Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
CGJ12 schreef:AWvL schreef:Twijfelen aan de integriteit van de site-opsteller? Begin eens met te twijfelen aan je eigen integriteit. Mijn berekening klopt perfect.
Als je in de afstamming terug gaat tot je een paard tegenkomt dat in het originele Sgldt is ingeschreven, kom je op 94% Sgldt-bloed uit.
Volgens de berekeningswijze die jij nu introduceert is zelfs de preferente hengst Wachtmeester geen echte Gelderlander.
Toch windowdressing dus.............
Zoals jij redeneert is elke KWPN-er dus meteen 100% KWPN als de vader ingeschreven staat bij het KWPN en de moeder ook........
Als je bij de Geldersen ook zo redeneert ben je gauw uitgepraat.......
En Wachtmeester voert inderdaad tegen de 10% Engels Volbloed en is in mijn ogen dus maximaal 90% Gelders. Preferent of niet........
(volgens paardenfokken.nl 6,26% EV, maar daar is de pedigree niet maximaal ingevoerd)AWvL schreef:Maar jij denkt ongetwijfeld dat jij beter weet wat een Gelderlander is dan de fokkers uit de tijd van het Sgldt.
Ik heb Wachtmeester nog jaren meegemaakt dus nou niet zo geniep de discussie ontwijken......
CGJ12 schreef:@ Joost........
Als een paard slechts uit één verervingsgen zou bestaan had je gelijk.
Maar
een paard is méér dan een kleur........
Je kunt dan wel zeggen dat statistisch gezien een kleinzoon van Jazz wellicht 0% van Jazz heeft overgehouden, maar dat is alleen haalbaar bij zoiets simpels als kleurvererving. Want dat ligt inderdaad zéér simpel op één gen (0 / 1).
Maar als ik uit ga van een compleet paard inclusief zijn gehele bouw / gangen / karakter dan zijn daar vele genen bij betrokken........
Een outcross op één specifieke eigenschap is mogelijk, maar dan heb je geen controle over die andere >100.000 eigenschappen die daarnaast ook doorgegeven worden.
De kleurvererving als "geïsoleerd" voorbeeld nemen is echt te simpel. Doordat alle verervingsgenen ONAFHANKELIJK van elkaar kunnen ververven zal door de Wet van de grote aantallen de vererving van een COMPLEET PAARD weer naderen tot de Normaalverdeling in de gehele vererving.
(en dan laat ik nog buiten beschaouwing dat bepaalde specifieke combinaties van eigenschappen weer kunnen resulteren in nieuwe eigenschappen).
Hierdoor zal elk kind nagenoeg 50% van de eigenschappen van de vader bezitten.
--> Eén eigenschap zal (0 / 1) vererven. (Je noemde zelf de kleur)
--> 100.000 eigenschappen zullen ONAFHANKELIJK van elkaar (0 / 1) vererven. (ALLE eigenschappen inclusief kleur)
De som van al die laatste eigenschappen zal er voor zorgen dat er GEMIDDELD uit al die nulletjes en eentjes ongeveer 50.000 resulteert....................
En dan heb je de 50% vererving.
Dat je die 25% soms niet zichtbaar aan de buitenkant kunt afzien komt dan gewoon doordat bij dat specifieke paard de vererving meer op de onzichtbare delen heeft plaatsgevonden dan op de zichtbare.
Dat je bij bepaalde hengsten meestal gelijk kunt zien wie de vader is komt gewoon doordat die hengst dusdanige specifieke exterieureigenschappen doorgeeft (kleur/type) dat dat nu juist opvalt voor ons simpele zielen. Aan de andere kant zijn er ook hengsten die zeer diverse kinderen geven. Tenminste ........ op het oog........ want wij mensen observeren wederom alleen de buitenkant. Aan de onzichtbare kant heeft ook deze hengst in totaliteit gemiddeld 50% van al zijn eigenschappen aan zijn kinderen doorgegeven.
Outcrossing levert dus alleen maar een SCHIJNBARE verandering op.
Waarschijnlijk fok je dan zonder dat je het doorhebt een "Engels Volboed-wolf" in "Gelderlander-schaapskleren".........
AWvL schreef:Bestaat de echte KWPN-er volgens jou niet? Aan welke vereisten moet een paard voldoen om een echte KWPN-er te zijn??
Himyar schreef:@Karl66:
Dat kan wel zijn, maar omdat er bij de Quarter horse sporadisch vroeger een licht gewicht Percheron, een Arabisch Volbloed, een Morgan of een Standardbred in de mix is gegaan, wil niet zeggen dat je die rassen nu maar onbeperkt toe had moeten blijven voegen. Want dan had je nu toch veel te veel variatie gehad in genen. Het zelfde geldt voor het scheutje Arabisch bloed bij de Haflinger en de Percheron, had je daar mee door blijven gaan, dan had je niets meer over gehouden van het oorspronkelijke bloed. Ergens moet je toch een keer een grens trekken, je moet een balans zien te vinden in genoeg beperkingen stellen om bepaalde eigenschappen te kunnen verankeren en genoeg variatie hebben in je genen materiaal om geen inteelt problemen te krijgen.
jantina schreef:Himyar schreef:Waar ik met mijn verstand niet bij kan, is dat niet een van de zogenaamde echte Gelderlander liefhebbers hier op mijn verzoek foto's te plaatsen, in gaat. Als je dan toch echt zo verzot bent op het ras, dan moet je toch zitten springen om die foto's, aangezien deze merrie notabene drie volle broers had in de dekdienst!
Dus jij zou willen beweren dat als je niet smeekt om foto's, je geen echte liefhebber bent?
Plaats ze dan maar gauw, ik had heel je aanbod tot foto's plaatsen niet gezien.
Karl66 schreef:Himyar schreef:@Karl66:
Dat kan wel zijn, maar omdat er bij de Quarter horse sporadisch vroeger een licht gewicht Percheron, een Arabisch Volbloed, een Morgan of een Standardbred in de mix is gegaan, wil niet zeggen dat je die rassen nu maar onbeperkt toe had moeten blijven voegen. Want dan had je nu toch veel te veel variatie gehad in genen. Het zelfde geldt voor het scheutje Arabisch bloed bij de Haflinger en de Percheron, had je daar mee door blijven gaan, dan had je niets meer over gehouden van het oorspronkelijke bloed. Ergens moet je toch een keer een grens trekken, je moet een balans zien te vinden in genoeg beperkingen stellen om bepaalde eigenschappen te kunnen verankeren en genoeg variatie hebben in je genen materiaal om geen inteelt problemen te krijgen.
Himyar, persoonlijk zie ik niet zo vaak arabieren die het type van een haflinger hebben of een percheron met het type van een quarter horse.
De hengsten waar ik het over heb, noordeuropese warmbloeden met het juiste type, veranderen de gelderlander niet maar zorgen wel voor de bredere basis die je nodig hebt om het type te behouden.
AWvL schreef:
Is dit jouw opvatting over de fokkerij van het Gelders paard nu het KWPN die veranderd heeft in een fokkerij op type, waarbij Gelders bloed in de afstamming helemaal niet nodig is? Dan is er nog hoop voor je.

