Groninger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

expiriment

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:09

Woudenberg,20 augustus 2005.Geweldige demonstratie van de supermenner Ton kruithof met de groninger dekhengst Guurd(Meinhold) .Volgens Kruithof zelden zo'n makkelijk paard aangespannen gehad.Hij is vast van plan meerdere groninger paarden voor zijn aanspanningen aan te schaffen.Wie een goede hengst heeft mag hem brengen.Wij hebben er een Omar(ONNOSXLUCETTE)maar moet eerst nog goedgekeurd worden.Het rubriek bestgaand paard viel door de vele wisselingen in het programma een beetje in het water.De jury had meer oog voor de grote van de paarden ,dan voor de gangen van deze paarden.Het publiek zag toch duidelijk een heel andere volgorde.Met afstand toonde Hesta(Eendracht) de beste gangen met als goede tweede Leda(een driejarige Onnos dochter ) van Terschelling.Er waren heel veel deelnemers van het Bokt-forum aanwezig ,dus kom op met de fotos en/of ervaringen.

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:08

Hoi,
Ik ben er ook geweest.
Wij waren er een uur te vroeg en hebben toen nog even geholpen om een party tent op te zetten.

Het weer heeft goed meegewerkt, als was het voor de paarden en amazones wel wat drukkend.

Zelf vond ik het een hele leuke dag met mooie paarden.
Al waren mijn volgordes van de paarden niet altijd het zelfde als van de jury.
Maar gelukkig hebben zij er ook meer verstand van
Alleen met de bestgaand onder het zadel vond ik idd de volgorde ver afwijken.

Verder iedereen met een 1e premie en/of kampioenschap nog van harte gefeliciteerd!!!

Op naar de volgende keuring
Die is volgens mij op 29 oktober in Tolbert, hengsten keuring.

Tot ziens zou ik zeggen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:25

Ik heb een brief gehad of Orbaldo mee mag naar Tolbert. Dhr Buikema wil een 4 span rijden met Otto, Onno,Oberator en Orbaldo.
Helaas voor hun heeft Orbaldo nog nooit in het tuig gelopen en heb ik zelf een aantal wedstrijden dan staan.
Maar misschien dat Oluctor wel wil dat is ook een ggk Onno zoon.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:27

Het I.H.W. hield haar jaarlijkse merriekeuring op 6 augustus te Ermelo.
Hieronder de uitslagen;

Merrieveulens Hoofdstamboek
1A Naomi v. Orbaldo II x Namentiene. F/E: E.A.J. van Gurp.
Veulen van het gewenste type/ras met goede harmonische verhoudingen en dito bewegingen en een best fundament.

1B Littinks Indra v. Orbaldo II x Hinke. F/E: Kim Telgen te Bathmen.
Eveneens een heel rastypisch veulen die op dit moment sterk overbouwd is.

1C Annabel van de Catshoeve v. Cassanova Boy x Inette.F/E P.Dekker te Peperga.
Nog een heel jong veulentje die goede bewegingen liet zien.

Hengstveulens Sportboek.

1A Odin SL v. Orbaldo II x Lisavera. Fokker Kim Telgen te Bathman. Eig. Ineke Arkema te Rotterdam.
Heel sterk veulen die zich opperbest in de ring liet zien. Goede harmonische verhoudingen. Veulen kon best marcheren en toonde een gedragen galop.

Jaarlingen Hoofdstamboek.
1A Floor v.d. Drechterwaard v. Barto van Boukemaheerd x Dorina.F: Clusius College Alkmaar. Eig. M.Pineda/Groende Liede te Vijfhuizen/Nieuwebrug.
Heel mooi rastypisch jaarling met voldoende beweging.

Driejarigen Hoofdstamboek TP
1A Van Diane v. Nando x Diane F/E: B.G. v.d. Berg-Nijdeken.
Hele beste driejarige. Liet met graagte haar goede gangen zien. Werd tevens ster.

Driejarigen Hoofdstamboek ZW.
1A Waldfee v. Earl x Walide. F: Jochem Stotzner. Eig: K.Telgen te Bathmen Hele mooie rastypische driejarige met voldoende beweging. Tevens ster.
1B Romy v. Teun v.d.W x Leandra. F: I. de Man-Kreeft te Lienden. Eig: E.A.J. van Gurp te Klarenbeek. Eveneens een goede driejarige en aan haar werd ook het sterpredikaat verleend. merrie mag nog meer uitzwaren.

