Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:04

Het oorspronkelijke inlandse paard was een kleine zwaargebouwde pony. Door in de loop van de eeuwen allerlei verschillende soorten bloed in te voeren zijn daar de fries, de gelderlander, de fries en de kwpn-er uit gefokt.

Als je naar de gelderlander kijkt, dan is die in de loop van de eeuwen een aantal keren behoorlijk van type veranderd. Afhankelijk van de vraag is het op sommige tijden een boerenpaard, een cavaleriepaard of een koetspaard geweest. Om deze veranderingen te bereiken zijn er continue andere hengsten in het type ingebracht.

Volgens mij zou je dan ook moeten bepalen hoe het type eruit ziet en daar de hengsten bij gaan zoeken zonder al te veel te zeuren over de hoeveelheid bloed die die hengst voert. Tenslotte gaat het om het type paard dat je wil fokken en is het in het geval van het gelderse paard (en trouwens ook de groninger) nogal lachwekkend om de bloedlijnen zo gesloten mogelijk te houden, het stikt in de voorgaande eeuwen namelijk al van buitenlands bloed.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 07:23

CGJ12 schreef:
AWvL schreef:
Twijfelen aan de integriteit van de site-opsteller? Begin eens met te twijfelen aan je eigen integriteit. Mijn berekening klopt perfect.
Als je in de afstamming terug gaat tot je een paard tegenkomt dat in het originele Sgldt is ingeschreven, kom je op 94% Sgldt-bloed uit.

Volgens de berekeningswijze die jij nu introduceert is zelfs de preferente hengst Wachtmeester geen echte Gelderlander.

Toch windowdressing dus.............

Zoals jij redeneert is elke KWPN-er dus meteen 100% KWPN als de vader ingeschreven staat bij het KWPN en de moeder ook........
Als je bij de Geldersen ook zo redeneert ben je gauw uitgepraat.......

En Wachtmeester voert inderdaad tegen de 10% Engels Volbloed en is in mijn ogen dus maximaal 90% Gelders. Preferent of niet........
(volgens paardenfokken.nl 6,26% EV, maar daar is de pedigree niet maximaal ingevoerd)

AWvL schreef:
Maar jij denkt ongetwijfeld dat jij beter weet wat een Gelderlander is dan de fokkers uit de tijd van het Sgldt.

Ik heb Wachtmeester nog jaren meegemaakt dus nou niet zo geniep de discussie ontwijken......

Dat je Wachtmeester hebt gezien wil niet zeggen dat je ook het licht hebt gezien. Voor de fokkers van toen en nu is Wachtmeester een echte Gelderlander. Dat jij heel andere ideeën hebt is inmiddels wel duidelijk geworden.
De opvattingen van de GPA zoals verwoord aan het begin van dit topic worden momenteel verder uitgewerkt voor een presentatie op de informatiebijeenkomst.

Bestaat de echte KWPN-er volgens jou niet? Aan welke vereisten moet een paard voldoen om een echte KWPN-er te zijn??

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 07:24

CGJ12 schreef:
@ Joost........

Als een paard slechts uit één verervingsgen zou bestaan had je gelijk.
Maar
een paard is méér dan een kleur........

Je kunt dan wel zeggen dat statistisch gezien een kleinzoon van Jazz wellicht 0% van Jazz heeft overgehouden, maar dat is alleen haalbaar bij zoiets simpels als kleurvererving. Want dat ligt inderdaad zéér simpel op één gen (0 / 1).

Maar als ik uit ga van een compleet paard inclusief zijn gehele bouw / gangen / karakter dan zijn daar vele genen bij betrokken........
Een outcross op één specifieke eigenschap is mogelijk, maar dan heb je geen controle over die andere >100.000 eigenschappen die daarnaast ook doorgegeven worden.

