1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:34

De Kingston blue hors is in ieder geval voor de duvel niet bang :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:34

602 Kingston BH x Danser, 1.63 mtr.
Sjieke hengst met veel zelfhouding. Galop is wat gespannen, mag meer door het lijf en blijft hoog in het kruis. Redelijk wat techniek in de benen, goed actief achterbeen. Laat wel weinig draf zien.

Kwaliteit is al veel beter dan vorig jaar, toen was ik echt niet onder de indruk. Eerste 3 zijn niet verkeerd. Maar ik vind ze nog niet echt Gelders :P

603 Kyton x Flemmingh, 1.67 mtr.
Grootramig paard, maar toch wel sjiek front. Wel een klein hoofd haha. Veel techniek over de benen. Oogt soms wat hol in de rug. Veel lichaamsgebruik maar beetje neerwaarts in de beweging. Komt ook door een wat kort voorbeen. Is nog wat overbouwd ook.

*604 Mexpression x Charmeur, 1.70 mtr.
Kijk dit is nou een typische Gelders hengst! Veel techniek in de benen met een mooi opwaartse tendens. Maakt heel veel front. Oogt op stand niet zo bijzonder maar waardeert zich echt heel erg op in beweging. Mooi actief achterbeen wat goed onder de massa komt. Galop is mooi door het lijf, wel wat spanning. Stap is voldoende.
Laatst bijgewerkt door Earth op 13-12-24 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:37

Kyton x Flemmingh moet op dieet.
Wel heel fijn paard. Geen ggk hengst wat mij betreft, maar denk dat iemand daar veel plezier van gaat krijgen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:40

Benzz schreef:
Wel heel fijn paard. Geen ggk hengst wat mij betreft, maar denk dat iemand daar veel plezier van gaat krijgen.

Haha nee dat is 'rondgeribt' :')
Ben niet zo fan van de bovenlijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:41

Earth schreef:
Benzz schreef:

Haha nee dat is 'rondgeribt' :')
Ben niet zo fan van de bovenlijn.

Denk dat die bovenlijn er over 2 jaar heel anders uit zien. Hij is nog zo overbouwd.

Earth

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:45

Ja dat is zeker waar.
Dit vind ik echt eel hele goeie, die Mexpression.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:46

Earth schreef:
Ja dat is zeker waar.

Op dat moederlijntje kun je nog een ezel zetten en dan nog komt er een goed paard uit :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:52

600 Abrilon x Inspekteur, 1.63 mtr.
Heel oud bloed. Tja ik verwacht bij een Gelderse veel body, front en wat meer knieactie. Dit zie ik niet terug. Beweegt wel aardig, maar behalve een iets wat vlakker kruis zie ik hier weinig Gelders in.
Tweede bezichtiging

601 Ibsen B x Rubus B, 1.61 mtr.
Oogt veel kleiner, leek op het straatje echt een pony. Heeft evengoed wel veel body. Is ontzettend druk. Dit paard beweegt wel iets meer 'Gelders', met meer knieactie. Galop is erg gespannen. Actief achterbeen maar mis een beetje gedragenheid. Maar ik weet niet helemaal wat ze hier willen zien.
Voorhand gebouwd, in galop en stap meer atletischer moeten zijn in stap en galop.

602 Kingston BH x Danser, 1.63 mtr.
Sjieke hengst met veel zelfhouding. Galop is wat gespannen, mag meer door het lijf en blijft hoog in het kruis. Redelijk wat techniek in de benen, goed actief achterbeen. Laat wel weinig draf zien.
Hoog in kruis, meer souplesse tonen.

603 Kyton x Flemmingh, 1.67 mtr.
Grootramig paard, maar toch wel sjiek front. Wel een klein hoofd haha. Veel techniek over de benen. Oogt soms wat hol in de rug. Veel lichaamsgebruik maar beetje neerwaarts in de beweging. Komt ook door een wat kort voorbeen. Is nog wat overbouwd ook.
Meer Gelderse opdruk moeten hebben, erg overbouwd.

*604 Mexpression x Charmeur, 1.70 mtr.
Kijk dit is nou een typische Gelders hengst! Veel techniek in de benen met een mooi opwaartse tendens. Maakt heel veel front. Oogt op stand niet zo bijzonder maar waardeert zich echt heel erg op in beweging. Mooi actief achterbeen wat goed onder de massa komt. Galop is mooi door het lijf, wel wat spanning. Stap is voldoende.
Tweede bezichtiging.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:53

Benzz schreef:
Earth schreef:
Ja dat is zeker waar.

