabande schreef:
krackertje schreef:

Ja precies dat is een fokkers keuze. Ik persoonlijk hou niet van lelijke koppen, moet er iedere dag tegenaan kijken, ook al bewegen de Darlingtons vaak extra.

Ik persoonlijk heb graag een lelijke kop mits betreffende paard kan lopen zoals onze Darlington en nog een paar schatjes van ons, weet je zulke paarden worden vanzelf heel mooi in het werk Vingers aflikken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:52

krackertje schreef:
Ik persoonlijk heb graag een lelijke kop mits betreffende paard kan lopen zoals onze Darlington en nog een paar schatjes van ons, weet je zulke paarden worden vanzelf heel mooi in het werk Vingers aflikken

Sja iedereen zijn eigen afwijking Haha! , maar dat ze ooit later mooi in het werk kunnen worden is voor een fokker de ver van mijn bed show.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:54

voor jou blijkbaar, dat geldt niet voor alle fokkers.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:05

sarabande schreef:
krackertje schreef:

Sja iedereen zijn eigen afwijking Haha! , maar dat ze ooit later mooi in het werk kunnen worden is voor een fokker de ver van mijn bed show.

Hier een fokster die dat geen ver van haar bed show vindt, bekijk die lelijke koppen maar eens in mijn profiel, ja bijna allemaal zelf gefokt en zeker geen spijt van.
Sommige afwijkingen bezit ik graag Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:24

fokfanaat schreef:
voor jou blijkbaar, dat geldt niet voor alle fokkers.

Pardon jij bent nu niet echt een fokker die de eigen producten aanhoudt en uitbrengt, dat doe ik wel dus zit je nogal fout met deze opmerking.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:40

ik zit helemaal niet fout! je moet jouw mening niet ventileren als de mening van alle fokkers, er zijn er zat die een mooi koppie niet het belangrijkste vinden, zie bv de reactie van Ktrackertje

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:45

fokfanaat schreef:
ik zit helemaal niet fout! je moet jouw mening niet ventileren als de mening van alle fokkers, er zijn er zat die een mooi koppie niet het belangrijkste vinden, zie bv de reactie van Ktrackertje

Volledig off topic dit gehak, maar jij stelt dat voor mij geldt dat fokproducten niet uitgebracht worden.
Als iemand die nog geen eigen fokproduct aangehouden heeft dit zegt, terwijl ik al tig jaar mijn merries laat uitbrengen, dan corrigeer ik dat.

Het ging niet over een koppie maar over het feit dat op de lange duur die harses niet meer belangrijk is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:47

dat stel ik helemaal niet, ik stel dat het niet voor alle fokkers een ver van mijn bed show is dat nafok mooi wordt in het werk.

en dat een minder hoofd niet maakt dat je een hengst niet zal gebruiken als het wel goede beweging en aanleg voor het hogere werk brengt.

ik snap niet waar jij een persoonlijke aanval ziet en waarom je op mijn situatie moet afgeven.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 14-12-08 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:51

fokfanaat schreef:
dat stel ik helemaal niet, ik stel dat het niet voor alle fokkers een ver van mijn bed show is dat nafok mooi wordt in het werk.

Sterker nog, ik vindt dat pas een kortzichtige manier van fokken, hoe komen we aan al die mooie koppies en minder beste sportpaarden, ach ver van onze bed show wat zo`n beest later doet in de sport als het maar verkoopt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:58

Fokkers hebben te maken met verkoop van veulens en niemand die dat beter weet dan fokfanaat, ik niet ik verkoop zelden een door mij gefokt veulen, wil liever zien hoe het uitgroeid.
Als een dressuurveulen een grote harses heeft dan raak je dat aan de straatstenen niet kwijt. Dat is een van de redenen dat fokkers niet voor zon hengst, ook al geeft hij zoveel plussen, niet kiezen.
Grootheden als Weyden, Welcome etc kwamen in dit topic al ten sprake, hun dekkingen zakten direkt weg na de eerste jaargang, ondanks al het talent dat ze meebrachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:00

Sarabande, ik las geen aanval richting jou. Misschien moet jij dat ook niet doen Knipoog

Als je als veulen of driejarige wil verkopen, dan is een mooi smoeltje wel handig.

