Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Earth schreef:Benzz schreef:Kyton x Flemmingh moet op dieet.
Wel heel fijn paard. Geen ggk hengst wat mij betreft, maar denk dat iemand daar veel plezier van gaat krijgen.
Haha nee dat is 'rondgeribt'![]()
Ben niet zo fan van de bovenlijn.
Benzz schreef:mce schreef:de veel verschillende bloedlijnen/stamboeken in een hengst maakt ze niet completer, moet veel aan gedaan worden om er één hengst van te maken, mis in veel hengsten de degelijke basis wat het KWPN paard zo uniek maakte.
misschien ontwikkelt het in de de tijd.
Deze snap ik niet. Kwpn is nooit een gesloten stamboek geweest en is van oudsher al een europees sportpaard.
Elisa2 schreef:Ik zie niet zo het verschil met waarom dat nu lastiger zou zijn om te weten wat een hengst vererft als 30 jaar geleden?
De meeste fokkers met een goede fokmerrie weten wat zij door vererft en kunnen nog weleens een gokje wagen met een jonge hengst.
Fokkers met een merrie waarvan niet bekend is hoe zij fokt kunnen het beste kiezen voor een bewezen hengst.
Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn..
misterA schreef:Ik volg de eerste bez. om zo een beetje een beeld te krijgen over de vererving van de ( jonge) hengsten. Eerder werden er minder hengsten per jaargang goedgekeurd en die dekten gemiddeld ook meer. Nu hebben we de corona jaargang. Tijdens het hele selectietraject hebben we ze niet of nauwelijks kunnen volgen. Hoogstens op een showtje. Er werden er ook wat meer goedgekeurd. De meeste hengsten uit de N-jaargang hebben nauwelijks wat gedekt. Nu ik de nakomelingen heb gezien was dat terecht. Van een tweetal blijft me nog wel wat bij maar verder.. Je zag uiteraard heel veel van de vaders terug bij de jonge hengsten. Veel Negro nafok en modellen. Weinig souplesse, trage achterbenen bij meerdere hengsten. Heel veel afstammelingen van "buitenlandse" hengsten. (Waarom toch weer zoons van Sir D. en So Perfect?? ) Om die reden , de nakomelingen van de met name jonge hengsten te zien, heeft een eerste bezichtiging nog wel een meerwaarde voor de fokkers maar verder.. Wat levert deze manier van selecteren uiteindelijk op? En paar jaargangen met nauwelijks aansprekende hengsten en daaronder nog een stel met bemerkingen.
De afgelopen decennia zijn er flinke stappen gemaakt in de fokkerij maar dat is niet meer zo. Fokken met bewezen hengsten valt ook niet mee. Vivaldi en Bordeaux bevruchten niet of nauwelijks en Parijs-hengsten waren niet beschikbaar, wat blijft er dan nog over en anderen vallen bij mij weer af omdat ze niet in mijn fokdoel passen. Dus het blijft zoeken, opletten en zelf mee selecteren.