Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:50

Nee, ze willen België dolfinariumvrij! Wat gaan ze dan met die dolfijntjes doen? Vrijlaten?
Net zoals die Orka die ze vrijlieten, was ongelukkig, kwam steeds mensen zoeken en snel dood. Daar wordt dan over gezwegen.
Hmmmm, offtopic?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:42

petraaken schreef:
die zogenaamde dierenrechtenorganisatie weten in 90% van de gevallen niet waar ze over spreken en de meesten hebben zelf geen dieren.

Waarom zou je dieren moeten houden/hebben om er verstand van te hebben?

Heel vaak is het zo dat wij niet weten waar de DB het over heeft, mede omdat wij iets als "normaal" beschouwen..
Ik ga ervan uit dat een Gaia of noem een andere DB-organisatie zich wel verdiept in het welzijn van een bepaald diersoort en daardoor tot een bepaalde conclusie komt...
Je kunt me niet wijsmaken dat die op een avond aan tafel gaan zitten en "uitloten" wie ze nu gaan zitten pesten...
Hebben ze dan ook de handelaren op de belgische markt zitten pesten? of valt dat onder die 10 % dierenkennis?

Het KWPN bijvoorbeeld geeft zelf aan dat branden een "herkenningsteken" van het ras is..... dus waarom branden?
Schijnbaar is dat nummer toch niet voldoende om een paard te kunnen identificeren...

Vuur bij het branden komt voor als een paardje wat langer haar heeft, vaak wordt er geschoren op die plek maar niet altijd...
Eigenlijk dan "dom" van een fokker om zo'n foto op zijn site te zetten, als dan iemand van een DB-organisatie die foto tegenkomt....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:02

Alane schreef:
Schijnbaar is dat nummer toch niet voldoende om een paard te kunnen identificeren...

Eigenlijk dan "dom" van een fokker om zo'n foto op zijn site te zetten, als dan iemand van een DB-organisatie die foto tegenkomt....

Je spreekt nu enkel over Nederland (Belgie?). Het nummerbranden is die mensen van het ministerie niet eens bekend. "Rassen interesseert ons niet, een paard heeft een kop en 4 poten net als een hond": dat is mij verteld door de adviseur van de minister. Hoe komen ze anders aan die maatregel dat geen enkel gebrand paard nog op wedstrijden ging mogen verschijnen? Dat was al goedgekeurd tot iemand zei: euh, geen internationale wedstrijden dan meer in ons land? Ach ja dat waren ze nu net vergeten, dan maar snel aangepast. Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:58

Dat doen ze bij de honden ook... gecoupeerde na datum X niet meer toegestaan op nederlandse wedstrijden/tentoonstellingen...
Daar werd toch minder over gedaan dan bij het brandmerken, mischien omdat die het nut er mindre van in zagen dan de het brandmerken van paarden....
Enig idee waarom men is gaan brandmerken? Omdat veel mensen niet konden lezen....wel tekens herkennen..stond zelfs de doodstraf op het overbranden van een paard. In Spanje hebben boeren ook nog hun eigen brandteken/merk... Nu wordt het brandmerk gezien als statussymbool door de paardeneigenaren, want owee als iemand hun "raspaardje" aanziet voor een rasloos of ander ras....
terwijl bij honden dit couperen gedaan werd ter verkoming van verwondingen bij het uitoefenen van de sport.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:04

Alane schreef:
Dat doen ze bij de honden ook... gecoupeerde na datum X niet meer toegestaan op nederlandse wedstrijden/tentoonstellingen...
Daar werd toch minder over gedaan dan bij het brandmerken,

Verward Onder druk van Sint-Hubertus is dit uitgesteld geweest tot 2005.
Daar was net veel meer protest.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:20

niet alleen honden gebruikt voor de jacht werden gecoupeerd...
de duitse dog
boxer
bouvier
In duitsland geld dit verbod al sinds 1998 in Nederland sinds 2001....het is zelfs verboden om honden die gecoupeerd zijn toe te laten op een wedstrijd/tentoonstelling....
België liep wat dat betreft wat achter...meer vanwege:" het hoort toch bij het ras..." verhaal. en de uitstel voor de staart in België is tot 1-1-2006

