Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:56

Karakter is super belangrijk. Daarom verbaast het mij ook dat er toch nog steeds mensen dekken bij hengsten die écht als lastig bekend staan en geen fijn karakter hebben. Een eerlijk karakter vind ik echt heel belangrijk. Er mag best wat in zitten, maar ze moeten eerlijk zijn en handelbaar.

Elisa; leuk die filmpjes zo na elkaar. Jij was er ook bij?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:48

Het is gewoon super subjectief, vind ik. Wat is de definitie van een eerlijk en handelbaar paard? De ene houdt van scherpte en de ander helemaal niet.

Van Jazz werd ook gezegd dat hij een akelig karakter had terwijl Tineke Bartels het definieerde als hyperintelligent. Dat gold ook voor zijn kinderen.

Ik denk overigens wel dat hengsten of paarden die goed mee doen op het hoogste niveau het juiste karakter hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:57

Was het niet de moeder van Jazz die een behoorlijk onprettig karakter had?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:12

Dat wordt wel gezegd, haar vader Ulster is afgekeurd op de nakomelingen ook. Volgens mij (maar niet helemaal zeker op karakter)

Van Jazz heb ik zoveel verschillende meegemaakt, van volkomen doorgedraaid altijd stijf van de spanning tot hele fijne bewerkbare paarden.

Dankje Carola, ja ik heb het gefilmd. Was jij er ook?
Vond het wel een verschil die hengst onder zijn eigen ruiter en onder de gastruiter..

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:16

Heel interessant om te zien Elisa.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:51

Ik heb altijd paarden met Jazz er in, maar nooit volle Jazzen eigenlijk. Wel veel proefgereden, maar vond ze vaak of wat lui, of wel veel go maar dan ook meteen ril. Jazz in de moederlijn hou ik blijkbaar meer van :+

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:59

Misschien een heel andere vraag maar heeft iemand van jullie een voorbeeld van een verkoopovereenkomst van een veulen ter beschikking?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:39

Umeo schreef:
Misschien een heel andere vraag maar heeft iemand van jullie een voorbeeld van een verkoopovereenkomst van een veulen ter beschikking?

Heb ik, een kortere in het Nederlands en een uitgebreidere in het Engels. Ik stuur je ‘m via PB

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:42

Hier is de San Amour nog eens bevestigd drachtig van Las Vegas.
Ik ben niet de allergrootste fan van de hengst zelf maar ik denk dat hij top past bij de merrie.
En is niet net dat wat je als fokker moet beogen?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:04

s0173957 schreef:
Ik ben niet de allergrootste fan van de hengst zelf maar ik denk dat hij top past bij de merrie.

Vorig jaar met exact dezelfde gedachtegang met hem gedekt.
Wij hebben dit jaar een las vegas uit onze Franklin, beste veulen dat ze al gegeven heeft. Wel echt een hengst, brutaal en nergens bang voor :Y) maar wij zien ook wel fan van paarden met "Bordeauxlijnen"

Hier 4 bevestigd drachtig.
Proud james
Succession
Elastic
Denver

Vandaag 2de drachtcontrole van One Million.
Ondertussen nog drachtig gescand van Sarai en O toto. Onze Gribaldi was de Pjethro op 6weken kwijt :\

Larislaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:58

E_D_E schreef:
s0173957 schreef:

Vorig jaar met exact dezelfde gedachtegang met hem gedekt.
Wij hebben dit jaar een las vegas uit onze Franklin, beste veulen dat ze al gegeven heeft. Wel echt een hengst, brutaal en nergens bang voor :Y) maar wij zien ook wel fan van paarden met "Bordeauxlijnen"

Hier 4 bevestigd drachtig.
Proud james
Succession
Elastic
Denver

Vandaag 2de drachtcontrole van One Million.
Ondertussen nog drachtig gescand van Sarai en O toto. Onze Gribaldi was de Pjethro op 6weken kwijt :

ohh je hebt gedekt met elastic wat leuk. op wat voor merrie heb je hem gebruikt?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:13

Leuk E D E ik heb er ook een drachtig van Denver.
Heb het nog niet veel gehoord die hem gebruikt hebben.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:42

Larislaatje schreef:
ohh je hebt gedekt met elastic wat leuk. op wat voor merrie heb je hem gebruikt?

