Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:51

Elisa2 schreef:
Phew heftig, koliek is zo,n nare sluipmoordenaar. Wel heel triest zo. Echt sneu voor het veulen maar wel fijn dat deze al zelfstandig at en dronk. Het merrieveulen gaan jullie houden? Sterkte ermee!

En gefeliciteerd Phonix!

Ja deze ging sowieso al blijven. Echt een heel mooi veulen, is een goede combinatie met Dark Rousseau.

Hindo2 schreef:
Wat n naar bericht Ede, hoop dat t veulen zich snel wat veilig voelt bij t jaarling maatje. Is deze leeftijd te oud om nog bij een pleegmerrie te proberen?

Ze zit nu op een tussenleeftijd van wel of niet een pleegmoeder. Deze is gelukkig van zichzelf heel zelfstandig en mensgericht.

Firegirl

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:34

Jeetje EDE wat verdrietig. Hopelijk vindt het veulen d'r weg met de anderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:54

Oh ik heb sowieso al knappe veulens gezien van Dark Rousseau. Fijne hengst!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:19

Wat verdrietig EDE

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:10

Oh wat heftig zeg! Heel veel sterkte!
Weet er alles van. Mijn oude merrie ook zware koliek en niet doorheen gekregen helaas.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:47

Wat vreselijk EDE, sterkte ermee.

Hier helaas maar 1 merrie drachtig, de Rhodium van Sarai L.
Andere merrie heel het seizoen mee in de weer geweest, werd niet goed hengstig begin het jaar, terwijl de merrie normaal al in maart al start.
Toen hengstig met vocht, volgens DA normaal voor merrie van 15. Gedekt en toch een swab afgenomen. Vreemde bacterie, niet gepakt dus gespoeld etc, daarna weer hengstig eind juli en was volgende dag het ei er al af… en ook weer vocht -O-
DA wilde nog wel doorgaan om te gaan spoelen en hengstig spuiten maar ik was er inmiddels zo klaar mee dat ik ben gestopt }:0
Nog nooit zovaak de DA aan de merrie gehad, ze was het opvoelen ook spuugzat dus als ze op stal zijn maar eerst zorgen dat de merrie schoon is.
Volgend jaar maar weer proberen..

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:58

E_D_E schreef:
Geen Pjethro veulen volgend voor ons. Hebben onze merrie gisteren laten inslapen, echt poedersuiker.
Ze had nog een veulen aan de voet van 2maand.
Onze andere veulens zijn allemaal nog te klein om mee te spenen. We hebben een onderdanige jaarling, we hopen dat die haar gezelschap kan houden. Heb alleen schrik voor het grootteverschil tussen de 2.

Wat verdrietig!! Sterkte Y;(

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:14

E_D_E schreef:
Hebben gisteren en vandaag op alle mogelijke manieren melk geprobeerd. Maar ze wil het niet. Ze at gelukkig al brok/hooi mee en drinkt zelfstandig uit de drinkbak.

We hebben de merrie heel de nacht bij haar gelaten id stal, deze ochtend wegnomen. Ondanks was ze toch wat gestresseerd. Dus vanmiddag wou ze echt niks eten/melk drinken.

Morgen gaan we haar nogmaals melk proberen aanbieden.

Vorig jaar had ik ook een veulen dat bijgevoerd moest worden en die de fles weigerde.
Mijn advies zou zijn om haar uit een bakje te laten drinken melk of water.
Met een fles loop je makkelijker kans dat het in de longen komt en dat moet je zien te vermijden.
Podo veulenbrokjes te geven en wat die van mij ook lekker vond is een hapje pavo slobber mash.
Mijn veulen heeft nog zo'n 2 dagen bij zijn dode moeder gelopen en daarna had hij de fleece deken van zijn moeder waar hij soms nog naar toe liep (net als een pup iets uit zijn nest meekrijg).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:40

Ik heb vandaag de merrie opgezocht die preferent is geworden. Ik had het predikaat meegenomen en we hebben wat foto’s gemaakt met de merrie en het predikaat. Erg leuk, mooie afsluiting van het fotoalbum. De merrie is 22 nu. Ze zag er wel erg goed uit voor haar leeftijd dus misschien kan ze nog wel een keer een veulen krijgen.
Ik heb haar beste nakomeling onder het zadel zien lopen. Zij had een veulen aan de voet, prachtig veulen trouwens. Geweldige merrie ook, daar gaan ze nu mee verder fokken om de lijn mee voort te zetten.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:48

Leuk Suzanne!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:34

Echt leuk Suzanne

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:05

Heel veel sterkte EDE, wat verdrietig ook voor het veulen, hopelijk groeit het goed op, lukt het met de voeding.

