Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Quir schreef:
Het is in ieder geval goed dat je zo aangesproken voelt. :j

Gefeliciteerd Baudy! Chique diertje. <3

Ik slaap er geen uur minder om hoor maar prima..

Iedereen met veulens op komst succes +:)+

Muga

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ik kom hier gezellig meelezen. Ik geniet er zo van om al jullie dracht verhalen te volgen. Heel veel succes allemaal en op naar de gezonde veulens!! *\o/*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Ik zie niks geks aan Ciocolatto haar post, het staat er nog vriendelijk

Tuurlijk het is iedereen z’n keuze. En wat mij betreft kan ik best respectvol blijven hoor met wat je ook doet. Als jij er zo in staat dan is dat zo. Moet je alleen straks niet verdrietig worden dat een van de twee of zelfs beide overlijden. Want dat is dan je keuze geweest. (Als er iets gebeurd wat wél voorkomen had kunnen worden dan)
Voor mij doet laksheid (want dat is het) alleen pijn, voor andere mensen die hun dier zijn verloren ook, want wij hadden er alles aan gedaan om hun te redden. Het is ook zo hoor dat je het zo kan missen, paarden zijn sneaky. En dan doe je ook niks om te helpen. Maar als je onder de camera ze kan zien en je zet tenminste nog vaak de wekker kan je evt iets later nog ingrijpen mocht het nodig zijn of een dierenarts kunnen bellen. Dat is wel wat anders dan 1x per dag (bijvoorbeeld) even langs de wei rijden. Want zulke fokkers zijn er ook
We doen met z’n allen wat goed lijkt, maar wij zijn wel nogsteeds diegene die besloten heeft dat het paard drachtig moest zijn (oké ongelukjes daar gelaten)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Mirjamalvaro Fijn dat het met Blossom zo goed gaat. Leuk die kriebel foto van Elli en sterre

Icecrystal van ph uitgaan alleen doe ik nooit. Meeste dalen wel gewoon netjes maar hebt altijd uitzonderingen. Ik heb 1 merrie de bevalt met een ph van 7. Daar moet je echt letten op heel kleine veranderingen ( spenen die bv iets meer vullen ineens). Een andere merrie bevalt al 2j op rij zonder ph daling en zonder verdere tekenen. Bij haar ga ik straks 4x per dag testen om te zien of ze iets van daling of verandering heeft voor ze bevalt. Gelukkig kijkt er bij ons 24/7 altijd wel iemand dus alles wordt heel snel gezien. Eventueel kun je bij je eigen merrie nog temperatuur meten meerdere keren per dag. Soms wilt dat ook nog wel eens een indicatie geven.

Die foto van Romee haar pleeborstel, geweldig :')

Anvixa Fijn dat de merrie al wat relaxter word. Hopelijk kunnen ze snel naar huis komen.

Marjoleinevde ze heeft nog geen haast. Ze ziet er wel top uit hoor.

Kabayo snap helemaal hoor dat je het nu spannend vind als er nog merries moeten bevallen in het topic. Die schrik is alleen maar heel logisch :(:) wat leuk dat Fayola al zo moedert over Rosa <3 en Remy ziet er al heel stoer uit zo. Hij is ook echt gitzwart he. Mooi om te zien. Start de melk al wat op bij fayola? En fijn dat jullie mekaar zo kunnen afwisselen met flesjes geven aan Rosa.

Eilinora Pepper houd het nog goed vol. Haar uier staat haast op knappen nu. Wordt spannend bij jou :):) Hoe is het met Ellie haar uier?

Myrthee je vakantie zal deugd doen als je nu al zolang aan het waken bent.

Hennos Fijn dat je alvast camera kunt kijken.

Ayasha Als reve een merrie krijgt heeft ze hopelijk een makkelijker karakter als de moeder :+ ben benieuwd hoelang ze het nog rekt.

Baudyh nogmaals gefeliciteerd *\o/* mooi veulen hoor en leuk dat het een merrie is. Ze is heeft een prachtig hoofd vind ik.

Maribor klinkt alsof de bevalling best pittig was voor haar :(:) gelukkig gaat alles goed en kun je nu genieten van moeder en kind. Ben heel benieuwd naar fotos.

Butengewuen Cookie heeft er nog niet veel zin in zo te zien :=

Stal_hd maraya haar uier begint ook goed te groeien :j

Shadow33 handig is dat idd als je fotos kunt terug kijken van de uier. Ben benieuwd of ze je 2 weken laat wachten nog.

Balou_k snap dat je in spanning zit met die uierontwikkeling. Hopelijk heb je donderdag een positieve scan

Lonniejj yess bijna veilig *\o/* moet je merrie nu nog een x gescand of niet?

Wat betreft het waken en drachtige merries ben ik het eens met corinadrenth, cioccolato etc etc. Je kiest ervoor je merrie te dekken, dan moet je ook de verantwoordelijkheid pakken om te zorgen dat je erbij kunt zijn en oplettend bent. En zelfs dan nog kan het gigantisch fout gaan maar dan heb je er iniedergeval alles aan gedaan. Ik heb hier ook al bevallingen gehad waarbij het echt wel mis was gegaan als we er niet bij waren geweest. Maar deze discussie komt idd elk jaar wel weer terug.

