Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Ik denk dat als je een aantal keren iets vreselijks hebt gehad (hier moest een merrie open gesneden worden om het veulen te redden, een dood veulen, overleden merrie, vastliggend veulen etc), je ook echt veel meer zenuwen en stress krijgt als de voortekenen onduidelijk zijn. Ik denk dat ik daarom ook zo op die melk test hang welke bij ons tot nu toe de meeste indicatie heeft gegeven van een naderende bevalling. Inderdaad hebben sommige merries andere voortekenen of die lekken al weken maar de stress en spanning neemt toe als je voor je gevoel 'niks' hebt om te checken. Hier ook de camera erop, alarm om en meer kan je dan ook niet doen.

De merrie red zich wel, is denk ik de meest gevaarlijke gedachte die je kan hebben als fokker.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

corinadrenth schreef:
Kabayo schreef:
Prachtig veulen Baudyh, heel knap! Heeft ze al een naam?

Wbt er van uit gaan dat alles wel goed gaat zonder hulp is het domste wat je kan doen. Veel meer zal ik er ook niet over zeggen…
Als ik niet bij de geboorte was van Roza was ze ook sowieso in het vlies gestikt, dan had ik nu niks. Nog nooit zo’n taai vlies meegemaakt overigens, kreeg het nauwelijks los met mijn handen en mevrouw probeerde al driftig te ademen. Heel eng moment was dat

Nou dit idd kabayo. Afgelopen jaar is er denk ik genoeg voorbeelden geweest.
Je hebt de verantwoordelijkheid genomen de merrie drachtig te maken, dan is het ook jou taak om haar geboorte te begeleiden/ aanwezig zijn mocht er hulp nodig zijn! In geval van vlies wat niet zelf kapot gaat, verkeerde been/hoofd ligging een dwarsligger of complicaties na de geboorte.

Het gaat vaker goed dan fout, alleen als het fout gaat, gaat het goed fout en dan kun je in sommige gevallen nog de schade beperken door er te zijn en waar nodig in te grijpen.

Wil je dit niet, moet je niet gaan fokken of ze elders stallen zodat je na een week wel een gezonde merrie met gezond veulen in de weide hebt.

Verder zegt ik maar niks meer over.

Ik begrijp deze reacties wel. Jullie weten dat wij er wel bewust voor gekozen hebben ze op verplaatsing te laten bevallen. Ik heb het er best lastig mee gehad dat onze merrie niet gewoon thuis stond die periode en ook nu zou ik niets liever willen dan dat ze thuis komen!
Maar wij hebben de keuze om op verplaatsing te veulenen echt bewust gemaakt omdat wij beiden wisselende werkuren hebben en dus geen garantie dat er ook iemand op dat moment thuis ging zijn. En omdat dit ons aller eerste veulen is en we ook niks van ervaring hebben als het fout gaat.
Nu hadden we echt een fantastisch netwerk en het geluk dat alles goed verlopen is. Maar als dit niet zo was geweest wisten we zeker dat er onmiddellijk iemand met jaren ervaring kwa veulens bij de bevalling was en 20minuten nadat het alarm afging de dierenarts.
Welzijn van onze merrie en veulen gaat bovenop mijn “moedergevoel” om erbij te zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

@kabayo nee nog geen naam.
Behalve dat het moet eindigen op
W….. Prinses G.W. Moeder is Ivoorprinses.
En merries benoem ik altijd naar iets van moeder.
Ben nog aan het brainstormen

