1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:52

Dus inderdaad een rontgenologisch onderzoek Vóór de 2e bez., maar de eigenaren mogen hun hengst eventueel VRIJWILLIG aanbieden.
De kans op aankeuring is dus NUL.

Oh Oh wat het KWPN al niet doet om de handel te plezieren.
Hensten laten ronddraven waarvan 100% bekend is dat ze niet genomen kunnen worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:56

Al jaren is eigenlijk hetgeen doorverwezen wordt naar de zaterdag al goedgekeurd op de veterinaire uitval na.
Maar op die manier lijkt het er nog op dat ze gewoon niet door de 2e bezichtiging komen.
Terug on topic, zoals ik al eerder stelde zal een veulen uit een niet geprokte merrie steeds moelijker te verkopen zijn.
Zal mij benieuwen hoelang het duurt voor de veulenveilingen daarop gaan selekteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:02

CGJ12 schreef:
Bij deze krijg je een eervolle vermelding in het CGJ12-register van kritische onderzoekers.........

OK dan!

Dank je Lachen. Je bent wel iets traag, het was al eerder ter spraken gekomen namelijk Tong uitsteken. Maar toch bedankt, ik stel dat zeer op prijs.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:03

Ik kan niet alles lezen hoor........
Zelfs ik niet......... Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:08

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een opfokker zijn hengst ongekeurd gaat klaarmaken voor de HK. Degene die mijn paard gefokt heeft laat ze eerst keuren en gaat er alleen mee naar de HK als ze goed zijn.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:39

sarabande schreef:
Terug on topic, zoals ik al eerder stelde zal een veulen uit een niet geprokte merrie steeds moelijker te verkopen zijn.
Zal mij benieuwen hoelang het duurt voor de veulenveilingen daarop gaan selekteren.

Daar ben ik niet van overtuigd. Als de veilingen dat gaan doen, dan gaat de groep waaruit ze kunnen selecteren een pak kleiner worden. Hoeveel procent van gans de merriestapel in Nederland is geprokt??? Ik denk een kleine minderheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:46

Jan_VT schreef:
Daar ben ik niet van overtuigd. Als de veilingen dat gaan doen, dan gaat de groep waaruit ze kunnen selecteren een pak kleiner worden. Hoeveel procent van gans de merriestapel in Nederland is geprokt??? Ik denk een kleine minderheid.

Het is gewoon de marktwerking, dit hou je niet tegen. Een aantal jaren geleden heeft een veiling de veulens gefotograveerd, maar dat zegt niets op die leeftijd dus was weggegooid geld. Maar veulens uit een prokmoeder en KWPN gekeurde of te vergelijken hengst (dus waar alle gegevens openbaar bekend zijn) zal een niet te ontkomen ontwikkeling zijn voor veilingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:00

sarabande schreef:
Al jaren is eigenlijk hetgeen doorverwezen wordt naar de zaterdag al goedgekeurd op de veterinaire uitval na.
.

Ik heb dit zinnetje gisterenavond ook een paar keer overgelezen maar ik snap het echt niet. Bedoel je veterinair ggk? Want dan klopt het verhaal over veterinaire uitval niet, bedoel je GGK voor Ermelo? Lijkt mij ook niet, want er vallen er op zaterdag ook altijd nog zat uit.

Dus wat bedoel je precies Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:18

Ik bedoel wat er staat, alle hengsten moeten nog langs de veterinairen.
Ieder jaar op de zaterdag zijn mensen langs de kant weer verbaast over hengsten die niet doorgaan, publiekslievelingen die zomaar weggestuurd worden.
Dat is een vriendelijkere manier om aan te geven dat 3e bezichtigingshengsten niet goed zijn dan ze op zaterdag niet terug laten komen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:31

De reden van uitval voor de zaterdag (3e bez) blijft gissen.

Een aantal hengsten is onder voorbehoud verkocht naar het buitenland met het VERBOD op voorbrengen in de 3e bez.
Het Deense stamboek wil bijvoorbeeld nog wel eens een hengst proberen die in Nederland de 2e heeft overleefd, maar verder niet is voorgebracht.
Een hengst die er is uitgetikt op de 3e bez is voor hun niet interessant meer.
De "afwijzing" in Nederland is dan een smet op zijn blazoen........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:42

CGJ12 schreef:
De reden van uitval voor de zaterdag (3e bez) blijft gissen.

Een aantal hengsten is onder voorbehoud verkocht naar het buitenland met het VERBOD op voorbrengen in de 3e bez.

Ik heb het juist over degene die dat laatste rondje voor de sier wel mee mogen lopen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:44

sarabande schreef:
Ik heb het juist over degene die dat laatste rondje voor de sier wel mee mogen lopen.

