Artikel Keuringsgekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:00

Anna42 schreef:
Dat is echt creatief. Nog even en de Nederlandse fokkers zijn aan de hand van dit concept in staat uit Holsteiner paarden renpaarden, tuigpaarden, trekpaarden, dravers, Ouarters etc. te fokken.

Fokken is vogens dit concept dus een kwestie van durf en creativiteit. Wat een gigantische markt voor de KWPN fokkers.

Je begint het te begrijpen OK dan! , alhoewel je fantasie nog wat op hol slaat.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:08

sarabande schreef:
De Nederlandse fokkers zijn in hun creativiteit erin geslaagd om Olympische dressuurpaarden te fokken uit Holsteiner, dus puur springgericht gefokte hengsten.

Het KWPN heeft die hengsten binnengehaald om de fokkerij van springpaarden te verbeteren. De fokkers gebruikte hen om bepaalde eigenschappen in hun merries te verbeteren c.q. vast te houden. De ruiters en amazones ontdekten hen als dressuurpaarden.

Zolang er in Nederland fokkers zijn met durf en creativiteit die niet als een slaapwandelaar achter iemand aan lopen die het woord verkondigd maar de daad ontbeerd ziet het er voor onze fokkerij nog niet zo slecht uit

Zeker warm in Limburg. Je gelooft toch niet dat er aanvankelijk fokkers waren die met durf en creativiteit dachten; ik zet een Holsteiner op mijn merrie om er een dressuurpaard uit te fokken? Dat later bleek dat hengsten bepaalde kwaliteiten vererfden en de fokkers er toen gebruik van maakten heeft niets met creativiteit en durf te maken. Eerder gemakzucht.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:36

Die zoon van die Holsteiner Lacapo was niet door VDL naar Nederland gehaald om er nu eens dressuurpaarden mee te gaan fokken.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:06

Ben blij dat ik geen talent in mijn bezit heb, voor je het weet zijn ze weer weg.
Heb een hekel aan afscheid nemen.
Hoop er ook niet een te krijgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:43

ceasario schreef:
Die zoon van die Holsteiner Lacapo was niet door VDL naar Nederland gehaald om er nu eens dressuurpaarden mee te gaan fokken.

Nee dat is precies wat ik zeg, maar sommige fokkers probeerden de link met bijvoorbeeld Lorenz en diens bewegingen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 21:45

sarabande schreef:
Je begint het te begrijpen OK dan! , alhoewel je fantasie nog wat op hol slaat.

De Holsteiners fokten al paarden die ook konden dressuren toen jij en je creatieve fokkers nog amper weet hadden van rijpaarden.

Gewinnsumme DM
Waldfee 109.854 Olympisch deelnemer
Arcadius 69.590
Antoinette 46.652 Olympisch deelnemer
Aar 44. 645 met Dr. Klimpke en met Fritz Thiedemann
68.945 springen
Fama 41.111
Venetia 40.143 Olympisch deelnemer
Brokat 34.983
Amtsrat 32.260
Mehmed 95.362 Olympisch deelnemer
Granat 130.260 Olympisch Sieger Gold

Olympische deelnemers military
Albrant
Madrigal
Torphy

Wat gaan de Nederlandse creatieve fokkers uit de Holsteiner veelzijdigheidspaarden fokken? Pacers onder het zadel?
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 04-08-04 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 21:50

Bucephalus schreef:
Er moet verschil zijn in de beoordeling van de merries en de hengsten.
Bij de merries is van belang of het dier een sportmodel heeft en/of een fokmodel. Volgens mij is daar wel verschil in. Het papier is voornamelijk van belang voor de statistieken. De predikaten komen vanzelf wel als de merrie zich in de fokkerij heeft bewezen.
Het keuren met papier speelt een grotere rol bij de hengsten dan bij de merries. Een hengst kan in een korte tijd zorgen voor een behoorlijk aantal nakomelingen. Een stamboek moet ervoor zorgen dat de genenpopulatie niet versmalt door te voorkomen dat er teveel dieren uit eenzelfde lijn in de dekdienst komen. Dat kan niet zonder papier.