, maar dat terzijde)

AWvL schreef:A--> Is dit jouw opvatting over de fokkerij van het Gelders paard nu het KWPN die veranderd heeft in een fokkerij op type, waarbij Gelders bloed in de afstamming helemaal niet nodig is? Dan is er nog hoop voor je.
B--> Daarvoor heb ik je de vraag gesteld:
"Bestaat de echte KWPN-er volgens jou niet? Aan welke vereisten moet een paard voldoen om een echte KWPN-er te zijn?"
*-->En tevens het antwoord gegeven over de GPA:
"De opvattingen van de GPA zoals verwoord aan het begin van dit topic worden momenteel verder uitgewerkt voor een presentatie op de informatiebijeenkomst."
Die komt er dus aan.
Misschien wil jij ook de antwoorden op mijn vragen geven. Een daarvan kun je al met ja of nee beantwoorden.

leonora2 schreef:Natuurlijk gaan er dingen fout en wordt de GP-club soms ondergesneeuwd door rijpaardbelang, omdat die club nu eenmaal vele malen groter is
sarabande schreef:GP heeft 2 nationale merriekeuringen, dat is voor de rijpaarden niet weggelegd.
Het lijkt soms zo van 2 walletjes willen mee eten, wel het eigen clubje, maar ook willen meedoen met de rest en zich daar dan op een Calimero manier tegen afzetten.
leonora2 schreef:GP heeft één nationale dag in Hengelo!!!!! En van afzetten is geen sprake, is namelijk een heel handige paraplu. Daarom zei ik ook soms!! En eigen club is toch niet zo bijzonder; rijpaarden eigen club en tuigers toch ook?! dus wat is het probleem??
sarabande schreef:
Ik draai de zaak eens om, wat denk je dat een nationale rijpaardkampioene voelt die honderden merries achter zich gelaten heeft en hetzelfde lint en onderscheiding krijgt als het Gelderse paard dat soms zelfs navenant gefokt is.