joostvangestel schreef:Wat ik denk dat ik hierboven heb aangeven is, dat er inderdaad ruimte is voor een opleidingscentrum. Laten we stellen:
- dat het opleidingscentrum opgestart wordt met een capaciteit van 400 paarden per jaar (bijna 25% van de export naar Amerika).
- Er wordt een selektieprogramma opgesteld waarbij de paarden worden geselecteerd die tot het centrum worden toegelaten (er moet kwaliteitscontrole zijn
Iedere fokker krijgt bij aflevering van zijn/haar driejarige meteen 4000 Euro. Als het paard verkocht wordt, krijgt de fokker 60% en het opleidingcentrum 40% van de rest. De paarden worden nog steeds voor marktwaarde (29000 Euro per stuk) verkocht, dus fokker krijgt gemiddeld 19000 (4000 + 15000) Euro en het centrum krijgt gemiddeld 10000 Euro.
Dat betekent dat het Centrum een jaarlijke toegevoegde waarde heeft van 4 Miljoen Euro, waar ze dan het volgende van moeten betalen:
- accomodatie
- personeel
- voederkosten
- materieel
- advertentiekosten.
- etc.
Moet daar dan nog veel subsidie bij?
Ik denk bij de opstart wel, zowel fokkers als kopers willen natuurlijk eerst de kat uit de boom kijken.
Verder kan ik met deze opzet een heel eind meegaan alleen vergeet je de kosten van een veterinaire keuring die bij binnenkomst essentieel is.