Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:26

Wat een lage prijzen op de KWPN veiling zeg.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:43

Nou! Zeg dat wel. Zaten trouwens veel hengstveulens bij, maar dan nog. Kwamen wel wat uit leuke lijntjes

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:59

Het is dat ik al een maatje hier heb anders had ik zelf wel een veulen erbij gekocht. Vond echt belachelijk laag.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 06:56

Opvallend dat de springveulens het veel beter deden dan de dressuurveulen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:00

De handel ligt sowieso op zn gat en dat zie je ook terug in deze prijzen. Als je je veulens voor 3k moet verkopen kan je beter ophouden. Dan schiet je er gewoon bij in. Niet dat het beslist enorm winstgevend moet zijn, maar het is wel fijn als je veulens meer opleveren dan ze je als fokker gekost hebben.

Ik hoor om heen echt alleen maar dat de handel niet wil en ook dat er straks weer veel veulens over blijven. Mocht je budget hebben: dit is de perfecte tijd om te kopen!

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:01

Ik hoef ook niet rijk te worden van m’n veulens, het is hobby maar als er elke keer een zak geld bij moet is de lol er snel van af.
Ook fokmerries zie ik te koop staan voor echt weinig geld, bv 5k drachtig en nog met n aardig papier… mijn fokmerrie wil ik ook verkopen en hoef daar echt niet de hoofdprijs voor maar 5k is wel heel weinig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:17

De markt is ineens aan het inkakken inderdaad
Ik heb 2 fok/rijmerries gekocht waarvan 1 drachtig voor de prijs waar ik 1 sportpaard voor zocht.
Daar echt blij mee, nu aan het denken wat te doen met het hengst veulen wat we hebben opfokken of verkopen. Merrie veulen hebben we al verkocht.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:01

Ik vind het niet heel raar dat de markt wat minder wordt nu. Ik moet ook even slikken als ik de btw verhoging vd stalling alvast voor mezelf voorbereken zodat ik in januari niet verrast wordt door de nieuwe stalprijs bij de opfok en pension :$ . Dat is immers geen 1 op 1 12% verhoging. En ik zal niet de enige zijn die daar al rekening mee houdt, dus ik kan me goed voorstellen dat mensen nu wat afwachtender wordt met aankopen of investeren in veulens/paarden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:09

Ik snap het inderdaad ook wel.
Die btw is niet zomaar iets, alles is zoveel duurder geworden zonder die btw verhoging.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:01

Ik snap sommige fokkers ook echt niet.
Die blijven fokken met merries uit een lijn waar niets of weinig prestatie inzit, en kunnen zelf niet opleiden want ze rijden zelf niet of niet goed genoeg.
En dan klagen dat ze er geld bij inschieten als ze een veulen verkopen... ja, dat is dan toch logisch?

De markt vraagt vandaag ofwel simpele doodbrave beestjes voor weinig geld ofwel toppers voor veel geld.
Alles daartussen is momenteel compleet onverkoopbaar.
De 20k paarden van 2 jaar geleden geven ze nu de helft voor.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:49

En de markt vraagt puntgaaf op de foto. Dat is een behoorlijk risico als fokker om ze toch aan te houden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:59

s0173957 schreef:
Ik snap sommige fokkers ook echt niet.
Die blijven fokken met merries uit een lijn waar niets of weinig prestatie inzit, en kunnen zelf niet opleiden want ze rijden zelf niet of niet goed genoeg.
En dan klagen dat ze er geld bij inschieten als ze een veulen verkopen... ja, dat is dan toch logisch?

De markt vraagt vandaag ofwel simpele doodbrave beestjes voor weinig geld ofwel toppers voor veel geld.
Alles daartussen is momenteel compleet onverkoopbaar.
De 20k paarden van 2 jaar geleden geven ze nu de helft voor.

Ik heb duidelijk te vroeg gekocht :+
Nee eigenlijk valt het wel mee, heb een goed en gezond paard van 9 waar wat werk in zat voor het budget die ik voor een 3 jarige had. Dus was toen al erg tevreden :P maar in de huidige markt was het ws nog minder geweest.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 04:58

Mijn merrie is deze week ster geworden :)

Nu zou ik haar in de toekomst bog een keer willen aanbieden voor voorlopig keur, maar twijfel een beetje of ik dan eerst een Ibop zou doen, of wachten tot ze het sport predikaat heeft gehaald?