De kleurvererving als "geïsoleerd" voorbeeld nemen is echt te simpel. Doordat alle verervingsgenen ONAFHANKELIJK van elkaar kunnen ververven zal door de Wet van de grote aantallen de vererving van een COMPLEET PAARD weer naderen tot de Normaalverdeling in de gehele vererving.
(en dan laat ik nog buiten beschaouwing dat bepaalde specifieke combinaties van eigenschappen weer kunnen resulteren in nieuwe eigenschappen).
Hierdoor zal elk kind nagenoeg 50% van de eigenschappen van de vader bezitten.
--> Eén eigenschap zal (0 / 1) vererven. (Je noemde zelf de kleur)
--> 100.000 eigenschappen zullen ONAFHANKELIJK van elkaar (0 / 1) vererven. (ALLE eigenschappen inclusief kleur)

De som van al die laatste eigenschappen zal er voor zorgen dat er GEMIDDELD uit al die nulletjes en eentjes ongeveer 50.000 resulteert....................
En dan heb je de 50% vererving.

Dat je die 25% soms niet zichtbaar aan de buitenkant kunt afzien komt dan gewoon doordat bij dat specifieke paard de vererving meer op de onzichtbare delen heeft plaatsgevonden dan op de zichtbare.
Dat je bij bepaalde hengsten meestal gelijk kunt zien wie de vader is komt gewoon doordat die hengst dusdanige specifieke exterieureigenschappen doorgeeft (kleur/type) dat dat nu juist opvalt voor ons simpele zielen. Aan de andere kant zijn er ook hengsten die zeer diverse kinderen geven. Tenminste ........ op het oog........ want wij mensen observeren wederom alleen de buitenkant. Aan de onzichtbare kant heeft ook deze hengst in totaliteit gemiddeld 50% van al zijn eigenschappen aan zijn kinderen doorgegeven.

Outcrossing levert dus alleen maar een SCHIJNBARE verandering op.
Waarschijnlijk fok je dan zonder dat je het doorhebt een "Engels Volboed-wolf" in "Gelderlander-schaapskleren".........

Is dit jouw opvatting over de fokkerij van het Gelders paard nu het KWPN die veranderd heeft in een fokkerij op type, waarbij Gelders bloed in de afstamming helemaal niet nodig is? Dan is er nog hoop voor je.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:25

AWvL schreef:
Bestaat de echte KWPN-er volgens jou niet? Aan welke vereisten moet een paard voldoen om een echte KWPN-er te zijn??

eh... een KWPN-papier hebben

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:36

@Karl66:
Dat kan wel zijn, maar omdat er bij de Quarter horse sporadisch vroeger een licht gewicht Percheron, een Arabisch Volbloed, een Morgan of een Standardbred in de mix is gegaan, wil niet zeggen dat je die rassen nu maar onbeperkt toe had moeten blijven voegen. Want dan had je nu toch veel te veel variatie gehad in genen. Het zelfde geldt voor het scheutje Arabisch bloed bij de Haflinger en de Percheron, had je daar mee door blijven gaan, dan had je niets meer over gehouden van het oorspronkelijke bloed. Ergens moet je toch een keer een grens trekken, je moet een balans zien te vinden in genoeg beperkingen stellen om bepaalde eigenschappen te kunnen verankeren en genoeg variatie hebben in je genen materiaal om geen inteelt problemen te krijgen.

Bij de Volbloed is het ook zichtbaar, omdat daar oorspronkelijk (Ierse) Hobby’s (waarschijnlijke van Spaanse oorsprong), Akhal Teke’s, Berbers en Arabieren in de mix zijn gegaan, heb je toch altijd nog redelijk wat variatie in type en eigenschappen gehad. Ondanks dat het ras op een vrij beperkt aantal voorouders terug gaat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:47

Himyar schreef:
@Karl66:
Dat kan wel zijn, maar omdat er bij de Quarter horse sporadisch vroeger een licht gewicht Percheron, een Arabisch Volbloed, een Morgan of een Standardbred in de mix is gegaan, wil niet zeggen dat je die rassen nu maar onbeperkt toe had moeten blijven voegen. Want dan had je nu toch veel te veel variatie gehad in genen. Het zelfde geldt voor het scheutje Arabisch bloed bij de Haflinger en de Percheron, had je daar mee door blijven gaan, dan had je niets meer over gehouden van het oorspronkelijke bloed. Ergens moet je toch een keer een grens trekken, je moet een balans zien te vinden in genoeg beperkingen stellen om bepaalde eigenschappen te kunnen verankeren en genoeg variatie hebben in je genen materiaal om geen inteelt problemen te krijgen.

