Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:01

Nieky; ja, zet haar er maar bij! Julia is vandaag dus 320 dagen :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:01

Nieky met Blossom gaat het super. Weer helemaal zichzelf, eist al het hooi op als vanouds. :')

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:09

palousa_boy schreef:
Hier had de pony niet heel veel meer uier en een klein beetje hars de dag voordat het veulen kwam :+

Vorig jaar had de eerste pony nieteens hars en stond er ineens een veulen naast de 2e was iets duidelijker maar ook niet enorm.

Als ik dat vergelijk met ons trekpaard die dagen lang melk langs haar benen had lopen zou je bijna zeggen dat de pony's veel te vroeg zijn :+ Maar het is slechts een paar dagen

Gaven de merries, die zonder fors uier bevielen, wel melk van te voren? Als in; kon je de pH testen?

Wat heerlijk om zo te knuffelen Nieky! Ik kan niet wachten :D

Romee sluit zich aan bij de pleeborstel trent :Y) !

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:21

Icecrystal schreef:
palousa_boy schreef:
Hier had de pony niet heel veel meer uier en een klein beetje hars de dag voordat het veulen kwam :+

Vorig jaar had de eerste pony nieteens hars en stond er ineens een veulen naast de 2e was iets duidelijker maar ook niet enorm.

Als ik dat vergelijk met ons trekpaard die dagen lang melk langs haar benen had lopen zou je bijna zeggen dat de pony's veel te vroeg zijn :+ Maar het is slechts een paar dagen

Gaven de merries, die zonder fors uier bevielen, wel melk van te voren? Als in; kon je de pH testen?

Wat heerlijk om zo te knuffelen Nieky! Ik kan niet wachten :D

Romee sluit zich aan bij de pleeborstel trent :Y) !

[ Afbeelding ]

Ik test geen ph :+
Tegen de uitgerekende datum haal ik de betreffende merrie ook alleen maar savonds binnen meestal.
Dit keer was dat 5 dagen van tevoren maar door het slechte weer de pony maar binnen laten staan voor het geval dat. Maar goed ook want 2 dagen later was het veulen er al.
Verder houdt ik gewoon de uiers en banden in de gaten, ziet alles eruit zoals moet richting de betreffende datum dan maak ik me niet zo veel zorg want die pony's doen het vaak zelf wel prima zonder onze hulp.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:36

Haha wat heerlijk nuchter :P !

Zo moet ik ook maar wat meer denken. Al mijn merries hield ik in de gaten op de PH. Deze geeft dus niks met 337 en ik krijg daar een error van :+

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:48

Icecrystal hier had ze echt een enorme uier en al zeker 10 dagen op en af kegel langs 1 kant! Maar ze wou ons hem echt niet laten aanraken laat staan “melken” dus wij hebben nooit ph getest. Maar hier was het super duidelijk. Plots begon de melk er echt uit te stromen en nog geen 4uur later stond het veulen ernaast.
Wel heeft ze echt gigantische tepels :D

Mama begint ook stillaan wat geruster te worden ze is niet meer lastig als we de stal inkomen en ze gaat gewoon verder eten zoals ze voorheen deed. Als ze een paard hoort aankomen slaagt de paniek wel nog even toe maar ook daar is al iets verbetering in.

Ik kijk er zo naar uit dat ze samen gezellig thuis zijn! Morgen eens bespreken wanneer ze vinden dat we hun best kunnen verplaatsen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:53

Ik doe geen ph testen. Als er melk bij haar aan zit komt het snel :+

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:58

Hier 331 dagen, ze lijkt nog steeds rustig betreft de “ongemakken”, uier ook weer iets teruggelopen (helaas)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:09

Ik zal het loslaten :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:13

Hier wel pH

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:17

Hier normaliter wel ph maar zilver liep ook gerust 2 weken met een ph van 5. M’n maiden geen ph gedaan want wou geen schop riskeren met m’n buik