Leuk Suzanne

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:44

Proficiat Suzanne!

karinna schreef:
Vorig jaar had ik ook een veulen dat bijgevoerd moest worden en die de fles weigerde.
Mijn advies zou zijn om haar uit een bakje te laten drinken melk of water.
Met een fles loop je makkelijker kans dat het in de longen komt en dat moet je zien te vermijden.
Podo veulenbrokjes te geven en wat die van mij ook lekker vond is een hapje pavo slobber mash.
Mijn veulen heeft nog zo'n 2 dagen bij zijn dode moeder gelopen en daarna had hij de fleece deken van zijn moeder waar hij soms nog naar toe liep (net als een pup iets uit zijn nest meekrijg).

Uit een bakje weigert ze de melk ook. Ze wil enkel water drinken uit de drinkbak.
Ze kreeg al pavo start, nu dus 3x/dag en op aanraden vd veearts doen we daar de melkpoeder bij.
Ze eet goed, is ook heel rustig met de jaarling. Jaarlinghengst ook gelukkig want die was altijd het onderdeurtje/zorgenkind bij zijn jaargang.

Even een still uit een video, maar ze doen het (voorlopig) gelukkig goed samen.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:42

Fijn dat het naar omstandigheden goed gaat Ede!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:11

Dat ziet er veelbelovend uit E_D_E, top!
Ze krijgt vocht binnen, voer en ze heeft een maatje/gezelschap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:13

Wat is Pavo start? Hoe kan je daar melkpoeder doorheen doen? Is dat een slobber?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 06:52

Suzanne F. schreef:
Wat is Pavo start? Hoe kan je daar melkpoeder doorheen doen? Is dat een slobber?

Is de veulenkorrel van Pavo.
Gewoon zoals een supplement, melkpoeder over haar brokjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:11

Fijn dat het goed lijkt te gaan Ede.

En wat leuk Suzanne! Heb jij die foto's ook? heel leuk dat die lijn zo verder voortgezet wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:13

E_D_E schreef:
Suzanne F. schreef:

Is de veulenkorrel van Pavo.
Gewoon zoals een supplement, melkpoeder over haar brokjes.

Oh oké, en gaat dat goed dan die droge poeder over brokjes? Moet je dan niet oppassen dat ze het niet inademt en het in de longen komt? Eet ze geen slobber? Die van mij at al jong de slobber mee met de moeder, ze vond het heerlijk toen. Ze duwde haar neus er altijd compleet in, hele hoofd onder. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:14

Elisa2 schreef:

En wat leuk Suzanne! Heb jij die foto's ook? heel leuk dat die lijn zo verder voortgezet wordt.

Ja hier een van de foto’s die gemaakt is. Votje is inmiddels grote Vot.

Afbeelding

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:42

Suzanne F. schreef:
Oh oké, en gaat dat goed dan die droge poeder over brokjes? Moet je dan niet oppassen dat ze het niet inademt en het in de longen komt? Eet ze geen slobber? Die van mij at al jong de slobber mee met de moeder, ze vond het heerlijk toen. Ze duwde haar neus er altijd compleet in, hele hoofd onder. :')

Nee heb de 1ste dagen geprobeerd met haar brokjes te mengen met de melk. En zo een soort van slobber te maken. Maar dat wou ze ook niet.
De poeder is een hele plakkerige poeder, geen stofferige poeder. Dus blijft heel goed kleven aan haar brokjes. Dus denk niet dat ze daar iets van inademt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:47

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Ja hier een van de foto’s die gemaakt is. Votje is inmiddels grote Vot.

[ Afbeelding ]

Leuk! Ze ziet er nog goed uit!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:49

Ja vond ik ook. Ziet er voor haar leeftijd nog goed uit. Hoop dat ze nog een veulentje kan krijgen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:28

Leuke foto Suus! Ik ken Votje nog als veulentje en haar geweldige moeder <3 wat een paard was dat zo gaaf.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 00:23

Leuk Suzanne

Toevallig weet ik iemand die helaas ook de merrie heeft verloren met een maand oud veulen. Veulen wilde met geen mogelijkheid melk drinken. Van alles geprobeerd uiteindelijk (ik dacht na 2 weken) hebben ze echte melk/biest uit de vriezer geprobeerd uit een bakje. En dat ging erin. Later ging hij ook gewone poedermelk drinken.