Dat is ook niet wat de auteur beoogd. Hij geeft wel degelijk aan dat in de voorrondes bij hengsten zonder boekje gekeurd kan worden. Heb je eenmaal de types die voldoen aan de criteria zonder andere invloeden, vooroordelen positief en negatief etc. geselecteerd dan pas gaat in de 2e ronde de genetische invloed, pretaties etc. een rol spelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:41

bij de duiven zeggen ze soms: uit de kwekers kweek ik allen kwekers... en dat is niet positief bedoeld....waar blijven dan de prestaties?
hoeveel fokmerries en ggk hengsten kennen de stamboeken? en hoeveel daadwerkelijke (olympische) sportpaarden komen ervan die ook daadwerkelijk kunnen en willen presteren? waarom moet een paard en op een keuring hebben gepresteerd en in de topsport?
Zou het niet handiger zijn voor de stamboeken om bij overschrijving (gebeurd toch bij het fokken?) erbij te vermelden dat de moeder(s) nooit op een keuring zijn geweest...
bij een paard wat moet kunnen presteren vind ik een keuring (merries dus) niet noodzakelijk het zegt meer over de bouw en de dag van het paard dan over de fokwaarde... want alleen bij goed X goed mis je iets..en op de een of andere manier is dat iets nog steeds niet er ingefokt...

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:23

Alane schreef:
.... waarom moet een paard en op een keuring hebben gepresteerd en in de topsport?
Zou het niet handiger zijn voor de stamboeken om bij overschrijving (gebeurd toch bij het fokken?) erbij te vermelden dat de moeder(s) nooit op een keuring zijn geweest...
bij een paard wat moet kunnen presteren vind ik een keuring (merries dus) niet noodzakelijk het zegt meer over de bouw en de dag van het paard dan over de fokwaarde... want alleen bij goed X goed mis je iets..en op de een of andere manier is dat iets nog steeds niet er ingefokt...

Een keuring biedt de fokker de gelegenheid om zijn materiaal te vergelijken en van een beoordeling mag je verwachten dat die zo objectief mogelijk is. Met name voor beginnende fokkers is dit een uitgelezen kans om met die externe beoordeling verder te gaan.
Fokwaarde is natuurlijk niet op een keuring vast te stellen, maar wel of de merrie het juiste uitgangsmateriaal is om bijv. een stam mee op te zetten c.q. te fokken of niet. Hoeveel mensen fokken er niet met eindproducten die weliswaar in de sport hebben gepresteerd, maar het in de fokkerij niet redden? Voor een fokmerrie zou het voor mij ook geen noodzaak zijn om zich eerst in de sport bewezen te hebben. Het is echter wel zo dat producten van een goede fokmerrie met sportpredikaat, meer opleveren dan zonder.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:34

Idd Buc een sportpaard is niet automatisch een fokpaard, ook al presteert hij de sterren van de hemel.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:39

Is het niet zo Greetje, dat in een sportprestatiefokkerij, de nadruk te veel ligt op die bewuste sportresultaten, waardoor fokkers min of meer worden gepusht te selecteren op criteria die niet van wezenlijk belang hoeven te zijn in de fokkerij? Wat is volgens jou trouwens een eindproduct?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:51

greetje schreef:
Idd Buc een sportpaard is niet automatisch een fokpaard, ook al presteert hij de sterren van de hemel.

Aan de andere kant, waar niets inzit, kun je ook niets uithalen.

