Datingbureau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Datingbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:24

Alane schreef:
Is een hengst beter wanneer er 1500 euro dekgeld gevraagd wordt?

'Misschien meer bewezen als vererver. Maar of je nu een veulen fokt van een hengst van 1500 of met een hengst van 800 euro, dat veulen heeft toch meestal geen meerwaarde op de markt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 07:50

Desiree: Dekgelden van een hengst zijn gebaseerd op twee basiscijfers:

1) waarde van het dekgeld voor de fokker ==> Je geeft zelf aan dat het waardeverschil onduidelijk is.

2) waarde van de hengst. Hengsten kunnen ook gecastreerd worden of gewoon geëxporteerd worden. Aangenomen dat een tophengst ook een topsportpaard moet kunnen zijn, moet een hengstenhouder altijd de afweging maken: verkoop of exploitatie? Als de dekgelden omlaag gaan, gaat de financiële waarde van de hengst als fokhengst omlaag en is het risico groter dat de hengst als ruin het leven doorgaat...

Sarabande: wat is omvangrijk? Hoe wordt het BNP positief beinvloed door een subsidie? Een subsidie voor handelsdoeleinden kan alleen gedaan worden als daardoor het BNP meer stijgt dan wat de subsidie kost. Anders kan de Nederlandse overheid namelijk het geld net zo goed op een kampvuurtje gooien. Je zal dus dat moeten kunnen bewijzen voordat de overheid er ook maar een cent instopt. De belastingen zijn geloof ik hoog genoeg in NL en er is niemand die ze omhoog wil helpen Knipoog

Wat je als argument zou kunnen aanvoeren is dat de paardenfokkerij uit Nederland zou kunnen verdwijnen. Laten we zeggen dat in de toekomst de fokkerij van KWPN paarden naar Brazilië verhuist. De tussenhandel blijft in Nederland (daar wordt tenminste geld aan verdiend). Dan blijft de grootste waarde van de value chain toch in Nederland, terwijl er goedkoop geproduceerd wordt? Ik denk dat je beter met dat soort argumenten aan kan komen, alhoewel onrealistisch aangezien de paardenfokkerij een zaak is van hobbyisten (er wordt toch geen geld aan verdiend) en die dus toch wel door zullen gaan met geld uitgeven.

En nee: niet alles in deze wereld draait om geld. Integendeel. Maar als je iemand om geld gaat vrágen, dan draait het wél om geld. En dan moet je heel sterke argumentatie hebben om de centjes los te maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 08:30

Joost ergens in dit topic staan exportcijfers. De paardenhouderij heeft in tegenstelling tot alle andere exporterende bedrijven nooit een beroep op de overheid gedaan, omdat het hobby is en zo.
Maar iemand als Anky is wel degelijk reclame voor Nederland en de kwaliteit van de paarden van een niveau dat er veel vraag naar in de rest van de wereld.
Laat de paardenwereld met die gegevens maar eens iets nuttigs doen voor de producenten van die paarden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:51

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:35

sarabande schreef:
Joost ergens in dit topic staan exportcijfers. De paardenhouderij heeft in tegenstelling tot alle andere exporterende bedrijven nooit een beroep op de overheid gedaan, omdat het hobby is en zo.

Kon ze nergens vinden. Als is ze al kan vinden, dan zie ik niet wat het percentage 3-jarigen daarvan is, dus algemene cijfers zijn volgens je eigen zeggen off-topic.

Daarnaast vallen ook in Duitsland gefokte paarden die via Nederland geëxporteerd vallen onder die exportcijfers. Dus ben ik toch bang dat het uiteindelijke cijfer erg klein uitvalt.

Wat je zou kunnen zien als baat voor de Nederlandse economie is waar die subsidie naar toe gaat. Als de fokker meer geld uitgeeft voor het opfokken tot driejarige dan wat de koper ervoor geeft, dan is er toch behoorlijk wat economische activiteit geweest. Zeg dat een paard met een marktwaarde van 3500 Euro 4500 Euro heeft gekost. Dat geld is niet verdwenen, dat is in de zakken gegaan van de veearts, de voerproducent, de bank, de ruiters, e.d. Dus voor de economie is er nog een bijeffect aan de opfok van paarden: de hoeveelheid geld die een fokker op de tafel legt om een goede 3-jarige te kunnen produceren.

