Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:21

haha ik herken het gedrag wat je beschrijft ook bij 1 van onze nakomelingen, de gaspahr x numero uno. maar moet zeggen de numero uno merrie is ook niet echt lief tegen andere merries.
bij ons gaat de eerste 2 nakomelingen die we ooit gefokt hebben dit weekend weg om zadel mak te maken. ben echt benieuwd hoe ze het gaan doen
Laatst bijgewerkt door Selene_p op 04-03-21 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:27

Dit komt ook wel goed hoor. Liever zo dan een waar je niet bij kunt komen. Maar zaak ik wel om ze niet schattig te vinden en ze dus gelijk op de plek te zetten. Mama zelf was ook zo (alleen niet zo bijten) en we hebben wel eens vaker zulke apen gehad (alleen waren die dan wel wat ouder) en het is altijd goed gekomen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:40

Iorrr schreef:
Ik ook, maar deze is wel extreem hoor.
Hij duwt je gewoon om, slaat met z’n voorbeen, bijt als een grote hengst. Ik heb nog nooit zoiets gezien bij 1 week oud... ik heb echt al een paar keer goed op z’n plek moeten zetten. Mijn kids mogen er alleen bij als ik er bij sta. Geen lief schattig knuffel veulentje zeg maar ;)

Oh dat zijn minder grappige verhalen.

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:42

Iorrr schreef:
Dit komt ook wel goed hoor. Liever zo dan een waar je niet bij kunt komen. Maar zaak ik wel om ze niet schattig te vinden en ze dus gelijk op de plek te zetten. Mama zelf was ook zo (alleen niet zo bijten) en we hebben wel eens vaker zulke apen gehad (alleen waren die dan wel wat ouder) en het is altijd goed gekomen.

zeker wel. verstand komt met de jaren zeggen ze toch :D

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:56

Libero H is vanaf 2020/2021 via ICSI beschikbaar.

Wat vinden jullie? Interessant voor de fokkerij?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:59

verstijnen schreef:

Lekker laten staan :') onze Libero fokmerrie gaf alleen maar bijzondere paarden }> zal vast wel iets goeds in zitten. Wij hebben er niet veel geluk mee gehad

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:10

Echt? Ik ben mega fan van Libero bloed. Zowel in fokkerij als sport.

Vroeger veel fijne, niet altijd makkelijke, paarden van gereden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:35

verstijnen schreef:

Wow echt ??
Dan ga ik een merrie moeten kopen :))
Want heb geen libero vrij bloed

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:02

besita schreef:
verstijnen schreef:

Wow echt ??
Dan ga ik een merrie moeten kopen :))
Want heb geen libero vrij bloed

Ja ;)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:28

verstijnen schreef:

Serieus? hmm hij zou wel passen bij mijn grote dames of zie ik dat verkeerd? en hij deed het ook wel goed in combinatie met nimmerdor bloed toch?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:32

Bij jouw merries past dat Marijke!

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:25

Marijkeeee schreef:
verstijnen schreef:

Serieus? hmm hij zou wel passen bij mijn grote dames of zie ik dat verkeerd? en hij deed het ook wel goed in combinatie met nimmerdor bloed toch?

Libero x Nimmerdor was een hele goede combinatie. Wat zit er nog meer achter je merrie?

Ik vrees dat het niet goedkoop zal zijn? Wat zou het kosten?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:35

Zal wel een duur grapje worden :P de grote dame is mijn oude fokmerrie pref/prest. indoctro x goodtimes en dan haar dochter van grand slam (ja daar zit wel wat inteelt in ;) ) haar dochter is een grote dame die word wel 180 als ze dat niet al is. nu 5jr maar voor zo'n groot paard heeft ze wel meer dan genoeg bloed in het werk en een fijn paard om mee te werken. Maar zou het zonde vinden om haar zelf bij de hengst te doen nu ze mooi in conditie is en hopelijk dit jaar wat wedstrijden kan springen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:44

Voor ICSI zou je de oude merrie ook prima in kunnen zetten als ze nog goede eicellen heeft.
Duur blijft het altijd :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:02

Hoe staan jullie erin om je merrie nu naar een vrij groot station te brengen om te bevallen met de rhino uitbraak? Ik heb zelf geen ervaring met bevallingen, maar heb thuis 13 paarden staan en vond het risico groot om haar op deze moment weg te brengen?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:10

Thuislaten denk ik. Wij hadden ook geen ervaringen met bevallingen en eerlijk gezegd er ook nooit bijgeweest. Slimme merries. 1 merrie liet drinken niet toe en daar moesten we wel mensen bijhalen

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:36

Zorg dat je eventueel iemand die wel ervaring achter de hand hebt en die snel ter plaatse kan zijn. Vaak heb je er geen omkijken na, alleen de placenta uit de stal halen.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:33

Ik had ook geen ervaring. Maar belde mijn schoonpa(uit bed) als het zo ver was. Wel fijn dat je iemand kunt bereiken die ervaring heeft.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:20

Ja, ik ga volgende week even met m'n vaste DA samenzitten om te kijken wat er mogelijk is... Maar aangezien ik ook in shiften werk vind ik het nogal eng...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:34

Iorrr op die andere foto’s ziet er er al weer anders uit, meer bot. Van de foto is lastig inschatten inderdaad. Die van ons heeft echt een flinke achterhand, maak ik een foto, lijkt het ineens helemaal niet meer zo.