Mijn voorstel: veulens keuren op de weide. Gister was er op de Duitse TV een reportage over een Spaanse rijschool in Duitsland. Op vraag of bijv. zo'n piaffe niet grenst aan dierenmishandeling antwoorde de Haupt-Reitmeister:

Geen enkel paard kun je dwingen om bewegingen uit te voeren, die het ook niet als spelend veulen op de weide zou uitvoeren. Je maakt gebruik van fysieke, aangeboren kwaliteiten.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:02

En dan kom je weer uit op produkten met een evenwichtige bouw Excusme en dan kom je weer uit op het klassieke bloed. In de fokkerij zijn correctheid en aansprekendheid door de generaties heen belangrijke thema's geweest.
Buc met een Eindprodukt moet je eigenlijk niet fokken, of terugkijken in eerdere generaties om zo weer de goede eigenschappen naar voren te halen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:12

Dat begrijp ik Greetje, maar veel anderen niet. Voor hoeveel merries die eindproduct zijn wordt hier op Bokt geen dekadvies gevraagd?
Talent is een moeilijk te definiëren begrip. Geldt dat ook voor een eindproduct? Gaan eindproducten zonder premie naar huis, of zelfs met een tweede premie?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:20

IK denk dat het begrip eindproduct geen realiteit is. Een eindprodukt herken je niet op 3-jarige leeftijd, maar pas na een aantal veulens. Voor mij is een eindprodukt een paard dat slecht vererft.
Maar genoeg paarden durf ik te wedden die als eindprodukten werden aanzien en wél goed vererven met de juiste combinatie.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:24

Wat voor het ene stamboek een eindprodukt is, kan voor het andere een ideale fokmerrie zijn!!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:29

Zannekin schreef:
IK denk dat het begrip eindproduct geen realiteit is. Een eindprodukt herken je niet op 3-jarige leeftijd, maar pas na een aantal veulens. Voor mij is een eindprodukt een paard dat slecht vererft.
Maar genoeg paarden durf ik te wedden die als eindprodukten werden aanzien en wél goed vererven met de juiste combinatie.

Een veelbelovend dier wordt vaak op jonge leeftijd al als zodanig herkend. Veulens die op keuringen vooraan lopen onderscheiden zich in positieve zin in bouw en beweging van de anderen.
Kun je het dan ook niet omdraaien? Is een eindproduct ook niet een dier dat totale harmonie mist in bouw en beweging? Bepaalde fenotypische eigenschappen zijn genetisch recessief. Echter wanneer beide ouderdieren dezelfde fouten hebben leg je deze genetisch vast en bijf je met die problemen zitten, dus komt het eindproduct dichterbij.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:31

Anna42 schreef:
Wat voor het ene stamboek een eindprodukt is, kan voor het andere een ideale fokmerrie zijn!!

en andersom..........

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:45

Als je kijkt naar de F2's, mag je deze zondermeer bestempelen als eindproduct of niet?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:58

Bucephalus"]
Een veelbelovend dier wordt vaak op jonge leeftijd al als zodanig herkend. Veulens die op keuringen vooraan lopen onderscheiden zich in positieve zin in bouw en beweging van de anderen.
[/quote]

Dat zijn dan toch geen eindprodukten?

[quote="Bucephalus schreef:
Kun je het dan ook niet omdraaien? Is een eindproduct ook niet een dier dat totale harmonie mist in bouw en beweging? Bepaalde fenotypische eigenschappen zijn genetisch recessief. Echter wanneer beide ouderdieren dezelfde fouten hebben leg je deze genetisch vast en bijf je met die problemen zitten, dus komt het eindproduct dichterbij.

Dat is gewoon een slecht fokprodukt dan.
De titel eindprodukt wordt gegeven aan een goed presterend, gebouwd paard waarvan men denkt (om vaak vage redenen) dat het slechter vererft. Ik denk dat de goeie combi met zulke dieren wel zeker kan.
Maw: eindprodukt is een door mensen uitgevonden term die eigenlijk niet bestaat.

Hoger in het bloed staande paarden worden eindprodukten genoemd: men kruist die dan met oudere types en er komt een slecht fokprodukt uit. Je krijgt een beter resultaat als merrie en hengst net niet teveel verschillen: positieve zaken benadrukken werkt beter dan compenseren.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:11

Zannekin schreef:
Dat zijn dan toch geen eindprodukten?