Ja je moet altijd bij de bevalling kunnen zijn. Helemaal mee eens. Deze zat ook in het vlies.
Was wel stuk iets maar heb het toch ff van het hoofdje gehaald. Ik doe het alleen met een camera en hou ze verder in de gaten. Maar ik
Werk thuis en ben er altijd. Maak ook altijd afspraken ovb. Er moet altijd iemand thuis zijn.
Ik heb al een paar dagen migraine maar ja moest wakker blijven vannacht. Ja dat was ff afzien. Maar is gelukt.
Nu weer ff pauze tot de volgende . Die zit op 298 dgn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Ik denk dat iedereen hier het beste met zijn/haar paarden voor heeft maar niet iedereen doet het op dezelfde manier.
Ik heb ook heel wat jaren gefokt en ondanks camera, waken, op stal slapen etc nog nooit bij een bevalling van een van mijn eigen merries geweest, die deden dat allemaal als je even weg was.
Laten we dit topic gebruiken om elkaar te steunen, van elkaar te leren en ieders keuze te respecteren, ookal zou je het zelf anders doen.

*Kruipt weer onder meeleessteen*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Ik wil er eigenlijk helemaal niet op reageren laat ik dat even voorop stellen. Iedereen is en blijft gewoon vrij in wat ze wel of niet doen.

Het is ook niet dat ik helemaal niks doe of dat het me allemaal niet interesseert want dan had ik überhaupt niet gaan fokken. Ik heb in de afgelopen 25 jaar dat ik met paarden werk genoeg gezien en meegemaakt maar daarom ga ik die beesten niet in bubbeltjes plastic inpakken. Het blijven dieren die gemaakt zijn om zichzelf te redden. Neemt niet weg dat ik ze eind van de dracht bijvoorbeeld want daar gaat het hier over, niet extra in de gaten houdt. Ik werk de hele dag om het bedrijf heen dus zou elke 5 minuten kunnen gaan kijken als ik zou willen. Echter ben ik van mening dat het er niet beter op gaat worden als je dat doet. Denk ik dat er koorts is bijvoorbeeld dan doe ik daar ook gewoon het nodige voor om uit te zoeken wat er aan de hand is met de merrie of eventueel het veulen.
Ik houdt de uiers, banden, vulva, mest en het gedrag extra in de gaten vanaf een maand van tevoren om veranderingen optijd te zien en eventuele problemen gewoon vroeg aan te kunnen pakken..
En zo kan ik nog wel doorgaan

Ik ben al bijna laks geweest om de merrie vrij laat naar binnen te halen omdat dat nou eenmaal zo uit kwam ivm het werk. Dat had ik uiteraard eerder willen doen maar aangezien ik nog geen vaste stallen heb is dat wat minder makkelijk dan ik trek ze uit de wei en gooi ze in een box. Had graag stallen gehad maar het afgelopen jaar is een beetje een uitdaging geweest met scheiding en alles dus dat is dan maar zo.

En ja ik blijf erbij dat de merrie zich zou moeten kunnen redden, ook na alle bekende problemen en mogelijke risico's die ook gewoon onderdeel zijn van fokken (ja daar ben ik ook gewoon heel realistisch in) maar dat neemt niet weg dat ik er ook gewoon bij probeer te zijn en voorbereidingen tref. Voor veel zaken ben ik al niet afhankelijk van de dierenarts want dat kan ook gewoon een uur duren voordat die er kan zijn en dan sta je daar ook gewoon met je goede gedrag.

Ph testen doe ik idd niet simpelweg omdat die pony's zich vaak niet laten melken en dat er genoeg andere voortekenen zijn die je van je paard of pony wel leert kennen.
Er is niet 1 specifieke indicatie maar meerdere die de komst van het veulen aankondigingen en zelfs dan is het nog afwachten.

Maargoed, ik kan het hier prima bij laten wat dit betreft. Ik heb respect voor jullie manier van doen en dat verwacht ik ook terug. Zo niet ook prima en zien jullie mij hier ook niet meer terug.

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Deze discussie komt elk jaar weer terug.