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:25

Alane schreef:
België liep wat dat betreft wat achter...meer vanwege:" het hoort toch bij het ras..." verhaal. en de uitstel voor de staart in België is tot 1-1-2006

Idd, de raadgever van de minister is ook een hondenman Lachen .
En Sint Hubertus was iets machtiger daarin.
Om maar te zeggen dat het niet afhangt van dierenleed.
Amputeren is toch wel iets erger ook dan branden (en chippen).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:50

Waarom? De "hondenliefhebbers" claimen dat de dieren het niet voelen....
Is toch wel vreemd te noemen dat de voorstanders van het brandmerken net als de voorstanders van het couperen zeggen dat het geen pijn doet cq de betreffende dieren er niets van voelen....
Wat ook opmerkelijk te noemen is dat die Belgische hondeman wel voor een overgangstermijn is... En de honden die komen uit een land waar couperen (nog) niet verboden is intrnationaal niet meer mogen deelnemen aan wedstrijden (lees dat een in belgië geboren en gecoupeerde hond) in Nederland geen diploma's krijgt voor de cursussen die gevolgd zijn en onder de Raad van Beheer vallen.

Noemde st Hubertus het zelf niet uitstel van executie die extra overgangstermijn?
Honden krijgen ook geen nummers meer in de oren maar wel een chip...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:53

Tatouage of chip voor een hond. En wees maar gerust dat een tatouage pijnlijker is dan brandmerken: je moet de tang namelijk zo hard indrukken tot je het kraakbeen hoort begeven...

Een amputatie is nog wat anders dan een litteken, voor mij toch. Kan me niet voorstellen dat iemand zich ipv een piercing of tattoo een vinger laat amputeren...
En overgangstermijn? regeringen en wetten veranderen, misschien hoopten ze daarop?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:47

Ik laat er netjes in Duitsland een stevige brand in zetten.

Goldwing v. Goldfever uit de stam van I'ts Otto.

Kunnen we hem altijd terug vinden. (Hij is zwart zonder aftekeningen.) Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:26

zannekin..nu ga je toch wel vreemde vergelijkingen maken..piercing of vinger amputatie...
Die overgangstermijn loopt nog steeds..in België dan. Echter mogen de gecoupeerde belgische honden ook in Duitsland niet meer meedoen aan wedstrijden....
Mijn jachthond heeft ook een lange staart....ik kan er enerzijds nog inkomen dat de veldhonden gecoupeerd worden (onder verdoving) als ze de staart kapot slaan tijdens het werk...

Joh Ceasario een zwarte zonder aftekeningen....moet je blij zijn dat ze niet vriesbranden... (ik vind zwart een machtige kleur.... )

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:29

Alane schreef:
zannekin..nu ga je toch wel vreemde vergelijkingen maken..piercing of vinger amputatie...

Jij vindt dat hetzelfde: staartamputaie en brandmerken. Bij mij is er toch wel een verschil idd tussen tattoo en amputatie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:43

is geen vergelijking van de ingreep...tenminste zo was dat niet bedoeld... maar de uitspraken van de voorstanders van die ingrepen.....
en de procedures tot invoering en handhaving van die ingrepen: verbod op het toelaten van gecoupeerde honden en het verbod van toelaten van gebrandmerkte paarden....
Ik vond het eerst ook "normaal" dat een paard werd gebrandmerkt of een hond nummers in de oren kreeg of gecoupeerd werd...
Mischien is een volwassene wel te sentimenteel in dit soort zaken... (heb mijn been gebroken toen ik 1, 5 was maar weet niet of dat pijn deed toen of hoe erg)
Couperen (onder verdoving) van een staart of oren door trauma opgelopen waar dan ook....geen probleem mee. Wel een probleem omdat het bij dat ras hoort....
nummers in de oren...geen idee of een chip zetten meer of minder pijn sensatie geeft/opwekt dan een nummer in de oren zetten, behalve dat een chip 1 X is en nummers in beide oren dus dubbel...
Brandmerken: Als het tot een eenduidige identificatie leidt van het dier...kan ik me daar in vinden (mischien zoals arabieren gebrand worden, hoe heet die methode..ben ik even kwijt) Of een A op de schouder als het betreffende dier echt brandhout is...ook in zekere hoogte. Maar niet als plakplaatje van kijk mercedes..of de ringen van een audi...identificatie van het individuele dier...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 07:05

ceasario schreef:
Ik laat er netjes in Duitsland een stevige brand in zetten.