Op onze GG Win merrie (ster/ e-label). Is haar 2de veulen dus is nog een beetje zoeken wat ze echt zelf doorgeeft. Maar wij waren op de hengstenshow van hem zelf wel gecharmeerd.

baudyh schreef:
Leuk E D E ik heb er ook een drachtig van Denver.
Heb het nog niet veel gehoord die hem gebruikt hebben.

Welke merrie hebben jullie drachtig van hem?
Wij hebben hem gebruikt op onze (NMK/voorl. Keur) Gaudi merrie.

E_D_E schreef:
Hier 5 bevestigd drachtig.
Proud james
Succession
Elastic
Denver
One Million

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:58

Wij hebben een uphill x cabochon merrie drachtig van hem. Word haar eerste veulen. Geen idee hoe ze fokt. Ik wilde een niet zo dure hengst .
Hij sprak me aan. Ik hoop dat hij naar het najaarsonderzoek gaat.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:05

Geen Pjethro veulen volgend voor ons. Hebben onze merrie gisteren laten inslapen, echt poedersuiker.
Ze had nog een veulen aan de voet van 2maand.
Onze andere veulens zijn allemaal nog te klein om mee te spenen. We hebben een onderdanige jaarling, we hopen dat die haar gezelschap kan houden. Heb alleen schrik voor het grootteverschil tussen de 2.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:25

Wat een zorgen voor je EDE en wat een tegenslag! Hopelijk is het voor het kleintje een oplossing met de jaarling. Veel geluk gewenst!
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 12-08-24 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:27

E_D_E schreef:
Geen Pjethro veulen volgend voor ons. Hebben onze merrie gisteren laten inslapen, echt poedersuiker.
Onze andere veulens zijn allemaal nog te klein om mee te spenen. We hebben een onderdanige jaarling, we hopen dat die haar gezelschap kan houden. Heb alleen schrik voor het grootteverschil tussen de 2.

Oh wat triest, hoe kwam dat? Hopelijk gaat het goed met de jaarling.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:33

Ach wat sneu zeg! Hoe komt dat zo? Ga je het veulen nog de fles geven of vervroegd spenen met veulenbrokjes? Heel veel sterkte, wat een verdrietig nieuws.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:34

Op de valreep, maar mijn merrie is drachtig van Succession. Ben heel benieuwd.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:36

E_D_E schreef:

Wat oliebol. Veel sterkte erme!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:41

Elisa2 schreef:
Oh wat triest, hoe kwam dat? Hopelijk gaat het goed met de jaarling.

Heb haar s ochtends liggend gevonden op haar wei. Ze heeft een soort van koliek gehad en een heel groot hematoom op haar vulva. Dierenarts snapte de link tussen de 2 ook niet. Heel de ochtend geprobeerd, ze had zware medicatie/pijnstillers gekregen. Maar deden niks, kregen haar pijn niks onder controle.
Ze is 21 geworden, laat een kopie van een merrieveulentje na.

Suzanne F. schreef:
Ach wat sneu zeg! Hoe komt dat zo? Ga je het veulen nog de fles geven of vervroegd spenen met veulenbrokjes? Heel veel sterkte, wat een verdrietig nieuws.

Hebben gisteren en vandaag op alle mogelijke manieren melk geprobeerd. Maar ze wil het niet. Ze at gelukkig al brok/hooi mee en drinkt zelfstandig uit de drinkbak.

We hebben de merrie heel de nacht bij haar gelaten id stal, deze ochtend wegnomen. Ondanks was ze toch wat gestresseerd. Dus vanmiddag wou ze echt niks eten/melk drinken.

Morgen gaan we haar nogmaals melk proberen aanbieden.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:22

Wat n naar bericht Ede, hoop dat t veulen zich snel wat veilig voelt bij t jaarling maatje. Is deze leeftijd te oud om nog bij een pleegmerrie te proberen?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:28

Ach nee, wat heftig .. Heel veel sterkte.

Hopelijk is het veulentje snel minder gestresst en gaat het uiteindelijk goed met de jaarling.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:47

E_D_E schreef:

Heel veel sterkte! Altijd nare dingen dit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:24

Phew heftig, koliek is zo,n nare sluipmoordenaar. Wel heel triest zo. Echt sneu voor het veulen maar wel fijn dat deze al zelfstandig at en dronk. Het merrieveulen gaan jullie houden? Sterkte ermee!

En gefeliciteerd Phonix!