Ik denk dat Blossom ook was overleden als we er niet bij waren geweest.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Kabayo wat verscrhikkelijk, ik heb het wel gelezen maar nog niet de energie gehad om te reageren. Ik heb er geen woorden voor echt niet. Hele dikke knuffel, niet dat je daar iets aan hebt, maar weet dat er veel op bokt zijn die met je mee leven, je knappe zilver.
Gelukkig doet Roza het goed (wat een prachtdiertje zeg en wat een mooie naam en waardevolle betekenis <3 )

Baudy wat een knappe dame zeg <3 Gefelictieerd.

Wat de discussie hier boven betreft.
Ik kom net kijken in de fokkers wereld, sterker nog eigenlijk had ik er (nog) niet voor gekozen, maar de merrie die ik bezichtigd heb en eigenlijk niet te koop was, was net 2 weken van te voren voor het eerst gedekt. En jahoor, hartstikke drachtig toen ik haar kocht :+

Nu is het een langgekoesterde droom van mij, maar neemt niet weg dat ik het dood eng vind. Ik heb lang getwijfeld om haar weg te brengen om te veulenen , zeker gezien mijn (geen) ervaring en omdat ze een maiden is.
Maar ik merk dat ze heel erg aan mij hangt, en ook met mijn instructeur overlegd goed over nagedacht, en besloten haar thuis te houden, omdat ze ook al een verhuizing achter de rug heeft een half jaar geleden, wilde ik haar de stress niet nogmaals aan doen. Zeker gezien ze in alles eigenlijk nog zo groen is.

Maar ik vind het echt heel spannend, heb mezelf natuurlijk goed ingelezen, en heb ook natuurlijk heel veel nare verhalen gehoord en gelezen en dan hier in het topic met Zilver en Blossom(?) toch?

Ik ben dus wel heel blij met dit topic, met alle tips en trics.
En hoewel in heel enthousiast een stalnaam aangevraagd heb, want hoe gaaf is het om misschien in de toekomst nog een veulentje te fokken. Weet ik niet of er nog wel een gaat komen na deze.

Ik ben zo ontzettend gek op mijn merrie, dat ik het risico denk ik niet meer wil gaan nemen hierna..

Edit ik zie dat toevallig de eigenaresse van blossom boven mij reageert, zo ontzettend heftig ook.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Iedereen heeft zijn eigen ideeën over wat wel en niet goed is. Andermans ideeën kunnen tot frustratie aan toe niet met onze eigen ideeën overeen komen. Die frustratie kunnen we beter voor onszelf houden anders wordt het er niet gezelliger op. Iedereen moet zich veilig genoeg voelen om zijn eigen ideeën te delen zonder daarbij aangevallen te worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Saul schreef:
Kabayo wat verscrhikkelijk, ik heb het wel gelezen maar nog niet de energie gehad om te reageren. Ik heb er geen woorden voor echt niet. Hele dikke knuffel, niet dat je daar iets aan hebt, maar weet dat er veel op bokt zijn die met je mee leven, je knappe zilver.
Gelukkig doet Roza het goed (wat een prachtdiertje zeg en wat een mooie naam en waardevolle betekenis <3 )

Ik kom net kijken in de fokkers wereld, sterker nog eigenlijk had ik er (nog) niet voor gekozen, maar de merrie die ik bezichtigd heb en eigenlijk niet te koop was, was net 2 weken van te voren voor het eerst gedekt. En jahoor, hartstikke drachtig toen ik haar kocht :+

Nu is het een langgekoesterde droom van mij, maar neemt niet weg dat ik het dood eng vind. Ik heb lang getwijfeld om haar weg te brengen om te veulenen , zeker gezien mijn (geen) ervaring en omdat ze een maiden is.
Maar ik merk dat ze heel erg aan mij hangt, en ook met mijn instructeur overlegd goed over nagedacht, en besloten haar thuis te houden, omdat ze ook al een verhuizing achter de rug heeft een half jaar geleden, wilde ik haar de stress niet nogmaals aan doen. Zeker gezien ze in alles eigenlijk nog zo groen is.

