Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:11

Ik had de video nog niet gezien. Inmiddels wel en dus stel ik mijn mening bij. Dit was meer dan even een ongelukkig moment.

Carola: omdat ik het een erg gaaf dier vind, hij al relatief jong op het hoogste niveau loopt en een interessante afstamming heeft. Tenminste, dat vind ik.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:33

Ik vind het ook wel een gaaf dier maar makkelijk is hij niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:44

Onze merrie heeft wel veel werklust maar is niet moeilijk. Ik kan met rennende kinderen in de bak rijden, maar ook als er een trekker met toeters en bellen door de bak komt (dat moest omdat de bak de enige ingang tot het land is). Kan haar dagen of weken of zelfs maanden weg zetten en weer opstappen en weg rijden. Ik vind dat dus heel braaf en daarom durf ik dat aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:56

Het leek me al dat je daar wel goed over nagedacht zou hebben. :-)

Ik ben wel benieuwd wat er uit gaat komen. Vast iets met veel front. :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:21

Elisa2 schreef:

En dat vind je gaaf?
Ik bedoel dit niet rot maar moeten we niet eens écht naar ontspannen toe en die dus ook fokken? Het enige waar nog naar wordt gekeken is HARMONIE. Zie vandaag de Pavo-cup. De juryleden moeten het trouwens ook nog een beetje leren.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:40

Vond dat vele nog hoge cijfers kregen maar niet verdiende

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:43

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

En dat vind je gaaf?
Ik bedoel dit niet rot maar moeten we niet eens écht naar ontspannen toe en die dus ook fokken? Het enige waar nog naar wordt gekeken is HARMONIE. Zie vandaag de Pavo-cup. De juryleden moeten het trouwens ook nog een beetje leren.

Zou ik dat stuk gaaf vinden als ik er een maar achter zet? ;)

Nee hoor, ik vind karakter ook steeds belangrijker worden. Het is sowieso fijner werken met een makkelijker paard.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:38

Hier wordt karakter echt op 1 gezet. Het is ooit anders geweest maar als je ze zelf gaat rijden leer je ook heel snel bij :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:41

Mja... maar wat een goed karakter is voor de een is een dooie voor een ander of een heetzak voor een derde.

Bewerkbaar en betrouwbaar moeten ze zijn, maar beetje deugniet mag van mij ook best.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 26-07-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:59

Klopt, karakter is ook persoonlijk. Ik heb er zelf graag eentje die heel graag loopt. Ik ben een luie ruiter dus ik wil graag zo min mogelijk doen. Paard moet veel looplust hebben en het liefst licht in de hand zijn en gevoelig.
Als ik harder moet werken dan het paard dan vind ik het niet meer leuk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:14

Een paard is zo lui of zo snel als je m zelf maakt. Eentje die van nature veel looplust heeft is makkelijker qua voorwaarts zijn maar heeft vaak weer andere moeilijkheden waardoor zo een niet geschikt is voor iemand die zelf veel beweegt of ongecontroleerd is in handelingen. Een flegmatieke kan onder de juiste ruiter juist super vlot en vlug zijn maar is voor een ongecontroleerde ruiter weer een stuk makkelijker omdat die paarden vaak wat minder scherp zijn. Een luie ruiter zijn vind ik altijd wel een gekke uitspraak. Ook op een hete zul je als ruiter wat moeten doen en op een luie moet je gewoon consequent zijn maar hoef je je echt niet kapot te werken. Hard werken op een paard doen mensen die het gevoel nog niet hebben. Als die daarin verbeteren gaan ze ook minder hard werken.
Geef mij maar een paard met een goed en eerlijk karakter, die graag wat wil doen. Ik hou wel van een beetje ongecompliceerd, niet zo een die bij ieder blaadje wat valt in de bakrand hangt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:26

Ik houd van scherp en eerlijk. Heb graag veel go, dat past me het best.

Zijn vandaag met ons Gelderse veulen naar de Nationale Veulenkeuring geweest van het KWPN. Hij heeft een heel nuchter karakter, is heel fijn in de omgang en beweegt met opvallend veel gemak en lossigheid. Hij liet zich niet zo goed zien als drie weken geleden maar toch ben ik wel heel tevreden. Hij zou verkocht worden maar er komt nog niemand voor.. dus waarschijnlijk fokken we hem zelf op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:00

xmarliez schreef:
Een paard is zo lui of zo snel als je m zelf maakt.

Een luie ruiter zijn vind ik altijd wel een gekke uitspraak. Ook op een hete zul je als ruiter wat moeten doen en op een luie moet je gewoon consequent zijn maar hoef je je echt niet kapot te werken. Hard werken op een paard doen mensen die het gevoel nog niet hebben.