Himyar, persoonlijk zie ik niet zo vaak arabieren die het type van een haflinger hebben of een percheron met het type van een quarter horse.

De hengsten waar ik het over heb, noordeuropese warmbloeden met het juiste type, veranderen de gelderlander niet maar zorgen wel voor de bredere basis die je nodig hebt om het type te behouden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:51

jantina schreef:
Himyar schreef:
Waar ik met mijn verstand niet bij kan, is dat niet een van de zogenaamde echte Gelderlander liefhebbers hier op mijn verzoek foto's te plaatsen, in gaat. Als je dan toch echt zo verzot bent op het ras, dan moet je toch zitten springen om die foto's, aangezien deze merrie notabene drie volle broers had in de dekdienst!

Dus jij zou willen beweren dat als je niet smeekt om foto's, je geen echte liefhebber bent?
Plaats ze dan maar gauw, ik had heel je aanbod tot foto's plaatsen niet gezien.

Smeken hoeft niet hoor, gewoon aangeven dat je interesse hebt, is voldoende. Misschien heb ik vanavond tijd om ze in te scannen. De merrie is (was) een volle zuster van Noran, Oran en Rentmeester.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:00

Karl66 schreef:
Himyar schreef:
@Karl66:

Himyar, persoonlijk zie ik niet zo vaak arabieren die het type van een haflinger hebben of een percheron met het type van een quarter horse.

De hengsten waar ik het over heb, noordeuropese warmbloeden met het juiste type, veranderen de gelderlander niet maar zorgen wel voor de bredere basis die je nodig hebt om het type te behouden.

Okay, dat zelfde heb ik ook al eerder in het topic aangehaald. Dat er nog zware warmbloeden in Duitsland zijn die waarschijnlijk wel aan zouden sluiten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:09

AWvL schreef:

Is dit jouw opvatting over de fokkerij van het Gelders paard nu het KWPN die veranderd heeft in een fokkerij op type, waarbij Gelders bloed in de afstamming helemaal niet nodig is? Dan is er nog hoop voor je.

Maar ondertussen weet ik nog steeds niet wat JOUW opvatting van HOE een Gelders paard er volgens het GPA dan moet komen uit te zien en welke bloedvoering die mag/moet hebben...........

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 08:31

CGJ12, ik doe blijkbaar iets niet goed met het aanhalen van je eerder bericht:
[/quote]Outcrossing levert dus alleen maar een SCHIJNBARE verandering op.
Waarschijnlijk fok je dan zonder dat je het doorhebt een "Engels Volboed-wolf" in "Gelderlander-schaapskleren".........
[/quote]

Is dit jouw opvatting over de fokkerij van het Gelders paard nu het KWPN die veranderd heeft in een fokkerij op type, waarbij Gelders bloed in de afstamming helemaal niet nodig is? Dan is er nog hoop voor je.[/quote]

Daarvoor heb ik je de vraag gesteld:
"Bestaat de echte KWPN-er volgens jou niet? Aan welke vereisten moet een paard voldoen om een echte KWPN-er te zijn?"

En tevens het antwoord gegeven over de GPA:
"De opvattingen van de GPA zoals verwoord aan het begin van dit topic worden momenteel verder uitgewerkt voor een presentatie op de informatiebijeenkomst."
Die komt er dus aan.

Misschien wil jij ook de antwoorden op mijn vragen geven. Een daarvan kun je al met ja of nee beantwoorden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:58

Zoals Anya al zegt een echt KWPN paard is een paard met een KWPN papier (dus ook het Gelderse paard , maar dat terzijde)

Binnen de Europese sportpaardenfokkerijen zijn de bloedlijnen uitwisselbaar en dat gebeurt ook over en weer. Daar heeft niemand moeite mee allen degene die het KWPN paard willen aanvallen, als zouden de paarden een bepalde indentiteit moeten hebben.
Het KWPN stamboek onderscheidt zich alleen van de anderen door belang te hechten aan gezondheid.
Er worden in Europa sportpaarden gefokt en die zijn niet meer in hokjes te duwen.

