Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:42

Top. Fingers crossed

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:01

duimen!!!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:54

Spannend Lorrr, hopelijk slaat het aan

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:56

Iorrr schreef:
Wij hebben een embryo :D whahhhhhaaaaaq!
Nu hopen dat het overzetten ook allemaal vlekkeloos gaat, vingers crossed!!

Proficiat!
Ik denk er ook al een tijd over om eens te spoelen. Tot nu toe nog niet aangedurfd.
je hoort zoveel pro's en contra's :')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:11

Fijn iorrr!
Dat is stap 1, nu duimem

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 18:21

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:27

Interessant onderzoek maar zie als fokker niet echt reden om hier aan mee te doen? Met zulke oude hengsten kan je bijna niet verbeteren ten opzichte van de huidige maatstaven denk ik dan. Of het moeten hele bijzondere hengsten zijn, daarvoor heb ik niet genoeg kennis over dat stamboek en al helemaal niet uit die tijd.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:34

Mee eens, dat is achteruit fokken...

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:12

Ben benieuwd als je dat doet en dan weer gaat fokken met de 'moderne' hengst wat het effect dan is

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:18

De embryo is een Agenix uit onze elite sport preferente prestatie merrie van Jus de Pomme van 25 jaar oud :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:25

Espri heeft tot z’n dood in 2011 nog redelijk veel gedekt en echt geweldige paarden gegeven. E.T. Van Hugo Simon.
Of Elvis van Nadine Capelmann.
Ik denk bij de juiste merrie dat je met die hengst nog steeds een modern paard kan fokken.

Ik bedoel Elvis zou ook vandaag nog 80% lopen in de GP.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:43

:wave:
Ik blijk een opfriscursus springpaarden fokken nodig te hebben, na er meer dan 20 jaar uit geweest te zijn. Dus als jullie het goed vinden, kom ik hier maar eens meelezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 00:56

Iorrr schreef:
De embryo is een Agenix uit onze elite sport preferente prestatie merrie van Jus de Pomme van 25 jaar oud :D

Oeh, ik vind dit dus interessant! Super dat dit gelukt is, hoop dat het embryo goed aanslaat! Jus de Pommes, dat was een fantastisch paard. Echt gaaf dat je daar nog zo’n goede merrie van hebt.

Wat betreft het door mij genoemde onderzoek: Ik denk dat het terugfokken op bewezen en oud bloed juist heel mooi kan zijn in combinatie met moderne, jonge hengsten. Dat soort oude hengsten zijn steunpilaren van de huidige populatie, de allerbeste, bewezen fokhengsten van die generatie. Daar fok je niet mee achteruit, met die gedachte doe je ze vreselijk te kort naar mijn idee.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:24

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van zo’n onderzoek, maar ik sta niet direct te juichen. Laat een ander het maar proberen ;)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:26

Lante schreef:
Iorrr schreef:

Oeh, ik vind dit dus interessant! Super dat dit gelukt is, hoop dat het embryo goed aanslaat! Jus de Pommes, dat was een fantastisch paard. Echt gaaf dat je daar nog zo’n goede merrie van hebt.

Daar zijn wij ook echt onwijs blij mee. Was ons eerste paard en is onze oogappel. Hadden nooit verwacht er nog wat uit te kunnen fokken want zij zelf kan een dracht niet meer volbrengen... maar ieder paard uit haar doet het gewoon :D

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:01

Leuk een Aganix!

Ik zou ook nooit deelnemen aan zo'n onderzoek.
Ik ben persoonlijk geen fan om altijd terug te gaan naar de oudere generatie hengsten.
Er is al veel inteelt, dus ik geloof wel in jong bloed.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:57

Ooit zat ik in dit topic maar ik ben even wat minder aanwezig geweest. Maar haak weer aan (als het mag).

Ik zag net al allemaal mooie veulens voorbij komen zo leuk.

