Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte_D

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:16

Prachtig lorr!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:06

Goed veulen Iorr !

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:51

Waarom heb ik nu pas door dat ik hier ontstipt ben.... >;)
Ik kom dus weer even aanhaken!

Gefeliciteerd Iorrr met de kleine man! Hoe is dat toen gegaan met die baarmoeder? Ik heb ooit een merrie dood gevonden die haar baarmoeder eruit geperst had, geen fijn gezicht inderdaad. :\ Begreep toen van de DA dat als ze eenmaal beginnen te persen dat je het niet meer kunt redden, maar jij hebt duidelijk ander bewijs. Fijn dat hij het ondertussen allemaal wel begrijpt!

Lexa, wat een mooi koppie, gefeliciteerd!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:15

Nou bij ons is het nu 5 jaar geleden en toen hadden wij rhino... deze merrie had een dood veulen en stond nog aan de nageboorte toen wij bij haar kwamen en het veulen vonden.
Direct dierenarts gebeld, want we hadden geen idee hoe lang ze al zo stond.

DA heeft toen oxotoxine gespoten en daar deed ze weinig op dus de nageboorte ‘gepeld’ en daarna ging de merrie wel liggen met duidelijk weeen. Aldus de DA was dat normaal en dus pakte die zijn boeltje en vertrok, echter toen ik vervolgens zag dat er echt nog ‘wat’ uit kwam heb ik de merrie in de benen geslagen/ getrokken. En ondertussen de dierenarts gebeld om direct te komen. Die was er dus binnen 2 minuten en die had door dat het mis was... wat er precies allemaal gespoten en gedaan is weet ik niet meer. Ik weet wel dat er complete frisdrank flessen met warm water in de merrie verdwenen en dat ik vervolgens een uur met haar gelopen heb over het erf waar ze een bloedspoor van hier tot Tokio achterliet. Maar zodra we stil stonden ging ze weer liggen en persen. Na een uur gaf ze op en was het hopen op het beste en dat is wonder boven wonder goed gegaan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:29

Wat een horror scenario Iorrr, vreselijk. Gelukkig is de merrie er goed vanaf gekomen.

Op mijn oude stal is vorig jaar een merrie in het veulen blijven zitten en moest dus intern gezaagd worden, zulke dingen zouden je haast de lust tot fokken ontnemen.

Maar, dan zie ik weer zo'n heerlijk veulen (gefeliciteerd Iorrr) en dat maakt toch ook veel goed.

Is er al uitzicht op wanneer wedstrijden weer kunnen hervatten? Ik ben voor dit jaar nog steeds in dubio maar de merrie moet wel echt eerst sport worden.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:24

Heeft iemand dit wel eens gezien? Een schimmel die schimmel wordt geboren? Of zou het kunnen omdat hij 18 dagen te laat is
Afbeelding
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:30

Ja wel hoor. Zie het vaker

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:49

Beide schimmels uit Bella kwamen er zo uit.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:54

Ugh, wat een enorm vervelend verhaal... Maar wat mooi dat het gewoon gelukt is om de baarmoeder binnen te houden!

Wel een prachtig dier Lexa :j

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:54

Ja wij hebben dat ook al wel gehad. En de Zürich jaren terug is met 4 maanden oud al bijna helemaal wit afgeleverd...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:57

Pantykous schreef:
Wat een horror scenario Iorrr, vreselijk. Gelukkig is de merrie er goed vanaf gekomen.

Op mijn oude stal is vorig jaar een merrie in het veulen blijven zitten en moest dus intern gezaagd worden, zulke dingen zouden je haast de lust tot fokken ontnemen.

Maar, dan zie ik weer zo'n heerlijk veulen (gefeliciteerd Iorrr) en dat maakt toch ook veel goed.

Is er al uitzicht op wanneer wedstrijden weer kunnen hervatten? Ik ben voor dit jaar nog steeds in dubio maar de merrie moet wel echt eerst sport worden.

Ooh dat heb ik gelukkig nooit gezien of meegemaakt, wat een hel!