Wat leuk om te zien dat alle merries dichtbij komen. Terwijl ik ondertussen m’n hart vast hou, best stom :Y) Natuurlijk gaat de rest goed hier, er is al een veulen en merrie overleden, dat is wel weer genoeg ellende toch. De rest gaat gewoon goed hoor! :x

Hier gaat het heel goed. Roza is vandaag samen buiten geweest met onze merrie. Eerst vast, toen aan de longeerlijn en uiteindelijk los. De merrie doet het zo goed, ze beschermd haar al tegen Minthe (die logischerwijs haar zoon beschermt) en zoekt haar steeds op. Heel mooi om te zien. Melk heeft ze nog niet, maar ook al lukt het drinken niet heeft ze wel een mama die haar de paardentaal leert en dat vind ik heel belangrijk. Ik heb echt geen zin in zo’n vervelend verwend paard straks := Hoe sneu de situatie ook is nu
Even wat plaatjes van vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:19

Geweldig kabayo.
En ja genoeg ellende, nu alleen nog leuke verhalen.

Edit: Sterre en Eli <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 15-03-26 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:21

Wat fijn dat ze nu al zo samen zijn Kabayo! Hopelijk begint de melk snel op gang te komen en heb je wat rust.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:54

Gaat mooi kabayo!

Vriendinnetjes mirjamalvaro?

Hier gaan we nog geen veulen krijgen ondanks dat het uier niet meer teruggelopen is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ellie doet gelukkig weer normaal,veulen ook zien schoppen dus dat lucht wel op.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:57

Ze kroelen niet vaak zo. Dus leuk om te zien.

Fijn :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:04

Nieky, wat een heerlijk veulentje.

Kabayo, wat fijn dat merrie en veulen goed gaan samen. Dat is al een pak van je hart.

Mirjam, wat een lekkere plaatjes.

Lilly is hier vanavond duidelijk wat ongemakkelijk. Ze heeft haar slaapje vandaag ook over geslagen. Ze lekt echter nog geen melk, dus hoop dat we gewoon 'te vroeg' zijn gaan kijken en dat ze wel door zet. Zo niet, nog 3 dagen werken tot vakantie :z

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:09

De camera hier alvast geïnstalleerd.
Altijd leuk om weer mee te kijken met wat ze allemaal uitspookt in de nachten.
Nog 2 weken dan is ze veilig.
Hilde is altijd heel vroeg met melk dus wij houden haar PH nu al in de gaten. Maar ze bevalt meestal rond dag 332
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:10

Nieky : nee eerst ons ongerust maken en nu doet ze op der gemak. :+ heb zo’n gevoel dat de trut ons gaat verrassen. := alles is al een tijd ‘klaar’ behalve uier/kegelen maar goed dat kan snel gaan. :+ vandaag grotere uier maar ook een waarschuwing toen ik er aan kwam. Kwam ook niks uit. :+ buik is wel ineens erg gezakt dus als mijn man morgen belt als hij gaat checken ga ik ook niet uit de lucht komen vallen ondanks dat ze zelf weinig onrust of ongemak toonde. Integendeel, ze oogde happyer vandaag. manlief is officieel ongerust dat er een merrie uit komt. :+ (mij maakt het niks uit. Gewoon gezond is waar ik op hoop.)

Heerlijke foto van Elvis! :+:

Kabayo: oh wat fijn om te zien dat Roza iig een mama heeft voor het sociale deel al! Mooie foto’s! En wat ben jij oersterk……

UpperclassK

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:03

Kabayo wat fijn om te zien en wat een prachtig veulen is het toch! Echt een hele mooi blik ook <3

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:13

Hier kan je de klok er op gelijk zetten.
Eerste nacht aan 1 speen een glimmertje, volgende nacht ietsje meer. De derde nacht druppel aan de ene speen en flinke hars aan de andere. Dan moet ik waken. En ja hoor om 5.00 uur geboren. Nageboorte is er af. Het is weer een grote dus benen vliegen overal heen.
Bruin , bles en 3 x wit. Geslacht nog geen idee

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:19

Gefeliciteerd!!