Mijn merrie heb ik een jaar leeg gelaten maar het kriebelt toch weer om haar dit jaar te laten dekken. Maar ik heb gelijk een vraag voor jullie. Welke hengst staat écht bekend om het doorgeven van mooie modellen. En dan met name fijner/chiquer/moderner/bloederiger?

Ik heb namelijk een merrie die ouderwets is qua bouw (en ook wel qua bloed). Zij is heel groot en grof gebouwd. En zij lijkt dit ook een beetje door te geven aan haar nakomelingen. Dus ik zoek daarom echt een hengst die wel bekend staat dat hij mooiere/fijnere modellen geeft. Daarnaast heb ik natuurlijk ook wel andere wensen/eisen. Maar laten we maar met deze beginnen.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:00

wil je het veulen zelf houden? De combinatie met Darco heeft wel springers gegeven, dus voor de verkoop is een Darco zoon evt wel commercieel. je zult er alleen niet direct mooiere modellen uit krijgen.

Qua fijne modellen kun je eens kijken naar Cornet´s, die vind ik over het algemeen wel luxere paarden geven. Wij hebben zelf ook 2 Quabri´s, maar die vererft niet perse fijner.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:14

Oehlala schreef:
wil je het veulen zelf houden? De combinatie met Darco heeft wel springers gegeven, dus voor de verkoop is een Darco zoon evt wel commercieel. je zult er alleen niet direct mooiere modellen uit krijgen.

Qua fijne modellen kun je eens kijken naar Cornet´s, die vind ik over het algemeen wel luxere paarden geven. Wij hebben zelf ook 2 Quabri´s, maar die vererft niet perse fijner.

Bedankt! Mocht het een merrieveulen zijn dan wil ik haar wel houden. En later ook mee gaan fokken. Dus ook dan is een al bewezen/commerciële hengst erachter misschien niet zo verkeerd? Aangezien moedersvader al een wat onbekendere zoon van Contender is (En Joost x Abgar wat er verder achte rzit wat ouderwets). Ivm met eventuele afzet van haar veulens (als ik al even verder denk). Een hengstveulen is sowieso voor de verkoop.

Darco-zoon heb ik zelf ook aan zitten denken omdat ik gezien heb dat hij het vaker in deze merrielijn (net als vele andere) het wel vaker goed gedaan heeft.

Wel grappig dat je Cornet noemt. Het veulen dat ze vorig jaar heeft gekregen is trouwens van Cohinoor. Ik ben er blij mee. Beweegt super en heeft al per ongeluk een sprongetje gemaakt over een draadje en dat zag er ook goed uit. Maar qua type is zij echt een kopie van haar moeder aan het worden. Maar wellicht niet de zoon die de meest mooie types geeft.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:23

Daantj__ schreef:
Ooit zat ik in dit topic maar ik ben even wat minder aanwezig geweest. Maar haak weer aan (als het mag).

Ik zag net al allemaal mooie veulens voorbij komen zo leuk.

Mijn merrie heb ik een jaar leeg gelaten maar het kriebelt toch weer om haar dit jaar te laten dekken. Maar ik heb gelijk een vraag voor jullie. Welke hengst staat écht bekend om het doorgeven van mooie modellen. En dan met name fijner/chiquer/moderner/bloederiger?

Ik heb namelijk een merrie die ouderwets is qua bouw (en ook wel qua bloed). Zij is heel groot en grof gebouwd. En zij lijkt dit ook een beetje door te geven aan haar nakomelingen. Dus ik zoek daarom echt een hengst die wel bekend staat dat hij mooiere/fijnere modellen geeft. Daarnaast heb ik natuurlijk ook wel andere wensen/eisen. Maar laten we maar met deze beginnen. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in haar afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1586317/aqua

Ipsthar?? is nog een jonge hengst, maar alles wat ik er van gezien heb zijn stuk voor stuk mooi sjieke types.
En hij doet het zelf ook heel erg goed.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:29

Zou Ipsthar met zijn afstamming op zo'n merrie niet teveel bot geven?
Ik ga zelf wel een nieuwe poging met hem doen op mijn Numero Uno, want ik denk dat dat heel goed past op die merrie.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:05

Cohinoor zie ik best vaak een beetje lompe van met wel bloed tussen de oren. Maar heb ze ook heel bloederig gezien.