Dat neemt niet weg dat de fokkers best trots mogen zijn dat 9 van de 30 finalisten op een WB een KWPN papier heeft.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:02

Volgens mij gaat er wel méér niet goed met het quoten bij je Anton........
Ik hoop niet dat je dat bij het fokken ook zo rommelig doet.........

AWvL schreef:
A--> Is dit jouw opvatting over de fokkerij van het Gelders paard nu het KWPN die veranderd heeft in een fokkerij op type, waarbij Gelders bloed in de afstamming helemaal niet nodig is? Dan is er nog hoop voor je.

B--> Daarvoor heb ik je de vraag gesteld:
"Bestaat de echte KWPN-er volgens jou niet? Aan welke vereisten moet een paard voldoen om een echte KWPN-er te zijn?"

*-->En tevens het antwoord gegeven over de GPA:
"De opvattingen van de GPA zoals verwoord aan het begin van dit topic worden momenteel verder uitgewerkt voor een presentatie op de informatiebijeenkomst."
Die komt er dus aan.

Misschien wil jij ook de antwoorden op mijn vragen geven. Een daarvan kun je al met ja of nee beantwoorden.

Ik heb je "warrige bericht" maar even iets gestructureerd........... althans een poging tot.........

ad A: --> Ik héb geen persoonlijke opvatting over de fokkerij van het Gelders paard en neem verschillende standpunten in naarmate de discussie een wending neemt (zie het als een potje schaak waarin je tegen jezelf speelt)
Mijn letterlijk antwoord is dan dus NEE.

ad B: --> Het echt KWPN paard bestaat inderdaad niet. Het KWPN is een smeltkroes van al het beste wat andere stamboeken ter wereld te bieden hebben.

Ik kan ze dus allebei prima met NEE beantwoorden.........

Maar ik begrijp nu dat het GPA haar doelstellingen nog verder moet uitwerken. Zal ik er dan voor het gemak maar even vanuit gaan dat de heren/dames oprichters hiervan eerst even hun eigen populatie onder de loep gaan nemen en er voor gaan zorgen dat die precies binnen de marges gaan vallen...........
Maar aangezien het GPA niet tevreden is met het huidige gelderse paardenbeleid mag ik toch aannnemen dat er op type en/of bloed voering strenger geslekteerd dient te worden volgens het GPA.

Wat wordt het nu: strengere selektie op type, strengere selectie op bloed, of strengere slectie op alle twee.........

(ik weethet: ik ben een eikel.........)

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:51

Gewoon buiten de gewone GP-club een ander clubje oprichten zonder overleg met de bestaande club, misschien was eerder zinnige input geven slimmer geweest. Van informatie en inspiratie wordt iedere GP-liefhebber beter, verwarring zaaien levert alleen maar problemen op!!!

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:52

en natuurlijk ellenlange discussies!!!!!!!!!!

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:02

Nu wordt alles keurig geregeld onder de KWPN-vlag: keuringen, exterieur-curssussen, GP-stand voor belangrijke evenementen, verkoopdag, GP-hengstenshow. KWPN wordt als paardenclub door de rest van de wereld serieus genomen, geldt voor rijpaarden, tuigpaarden en Gelderse paarden. Natuurlijk gaan er dingen fout en wordt de GP-club soms ondergesneeuwd door rijpaardbelang, omdat die club nu eenmaal vele malen groter is!!! Maar dan nog: stel dat dan aan de kaak, blijf protesteren, maak stennis, maar kom niet met een zwaktebod van een nieuwe club, waardoor GP-liefhebbers verplicht voor een keuze worden gesteld. Kijk naar de Groningers: prachtige paarden. Begonnen met een nog flinke club en nu uitgedund in diverse clubs met verminderde daadkracht. Als je wilt dat het Gelders Paard bestaansrecht heeft, moet je gewoon een goed Gelders paard fokken en alle vergaderingen van de GP bezoeken zodat je je mening kunt geven over bepaalde zaken!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:08

leonora2 schreef:
Natuurlijk gaan er dingen fout en wordt de GP-club soms ondergesneeuwd door rijpaardbelang, omdat die club nu eenmaal vele malen groter is

GP heeft 2 nationale merriekeuringen, dat is voor de rijpaarden niet weggelegd.