Met beide uitspraken niet eens. Een lui paard krijg je misschien gehoorzaam maar nooit snel. Ze moeten zelf naar voren willen denken. Looplust zit in een paard of niet. Ik wil stil kunnen zitten en niet continue bezig hoeven zijn om hem aan de gang te houden. Ik wil liever steeds Ho roepen. Volgens jou zal ik het gevoel dan nog niet hebben maar ik vind het te hard werken als ik hem continu consequent vlug voor mijn been moet maken. Daar word ik chagrijnig van en geen leukere ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:11

Met Suzanne eens, paarden die die Go missen redden het ook niet in een GP dressuur proef. Maar Go is niet hetzelfde als lastig. Het mooiste is dat ze makkelijk heet te maken zijn en het ook weer makkelijk af laten vloeien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:17

Maar hoeveel paarden zijn er nou die geen go hebben? Ik kom ze echt zelden tegen hoor. Heb ik het wel over een sportpaard natuurlijk. De meeste paarden die voor mij geen go lijken te hebben worden vaak niet consequent gereden of met te veel druk in de hand. Ik kan mijn niet heugen dat ik een paard heb gereden zonder go (uiteraard wel zelf paarden traag gemaakt door eigen onkunde :') ). Maar achteraf gezien hadden die paarden echt wel looplust. Of ik tref het dan toevallig! Dat kan natuurlijk ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:24

xmarliez schreef:
Maar hoeveel paarden zijn er nou die geen go hebben? Ik kom ze echt zelden tegen hoor. Heb ik het wel over een sportpaard natuurlijk. De meeste paarden die voor mij geen go lijken te hebben worden vaak niet consequent gereden of met te veel druk in de hand. Ik kan mijn niet heugen dat ik een paard heb gereden zonder go (uiteraard wel zelf paarden traag gemaakt door eigen onkunde :') ). Maar achteraf gezien hadden die paarden echt wel looplust. Of ik tref het dan toevallig! Dat kan natuurlijk ook.

Ik heb ze helaas echt wel meegemaakt. Zowel zelf als bij lesklanten vroeger. Als je continue bezig moet zijn om ze naar voren te krijgen dan kom je ook nergens anders aan toe. Dan wordt fijn naar de hand toerijden ook erg lastig want je kan er niet aanzitten aan de voorkant want dan lopen ze helemaal niet meer. Ik ben daar geen match mee en neem dan snel afscheid. Ik heb daar geen plezier in.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:56

Tuurlijk zijn er paarden die een pak minder looplust hebben. Dat kan liggen aan mindere of verminderde fysieke capaciteiten of gewoon aan het feit dat ze gewoon lui zijn...
Als je dat nog niet hebt meegemaakt dan heb je geluk.

Ik rij nu St George met een merrie die in de omgang de makkelijkste is die je je kan indenken, abnormaal braaf, maar waar echt wel een paar steekjes los aan zitten (op de weide en onder het zadel mega licht geraakt).
Ik heb ze zelf gefokt,zelf zadelmak gemaakt en verder opgeleid en ik heb die nog nooit met een zweep gereden bv.
Ik kan met zo'n paard perfect om, maar ik heb weet van een halfzus van haar die identiek hetzelfde was en die nu draagmoeder is omdat ze bij de verkeerde eigenaars is terechtgekomen die minder skills hadden om er mee om te gaan.

Dus voor mij zijn zo'n paarden top, maar voor de gemiddelde amateur zijn dat paarden waar je weinig mee bent.
ik ben wel van plan om op termijn, als ze zich in de sport nog wat meer bewezen heeft, ze te spoelen, maar dat zal dan sowieso zijn met een hengst waarvan ik weet dat die bewerkbare paarden geeft (Viv-bloed dus wrs, genre Vitalos, Veneno of Valdiviani).

Dus ik volg misterA wel dat het belangrijk is, maar we moeten wel zorgen dat we niet allemaal dooie trapzakken gaan fokken... mensen die dat zoeken moeten dan maar een Tinker of een Quarter of Paint kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:14

xmarliez schreef:

Ik denk dat je het dan inderdaad getroffen hebt want ik ken ze wel helaas. En zoals Suzanne zegt is dat echt niet makkelijk en keihard werken om dat motortje dan aan te krijgen en te houden ook.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:28

Ik ken helaas ook paarden met onvoldoende go. Dat is echt mijn ding niet.