Op dat moederlijntje kun je nog een ezel zetten en dan nog komt er een goed paard uit :+

Haha nou dat snap ik wel, wat een paard zeg. Tot dat bloed uit jouw tijd ook door he, die Inspekteur :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:54

De ibsen vond ik op het straatje ook een pony, maar toen zag ik wie hem voorbracht en als je een tijdje met die gozer praat krijg je pijn in je nek van het omhoog kijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:55

Earth schreef:
Haha nou dat snap ik wel, wat een paard zeg. Tot dat bloed uit jouw tijd ook door he, die Inspekteur :+

Haha!

Maar ik vind de Mexpression niet de beste uit dat lijntje. Henkie vind ik beter en er zijn een aantal merries die nog beter zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:56

Ja die Ibsen leek echt heel klein, kan ook komen door de voorbrenger :P

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:51

Heb nog wat groepen dressuurpaarden. Ik moest even boodschappen doen :o

GROEP 6 vrijdag (geen eentje door)

461 SANTIANO x DAMON HILL
- Weinig lichaamsgebruik
- Weinig houding
- Stekerig voorbeen
- Moet achterbeen actiever en resoluter onderbrengen
- Hals/rug geen verbinding
- Matige sprong, voldoende voorbeengebruik en vlak in galop
- Redelijke stap
JURY:
- Rechthoeksmodel
- Ruimte
- Blijft hoog in achterhand
- Moet lichtvoetiger

463 SANTIANO x HELIUM 1.67m
- Ronde halsvorm (wel breed bij nek)
- Op voorhand
- Stekerig en kort voorbeen
- Weinig lichaamsgebruik
- Voldoende buiging, beter ondertreden
- Weinig sprong, ruimt, voldoende voorbeen, mist houding
- Mist ruimte en souplesse in beweging
JURY:
- Sterk gebouwd
- Meer lengte
- Meer souplesse en gedragenheid

469 NEIL x FLORENCIO Niet aanwezig

480 NICK WIMPHOF x CHARMEUR 1.63m
- Lijk groter
- Front
- Mooie hals (lengte en vorm)
- Goed actief, buigend achterbeen, wel hakkentrekker, maag meer naar voor
- Voldoende houding, houdt kruis wel wat hoog
- Goed voorbeen, wel wat snel
- Mag meer door lichaam
- Vrij goede stap, maar stapte achter wat ongelijk
JURY:
- Front
- Draftechniek
- Stap en galop meer overtuigen Ik had ‘door’

481 NIRVANO x TOTO JR. 1.73m
- Hoogbenig
- Weinig ruimte
- Weinig houding
- Matige sprong, weinig lichaamsgebruik
- Achterbeen moet meer en resoluter ondertreden
- Matige stap
JURY:
- Hoogbenig
- Langgelijnd
- Ruime draf (huh?)
- Galop meer ruimte en souplesse

482 NORDIC x LORENTIN 1.66m
- Neiging onderhals
- Kort in beweging voorbeen, stekerig
- Actief en buigend achterbeen, moet resoluter ondertreden
- Geen verbinding hals/rug
- Meer houding en lichaamsgebruik
- Matige sprong en voorbeen galop, houding galop voldoende
- Redelijke stap
JURY:
- Goed ontwikkelde schoft/schouder
- Meer souplesse lichaam

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:12

GROEP 7 vrijdag

475 NEXT ROMANCIER x UB40 Ik dacht daar komt weer een ! maar helaas viel het tegen in beweging.
- Zeer aansprekend
- Elegant
- Lange hals met ronding, maar wel wat breed bij nek
- Front
- Hele mooie staart
- Mooie schouderpartij
- Fijn beenwerk/dunne beentjes
- Hoog in kruis
- Actief en buigend achterbeen, blijft wat achter de massa
- Beweegt in twee stukken
- Wat hol in rug (door front en overbouwd?)
- Wat stekerig voorbeen
- Vrij goede stap
JURY: Tweede bezichtiging Ik had ‘twijfel’, gaaf paard maar beweging niet overtuigend genoeg

477 NEXT ROMANCIER x FIVESTAR 1.66m
- Front
- Lange hals, goede nekronding
- Voldoende houding
- Wat stekerig voorbeen
- Wat traag achterbeen, meer en resoluter ondertreden
- Wil niet graag galopperen
- Redelijk tot vrij goede stap
JURY:
- Tweede bezichtiging Ik had ‘twijfel’ ivm traag achterbeen

476 NEXT ROMANCIER x BRETTON WOODS
- Mooie nekronding
- Wel iets neiging onderhals
- Blijft lang in beweging
- Traag achterbeen blijft achter massa , moet resoluter ondertreden
- In draf weinig voorbeen
- Voldoende sprong en voorbeen gebruik galop, blijft vlak
- Vrij goede stap
- Meer draagkracht en houding
JURY:
- Langgelijnd
- Ruimte
- Meer onder massa tot dragen