Ik zou daar nog wel wat in zien. Dan is de subsidie een middel om economische activiteit van de bovengenoemde partijen te vergroten.Ik denk dat dat effect vele malen groter is dan de effect door de handel om geld uit het buitenland naar Nederland te krijgen (het groeien van de binnenlandse consumptie). Economische activiteit die meestal niet uit het buitenland wordt gehaald (of?)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 10:08

Kan iemand even de cijfers opzoeken, die zijn dus zeker niet klein, ik kan het even niet vinden ben niet zo'n googeler

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:35

Bron:
http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs/bntwpve.bnt2_menutree_bdr.popupwindow?p_cnr_id=38262
Totaalcijfers 2003:

Paarden en Pony's: 126.300 stuks
Paarden: 83.000
Paarden 3 jaar en jonger: 25.300
Paarden ouder dan 3 jaar: 55.700
Pony's: 43.300

Uitvoercijfers (Levende paarden) 2003:
Totaal: 57,5 Miljoen €, 8915 stuks, gem prijs € 6450
USA: 44,9 Miljoen €, 1527 stuks, gem prijs € 29404
EU: 4.1 Miljoen €, 6832 stuks, gem prijs € 600

Slik, lijkt me wel leuk te zijn, zo'n paard verkopen naar België/Luxemburg (4000 stuks).

Point taken, de economische aktiviteit met de USA is dus 44,9 Miljoen Euro. Maar: die gemiddelde prijs lijkt me niet direct wat er voor een driejarige wordt betaald, zelfs uit Amerika?

Afgaande op een kostenplaatje van 4000 Euro per 3-jarig paard (zie berekening van Desiree), kosten de "productie" van 8915 paarden voor de export 35,7 M€. toegevoegde waarde van de handel blijft dan op 21,8 M€. Alleen voor de USA ligt dat op 6,1M€ voor productiekosten, oftewel 38,8M€ toegevoegde waarde. Dat betekent dus dat koudweg de meeste export verliesgevend is en alleen de handel met de USA rendabel is?

Dan moet er hard wat aan het prijsniveau gedaan worden....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:15

Interessante kanttekening voor de cijfers van boven:

Productschap, vee, vlees en eieren schreef:
De belangrijkste uitvoerlanden voor levende paarden zijn België, Spanje en de Verenigde Staten
met een aandeel van respectievelijk 45%, 27% en 17%. De uitvoer naar de Verenigde
Staten betreft raspaarden voor wedstrijd en/of fokdoeleinden. Paardenvlees wordt voor het
grootse deel uitgevoerd naar België (45%) en Frankrijk (21%).
Opvallend bij de invoer van paardenvlees is dat de belangrijkste invoerlanden Brazilië en Argentinië
zijn met een aandeel in 2003 van respectievelijk 41% en 28%. In de meeste gevallen
wordt dit vlees in Nederland bewerkt waarna het wordt doorgevoerd. Met een aandeel
van 25% is België het belangrijkste Europese land dat paardenvlees naar Nederland exporteert.

Dat betekent dus dat die gemiddelde prijs van €600 een heel groot aandeel van slachtpaarden is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:28

Moet zeggen dat het me ook geen r**t intresseert of ik een dier nou naar de USA of Frankrijk verkoop!
Als een koper uit het buitenland meer geld bied dan één uit het binnenland, dan kun je er op rekenen dat het dier een enkeltje buitenland krijgt Knipoog !!

Kan me niet voorstellen dat iemand zich daar druk over maakt!
We mogen blij wezen met de belangstelling van buitenaf, daar het overschot anders nog groter zou wezen, gezien het aantal "gierige" hollanders....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:36

Kaja schreef:
Moet zeggen dat het me ook geen r**t intresseert of ik een dier nou naar de USA of Frankrijk verkoop!.