Het lijkt soms zo van 2 walletjes willen mee eten, wel het eigen clubje, maar ook willen meedoen met de rest en zich daar dan op een Calimero manier tegen afzetten.
Misschien dat deze nieuwe club een duidelijker indentiteit krijgt.
Dat maakt het ook begrijpelijker voor de buitenstaander.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:12

GP heeft één nationale dag in Hengelo!!!!! En van afzetten is geen sprake, is namelijk een heel handige paraplu. Daarom zei ik ook soms!! En eigen club is toch niet zo bijzonder; rijpaarden eigen club en tuigers toch ook?! dus wat is het probleem??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:38

De oorspronkelijk geldersen zijn inderdaad een smeltkroes. Maar de bloedlijnen van de hengst hoogheid bewijzen tevens het te kleine hengstenbestand. Hij is VET ingeteeld op Oregon en ik denk dat ze gewoon wat terug moesten fokken, anders hadden ze deze hengst nooit goedgekeurd om die reden.

koss is ook niet ECHT gelders meer te noemen, hij ziet er gelders uit maar een tikkie chiquer dan de gemiddelde gelderse.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:02

sarabande schreef:
GP heeft 2 nationale merriekeuringen, dat is voor de rijpaarden niet weggelegd.

Het lijkt soms zo van 2 walletjes willen mee eten, wel het eigen clubje, maar ook willen meedoen met de rest en zich daar dan op een Calimero manier tegen afzetten.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar eigenlijk nog niet zo'n gekke uitspraak........... Calimero-syndroom ..............

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:52

Niet te ver off-topic, Calimero is maar 37,5% gelderlander

http://www.allbreedpedigree.com/calimero3

Wat ik denk dat bedoeld wordt is dat een Gelders Paard aan de nationale dag voor het Gelders Paard mag meedoen, maar waarschijnlijk ook aan de nationale dag van het KWPN?

Begrijp ik dat er dus twee GP clubs zijn

is me niet onbekend, er zijn ook twee erkende Welsh pony stamboeken in Nederland. Maar is dat dus één GP stamboek voor de Betuwe en één voor de Veluwe. In dat geval moet er nog één voor de Achterhoek bij komen om alles eerlijk te verdelen.

Zomaar een rare gedachte trouwens, werden Gelderse paarden uniform gefokt, onafhankelijk van de regio waarin ze zich bevonden? Ik kan me voorstellen dat een boer in Tiel misschien een wat ander paard nodig had dan een boer in Doetinchem of in Deventer?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:10

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:14

ja, die tuigers van ons ook, die mixen ze allemaal met arabieren! Het geeft overigens schitterende resultaten moet ik zeggen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:23

Brrrr... dat vind ik dan weer niet

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:44

leonora2 schreef:
GP heeft één nationale dag in Hengelo!!!!! En van afzetten is geen sprake, is namelijk een heel handige paraplu. Daarom zei ik ook soms!! En eigen club is toch niet zo bijzonder; rijpaarden eigen club en tuigers toch ook?! dus wat is het probleem??

De rijpaarden hebben geen eigen keuringen met officiele juryleden waar je aangewezen kan worden naar de NK, naast de bestaande keuringen.

Rijpaarden moeten het traject lokale-> centrale -> en dan nationale keuring afleggen.

Ik draai de zaak eens om, wat denk je dat een nationale rijpaardkampioene voelt die honderden merries achter zich gelaten heeft en hetzelfde lint en onderscheiding krijgt als het Gelderse paard dat soms zelfs navenant gefokt is.

Ik ga hier geen discussie houden over kwaliteit van de een of de ander, maar puur het getalsmatige.

Dan kan je toch niet blijven volhouden dat je als Gelders paard achtergesteld wordt bij het KWPN.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:10

sarabande schreef:

Ik draai de zaak eens om, wat denk je dat een nationale rijpaardkampioene voelt die honderden merries achter zich gelaten heeft en hetzelfde lint en onderscheiding krijgt als het Gelderse paard dat soms zelfs navenant gefokt is.

Het zal het paard boeien dat ze hetzelfde lintje krijgt als het GP. Het zal eerder de eigena(a)r(esse) zijn die zich te kort gedaan voelt.