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:30

Gefeliciteerd!!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:35

Gefeliciteerd *\o/*

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:44

Baudyh, Gefeliciteerd!!! Lange nacht waken voor je geweest.

Hier moeder en kind gaan goed. Was gister koud winderig weer dus zijn binnen gebleven. Vandaag maar eens even naar buiten. Zal dan fotos maken.

Ik had het hele arsenaal: ph, birth alarm en video. Maar merk achteraf dat op het zicht en camera voor mij beste werkten. Dat haar PH 6 was bleef ik waken, maar pas bijna 4 dgn later een veulen. De stromende melk en flinke harsen waren hier de indicator. Evenals ander subtiel gedrag. Maar is makkelijker inschatten als je je merrie kent hiermee. Er zijn ook stiekemerds. De kling van mijn merrie leek juist weer gekrompen, vlak voor de bevalling.ah het uier was wel helemaal uitgevouwen dag van te voren.

Wel wat geholpen met de bevalling, ze was erg nauw en was best een flink veulen. Na de bevalling heeft ze nog een hele tijd staan shaken, de arme ziel. Ik had achteraf best een klysmatje kunnen hebben in huis. Ontlasting kreeg de kleine niet makkelijk eraf. Maar wat glijmiddel in gemasseerd en dat hielp ook.

Myrthee,idd zo leuk om te zien hoe een merrie helemaal kan veranderen met een kleine. Echt wonderlijk die hormonen en de natuur :) hopelijk wacht Lilly nu nog 2 dagen! Klinkt wel alsof het al lekker dichtbij komt.

Ayasha, jouw man wil geen merrie? :D
Lastig inschatten he. Spannend hoor deze dagen.

Hennos, fijn een camera! Dat vond ik echt het fijnste hulpmiddel.

Ellinora: die buik ziet er al goed uit zeg. Nog de laatste loodjes. Altijd fijn als je het veulen goed levendig ziet.

Mirjam, jij hebt een flinke kudde te doen nog :) wat staan ze lekker in het zonnetje. Ja Chablis begint :j

Kabayo wat goed te horen dat het al zo gaat tussen Roza en haar pleeg :) ze zien er happy uit <3 je zal wel beetje moe zijn met alle flesjes melk. Lukt je dat een beetje qua werk ? Gelukkig heb je een heel betrokken familie. Minthe haar kleine ziet er ook heel gaaf uit.

Marjoleinvd. Mooie fotos weer. Qua banden lijkt het al te gaan. Maar duurt kennelijk nog even met uiertje :)

Icechrystal, ik snap je hoor. Vooral het verrassingselement wil je niet. Zou doen waar je je prettig bij voelt en zolang je je merrie niet irriteert ;) sommigen geven duidelijker de geboorte aan dan anderen.
ik zat er ook echt bovenop. Meestal gaat het goed. Meestal. Maar stel dat je wat mist en veulen blijft in vlies hangen, of pootje komt niet goed mee, iets dat in vroeg stadium beter te verhelpen is. Je wilt gewoon niks missen :)
Ik testte ook pH. Maar had het achteraf aan de uier kunnen zien.

Anvixa, hoe fijn dat het goed gaat! Zou gezellig zijn als ze weer thuis komen idd

Nieky, wat onwijs schattig is Elvis <3

Palousa: wat een verschil dan tussen al je paarden. Voortekenen blijven dan toch wat paard afhankelijk

Janine: mijn merrie begon ook ca maand voor de 320 dagen met iets ontwikkeling, beetje als jouwe. Stagneerde wel erna, gelukkig. ( En beviel pas met 345 dgn).
Ben je ongerust dat het nu teveel is?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:58

Gefeliciteerd baudyh!