Een aantal uit die groep is opgegeven voor de VEILING.
Van de veilingpaarden is bekend dat ze bijna altijd doorverwezen worden naar de 3e bez. puur voor de reclame / commercie.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:53

CGJ12 schreef:
Een aantal uit die groep is opgegeven voor de VEILING.
Van de veilingpaarden is bekend dat ze bijna altijd doorverwezen worden naar de 3e bez. puur voor de reclame / commercie.

Zoals bij het NRW met die berg Florestans die gekört worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:03

Ben benieuwd hoeveel mensen er straks nog met jonge hengsten dekken, van hen is immers niet bekend of zij OCD vererven. Heb je meteen je natuurlijke deklimiet Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:05

irmaz schreef:
Ben benieuwd hoeveel mensen er straks nog met jonge hengsten dekken, van hen is immers niet bekend of zij OCD vererven. Heb je meteen je natuurlijke deklimiet Haha!

Dat zal verschillend zijn als gegevens van de ouders en wellicht ook grootouders bekend zijn kan men rustig bij die hengst dekken.
Het zijn vaak de niet bekende voorouders die later in de nafok op gaan spelen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:23

sarabande schreef:
Dat zal verschillend zijn als gegevens van de ouders en wellicht ook grootouders bekend zijn kan men rustig bij die hengst dekken.
Het zijn vaak de niet bekende voorouders die later in de nafok op gaan spelen.

Ik had begrepen dat het 5 generaties duurt?!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:28

irmaz schreef:
Ik had begrepen dat het 5 generaties duurt?!

Ik denk dat op dit moment mensen al heel gelukkig zijn met aan beide kanten 2 generaties

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:53

Op een veiling gaat een paard nooit meer geld gaan omdat beide ouders geprokt of wat dan ook zijn: in de praktijk kijken ruiters naar de aanleg voor de sport. Wat je ze uiteraard niet kwalijk kan nemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:59

Zannekin schreef:
Op een veiling gaat een paard nooit meer geld gaan omdat beide ouders geprokt of wat dan ook zijn: in de praktijk kijken ruiters naar de aanleg voor de sport. Wat je ze uiteraard niet kwalijk kan nemen.

Ik heb het over veulen veiling, op gewone veilingen hebben de paarden zelf een keuringsrapport.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:03

Bedoelde ik ook

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:20

Zannekin schreef:
in de praktijk kijken ruiters naar de aanleg voor de sport. Wat je ze uiteraard niet kwalijk kan nemen.

Ook weer zo'n mooi verhaal.
Maar deze jongens kopen in op basis van verkoop.

Dus het risico moet nul zijn, veterinair en juridisch.

En sjoemelaars zijn de komende jaren heel snel weer terug bij af .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:12

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:45

arie53 schreef:
Dat valt wel mee en zeker niet aan de moederskant. Bovendien waren die Volbloeds, en daar gaat het om, heel andere types dan de huidge Volbloeds. Bekijk Selim xx en Sultan xx maar eens. Zulke Volbloeds kun je zo op een warmbloedfokkerij gebruiken. Op die types heeft men met een scheut Arabisch bloed van o.a. Amurath (zelfde type) in de warmbloedfokkerij in Duitsland doorgeslecteerd.

Die types zijn nog altijd te vinden. Waarom zouden die er nu niet meer zijn? Je hebt altijd al verschillende types Volbloeden gehad en dat is nog steeds zo. Niet alle volbloeden zijn sprintmachines met louter sprint bloedlijnen en met een beknopt, overbouwd type met lage halsaanzet. Natuurlijk zijn die er ook, maar ze zijn niet het enige type dat rond loopt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:33

Himyar schreef:
Die types zijn nog altijd te vinden. Waarom zouden die er nu niet meer zijn? Je hebt altijd al verschillende types Volbloeden gehad en dat is nog steeds zo. Niet alle volbloeden zijn sprintmachines met louter sprint bloedlijnen en met een beknopt, overbouwd type met lage halsaanzet. Natuurlijk zijn die er ook, maar ze zijn niet het enige type dat rond loopt.

Ik persoonlijk denk dat je van de huidige volbloed met je vingers voor de warmbloedfokkerij af moet blijven in het kader van het OCd-onderzoek.
Totdat duidelijk vaststaat dat zij het niet zijn die de 30 % van de OCD mede op hun geweten hebben.
Maar de verdenking wijst wel in die richting.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:04

ceasario schreef:
Ik persoonlijk denk dat je van de huidige volbloed met je vingers voor de warmbloedfokkerij af moet blijven in het kader van het OCd-onderzoek.
Totdat duidelijk vaststaat dat zij het niet zijn die de 30 % van de OCD mede op hun geweten hebben.
Maar de verdenking wijst wel in die richting.

Uit welk onderzoek blijkt dat de verdenking in die richting wijst?
En over welke verschijningsvormen van OCD hebben we het dan?