Hier is nina vandaag 340 dagen maar ze heeft nog geen haast. Buik hangt wel een flink stuk meer naar beneden :=
Afbeelding
Afbeelding

En April is vandaag veilig. Uier groeit gestaag verder. Vorige x beviel ze op 335 en als ze zo doorgaat kwa uier verwacht ik ong hetzelfde. Dr staart moet ik van de week echt even wassen :')
Afbeelding
Afbeelding

Fleur ( 336 dagen) vult ook goed. Als ze zo doorgaat gok ik eind van de week dat ze ong zover is kwa uier/bevallen
Afbeelding

En Lizzy is ook eindelijk begonnen met wat te vullen. Ben zo blij als deze merrie bevallen is. God wat is zij chagerijnig in haar dracht :')
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Butengewuen - Cookie - 343 dagen
Nieky1993 - Nina - 340 dagen
Icecrystal - Romee Total - 338 dagen.
Carika - Nena - 336 dagen
Nieky1993 - Fleur - 336 dagen
Eilinora - Pepper- 334 dagen
Myrthee_ - Illustrade - 329 dagen
Nieky1993 - Lizzy - 328 dagen
Mer1980 - Rapunzel - 328 dagen
Lyona - Kina - 326 dagen
Shadow33 - Her - 325 dagen
Ayasha - Rêve d’or - 324 dagen
Mirjamalvaro - chablis - 322 dagen
Nieky1993 - Daisy - 321 dagen
Nieky1993 - Kira - 321 dagen
Friesfanaat - Julia - 321 dagen
Nieky1993 - April - 320 dagen
Stal_hd - Maraya - 315 dagen
Cyrina - Gretha van Warnsdorn - 306 dagen
Cyrina - Zeeveld's Sky Full off Stars - 305 dagen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

@ Eilinora spannend!

Vrijdag ochtend merkte ik de uier op. Het kan zijn dat het donderdag al was, maar ik het niet heb gezien. Ik heb ze woensdag nog uitgebreid geborsteld dus dan had ik het wel moeten gezien hebben.

Sinds vrijdag 13/2 de medicatie opgestart. Zaterdag en zondag leek de uier af te nemen, maar ik vond hem vanmorgen wel weer duidelijk wat voller.

Of er melk in zit? Ik heb haar niet gestimuleerd verder dus dat durf ik niet te zeggen. Wel voelt haar uier alsof er ‘schijven’ in zitten. Eigenlijk wat ik gewend ben bij een verder gevorderde dracht met een beginnende uier.

@ Lonniej, ook spannend dus! Hoe ver was ze bij jou toen ze placentitis kreeg?

Andere drachten (andere merrie) ook altijd braaf gewaakt en bij geweest. Maar ik twijfel bij deze dus om het toch uit te besteden als we het zo ver redden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Leuk die witte staarten he :')

Chablis heeft opeens puntbuik. Lastig te zien op foto, daarvoor stond ze duidelijker maar ja stil staan doen ze nooit als je foto maakt :')

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Meerdere keren per jaar ook _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Ik denk dat we gewoon een aardig hecht clubje hebbe met helaas de ervaring dat fokken niet altijd leuk is. :(:)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Ja we gaan 27 maart weer voor scan. *\o/* <3
Ik heb het even opgezocht; Rosa zat op 240 dagen toen ik hier jullie advies heb gevraagd. De dag erna werd de placentitis vastgesteld. Bij haar zagen we na een dag of 3 medicatie heel duidelijk verschil in het uier ontstaan.

Overigens heeft Rosa met momenten ook zeker dat hij in de ochtend meer gevuld is. Dat loopt ze dan in de loop van de dag eruit. Dan is het toch een beetje oedeem geweest. Op de echo’s die we nu steeds doen is er ook heel duidelijk een vochtplaat te zien onder de buik. Ze scannen steeds zowel rectaal als via de buik om de hele placenta en veulen in beeld te krijgen :j

Rosa vanmorgen <3

Afbeelding

En dan Makani van de week :')

Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Wat een prachtige merrie die Rosa!

Hier hebben ze alleen een rectale echo gedaan. Daar was duidelijk te zien dat er sprake was van placentitis. Ik heb zelf ook mogen kijken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Wow makani doet niet onder voor chablis :')

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Makani is er ook moe van. _O-

Afbeelding

Deze zou niet drachtig zijn. :=

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Baudy gefeliciteerd!! Wat een knappie!

Quir..nou een touwtje eraan en je hebt een ballon..

Eilinora, het wordt toch wel spannend. Fijn dat de andere nog even blijft zitten.

Balou bij jouw ook placentitus, wat eng dit.

Kabayo Remy is ook gaaf! Heel knap veulen.