Wat als ze niet heel hoog scoort op de Ibop, blijft die score dan staan en werkt dat dan in haar nadeel voor als ik haar opnieuw wil aanbieden?

Of kan ik dan gewoon wachten totdat ze het sport predikaat heeft gehaald voordat ik haar weer aanbied?

Iemand die dit weet?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:40

Gefeliciteerd! Als jouw merrie nakomelingen heeft of je bent van plan om met haar te gaan fokken dan zijn predicaten wel een goede bijkomstigheid. Met name predicaten die via aanlegtesten of de sport zijn behaald en ook een prok predicaat. Als de faciliteiten goed zijn om een ibop af te leggen dan is het zeker de moeite waard. En dan door naar het sportpredicaat.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:03

Om nog maar eens een voorbeeld te geven, kom hier op sporthorses eentje tegen, halfbroer van een paard dat dit jaar in Parijs meeliep, 2,5 jarige hengst, volledig röntgenologisch goedgekeurd inclusief rug en hals, volgens advertentie geen andere gebreken.
Video'tje bij en ziet er zeker niet slecht uit.
Vraagprijs 8,5k ...

Als ik nog eentje zocht stond ik straks aan z'n deur.
Het is echt een kopersmarkt nu!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:20

Het zal je wel verbazen hoe veel liegen over die rapporten. Wat voor jouw goedgekeurd is, is voor een andere niet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:34

De markt is inderdaad erg slecht. Ik heb de mazzel dat ik ze thuis kan houden en opfokken, dus ik vind het niet zo heel erg om elk jaar een paar veulens zelf op te fokken en dan over een paar jaar te koop aan te bieden. Het is wel een stuk meer risico natuurlijk, maar ja, als ik echt enthousiast ben over een veulen doe ik dat wel.

Ik heb er nu 3 verkocht en 3 moeten eigenlijk nog verkocht worden. 1 hou ik sowieso, maar de 3 die nog te koop staan vind ik allemaal wel fijne veulens, dus als die hier nog een paar jaar blijven is het ook geen ramp.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:14

Phonix schreef:
Het zal je wel verbazen hoe veel liegen over die rapporten. Wat voor jouw goedgekeurd is, is voor een andere niet.

Ik denk nu niet dat Van Uytert dat risico loopt, want daar staat hij te koop...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:52

Phonix schreef:

Ik weet over welke het gaat, en dat rapport klopt 100% :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:54

Maar die is kennelijk niet goed genoeg voor de eerste bezichtiging?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:58

Wel goed genoeg, niet groot genoeg.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:23

Voor een klein iemand interessant. En ze kunnen altijd nog wat groeien als je geluk hebt. Mijn merrie is helaas niet meer gegroeid maar heeft wel body dus toont groter maar is dus maar 1,61 maar daardoor was ze wel betaalbaar voor mij anders had ik haar niet kunnen kopen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:34

Deze is toch 1.72? Of hebben we het over een ander?

Liegen gebeurt ongetwijfeld ook, maar ik ga in de meeste gevallen toch uit van een verschil in interpretatie.
De een bemerkt alles, de ander alleen datgene wat een verhoogd risico geeft en zo zijn er allerlei scenarios mogelijk.

Nav het nieuwsbericht over de verkoop van Skyline to B: als de grote stamboeken er ook al andere eisen op nahouden wat betreft gezondheid, wie heeft er dan gelijk en hoever moet gaan als je gewoon een leuk sportpaard zoekt voor jezelf?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:36

Dan heb ik toch een ander in mijn hoofd, dan is het idd ws niet goed genoeg :P

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:21

misterA schreef:
Gefeliciteerd! Als jouw merrie nakomelingen heeft of je bent van plan om met haar te gaan fokken dan zijn predicaten wel een goede bijkomstigheid. Met name predicaten die via aanlegtesten of de sport zijn behaald en ook een prok predicaat. Als de faciliteiten goed zijn om een ibop af te leggen dan is het zeker de moeite waard. En dan door naar het sportpredicaat.

Dankjewel, ze is nu inderdaad drachtig. Weet dus niet of een ibop zal lukken volgend jaar met een veulen aan de voet. Helaas kan het hier maar 1x per jaar maar we zullen het zeker proberen dan!