Goldwing v. Goldfever uit de stam van I'ts Otto.

Kunnen we hem altijd terug vinden. (Hij is zwart zonder aftekeningen.) Haha!

Afbeelding

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 08:10

Dit is een normaal voorbeeld van goed branden waarbij het veulen gewoon blijft staan en duidelijk weinig last ondervindt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:31

Als het om het principe gaat Alane zou ik veel liever met een familiewapen (ook al is het eenvoudig en niet van adel) getatoueerd rondlopen dan met m'n rijksregisternummer in een chip. Ik zou me in het laatste geval meer gedenigreerd voelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:45

Chippen hoeft nog niet...ten tijde van de afschaffing (lees verbod) op brandmerken was er nog geen sprake van chippen....
Dus je moet je stelling aanpassen...
Liever een tatoo/brandmerk om te laten zien bij welke club ik hoor dan "kaal" ....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:54

De discussie vindt nu plaats: jij verkiest je nummer in een chip.

Klederdracht is "tonen bij welke club je hoort". Kleed je je anders wil je zeggen dat je daar niet bij hoort; en wij zijn dan nog niet zozeer kuddedier als een paard. Paarden gingen zich wsch laten voltatoueren (bij gebrek aan kleren dan). Kijk naar afrikaanse stammen die versieren zich met vanalles, ook verminkingen om te tonen waartoe ze behoren. Ze vinden dat dan ook "mooi".

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:42

de TS had het over de mening tov verbod op brandmerken belgië/Nederland...al vele keren heb ik aangehaald dat het los staat van het chippen...
Dat afrikaanse stammen verminkingen toebrengen....daar kan ik voorbeelden van opnoemen dat er hele volksstammen zijn die zeggen dat een bepaald ritueel geen pijnsensatie geeft...zelfs gevoelloos is. Terwijl hetzelfde ritueel in veel landen verboden en zelfs strafbaar is omdat het een verminking is en wel degelijk voor pijnsensatie zorgt.. (het zetten van een brandmerk is er 1 van)
Eigenlijk zeg jij hetzelde wat die stammen doen...
En waarom zouden paarden zicvh vol laten zetten met tatoos? die kennen en herkennen elkaar zelfs met een blinddoek voor....die hebben geen uiterlijke kenmerken nodig...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:46

Zannekin schreef:
De discussie vindt nu plaats: jij verkiest je nummer in een chip.

Klederdracht is "tonen bij welke club je hoort". Kleed je je anders wil je zeggen dat je daar niet bij hoort; en wij zijn dan nog niet zozeer kuddedier als een paard. Paarden gingen zich wsch laten voltatoueren (bij gebrek aan kleren dan). Kijk naar afrikaanse stammen die versieren zich met vanalles, ook verminkingen om te tonen waartoe ze behoren. Ze vinden dat dan ook "mooi".

Watte Verward volgens mij ontgaat mij iets. Sinds wanneer hebben paarden inwijdingsrituelen. Inweidingsrituelen kan ik me iets bij voorstellen, maar het jezelf mooier willen maken of voorzien van een teken, dat is typisch 'des mens'. Een paard herkent een ander paard met de neus.

Overigens is er een stam in de amazone waar het beleefd is als men ter begroting even aan elkaar peniskoker ruikt. Die staan kennelijk nog wel erg dicht bij de natuur Lachen

De club van mijn paard bestaat uit haar weidegenootjes. Ze maakt daarbij geen onderscheid in ras, kleur, brandmerk, al dan niet getrokken manen o.i.d.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:51

Alane schreef:
Eigenlijk zeg jij hetzelde wat die stammen doen...
En waarom zouden paarden zicvh vol laten zetten met tatoos? die kennen en herkennen elkaar zelfs met een blinddoek voor....die hebben geen uiterlijke kenmerken nodig...