Maar een mooi smoeltje zegt natuurlijk nooit en te nimmer wat over de kwaliteit van een paard. En mooi is een betrekkelijk iets........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 00:13

Ach hulptroepen Ach gut
Je weet heel goed dat het een totaal beeld is. En dat is ook het onderwerp van dit topic, en de reden dat andere hengsten nauwelijks aan bod komen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:11

Moderatoropmerking:
dames dames geen catfight houden. Dit topic loopt/liep zo netjes dus graag zo houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:44

Mag ik mee doen, mag ik mee doen??? Haha!
Ik wil ook een paard met mooi koppie! Haha!
Tong uitsteken Cool

Ik persoonlijk zou daar gerust een paard op laten staan. Dan moet hij wel zo belachelijk veel kwaliteit hebben om dat goed te maken. Ik kan voor mezelf gerust stellen dat ik een mooi paard erg belangrijk vind.

Maar goed, op een mooi hoofd kan je niet rijden, helemaal mee eens. Maar sowieso trekt Darlington mij al helemaal niet, degenen die ervan gezien heb waren kleine korte propjes met lelijke koppen, stijf en een vlak voorbeen. (maar dat zullen ze heus niet allemaal zijn hoor)

Maar zo'n bloedlijn kan wel wat bloedspreiding brengen binnen de fokkerij ja (om ontopic te blijven). Maar kwaliteit gaat wel voor. Niet alles ten koste van de bloedspreiding.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:32

Suzanne F. schreef:
Maar zo'n bloedlijn kan wel wat bloedspreiding brengen binnen de fokkerij ja (om ontopic te blijven). Maar kwaliteit gaat wel voor. Niet alles ten koste van de bloedspreiding.

Gelukkig is dat dan ook niet nodig !

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:33

Onze Darlington heeft veel rek, maat, gummy en zeker geen vlak voorbeen {zie profiel}, klopt haar hoofd is een minder punt maar wij kunnen daar mee leven en kijken uit naar haar veulens.

Wij hebben bewust gekozen voor geheel ander bloed en vandaar deze aankoop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:37

krackertje schreef:
Onze Darlington heeft veel rek, maat, gummy en zeker geen vlak voorbeen {zie profiel}, klopt haar hoofd is een minder punt maar wij kunnen daar mee leven en kijken uit naar haar veulens.

Wij hebben bewust gekozen voor geheel ander bloed en vandaar deze aankoop.

Ik snap het. Ben benieuwd naar de veulens!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:18

sarabande schreef:
krackertje schreef:
Wij hebben als Nederlanders ook besloten om eens over de grenzen heen te kijken, ook wij hebben een Duits-Nederlands gefokte merrie gekocht {Darlington x Erik x Bolero x Wormann x Absatz} veel Duits bloed maar ja een mens moet wat.

Wapenveld is over de grens tegenwoordig Verward In heel veel Nederlandse merries zit Duits bloed. Dat is niet het onderwerp van dit topic, dat er veel hengsten weinig gebruikt worden is ook al langs gekomen.

ja maar dat heeft toch te maken met de kortzichtigehid van de fokkers zelf. De hengsten die het meeste dekken, en de zonen daarvan die het meeste winnen onder grote ruiters, bijv. de pavo cup en hengstencompetitie worden automatisch het meeste gebruikt door de fokkers. Dat is fokken op mode en naam !

Zeker bij jonge hengsten moet men niet zozeer naar de presaties van de hengst zelf kijken. Of hij een wedstrijd wint is eigelijk niet van belang. Het beste paard is niet per definitie de winnaar. Waar fokkers meer op zouden moeten letten zijn oa. hoe de betreffende hengst in het algemeen loopt. Hoe zijn bewegingen en kwaliteiten zijn en wat voor een mogelijke potentie erin lijkt te zitten. Er zijn zoveel goede jonge hengsten ( die ook vrij zijn van de grote 3 ) die nooit de aandacht krijgen omdat ze niet bovenaan de uitslaglijsten staan.
Het is een kwestie van mentaliteit van de fokkers zelf die er voor zorgt dat hengsten die vaak vrij zijn van de grote 3 gewoon weg geen kans krijgen of mindere merries aangeboden krijgen. Dan komt er nog een opvaalend iets, namelijk die hengsten krijgen minder goede merries en weining merries aangeboden. Groetere kans op midedelmatige nakomelingen dus, en vervolgens worden die hengsten er op af gerekend door het keuringssysteem ect.
Dat is dus dubbel zo zonde want voordat die hengst de kans heeft gekregen word hij al afgeschreven waardoor de nadruk op de zonen van de grote 3 alleen maar sterker word.

Ik weet niet of een stamboek veel kan veranderen in het denkpatroon van de fokkers. Het moet beginnen bij de fokkers zelf. Ik denk zeker dat een toppic zoals deze een kleine bijdragen kan leveren en een groepje mensen aan het denken kan zetten. Wie weet wat daar dan verder uitkomt...