Maar ik vind het echt heel spannend, heb mezelf natuurlijk goed ingelezen, en heb ook natuurlijk heel veel nare verhalen gehoord en gelezen en dan hier in het topic met Zilver en Blossom(?) toch?

En hoewel in heel enthousiast een stalnaam aangevraagd heb, want hoe gaaf is het om misschien in de toekomst nog een veulentje te fokken. Weet ik niet of er nog wel een gaat komen na deze.

Ik ben zo ontzettend gek op mijn merrie, dat ik het risico denk ik niet meer wil gaan nemen hierna..

Edit ik zie dat toevallig de eigenaresse van blossom boven mij reageert, zo ontzettend heftig ook.

Laat je ook niet te bang maken door nare verhalen want dan kan er ook geen paard meer veilig de wei op bij wijze van spreken (ja ik heb ook een kapotte pony na 5 minuten in de wei staan).

Het gaat vaker goed dan fout zullen we maar zeggen en fokken is bovenal gewoon heel mooi en leuk. Probeer er vooral van te genieten :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Daar heb je zeker gelijk in hoor, ik probeer er ook echt van te genieten. Dit is voor mij echt een meisjes droom die uit komt :D

Het maakt me ook echt helemaal niks uit of het een hengstje of een merrietje is, stiekem zou ik een valkje wel heeeel erg leuk vinden, maar alle kleuren (oke bont niet in ons geval :P ) zijn welkom <3
Het veulen zal hier waarschijnlijk de rest van zijn of haar leven blijven.

Ik had laatst berekend hoe oud ik dan ongeveer zou zijn tegen de tijd dat het veulen oud zou zijn, daar werd ik dan weer niet vrolijk van _O-

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Gefeliciteerd Baudhy!

Hier staat het uier nu ongeveer 3 dagen stil.. maar was ook niet heel gek. Dacht paar dagen terug als ze in dit tempo doorzet kan het haast deze week wel komen. Maar ze is nog nooit te vroeg gegaan, dus denk dat ik nog wel minstens 2 weken geduld moet hebben.
Afbeelding.
Wel handig dat ik altijd foto's maak van het uier, kan op deze manier mooi een beetje de lijn volgen.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Saul schreef:

Ik vond het ook heel spannend ons eerste veulentje! Maar volgend jaar zouden we er nu toch graag 2 hebben als het ons gegund is <3 .
Ik moet er wel bij zeggen dat wij onze merrie nu hebben staan om te veulenen bij de mensen waarvan wij ze gekocht hebben dus ze kent het daar ook echt wel gelukkig. Onze draagmerrie die we dit jaar hebben bijgekocht heeft ook daar al op stal gestaan dus ook voor haar is het daar niet ongekend. Dat maakt het allemaal wel makkelijker natuurlijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Ergens durf ik nog niet zo ver weg te denken, maar ik denk er aan dat als Chi deze dracht netjes voortzet om haar naar een bevalstal of een kliniek te brengen ivm geboorte begeleiding.

Ik heb de mogelijkheid wel om er bij te zijn. Maar heb toch teveel wat als in mijn hoofd.

Uier lijkt nog niet echt veel te slinken ondanks de AB, ontstekingremmers en Regumate.
Afbeelding

Zeker vandaag echt duidelijker dan gisteravond en zaterdag.

Afbeelding
Dit was zaterdag.

223 dagen drachtig..

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Gefeliciteerd Baudy! *\o/* Knap meisje hoor! <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

Gefeliciteerd Baudy!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Gefeliciteerd Baudy! Prachtige baby weer <3

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Gefeliciteerd baudyh.
Lijkt een heel leuk merrietje.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

Hoe ver is ze nu Balou?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Het verschil is echter het volgende

'Wat als'

Wat als ik er bij was en ik het vlies los kon maken en het veulen kon redden?