Is Corlou wat? Lekkere hengst. Maar vond hem wat te groot voor mijn merrie

En Solid Gold?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:35

@Daantj_ ik heb van High Shutterfly alleen nog maar hele mooie gezien. Weet natuurlijk niet of hij verder bij je eisen past.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 01:24

Ik wil iedereen die al meegedacht heeft heel erg bedanken! Mocht ik niet wild enthousiast zijn over een hengst die je voorgesteld hebt dan bedoel ik dat niet persoonlijk hoor.

@rozebadeend. Iptsthar vind ik leuk. Alleen als ik heel kritisch ga kijken naar zijn exterieur heeft hij een paar (kleine) minpunten die mijn merrie ook heeft (kun jij ook niet weten). Ik weet alleen niet goed wat hij doorgeeft. Ik las wel in het afstammelingenrapportage dat sommige veulens Frans staan. Dat is iets wat de merrie zelf niet zo heeft maar haar 2 nakomelingen wel. Dus wel een klein aandachtspuntje. Maar ik heb hem zeker nog niet afgeschreven.

@ Gomiz. Ja er zit wel wat ouder bloed achter. Misschien wel wat om mee te nemen. Maar hij oogt niet direct heel erg zwaar, ook niet super fijn in de benen. En ik heb zelf nog geen nakomelingen in real life gezien maar wellicht geeft hij wel fijner door? Soms ligt het ook echt aan type paard.

@ Revali. Ben ik helemaal met je eens dat Cohinoor zelf niet per definitie altijd fijnere types geeft. Ik vind hem zelf ook niet altijd heel ‘luchtig’ overkomen qua type. Maar kan soms wel weer mooie nakomelingen geven. Dus ik was er al een beetje bang voor dat het weinig zou doen qua type. Maar helemaal niks valt dan weer een beetje tegen. Vandaar nu toch echt de wens om dat toch wel als prioriteit te maken. Het oog wil ook wat. Maar ook qua beweging en springen zou een meer atletisch type voordeel hebben.

Ik moet je eerlijke bekennen dat de naam Corlou nog geen lampje deed branden. Dus net gegoogeld en een filmpje gekeken. Dat zag er leuk uit. Ook niet verkeerd qua type. Hij is wel aardig hoog. De merrie zelf fokt al wat vergrotend en van mij hoeft het niet veel groter. Maar dat is niet gelijk een punt voor mij om hem niet te gebruiken Weet je toevallig of die al een jaargang veulens heeft gehad?

O Solid Gold die is ook leuk. Heeft zich al bewezen in de sport en een mooi type. Bedankt. Ik ga even verder in verdiepen. Nooit zelf hieraan gedacht.

@Firegirl. Ooo High Shutterfly. Alweer vergeten maar die stond de vorige keer hoog op het lijstje. Ik vind hem inderdaad mooie modellen geven die ook nog gewoon leuk meelopen/springen. Qua andere eisen past hij ook aardig. Alleen vond ik het Kwpn niet gelijk heel wild over zijn karakter. Weet iemand hoe dat is?

Bedankt iedereen! Ik heb weer wat om over na te denken.
En nieuwe suggesties zijn altijd welkom.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:58

@daantj ik weet niet of je stamboek gebonden bent. Maar wij hebben vorig jaar een prachtig chique veulen van de jonge duitse hengst Charthago blue gehad. Veulen kan ook super bewegen. Het is echt een dametje. Heb veel chique veulens er van gezien.
Afbeelding

Panenka de kalvarie is misschien ook nog een goede? Ook een heel mooie veulen van gehad vorig jaar met veel lengte.