Als de Amerikaan 30000 € biedt en de Fransman 1000€, denk ik dat je het een hele hoop interesseert Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 13:02

joostvangestel schreef:
Interessante kanttekening voor de cijfers van boven:

Productschap, vee, vlees en eieren schreef:
De belangrijkste uitvoerlanden voor levende paarden zijn België, Spanje en de Verenigde Staten
met een aandeel van respectievelijk 45%, 27% en 17%. De uitvoer naar de Verenigde
Staten betreft raspaarden voor wedstrijd en/of fokdoeleinden. Paardenvlees wordt voor het
grootse deel uitgevoerd naar België (45%) en Frankrijk (21%).
Opvallend bij de invoer van paardenvlees is dat de belangrijkste invoerlanden Brazilië en Argentinië
zijn met een aandeel in 2003 van respectievelijk 41% en 28%. In de meeste gevallen
wordt dit vlees in Nederland bewerkt waarna het wordt doorgevoerd. Met een aandeel
van 25% is België het belangrijkste Europese land dat paardenvlees naar Nederland exporteert.

Dat betekent dus dat die gemiddelde prijs van €600 een heel groot aandeel van slachtpaarden is.

Joost de Nederlandse handel geeft echt niet aan wat ze in werkelijkheid voor een paard krijgen dat in tegenstelling tot slachtpaarden. Dus de "officiele" cijfers zijn nogal vertekend. De aantallen buiten Europa daarentegen niet omdat er meestal wel officieel geexporteerd wordt.
Binnen Europa wordt dat veel minder geregistreerd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:03

sarabande schreef:
Joost de Nederlandse handel geeft echt niet aan wat ze in werkelijkheid voor een paard krijgen dat in tegenstelling tot slachtpaarden. Dus de "officiele" cijfers zijn nogal vertekend. De aantallen buiten Europa daarentegen niet omdat er meestal wel officieel geexporteerd wordt.
Binnen Europa wordt dat veel minder geregistreerd.

Dus je geeft hiermee aan dat niet iedere deal correct aan de belasting wordt opgegeven? Hmm.. dat zal wel goed werken om die subsidie te krijgen van de overheid Knipoog

Wat ik denk dat ik hierboven heb aangeven is, dat er inderdaad ruimte is voor een opleidingscentrum. Laten we stellen:
- dat het opleidingscentrum opgestart wordt met een capaciteit van 400 paarden per jaar (bijna 25% van de export naar Amerika).
- Er wordt een selektieprogramma opgesteld waarbij de paarden worden geselecteerd die tot het centrum worden toegelaten (er moet kwaliteitscontrole zijn

Iedere fokker krijgt bij aflevering van zijn/haar driejarige meteen 4000 Euro. Als het paard verkocht wordt, krijgt de fokker 60% en het opleidingcentrum 40% van de rest. De paarden worden nog steeds voor marktwaarde (29000 Euro per stuk) verkocht, dus fokker krijgt gemiddeld 19000 (4000 + 15000) Euro en het centrum krijgt gemiddeld 10000 Euro.

Dat betekent dat het Centrum een jaarlijke toegevoegde waarde heeft van 4 Miljoen Euro, waar ze dan het volgende van moeten betalen:
- accomodatie
- personeel
- voederkosten
- materieel
- advertentiekosten.
- etc.

Moet daar dan nog veel subsidie bij?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:08

Kaja schreef:
We mogen blij wezen met de belangstelling van buitenaf, daar het overschot anders nog groter zou wezen, gezien het aantal "gierige" hollanders....

als je Nederlanders vergelijkt met bijvoorbeeld duitsers, heeft Kaja helemaal gelijk. Het ligt heel erg aan de kopers: zij zijn NIET bereid om een eerlijke prijs voor een paard te betalen. ZE vertikken het gewoon. Duitsers zijn veel reëeler daarin. Ik woon hier tegen de duitse grens en ik hoor al meer van die geluiden. Je kunt het beste een paard verkopen naar Duitsland. Want duitsers zijn bereid om te betalen voor kwaliteit. Nederlanders verkopen liever. Het mag geen geld kosten.

Het heeft dus een hoop te maken met de nederlandse mentaliteit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:09

Ik heb dit topic al een tijdje niet meer gevolgd, dus excuses als ik domme vragen stel, maar; 29.000 euro voor een jong paard, dat zijn dan niet echt meer de doorsnee paarden lijkt mij. Daar blijven de fokkers dus nog steeds mee opgescheept zitten en streeft zo'n centrum dus zijn doel voorbij, oftewel.... is niet nodig....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:15

Desiree schreef:
als je Nederlanders vergelijkt met bijvoorbeeld duitsers, heeft Kaja helemaal gelijk. Het ligt heel erg aan de kopers: zij zijn NIET bereid om een eerlijke prijs voor een paard te betalen.

