Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Ik vind het ook wel een gaaf dier maar makkelijk is hij niet.
misterA schreef:Elisa2 schreef:Ik vind het ook wel een gaaf dier maar makkelijk is hij niet.
En dat vind je gaaf?
Ik bedoel dit niet rot maar moeten we niet eens écht naar ontspannen toe en die dus ook fokken? Het enige waar nog naar wordt gekeken is HARMONIE. Zie vandaag de Pavo-cup. De juryleden moeten het trouwens ook nog een beetje leren.
xmarliez schreef:Een paard is zo lui of zo snel als je m zelf maakt.
Een luie ruiter zijn vind ik altijd wel een gekke uitspraak. Ook op een hete zul je als ruiter wat moeten doen en op een luie moet je gewoon consequent zijn maar hoef je je echt niet kapot te werken. Hard werken op een paard doen mensen die het gevoel nog niet hebben.
xmarliez schreef:Maar hoeveel paarden zijn er nou die geen go hebben? Ik kom ze echt zelden tegen hoor. Heb ik het wel over een sportpaard natuurlijk. De meeste paarden die voor mij geen go lijken te hebben worden vaak niet consequent gereden of met te veel druk in de hand. Ik kan mijn niet heugen dat ik een paard heb gereden zonder go (uiteraard wel zelf paarden traag gemaakt door eigen onkunde). Maar achteraf gezien hadden die paarden echt wel looplust. Of ik tref het dan toevallig! Dat kan natuurlijk ook.
xmarliez schreef:Maar hoeveel paarden zijn er nou die geen go hebben? Ik kom ze echt zelden tegen hoor. Heb ik het wel over een sportpaard natuurlijk. De meeste paarden die voor mij geen go lijken te hebben worden vaak niet consequent gereden of met te veel druk in de hand. Ik kan mijn niet heugen dat ik een paard heb gereden zonder go (uiteraard wel zelf paarden traag gemaakt door eigen onkunde). Maar achteraf gezien hadden die paarden echt wel looplust. Of ik tref het dan toevallig! Dat kan natuurlijk ook.
parnassia schreef:Maar.... kijk je dan naar een Freestyle die op zo'n instafilmpje met zoveel rust en harmonie die zigzag doorloopt. Dát wil je toch?
Op ieder niveau / op ieder moment van de opleiding zou je fijn moeten kunnen rijden. Dat is mijn ideaalbeeld, en natuurlijk heb je er eens een poosje tussen dat alles net te scherp is, of te zwaar wordt. Dat geeft niet, maar dat moet niet het uitgangspunt van je fokkerij zijn imo. Hoe simpeler er te rijden is, hoe minder dat er verstoord wordt, hoe minder stress er is..... en dat is zo belangrijk, helemaal nu.
Een paard die een proef wint, moet een paard zijn waarvan ik denk, díe zou ik graag eens een rondje mee sturen om dat fijne gevoel ook te krijgen. En zo zoek ik ook hengsten uit. En dan idd, wel met het oog op de Zware Tour. Niet eentje die over de benen voor een 10 passageert, maar strak gehouden wordt, omdat bij de volgende hoek weer een hond staat te kwispelen.