Nee, dat wilde ik er ook niet mee illustreren. Slechte fokprodukten vormen het eindpunt, daar zal niemand over vallen, maar die groep paarden die jij beschrijft, haal je er dus alleen maar uit door ermee te fokken. Als de resultaten uitblijven ben je al weer een paar jaar verder voordat je daar achter bent. Los van de tijd heeft je investering alleen geld gekost en dan heb ik het nog niet over de teleurstelling. Vervolgens worden deze paarden opgeruimd en komen bij een ander terecht, als fokmerrie misschien wel..

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:13

Toch wel aardig om hier weer eens over na te denken;

Yootha schreef:

Ouders en grootouders van Sportpaarden.

Iedereen is het er over eens, dat het huidige KWPN paard is ontstaan uit de klassieke landrassen zoals de Oud-Oldenburger, de Oud-Groninger, de Oud-Oostfries en de oud-Gelderlander als mede de kruising die in Frankrijk zeer succesvol was, met de Normandier en grotendeels ook de vroegere paarden uit Holstein. Al deze oude landrassen zijn grootendeels ontstaan uit Oosterse paarden die veel Arabisch bloed met zich mee voerden en daar komt waarschijnlijk de hardheid en vitaliteit ook vandaan.
De zwaarwarmbloeden waren en zijn zeer geschikt om met veredelende rassen, zoals geselecteerde OX en uitgezochte XX een kruisingsprodukt in de wereld te zetten dat als F1 produkt qua vitaliteit beide ouders overtreft. Dit effect is eenmalig en bij verdere kruising verdwijnt dit langzamerhand. Hieruit blijkt, dat men bij een gezond en vitaal hoogwaardig sportpaard telkens weer deze kruising F1 of eenmaal verder F2 moet toepassen. Hieruit zijn dus wel de betere sportpaarden geboren. Om deze vitaliteit weer terug te krijgen zou men dus weer terug moeten naar deze klassieke landrassen en veredelende rassen om in de melee van tegenwoordig iig de vitaliteit, en het juiste bewegingsmechanisme etc. terug te krijgen cq te behouden.

Hier de link naar het hele topic: [FA] Ons erfgoed (Paardachtigen)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:24

greetje"]
[quote="Yootha schreef:
Hieruit blijkt, dat men bij een gezond en vitaal hoogwaardig sportpaard telkens weer deze kruising F1 of eenmaal verder F2 moet toepassen. Hieruit zijn dus wel de betere sportpaarden geboren. Om deze vitaliteit weer terug te krijgen zou men dus weer terug moeten naar deze klassieke landrassen en veredelende rassen om in de melee van tegenwoordig iig de vitaliteit, en het juiste bewegingsmechanisme etc. terug te krijgen cq te behouden.

[/quote]

Een tweetal voorbeelden:
Fokfam. 390: Navaret, Le Faquin xx x Pepijn leverde Anke v Lucky Boy xx. Daaruit kwamen de ISP Beach Boy II v Burggraaf en Nino V v Nimmerdor,
Fokfam 195 Sugata, Lucky Boy xx x Staalwater leverde de goedgekeurde hengst Zaïre (KWPN) op v. Le Val Blanc xx.

Zijn dit voorbeelden van eindprodukten of niet?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:31

Nog een voorbeeld: Fokfamilie 335:

Numarilla v Apalatin, bracht Vamarilla v. Pericles xx. Zij bracht Bemarilla v. Le Mexico. Haar dochter was Famarilla v. Tangelo xx ISP en zij bracht weer ISP Keemarillo v Goodtimes.

Uit dezelfde stam: Lananta, v. Watteauxx x L'Invasion bracht Prunanta v Acer xx, zij bracht Fananta v Nurzeus en daaruit kwam weer het ISP L v. Gentleman.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:46

Fokfamilie 349: Zonia v. Marinier x Ufried bracht Fonia van Attaché, zij bracht Julia v. Grandeur, deze bracht weer de prestatiemerrie Natoechi v Nicolas xx en zij bracht weer het nationale dressuurpaard Avanti G van Tangelo xx, het ISP Valeur D van Abgar xx, het springpaard Romulus v. Golfstrom xx (Duitsland) en het nationale dressuurpaard Ango v. Tangelo xx.