Hmm, in Finland is een gezegde: "Hij is niet gek die veel vraagt, maar hij is gek die veel betaalt."

Feit is dat vragen vrij staat, bieden is wat anders. Kijk: als jij een auto kan kopen voor 30.000 Euro, ga je dan bij de dealer aan de andere kant van de stad 40.000 betalen voor precies dezelfde auto?

Een Amerikaan kan je voor de gek houden. Die kennen de Nederlandse markt niet en betalen gewoon te veel. Een Nederlander houd je niet voor de gek. Die betaalt geen cent meer dan wat een ander ervoor zou betalen. En zo zijn Amerikanen ook. Niks met Nederlanderschap te maken, maar met kennis van de markt.

En is het niet zo dat als een Nederlander een Amerikaan voor zijn neus krijgt, de prijs dan meteen met een 0 extra omhoog gaat? Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:27

En toch zijn duitsers meer bereid om geld uit te geven voor een goed paard. De meeste nederlanders hebben ook geen oog voor een goed paard, willen er ook geen geld aan uit geven. DAn maar iets minders interessants. als het maar niet te veel geld kost. En ergens is het ook nog zo: met een eenvoudig paard kunnen de meeste mensen ook gemakkelijk vooruit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 15:11

joostvangestel schreef:
Wat ik denk dat ik hierboven heb aangeven is, dat er inderdaad ruimte is voor een opleidingscentrum. Laten we stellen:
- dat het opleidingscentrum opgestart wordt met een capaciteit van 400 paarden per jaar (bijna 25% van de export naar Amerika).
- Er wordt een selektieprogramma opgesteld waarbij de paarden worden geselecteerd die tot het centrum worden toegelaten (er moet kwaliteitscontrole zijn

Iedere fokker krijgt bij aflevering van zijn/haar driejarige meteen 4000 Euro. Als het paard verkocht wordt, krijgt de fokker 60% en het opleidingcentrum 40% van de rest. De paarden worden nog steeds voor marktwaarde (29000 Euro per stuk) verkocht, dus fokker krijgt gemiddeld 19000 (4000 + 15000) Euro en het centrum krijgt gemiddeld 10000 Euro.

Dat betekent dat het Centrum een jaarlijke toegevoegde waarde heeft van 4 Miljoen Euro, waar ze dan het volgende van moeten betalen:
- accomodatie
- personeel
- voederkosten
- materieel
- advertentiekosten.
- etc.

Moet daar dan nog veel subsidie bij?

Ik denk bij de opstart wel, zowel fokkers als kopers willen natuurlijk eerst de kat uit de boom kijken.
Verder kan ik met deze opzet een heel eind meegaan alleen vergeet je de kosten van een veterinaire keuring die bij binnenkomst essentieel is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:11

sarabande schreef:
Joost zoals eerder gezegd is de export van sportpaarden erg omvangrijk. Omdat de staat handelsbevorderende zaken subsidieert (of hoe je dat ook noemt), in wat voor vorm dan ook, zou het mogelijk kunnen zijn dat ze een dergelijk centrum als visitekaartje van dit exportproduct van belang vinden.
Ze zouden dus subsidies kunnen geven in de vorm van promotie. b.v. professioneel gemaakte films, en acties in de landen waar Nederland paarden afzet en nieuwe afzetmarkten onderzoeken.

En daar wil je dan alleen W.P.N paarden voor inzetten ,als er al subsidie gegeven zou worden (waar ik tegen ben )moet dat dan ook voor alle stamboeken gelden , Cool

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:58

ik las iets over selectie en dat doet me denken aan de selectie van de veulens van de select sale.......
toppers worden niet gekocht bij mensen die denke topfokkers te zijn, daar betaal je de naam en dat zonder garantie....
toppers zijn toevals treffers .... .. waren ze dat niet fokte de de fokker van de eerste toppre wel meerdere toppers en dan op een rij ... ... ...
Ik ben zeker wel voorstander van zo'n centra ik ben van mening dat er teveel potentiele (sub)toppers onder gewardeerd verkocht worden en (met alle respect) eindigen als boscrossheidestrandrecreatie paard. nogmaals waar niets mis mee is. of als salamiknol.
ik denk dat het mes aan 2 kanten moet gaan snijden: bevorderen van de keuring van merries, door een gegarandeerde minimum prijs van de veulens (lees: ontopic bedoelde 3 jarigen) waardoor je fok maar raak voor een knaak al uitlsuit.
Het gevolg kan zijn opschroeven van de dekgelden, dus zou een vereniging van merriehouders die kan overleggen met de bond HH over aangepaste dekgelden omdat zij ook zullen profiteren van zo'n centrum.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:06

