Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
corinadrenth schreef:Kabayo schreef:Prachtig veulen Baudyh, heel knap! Heeft ze al een naam?
Wbt er van uit gaan dat alles wel goed gaat zonder hulp is het domste wat je kan doen. Veel meer zal ik er ook niet over zeggen…
Als ik niet bij de geboorte was van Roza was ze ook sowieso in het vlies gestikt, dan had ik nu niks. Nog nooit zo’n taai vlies meegemaakt overigens, kreeg het nauwelijks los met mijn handen en mevrouw probeerde al driftig te ademen. Heel eng moment was dat
Nou dit idd kabayo. Afgelopen jaar is er denk ik genoeg voorbeelden geweest.
Je hebt de verantwoordelijkheid genomen de merrie drachtig te maken, dan is het ook jou taak om haar geboorte te begeleiden/ aanwezig zijn mocht er hulp nodig zijn! In geval van vlies wat niet zelf kapot gaat, verkeerde been/hoofd ligging een dwarsligger of complicaties na de geboorte.
Het gaat vaker goed dan fout, alleen als het fout gaat, gaat het goed fout en dan kun je in sommige gevallen nog de schade beperken door er te zijn en waar nodig in te grijpen.
Wil je dit niet, moet je niet gaan fokken of ze elders stallen zodat je na een week wel een gezonde merrie met gezond veulen in de weide hebt.
Verder zegt ik maar niks meer over.
)
Gefelictieerd.
Saul schreef:Kabayo wat verscrhikkelijk, ik heb het wel gelezen maar nog niet de energie gehad om te reageren. Ik heb er geen woorden voor echt niet. Hele dikke knuffel, niet dat je daar iets aan hebt, maar weet dat er veel op bokt zijn die met je mee leven, je knappe zilver.
Gelukkig doet Roza het goed (wat een prachtdiertje zeg en wat een mooie naam en waardevolle betekenis)
Baudy wat een knappe dame zegGefelictieerd.
Wat de discussie hier boven betreft.
Ik kom net kijken in de fokkers wereld, sterker nog eigenlijk had ik er (nog) niet voor gekozen, maar de merrie die ik bezichtigd heb en eigenlijk niet te koop was, was net 2 weken van te voren voor het eerst gedekt. En jahoor, hartstikke drachtig toen ik haar kocht
Nu is het een langgekoesterde droom van mij, maar neemt niet weg dat ik het dood eng vind. Ik heb lang getwijfeld om haar weg te brengen om te veulenen , zeker gezien mijn (geen) ervaring en omdat ze een maiden is.
Maar ik merk dat ze heel erg aan mij hangt, en ook met mijn instructeur overlegd goed over nagedacht, en besloten haar thuis te houden, omdat ze ook al een verhuizing achter de rug heeft een half jaar geleden, wilde ik haar de stress niet nogmaals aan doen. Zeker gezien ze in alles eigenlijk nog zo groen is.
Maar ik vind het echt heel spannend, heb mezelf natuurlijk goed ingelezen, en heb ook natuurlijk heel veel nare verhalen gehoord en gelezen en dan hier in het topic met Zilver en Blossom(?) toch?
Ik ben dus wel heel blij met dit topic, met alle tips en trics.
En hoewel in heel enthousiast een stalnaam aangevraagd heb, want hoe gaaf is het om misschien in de toekomst nog een veulentje te fokken. Weet ik niet of er nog wel een gaat komen na deze.
Ik ben zo ontzettend gek op mijn merrie, dat ik het risico denk ik niet meer wil gaan nemen hierna..
Edit ik zie dat toevallig de eigenaresse van blossom boven mij reageert, zo ontzettend heftig ook.