Onze Eebert merrie is zo scherp dat ik al meerdere malen te horen heb gekregen dat anderen er simpelweg niet mee uit de voeten zouden kunnen. Ik denk dan: valt wel mee toch? Maar denk toch dat die instructeurs gelijk hebben.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 00:07

Maar.... kijk je dan naar een Freestyle die op zo'n instafilmpje met zoveel rust en harmonie die zigzag doorloopt. Dát wil je toch?

Op ieder niveau / op ieder moment van de opleiding zou je fijn moeten kunnen rijden. Dat is mijn ideaalbeeld, en natuurlijk heb je er eens een poosje tussen dat alles net te scherp is, of te zwaar wordt. Dat geeft niet, maar dat moet niet het uitgangspunt van je fokkerij zijn imo. Hoe simpeler er te rijden is, hoe minder dat er verstoord wordt, hoe minder stress er is..... en dat is zo belangrijk, helemaal nu.

Een paard die een proef wint, moet een paard zijn waarvan ik denk, díe zou ik graag eens een rondje mee sturen om dat fijne gevoel ook te krijgen. En zo zoek ik ook hengsten uit. En dan idd, wel met het oog op de Zware Tour. Niet eentje die over de benen voor een 10 passageert, maar strak gehouden wordt, omdat bij de volgende hoek weer een hond staat te kwispelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:59

parnassia schreef:
Maar.... kijk je dan naar een Freestyle die op zo'n instafilmpje met zoveel rust en harmonie die zigzag doorloopt. Dát wil je toch?

Op ieder niveau / op ieder moment van de opleiding zou je fijn moeten kunnen rijden. Dat is mijn ideaalbeeld, en natuurlijk heb je er eens een poosje tussen dat alles net te scherp is, of te zwaar wordt. Dat geeft niet, maar dat moet niet het uitgangspunt van je fokkerij zijn imo. Hoe simpeler er te rijden is, hoe minder dat er verstoord wordt, hoe minder stress er is..... en dat is zo belangrijk, helemaal nu.

Een paard die een proef wint, moet een paard zijn waarvan ik denk, díe zou ik graag eens een rondje mee sturen om dat fijne gevoel ook te krijgen. En zo zoek ik ook hengsten uit. En dan idd, wel met het oog op de Zware Tour. Niet eentje die over de benen voor een 10 passageert, maar strak gehouden wordt, omdat bij de volgende hoek weer een hond staat te kwispelen.

Eens. De ideale combinatie is veel looplust en go en toch nuchter. En dat is een moeilijke combi. De meeste paarden met veel looplust zijn heet en kruidjes roer me niet. En de nuchtere brave die nergens van opkijken missen vaak wat go. Niet altijd natuurlijk maar dat is wat je regelmatig ziet. Je wil er eigenlijk eentje die blijft lopen, naar voren blijft denken, blijft meewerken en niet zo snel van slag is als zich iets spannends voordoet. Ik heb er ooit zo eentje gehad. Maar die had dan weer lichamelijk niet zoveel talent, weinig beweging en simpel dier. Daarom is het zo lastig allemaal. Vind maar diegene met het talent, goede bewegingen en de juiste instelling.

Maar als ik moet kiezen dan toch degene met de meeste looplust. Als ze als jong paard in simpele basisoefeningen al weinig go hebben dan hebben ze dat later in de zware oefeningen al helemaal niet meer. Maar eens hoor Parnassia, ik heb er zo eentje gehad maar daar was ik kampioen mee in mijn eigen achtertuin. Kwam op vreemd terrein helemaal niks van terecht. Dat wil je ook niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:26

Go is niet hetzelfde als lastig (al kan het wel), maar lastig zie ik meer als paarden die snel spanning opbouwen, kijkerig zijn, te ril zijn, niet makkelijk spanning af laten vloeien, snel bang zijn/ in paniek raken etc. Lekker nuchter in de omgang en heet te maken ohz, dat is inderdaad het meest ideale.

Ik houdt van paarden met een bewerkbaar karakter, ze hebben allemaal vaak wel iets..zeker in de jongere jaren maar als je dat dan met goede training op een goede manier kan laten werken dan komt het wel goed.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:08

Ik denk Suzanne dat in jou amazone-tijd die paarden ook lastiger te vinden waren.

Nu heb je met Vivaldi-bloed, de F-lijn (Fidertanz etc), D-lijn (Dancier, De Niro), paarden die bewerkbaarder in het lijf zijn en daardoor hun energie kunnen omzetten in werk ipv spookjes kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:57

Dat zou kunnen. Klinkt leuk. Misschien moet ik maar weer beginnen. :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:37