4 t.m. 6 jarige stermerries Hoofdstamboek. ZW
1A Biretta v. Biret x Macilda. F: P. Klomp te Heelsum. Eig: Fam. Baving te Emmen. Heel best type die vandaag vanwege een hoefblessure niet haar beste beentje kon voorzetten.
1B Dorose v.d. Drechterwaard. v. Barto van Boukemaheerd x Dorina.
F: Clusius College Alkmaar. Eig. B. Bontjer te Klarenbeek. Goede rastypische merrie met voldoende bewegingen.
1C Hinke v. Hanno x Floor. F: F. de Bruijn te Wenum Wiesel. Eig. K. Telgen te Bathmen. Moeder van het 1B veulen. Merrie met voldoende type en voldoende beweging. We hebben Hinke wel eens stralender gezien.

7 t.m. 11 jarige stermerries Hoofdstamboek TP.
1A. Namentiene v. Unitas x Clementine. F: G.W. Schreibelt te Geesteren. Eig. E.A.J. v. Gurp. Voldoende typische TP merrie met goede gedragen bewegingen. Namentiene is tevens de moeder van het 1A geplaatste merrieveulen.

7 t.m. 11 jarige stermerries Hoofdstamboek ZW.
1A Macilda v. Excellenzie x Acilda. F: P. Klomp te Heelsum. Eig: Fam. Baving te Emmen.
Goede rastypische merrie met hele sterke gangen die ze met graagte toonde. De altijd vriendelijke Macilda is de moeder van de 5 jarige stermerrie Biretta.

12 jarige en oudere stermerries ZW.
1A Libel van de Nieuweheuvel v. Bazuin x Eeflibel. F: Hengstenhouderij de Nieuwe Heuvel te Lunteren. Eig. Comb. S.Gorter/ K.Telgen
Beste merrie met voldoende bewegingen.

Beste veulen hoofdstamboek: Naomi.
Beste veulen sportboek: Odin SL

Alg. Kampioen Macilda
Reserve Kamp. Biretta

Beste Rasvertegenwoordigster TP: Van Diane.
Beste Rasvertegenwoordiger ZW Macilda.

Uitslagen bestgaand.

1. Orbaldo II met Kim Telgen
2. Libel van de Nieuwe Heuvel met Sushilla Kouwen
3. Hinke met Anouk Paulissen
4. Ulona met Sytske Oosterkamp.

We kunnen terugzien op een zeer geslaagde dag!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:40

Dit is het sportboek hengstveulen: Odin SL
Afbeelding

Afbeelding
Zowel OrbaldoII als Lisavivera hebben een Gronings papier, dus ik zou hem volgens mij zo bij het Groninger stamboek in moeten kunnen laten schrijven

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:03

Mijn mams had al iemand aan de telefoon gehad van het Groninger paard. Indra was gezien op de keuring, of we haar ook wilden laten inschrijven bij hun stamboek. Maar daar wil ik eerst wat meer info over. Maar toch best een leuk compliment!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:05

Hoe kwamen ze aan jou telefoon nummer dan?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:16

Dat weet ik eigenlijk helemaal niet. Mijn moeder heeft alleen de boodschap doorgegeven en ik heb ze later gemaild dat ik er over na zou denken. Ze heeft ook nog een mailtje terug gestuurd, hele enthousiast vrouw was het.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:10

Hmm leuke manier van zaken doen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:22

Ja, elkaar vissen proberen af te vangen

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:24

Ik ben heel blij dat mijn paard ingeschreven staat bij het Groninger Paard.

Leuke paarden, leuke mensen en een gezellige sfeer
Bevalt mij dus goed

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:07

Billy schreef:
Ja, elkaar vissen proberen af te vangen

Dacht al aan zoiets Vandaar dat ik alleen heb gezegd dat ik er over na zou denken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:26

Odin is geregistreerd bij het IHW, en daar heb ik ook alleen nog maar gezellige mensen ontmoet.
Paarden zijn goed, sfeer is goed.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:28

Billy schreef:
Odin is geregistreerd bij het IHW, en daar heb ik ook alleen nog maar gezellige mensen ontmoet.

Idem.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:55

Nathalie02 schreef:
Billy schreef:

Idem.

Dank je!