) zijn welkom 
.Saul schreef:Kabayo wat verscrhikkelijk, ik heb het wel gelezen maar nog niet de energie gehad om te reageren. Ik heb er geen woorden voor echt niet. Hele dikke knuffel, niet dat je daar iets aan hebt, maar weet dat er veel op bokt zijn die met je mee leven, je knappe zilver.
Gelukkig doet Roza het goed (wat een prachtdiertje zeg en wat een mooie naam en waardevolle betekenis)
Baudy wat een knappe dame zegGefelictieerd.
Wat de discussie hier boven betreft.
Ik kom net kijken in de fokkers wereld, sterker nog eigenlijk had ik er (nog) niet voor gekozen, maar de merrie die ik bezichtigd heb en eigenlijk niet te koop was, was net 2 weken van te voren voor het eerst gedekt. En jahoor, hartstikke drachtig toen ik haar kocht
Nu is het een langgekoesterde droom van mij, maar neemt niet weg dat ik het dood eng vind. Ik heb lang getwijfeld om haar weg te brengen om te veulenen , zeker gezien mijn (geen) ervaring en omdat ze een maiden is.
Maar ik merk dat ze heel erg aan mij hangt, en ook met mijn instructeur overlegd goed over nagedacht, en besloten haar thuis te houden, omdat ze ook al een verhuizing achter de rug heeft een half jaar geleden, wilde ik haar de stress niet nogmaals aan doen. Zeker gezien ze in alles eigenlijk nog zo groen is.
Maar ik vind het echt heel spannend, heb mezelf natuurlijk goed ingelezen, en heb ook natuurlijk heel veel nare verhalen gehoord en gelezen en dan hier in het topic met Zilver en Blossom(?) toch?
Ik ben dus wel heel blij met dit topic, met alle tips en trics.
En hoewel in heel enthousiast een stalnaam aangevraagd heb, want hoe gaaf is het om misschien in de toekomst nog een veulentje te fokken. Weet ik niet of er nog wel een gaat komen na deze.
Ik ben zo ontzettend gek op mijn merrie, dat ik het risico denk ik niet meer wil gaan nemen hierna..
Edit ik zie dat toevallig de eigenaresse van blossom boven mij reageert, zo ontzettend heftig ook.
.

Cioccolato schreef:Het verschil is echter het volgende
'Wat als'
Wat als ik er bij was en ik het vlies los kon maken en het veulen kon redden?
Dus een stukje schuld. Ik zou het enorm zuur vinden als door mijn schuld een veulen stikt in het vlies. En ja het kan gebeuren ondanks waken, alarmen. Maar daarin is het verschil weer
'Wat heb ik er aan gedaan?'
Niks. Of alles. Of half werk als tussenstap.
Het kan altijd fout gaan. Ookal doe je er alles aan. Maar als je niks aan doet en t je schuld is.. vind ik dat toch wel een ding.
En dat stukje alles er aan doen is voor iedereen anders. En zal altijd een ander beeld op komen, wie je t ook vraagt.
Fokken is natuur. In de natuur gaan paarden dood. Maar wat wij doen is geen natuur. Onthou dat goed.
Balou_k schreef:Ergens durf ik nog niet zo ver weg te denken, maar ik denk er aan dat als Chi deze dracht netjes voortzet om haar naar een bevalstal of een kliniek te brengen ivm geboorte begeleiding.
Ik heb de mogelijkheid wel om er bij te zijn. Maar heb toch teveel wat als in mijn hoofd.
Uier lijkt nog niet echt veel te slinken ondanks de AB, ontstekingremmers en Regumate.
[ Afbeelding ]
Zeker vandaag echt duidelijker dan gisteravond en zaterdag.
[ Afbeelding ]
Dit was zaterdag.
223 dagen drachtig..

palousa_boy schreef:Cioccolato schreef:Het verschil is echter het volgende
'Wat als'
Wat als ik er bij was en ik het vlies los kon maken en het veulen kon redden?
Dus een stukje schuld. Ik zou het enorm zuur vinden als door mijn schuld een veulen stikt in het vlies. En ja het kan gebeuren ondanks waken, alarmen. Maar daarin is het verschil weer
'Wat heb ik er aan gedaan?'
Niks. Of alles. Of half werk als tussenstap.
Het kan altijd fout gaan. Ookal doe je er alles aan. Maar als je niks aan doet en t je schuld is.. vind ik dat toch wel een ding.
En dat stukje alles er aan doen is voor iedereen anders. En zal altijd een ander beeld op komen, wie je t ook vraagt.
Fokken is natuur. In de natuur gaan paarden dood. Maar wat wij doen is geen natuur. Onthou dat goed.
Fijn toontje ook, ik zit niet bij je in de klas