Stip haar uier begint iets te doen, maar het mag nog niet veel naam hebben. Ik maak me wel wat zorgen om haar uier, in de linkerhelft zitten 2 " knikkers" hebben jullie dit wel eens gehad?
Afbeelding

Bij Sky gebeurd er echt nog helemaal niks, daar heb ik een vergrootglas nodig voor een foto :)
Afbeelding

De kleine dames worden echt tonnetje rond.
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Afbeelding

Hier is het eindelijk een beetje aan het vullen zelfs mini harsjes, ik denk vrijdag, want dan komt het mij het minste goed uit. := vorig jaar flikte ze het ook op de enige dag dat ik eigenlijk niet kon. Uiteindelijk heeft ze netjes gewacht maar stond in mijn jurk in de stal te assisteren :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:44

Vanavond toch nog ff de DA gehad. De merrie was niet helemaal in haar hum. Bleek nog naweeën te hebben. Nu is ze een stuk rustiger en zoekt haar veulen meer op.

We hebben het veulen en naam gegeven
Haar op papier naam
Wensprinses G.W.
Moeder is Ivoorprinses.

En ze is wel een wens veulen. We denken er hard aan om haar te houden. Maar eens kijken hoe ze zich gaat ontwikkelen

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Eilinora, Ze heeft in ieder geval wel al een mooie uier! Ik ben benieuwd of je vannacht een veulen krijgt.

Nieky, Nina haar buik is indd al een stuk gezakt! Benieuwd wanneer ze verder aanstalten maakt.

Baudy, ik snap jullie overweging! Ze lijkt zo wel knap en een mooi exterieur, benieuwd naar haar beweging.

Hier zit de buik ook al behoorlijk naar rechts geschoven, uier weer wat gevuld vanmorgen.
Nu ligt ze languit te slapen ..
Vanaf donderdag al aan het waken

Afbeelding

Afbeelding

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Ik ben voor vannacht naar de bank gedegradeerd. Vriend heeft deze week belangrijke dagen voor het werk dus ik op de bank slapen om nog regelmatig op de camera te kunnen kijken. Hopelijk laat Julia me hier niet de hele week liggen :')

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:35

Alles stil gebleven vannacht??

Onze tijdelijke “buurvrouw” van onze merrie heeft vannacht ook haar veulen gekregen. Na enkele jaren achter elkaar allemaal merries nu hun eerste hengstje.
Bij haar was 4 weken geleden ook placenticitis geconstateerd en 3 weken geleden leek ze ook echt te gaan bevallen (heeft 2uur lang op de grond gelegen met duidelijk last en de da op toezicht) maar ze heeft het dus nog enkele weken ingehouden en beiden maken het gelukkig goed nu!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Spannende merries nog!

Hier helemaal niks,misschien komende nacht.
Het kan nooit lang meer duren dus we wachten (on) geduldig af.

Afbeelding

Ellie haar uier is weer voller aan het worden en ze begint aardig slap te worden op haar kont en staart.
Ze is inmiddels 314 dagen drachtig dus we komen dichtbij.

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:29

Ik word langzaamaan gek denk ik :=
Uier is vol, nog voller dan vorige jaar toen ze is bevallen. Het loopt wel nog iets terug, maar is binnen 2 uur weer bomvol. Dus durf haar niet zonder toezicht te laten staan, maar zolang het terug loopt verwacht ik het eigenlijk nog niet. Maar pfff. Afgelopen nacht weer wat onrustig geweest dus de wekker elk half uur gehad. Nu weer werken van 9 tot half 6. Hoe duurt dit nog zo lang _-:(

Afbeelding

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

@anvixa dat soort verhalen geven toch moed voor merries met placentitis

Hier groeit alles langzaam verder maar ben ook bang dat het nog ff duurt en uiteindelijk maandag nacht komt, het minst gunstige moment :')

Maar we hebben nog ff, wie weet trekt ze een sprintje.
337dagen en maiden

Afbeelding

Voor mensen met verstand van kleur genetica.
Zijn die vlekken op haar uier een teken van sabino ofzo? Ze is verder vos met vier lage witte benen en smalle blese.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

De merries houden iedereen nog flink in spanning hier zo te lezen :D

Voor de ervaren fokkers, wat is jullie ervaring met maidens, bevallen ze vaak eerder of juist later? (ik weet dat dit per paard verschilt maar ben toch benieuwd)

Ik weet niet zo goed wanneer ik het birthalarm om zou doen.
En vanaf wanneer ik 24/7 de camera erbij ga zetten, ook op kantoor haha.
Had al besloten dat ik richting de uitgerekende datum wat kortere kantoor dagen ga draaien :P en dus de camera continu aan zet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Hier verschillend
M’n Fries was als maiden 317 dagen. Mijn Barock Pinto 334 dagen. Ik doe het birthalarm altijd bij 315 dagen om, vooral maidens

Had wel wat veulens verwacht :D

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Hier de maiden nu dus op dag 322, van mij mag ze wel gaan bevallen ben veel te nieuwsgierig :+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

Thanks Kabayo, dan ga ik kijken of ik het wat naar voren kan halen :)
Had het alarm gereserveerd voor 1 mei (ze is 22 mei uitgerekend).

Oh ik snap het zo goed friesfanaat, ik moet nog best lang wachten haha.