Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Terug on topic, zoals ik al eerder stelde zal een veulen uit een niet geprokte merrie steeds moelijker te verkopen zijn.
Zal mij benieuwen hoelang het duurt voor de veulenveilingen daarop gaan selekteren.
Jan_VT schreef:Daar ben ik niet van overtuigd. Als de veilingen dat gaan doen, dan gaat de groep waaruit ze kunnen selecteren een pak kleiner worden. Hoeveel procent van gans de merriestapel in Nederland is geprokt??? Ik denk een kleine minderheid.
sarabande schreef:Al jaren is eigenlijk hetgeen doorverwezen wordt naar de zaterdag al goedgekeurd op de veterinaire uitval na.
.
irmaz schreef:Ben benieuwd hoeveel mensen er straks nog met jonge hengsten dekken, van hen is immers niet bekend of zij OCD vererven. Heb je meteen je natuurlijke deklimiet
Zannekin schreef:Op een veiling gaat een paard nooit meer geld gaan omdat beide ouders geprokt of wat dan ook zijn: in de praktijk kijken ruiters naar de aanleg voor de sport. Wat je ze uiteraard niet kwalijk kan nemen.
Zannekin schreef:in de praktijk kijken ruiters naar de aanleg voor de sport. Wat je ze uiteraard niet kwalijk kan nemen.
arie53 schreef:Dat valt wel mee en zeker niet aan de moederskant. Bovendien waren die Volbloeds, en daar gaat het om, heel andere types dan de huidge Volbloeds. Bekijk Selim xx en Sultan xx maar eens. Zulke Volbloeds kun je zo op een warmbloedfokkerij gebruiken. Op die types heeft men met een scheut Arabisch bloed van o.a. Amurath (zelfde type) in de warmbloedfokkerij in Duitsland doorgeslecteerd.
Himyar schreef:Die types zijn nog altijd te vinden. Waarom zouden die er nu niet meer zijn? Je hebt altijd al verschillende types Volbloeden gehad en dat is nog steeds zo. Niet alle volbloeden zijn sprintmachines met louter sprint bloedlijnen en met een beknopt, overbouwd type met lage halsaanzet. Natuurlijk zijn die er ook, maar ze zijn niet het enige type dat rond loopt.
ceasario schreef:Ik persoonlijk denk dat je van de huidige volbloed met je vingers voor de warmbloedfokkerij af moet blijven in het kader van het OCd-onderzoek.
Totdat duidelijk vaststaat dat zij het niet zijn die de 30 % van de OCD mede op hun geweten hebben.
Maar de verdenking wijst wel in die richting.