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:04

Zijn er ergens al foto's online van 20 augustus?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:19

www.ihwstudbook.com

Mijn paarden zijn bij beide verenigingen ingeschreven heb ze alleen als actief zijnde terug getrokken bij het GRP ivm wanpraktijken van sommige leden (chantage e.d.) waar overgens de vereniging zelf niets aan kan doen en omdat ik persoonlijk voor het wat zwaardere orginele type ga.Naar mijn mening kwamen dit soort paarden de laatste tijd achter de wat sjiekere paarden.Ik ben overgens van beide verenigingen lid en van de alt oldenburgers in duistland en van het blad waar het NEWP een pagina over hun stamboek heeft.

Billy.
Je kan Odin wel overschrijven.Orbaldo heeft alleen een brandmerk van het grp omdat hij door de vorige eigenaar is overgeschreven naar het IHW.Zijn veulens worden wel erkent.

Maar goed leuk om te weten dat Indra zo goed wordt bevonden dat er zelfs achterna gebeld wordt of je d'r wil overschrijven!Hinke is nu 76 dagen, Libel 126 en Waldfee als alles goed is (ze is nog niet hengstig geworden maar ze moeten nog scannen) nu op 24 dagen.

Mijn 3 "veulens" zien er dus nu zo uit:
Afbeelding
Waldfee

Afbeelding
die van Hinke over 4 dagen

Afbeelding
die van Libel (al is libel weer 26 dagen verderdan)

met dank aan de site van Marije

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:40

Leuk om te zien hoe groot ze nu dan zijn. Ben heel benieuwd naar het volle broertje of zusje van Indra!

Ik vond het ook leuk om te horen dat ze haar waarderen. Voor jou als fokker ook goed nieuws!

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:56

Had ik dan gezegd dat de sfeer bij jullie van het IHW niet goed was ?

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:26

Ja inderdaad ik hoorde van mijn contact persoon, bij het Clussius College te Alkmaar, dat zij ook al benaderd waren door het Groninger stamboek. Ze hadden Minerva gezien op internet.
Ze wilde weten of ze al verkocht was en zo ja of zij de nieuwe eigenaar wilde vragen of die van plan was om lid teworden van het stamboek.
Maar dat is ondertussen al weer zo'n 2 maanden geleden.
Heb het idee dat ze daar druk alle Groninger veulens in de gaten houden

PussInBootsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:25

Ook een paar fotos van mijn (halve) Groninge!! Het is een kruising groninger KWPN en dan krijg je zulke geweldige paarden!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:31

Zo dat is nog eens een knappe kruising!
Dit is wel mijn type paard..prachtige kleur ook..

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:29

Hoi Iepsel,

Alles weer goed met Bronco?
Hij ziet er iid mooi uit, maar wat is zijn afstamming?

Hij is wel meer groninger dan kwpn`er

En die bewegingen haha, wat krachtig, of niet dan

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:47

vooral de eerste foto erg gaaf wat een kracht straalt hij uit. Reed jij niet ook endurance met 'm?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:24

@ Iepsel: Dat ziet er idd heel leuk uit! Ook mijn vraag: Welke afstamming zit erachter?

Verder over de keuring in Woudenberg:

Een terechte dagkampioen vond ik! Experiment gefeliciteerd! Een prachtige merrie die er super voor stond.

Ik heb de veulens niet gezien 's morgens dus daar kan ik verder niet over oordelen...

Ik vond Ravel heel mooi uitgezwaard in verhouding tot de hengstenkeuring vorig jaar.
Ook Meinhold gaf in het tuig een mooie show weg. Ik moet eerlijk bekennen dat de hengst de vorige keer dat ik hem zag niet heel veel indruk op me gemaakt heeft, maar ik vond hem er nu mooi bijstaan en goed in de beweging.
Ik ben heel benieuwd wat Ton er mee gaat bereiken in de toekomst...

Verder vond ik de modelmerries (zowel de nieuwe als de merries die het al waren...) er ook goed bijstaan. Ik geloof dat in de rubriek modelmerries er ookmaar één merrie bijliep die geen veulen aan de voet had...

Over de zadelrubriek heb slechts één opmerking die aansluit op die van Experiment. Ik had die 3 jarige Onno ook veel hoger ingeschat. Ik vond het voor zo'n jong paard een heel fijn beeld geven. Al een stuk fijner en bevestigder dan menig paard wat daar ook in die ring liep en had drie fijne gangen (voor zover ik het kan beoordelen )
Ondanks dat het paard misschien nog niet het gewenste type had (hij zal nog wel gaan uitzwaren), vond ik het een heel best gaand paard.
Het meisje dat reed was er ook helemaal sneu van.
Jammer!

Verder was het weer een gezellige dag. We hebben weer een hoop bijgekletst en veel gelachen!
Tot op de hengstenkeuring...