Was jullie die Rien a Declarer uit de VSN veiling al opgevallen? Wel eentje om in de gaten te houden denk ik.

Laurie lastige keuze hoor als je ook in schiften werkt. Wij hebben uiteindelijk gekozen om de merrie thuis te laten bevallen en was er met het rhino nieuws wel blij mee dat ze niet ergens anders stond.
Maar dat zit ook tussen de oren denk ik. Als de mensen die met paarden terugkeren in NL/BE zich aan quarantaine houden en eerlijk zijn tegen een eventuele da die daar langs komt verwacht ik niet dat het meteen naar alle dekstations over springt.
Heb je al bij het station zelf geïnformeerd? Ik weet wel dat waar ik werkte we de drachtige merries en die met veulens echt apart hielden van de andere paarden. In geval van Rhino (wel andere variant) ergens in de buurt werden ook vaste personen aangewezen om de verzorging te doen om ook dat risico uit te sluiten.
Als het daar echt zo een grote stal is waar jij je merrie naar toe wil brengen zou ik verwachten dat ze daar ook hun maatregelen nemen?

Libero blijft gaaf! Als je daar nog een merrie veulen van kan fokken heb je wel wat moois op stal staan.

Selene dit Epleaser veulen spreekt mij erg aan, ze is heel sterk en vlot in alles. Zeker geen achteruitgang op de merrie maar lijkt wel veel bot te hebben, dit geeft de merrie tot nu toe altijd mee. Voor mij reden om naar een hengst te kijken voor dit jaar die echt een wat scherper model mee kan geven.
Herkenbaar dat je steeds af blijft dwalen in je keuze.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:14

MizzMontana schreef:
Libero blijft gaaf! Als je daar nog een merrie veulen van kan fokken heb je wel wat moois op stal staan.

Enorm gaaf. Ik heb geen merrie op dit moment! Maar een merrieveulen van Libero H is toch wel een droom.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:47

MizzMontana schreef:
Iorrr op die andere foto’s ziet er er al weer anders uit, meer bot. Van de foto is lastig inschatten inderdaad. Die van ons heeft echt een flinke achterhand, maak ik een foto, lijkt het ineens helemaal niet meer zo.

Was jullie die Rien a Declarer uit de VSN veiling al opgevallen? Wel eentje om in de gaten te houden denk ik.

Laurie lastige keuze hoor als je ook in schiften werkt. Wij hebben uiteindelijk gekozen om de merrie thuis te laten bevallen en was er met het rhino nieuws wel blij mee dat ze niet ergens anders stond.
Maar dat zit ook tussen de oren denk ik. Als de mensen die met paarden terugkeren in NL/BE zich aan quarantaine houden en eerlijk zijn tegen een eventuele da die daar langs komt verwacht ik niet dat het meteen naar alle dekstations over springt.
Heb je al bij het station zelf geïnformeerd? Ik weet wel dat waar ik werkte we de drachtige merries en die met veulens echt apart hielden van de andere paarden. In geval van Rhino (wel andere variant) ergens in de buurt werden ook vaste personen aangewezen om de verzorging te doen om ook dat risico uit te sluiten.
Als het daar echt zo een grote stal is waar jij je merrie naar toe wil brengen zou ik verwachten dat ze daar ook hun maatregelen nemen?

Selene dit Epleaser veulen spreekt mij erg aan, ze is heel sterk en vlot in alles. Zeker geen achteruitgang op de merrie maar lijkt wel veel bot te hebben, dit geeft de merrie tot nu toe altijd mee. Voor mij reden om naar een hengst te kijken voor dit jaar die echt een wat scherper model mee kan geven.
Herkenbaar dat je steeds af blijft dwalen in je keuze.
Ik heb inderdaad gister nog even gebeld en ze scheiden alle drachtige merries van de rest (hengsten die komen dekken, merries voor KI). Alles wat niet dringend is qua bezoek, wordt uitgesteld. Heb gelukkig nog een 2 tal weken om aan te kijken, maar vind het wel een lastige keuze. Maandag ook mijn vaste DA even bellen en kijken wat de mogelijkheden zijn als ik haar toch thuis houd.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:14

Wij hebben een embryo :D whahhhhhaaaaaq!
Nu hopen dat het overzetten ook allemaal vlekkeloos gaat, vingers crossed!!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:19

Super iorrrr! Ik duim met je mee.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:07

Iorrr schreef:
Wij hebben een embryo :D whahhhhhaaaaaq!
Nu hopen dat het overzetten ook allemaal vlekkeloos gaat, vingers crossed!!

Gefeliciteerd!!!