Dochterlief heeft zondag onderling dressuur voor punten en over twee weken springen. Volgende week zaterdag gaat ze springen in Zwolle, ben je 1 dag lid ;) Oftewel het komt weer in mijn ogen...

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:17

Oké duidelijk,
Ik heb 2 schimmel merrie’s maar tot nu toe altijd bruin of vos kleurige veulens en die daarna schimmel werden .
Weer wat geleerd

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:07

Als ze al zo licht geboren worden, gaan ze gewoon heel snel wit zijn :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:36

Kun je van Zangersheide ook ergens zien hoeveel veulens van een hengst geregistreerd zijn of moet je dan lid zijn van het stamboek?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:26

MizzMontana schreef:
Kun je van Zangersheide ook ergens zien hoeveel veulens van een hengst geregistreerd zijn of moet je dan lid zijn van het stamboek?

Ik ben lid en zal eens kijken of dat gaat

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:30

Ik meen mij te herinneren dat iemand hier Carthago Blue had gebruikt en er dit jaar een veulen van verwacht. Ik ben daar echt benieuwd naar, dus hoop dat diegene dit leest. :D Vind het echt een hele fijne hengst en mijn buren overwegen deze hengst ook te gaan gebruiken nadat ik ze erop wees.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:56

MizzMontana schreef:

die vraag heb ik eerder in het topic beantwoord. Als lid kun je zien hoeveel nakomelingen er van een hengst bij Zangersheide geregistreerd staan. Dus niet het totaal aantal geregistreerde nakomelingen over alle stamboeken heen. Horsetelex geeft ook wel een idee van hoeveel.

Wat leuk dat schimmelveulentje hierboven!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:54

Julia schreef:
Ik meen mij te herinneren dat iemand hier Carthago Blue had gebruikt en er dit jaar een veulen van verwacht. Ik ben daar echt benieuwd naar, dus hoop dat diegene dit leest. :D Vind het echt een hele fijne hengst en mijn buren overwegen deze hengst ook te gaan gebruiken nadat ik ze erop wees.

Deze staat ook op mijn toekomst lijstje :j

Onze merries zijn moddervet. Ene moet nog 4 weken. De andere 9

Afbeelding

Afbeelding

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:37

Mooie buikjes !

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:39

Knappe merries! Zien er mooi rond en gezond uit <3

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:42

Zijn hier ook fokkers die pavo podo care liqued geven aan de veulens ? Ik voer normaal de brokken maar ga nu eerst 60 dagen de pasta geven.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:55

Hoi,
Lang geleden dat ik hier gereageerd heb. Maar zou graag weer meelezen en af en toe reageren.
De andere topics zit niet heel veel leven meer in.
Niet dat ik heel veel te melden heb (helaas geen veulens dit jaar)
Iorrr, wat n verhaal van die baarmoeder. Je hoort het bij schapen best vaak.
Horror!! Wij hadden n jaar of 15 geleden n horror bevalling met n keizersnede hier op stal. Dat liep helaas minder goed af.

Hengstenkeuze ben ik momenteel volop mee bezig maar ben er nog niet helemaal uit.
Heb Nu Toulon voor de Zirocco staan, Etoulon (als ie bevrucht) voor de Chin Chin, Quabri de l" Isle voor de Cornet en ik zoek nog iets met een sterke bovenlijn en correcte voorbeenstand voor de Quabri.
Maar ik weet het pas zeker als het er in zit :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:09

Leuk Eilander!!
Wij ‘kennen’ elkaar nog wel van een fokkerij topic van jaren geleden.

Quabri is leuk! Jammer alleen dat het dv is. Ik wil de merrie met veulen liever niet wegbrengen.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:51

Wij kennen elkaar ook wel eilander :Y)
Toch geen Luigi?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:48

Hier al dag 4 in spanning. Vorig jaar heeft ze dat zo 5 dagen volgehouden.

Veulen is van Pegase vh Ruytershof x Premium de Laubry

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog altijd op het lijstje:
Daily Magic
Grandorado
Visage vd Olmenhoeve

Onze Emerald van dit jaar is verkocht. Ik was er wel tevreden van, maar de merrie is voor een jaar verhuurd aan een Kroaat xD