Ja hoor, ga jij de borden uit hun lippen halen? of de piercings uit hun oren? Kunnen we een mensenrechtenorganisatie sturen naar volkeren die tattoos aanbrengen ofzo? Die afgezonderde stammen kennen mekaar ook wel met hun ogen dicht, meestal loopt daar niet zoveel volk.
Amputatie (staarten oren) is verminking, maar, zoals ik al zei: branden is net als piercen, tatoos etc (kortere pijn wel).
Zou er geen vereniging moeten komen om te verbieden dat kinderen oorbelletjes krijgen: die kunnen ook niet protesteren.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:55

Anya schreef:
De club van mijn paard bestaat uit haar weidegenootjes. Ze maakt daarbij geen onderscheid in ras, kleur, brandmerk, al dan niet getrokken manen o.i.d.

Bij ons wordt de Fjord wel uitgestoten , en ponys zijn ze ook niet zo gek op.
Ik dacht effe dat de discussie was of branden nu wel of niet dierenmishandeling is? De act zelf dus.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:02

vind het opmerkelijk dat je er hele volksstammen bij moet roepen incl. hun rituelen om het brandmerken goed te praten....

En die afgezonderde stammen kennen en herkennen elkaar niet met hun ogen dicht want er wonen meerdere verschillende stammen bij elkaar (families) die zo hun eigen visuele kenmerken hebben.....

zolang oorbellen en piercing niet onder verminking vallen...zal er geen vereniging komen daarvoor....alhoewel ik het bij die baby's wel zielig vind....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:14

Alane"]
vind het opmerkelijk dat je er hele volksstammen bij moet roepen incl. hun rituelen om het brandmerken goed te praten....
[/quote]
Misschien zijn het bij ons ook wel rituelen....
Kwestie van verder te kijken dan een minister die altijd gelijk heeft... en buiten de landsgrenzen.

[quote="Alane"]
En die afgezonderde stammen kennen en herkennen elkaar niet met hun ogen dicht want er wonen meerdere verschillende stammen bij elkaar (families) die zo hun eigen visuele kenmerken hebben.....
[/quote]
Die 20 man in het amazonewoud? onderschat je die dan zo dat die geen gezichten zouden herkennen en uiterlijke tekenen moeten aanbrengen? Die zeggen zelf dat het versiering is, incl hun borden in oren en lip (ook van kindjes)

[quote="Alane schreef:
zolang oorbellen en piercing niet onder verminking vallen...zal er geen vereniging komen daarvoor....alhoewel ik het bij die baby's wel zielig vind....

What's in a name dus: jij vindt brandmerken verminken, anderen niet. Voor mij moet dat niet eerst een officieel label krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:30

die minster dat is die prsoon die door meerderheid van stemmen minster is geworden toch?
Maar nu is brandmerken een ritueel? en die borden in de oren is overbodig dus brandmerken ook?
Is brandmerken niet verminken? bij mensen wel...
Je gaat nu alles door elkaar lopen/zitten halen...en uit hun verband trekken...

En daarbij..wat is versiering (met die borden in de mond en aan de oren...of die ringen om de hals)... Die mensen lopen tov "ons" eeuwen achter...hoe lang is het gelden dat dieven de handen werden afgehakt? Mensen gebrandmerkt werden..... verraders de ogen verbrand werden..
paardendieven gedood werden.... Omdat de mens door de eeuwen heen door hun manier van communicatie al niet te vertrouwen bleek was het noodzakelijk om eigen huis en haard te breschermen tegen bepaalde mensen..zo ook vee en paarden..die laatsten werden dus gebrand...tegen woordig een oorbel voor de koeien (zijn zelfs al bezig met een chip voor koeien..) en toen waren er nog niet zoveel paarden ... Nu zijn er veel meer paarden wardoor branden als identificatie overbodig is geworden.. (bij de fjorden, friezen werkte dat al niet)

En de discussie is niet dierenmishandeling maar de Mening tov verbods op brandmerken in België en Nederland..

Dat een paard niet in de groep past heeft nits te maken met het ras.... meer met de sociale status van dat betreffende dier...waarschijnlijk is die sociaal niet 100 en begrijpt de "taal" binnen die groep niet..
En dan kun je die Fjord wel een holsteiner of westfaal brand geven...echter zal dat dus absoluut geen verschil maken....