Dus een stukje schuld. Ik zou het enorm zuur vinden als door mijn schuld een veulen stikt in het vlies. En ja het kan gebeuren ondanks waken, alarmen. Maar daarin is het verschil weer

'Wat heb ik er aan gedaan?'

Niks. Of alles. Of half werk als tussenstap.

Het kan altijd fout gaan. Ookal doe je er alles aan. Maar als je niks aan doet en t je schuld is.. vind ik dat toch wel een ding.

En dat stukje alles er aan doen is voor iedereen anders. En zal altijd een ander beeld op komen, wie je t ook vraagt.

Fokken is natuur. In de natuur gaan paarden dood. Maar wat wij doen is geen natuur. Onthou dat goed.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

Cioccolato schreef:

'Wat als'

Dus een stukje schuld. Ik zou het enorm zuur vinden als door mijn schuld een veulen stikt in het vlies. En ja het kan gebeuren ondanks waken, alarmen. Maar daarin is het verschil weer

Het kan altijd fout gaan. Ookal doe je er alles aan. Maar als je niks aan doet en t je schuld is.. vind ik dat toch wel een ding.

En dat stukje alles er aan doen is voor iedereen anders. En zal altijd een ander beeld op komen, wie je t ook vraagt.

Fokken is natuur. In de natuur gaan paarden dood. Maar wat wij doen is geen natuur. Onthou dat goed.

Fijn toontje ook, ik zit niet bij je in de klas

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Het is in ieder geval goed dat je zo aangesproken voelt. :j

Gefeliciteerd Baudy! Chique diertje. <3

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

mirjamalvaro schreef:
Hoe ver is ze nu Balou?

Ze is nog maar 223 dagen..
Eerlijkheidshalve heb ik er een zwaar hoofd in.

Maar we kunnen niet meer doen dan we momenteel doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Balou_k schreef:
Ergens durf ik nog niet zo ver weg te denken, maar ik denk er aan dat als Chi deze dracht netjes voortzet om haar naar een bevalstal of een kliniek te brengen ivm geboorte begeleiding.

Ik heb de mogelijkheid wel om er bij te zijn. Maar heb toch teveel wat als in mijn hoofd.

Uier lijkt nog niet echt veel te slinken ondanks de AB, ontstekingremmers en Regumate.
[ Afbeelding ]

Zeker vandaag echt duidelijker dan gisteravond en zaterdag.

[ Afbeelding ]
Dit was zaterdag.

223 dagen drachtig..

Hier duurde het ook even voor het iets afnam en echt weg is het nooit gegaan.
Maar meer dan je nu doet kun je niet echt behalve duimen draaien.

Pepper haar melk is zoet en plakkerig,uier flink voller.
Nog geen witte melk maar dat heeft ze vaker niet direct.

Ik denk dat we wel binnen 48 uur een veulen hebben.

Afbeelding

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Hoelang heeft ze nu de medicatie?
Rosa’s uier lijkt enigs gelijkend op die van jou merrie. Niet gevuld. Wel “zakjes”. Bij aanvang placentitis waren ze wel duidelijk gevuld. Nu vergelijk ik ze steeds met theezakjes die een beetje rond flubberen.
Soms zit er wat zucht bij, andere dagen zijn ze weer kleiner. Maar nooit helemaal slank meer geweest. (En met name voor het uier weer flinke oedeem plekken. Dit had ze vorige dracht ook).

Afbeelding

Zit er ook echt melk in, gespannen uier? Of zijn het het soort van zakjes die er hangen?

Ter vergelijk; dit was met de aanvang;

Afbeelding

Rosa is overigens vandaag 302 dagen onderweg. Voelt al alsof we een hele mijlpaal zo te pakken hebben. Bijna veilig *\o/*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

palousa_boy schreef:
Cioccolato schreef:

'Wat als'

Fijn toontje ook, ik zit niet bij je in de klas

Nergens staat je naam ook toch?
Algemeen bericht.