Als het opschroeven van dekgelden leidt tot beter uit de onkosten komen, lijkt dat me wel de moeite waard. Maar het lijkt me toch verrekte moeilijk om dat te realiseren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:36

was de vaart naar Indië ook.
Een idee gelanceerd en schoppen of een idee gelanceerd en komen met tussen conclusies Knipoog en dus meeenken met z'n allen kan mensen op ideeën brengen en voor zorgen dat er mischien iemand pionier wil spelen.

Als iedereen in het verleden op z'n bips was blijven zitten haden we geen wiel gehad geen lopende band maar ook geen internet en hadden wij elkaar niet gekend, hetzij virtueel of IRL door bijv. bokt....

Ik wil niet zeggen dat bokt HET MEDIUM is, maar ik vind het wel leuk om de voor en tegens te lezen, een tegen optie te schrijven , dan weer een voor optie en dan verder lezen wat een ander daar mee doet.
en mischien een idee om het samen te doen, idee uitwerken en lanceren, sponsoren zoeken (hetzij virueel of IRL) een soort van stal tycoon.
Geheel uitgewerkt, met marktonderzoek (los van het ras/stamboek: kan me vergissen maar vermoed dat de friezen/fjorden/haflingers/welshjes/NRPS er ook niet vies van zullen zijn.
meer allround voor ieder wat wils.
Vraag me alleen af wat de tussenpersonen ervan zullen vinden?? zij die tussen buitenlandse koper en handelaar/fokker/particulier zit en welke invloed hebben zij binnen een fokkerij ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:57

Misschien moet deze discussie eens opgestuurd of doorgemaild worden naar het kwpn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:48

joostvangestel schreef:
Kaja schreef:
Moet zeggen dat het me ook geen r**t intresseert of ik een dier nou naar de USA of Frankrijk verkoop!.

Als de Amerikaan 30000 € biedt en de Fransman 1000€, denk ik dat je het een hele hoop interesseert Knipoog

Joost Verward Lees jij wel???

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:55

Alane schreef:
ik denk dat het mes aan 2 kanten moet gaan snijden: bevorderen van de keuring van merries,
door een gegarandeerde minimum prijs van de veulens (lees: ontopic bedoelde 3 jarigen)
waardoor je fok maar raak voor een knaak al uitlsuit.
Het gevolg kan zijn opschroeven van de dekgelden, dus zou een vereniging van merriehouders die kan overleggen met de bond HH over aangepaste dekgelden omdat zij ook zullen profiteren van zo'n centrum.....

Velen met mij vragen zich af hoe jij dit ziet....
Een gelijkwaardige vastgestelde prijs als bijvoorbeeld sigaretten????

Jou bovenstaande quote is i.m.o geen mes wat aan twee kanten snijdt, maar een eenzijdig mes welke de hele branche om zeep zal helpen!!!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:31

Ik vrees dat het idee om de verkoop van groene driejarigen via een landelijk trainingscentrum te laten verlopen, uiteindelijk toch niet het gewenste resultaat zal opleveren. De aanvoer van paarden zal dan behoorlijk groot zijn, waardoor de selectie zich alleen zal verscherpen en je toch het idee krijgt van bulk. Hierdoor gaat het 'exclusiviteitsidee' verloren.. De aankoop van een paard is voor veel mensen meer een gevoelskwestie dan een gefundeerde keuze en het wordt alleen maar moeilijker als er honderden bij elkaar staan.
Altijd als je veel paarden bij elkaar brengt gaat dit ten koste van de wat mindere exemplaren en krijg je automatisch een verschuiving, waardoor je je doel voorbijschiet.
Ik zou zelf liever zaken doen met een betrouwbare, wat kleinere handelsstal, waar mijn fokproducten worden getraind en dan worden verkocht.