478 NEXT ROMANCIER x SORENTO 1.68m
- Langgelijnd
- Hals mist bespiering
- Neiging onderhals
- Meer door lichaam
- Matige sprong, goed voorbeen en ruimte galop, weinig houding
- Voldoende actief en buigend achterbeen, moet resoluter ondertreden
- Wat korte pas voorbeen in draf
JURY:
- Bloedgemaakt
- Meer bespiering
- Meer lichaamsgebruik en balans

469 NEIL x FLORENCIO (van groep 6)
- Wil niet graag galopperen
- Goed actief en buigend achterbeen, voldoende ondertredend
- Voldoende sprong (als hij eenmaal goed opgejaagd is), voorbeen, ruimte galop, meer houding
- Meer souplesse en houding
- Goed stap
JURY:
- Langgelijnd
- Jeugdig
- Uitstraling
- Meer draagkracht

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:53

Ik heb dus echt maar 1 hengst gezien. Heb het veel te druk. Het is hier nu chaos. Wij hebben een winkel met paardenvoeders enz en ja de btw gaat omhoog dus hamsteren.
Ik ga in Den Bosch er maar eens goed voor zitten.
Hier viel iedereen over het feit dat de next level die zijn benen alle kanten op gooide eruit ging. Is hier vlakbij geboren dus zijn fokker snapte er niks van.
Ik zag alleen een paard die grote halen snel thuis was en niet ging zitten. Maar soms kan je dat maar beter niet zeggen.
Maar ja wat voegt een next level toe.

Had graag de McLarens willen zien. Want ik hou echt van die hengst. We verwachten volgend jaar de 3e en hebben nog een bijna twenter.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:13

Ik denk dat de jury het de Next Levels ook niet gunde. Dat paard is toch nog nergens goed gekeurd naar mijn weten? De Santiano's waren ook vreselijk en gingen wel door, dat was gewoon een gunfactor denk ik.
De Mc. Larens waren leuke types, mooie hals en goede verbindingen, maar wel wat wisselende maat, ook een paar echte kleintjes. Voor de hoge sport zouden ze een resoluter ondertredend achterbeen moeten hebben denk ik. Maar ze leken heel ongecompliceerd en dat mindere achterbeen kan je prima in de gewone sport gebruiken. Want de echte McLaren heeft dat ook vind ik en doet het prima onder het zadel :D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:23

Ik volgg jullie verslagen met veel interesse.

Ik ben dan eens in de kwpn database gedoken en heb het aantal doorverwezen hengsten afgezet tgo het aantal in 2022 in kwpn ingeschreven hengstveulens van dat vaderdier.

BORDEAUX 3 doorverwezen op 19 hengstveulens geeft 16 %
Total Mclaren 3 op 20 is 15 %
Mclaren 4 op 51 is 8 %
For Romance 3 op 36 is 8 %
Las Vegas 8 op 114 is 7 %
Glamourdale 4 op 72 is 6 %
Santiano 5 op 118 is 4%

Ik bekeek enkel de vaderdieren met 3 of meer zonen doorverwezen.

Nog een kanttekening.
Goeie oude Bordeaux is dus de winnaar maar wie kiest voor het hogere dekgeld zal toch ook wel een betere merrie gebruiken, denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:36

Leuk lijstje!

Ik denk dat van Bordeaux ook veel duidelijker is hoe hij fokt en wat voor een merries hij nodig heeft. Ondanks dat hij de winnaar is vond ik zijn zonen er niet echt uit springen.

Manubres, dat denk ik ook..Next Level is natuurlijk nergens goedgekeurd. Maar goed, ik heb ze verder niet gezien. McLaren zelf als jong paard was ook wat traag achter.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:52

Hoe zit dat statje eruit voor Jovian, of is dat lastig omdat de fokregistratie niet zo direct voorhanden is?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:12

Benzz schreef:
mce schreef:
de veel verschillende bloedlijnen/stamboeken in een hengst maakt ze niet completer, moet veel aan gedaan worden om er één hengst van te maken, mis in veel hengsten de degelijke basis wat het KWPN paard zo uniek maakte.

misschien ontwikkelt het in de de tijd.

Deze snap ik niet. Kwpn is nooit een gesloten stamboek geweest en is van oudsher al een europees sportpaard.

is ook zo maar er waren minder stamboeken in een hensgt, nu gaat het -imo - lastig worden wat een hengst vererft, dan is een goede fokmerrie uit bewezen stammen nog belangrijker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:33

Ik zie niet zo het verschil met waarom dat nu lastiger zou zijn om te weten wat een hengst vererft als 30 jaar geleden?

De meeste fokkers met een goede fokmerrie weten wat zij door vererft en kunnen nog weleens een gokje wagen met een jonge hengst.

Fokkers met een merrie waarvan niet bekend is hoe zij fokt kunnen het beste kiezen voor een bewezen hengst.

Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:37

Elisa2 schreef:
Ik zie niet zo het verschil met waarom dat nu lastiger zou zijn om te weten wat een hengst vererft als 30 jaar geleden?

De meeste fokkers met een goede fokmerrie weten wat zij door vererft en kunnen nog weleens een gokje wagen met een jonge hengst.

Fokkers met een merrie waarvan niet bekend is hoe zij fokt kunnen het beste kiezen voor een bewezen hengst.

Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn..

dat doen ze ook zeker, echter IMO is het prettiger.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:42

Ik volg de eerste bez. om zo een beetje een beeld te krijgen over de vererving van de ( jonge) hengsten. Eerder werden er minder hengsten per jaargang goedgekeurd en die dekten gemiddeld ook meer. Nu hebben we de corona jaargang. Tijdens het hele selectietraject hebben we ze niet of nauwelijks kunnen volgen. Hoogstens op een showtje. Er werden er ook wat meer goedgekeurd. De meeste hengsten uit de N-jaargang hebben nauwelijks wat gedekt. Nu ik de nakomelingen heb gezien was dat terecht. Van een tweetal blijft me nog wel wat bij maar verder.. Je zag uiteraard heel veel van de vaders terug bij de jonge hengsten. Veel Negro nafok en modellen. Weinig souplesse, trage achterbenen bij meerdere hengsten. Heel veel afstammelingen van "buitenlandse" hengsten. (Waarom toch weer zoons van Sir D. en So Perfect?? ) Om die reden , de nakomelingen van de met name jonge hengsten te zien, heeft een eerste bezichtiging nog wel een meerwaarde voor de fokkers maar verder.. Wat levert deze manier van selecteren uiteindelijk op? En paar jaargangen met nauwelijks aansprekende hengsten en daaronder nog een stel met bemerkingen.
De afgelopen decennia zijn er flinke stappen gemaakt in de fokkerij maar dat is niet meer zo. Fokken met bewezen hengsten valt ook niet mee. Vivaldi en Bordeaux bevruchten niet of nauwelijks en Parijs-hengsten waren niet beschikbaar, wat blijft er dan nog over en anderen vallen bij mij weer af omdat ze niet in mijn fokdoel passen. Dus het blijft zoeken, opletten en zelf mee selecteren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:11

Mijn mening overall:

Positief:
- voldoende lengte in de rug
- actieve en goed buigende achterbenen (van de nederlandse hengsten)

Negatief:
- weinig lichaamsgebruik
- weinig balans, teveel op de voorhand gebouwd en hoog in kruis
- veel hakketrekkers, buigen actief maar moet meer naar voor en tot dragen komen
- weinig vebinding hals/rug en daarmee met het achterbeen, vaak door gemis bespiering bij schoft
- neiging tot onderhals, vaak als er te weinig halsronding/nek is
- weinig houding, wel paarden met front maar niet vanuit schoft omhoog
- weinig gedragenheid, komen niet vanuit het achterbeen onder de massa en tot dragen
- veel met hoog kruis, maar kan overbouwd door leeftijd
- slechte stap (daar schrok ik echt van, een handjevol goed zien stappen) al is dat wel het minst goed te beoordelen door spanning
- bij de Duitse paarden vaak een traag achterbeen en weinig buiging dat niet goed naar voor wordt gezet

Ik vind het 'bergafwaarts' gaan met de overall kwaliteit :x

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:17

misterA schreef:
Ik volg de eerste bez. om zo een beetje een beeld te krijgen over de vererving van de ( jonge) hengsten. Eerder werden er minder hengsten per jaargang goedgekeurd en die dekten gemiddeld ook meer. Nu hebben we de corona jaargang. Tijdens het hele selectietraject hebben we ze niet of nauwelijks kunnen volgen. Hoogstens op een showtje. Er werden er ook wat meer goedgekeurd. De meeste hengsten uit de N-jaargang hebben nauwelijks wat gedekt. Nu ik de nakomelingen heb gezien was dat terecht. Van een tweetal blijft me nog wel wat bij maar verder.. Je zag uiteraard heel veel van de vaders terug bij de jonge hengsten. Veel Negro nafok en modellen. Weinig souplesse, trage achterbenen bij meerdere hengsten. Heel veel afstammelingen van "buitenlandse" hengsten. (Waarom toch weer zoons van Sir D. en So Perfect?? ) Om die reden , de nakomelingen van de met name jonge hengsten te zien, heeft een eerste bezichtiging nog wel een meerwaarde voor de fokkers maar verder.. Wat levert deze manier van selecteren uiteindelijk op? En paar jaargangen met nauwelijks aansprekende hengsten en daaronder nog een stel met bemerkingen.
De afgelopen decennia zijn er flinke stappen gemaakt in de fokkerij maar dat is niet meer zo. Fokken met bewezen hengsten valt ook niet mee. Vivaldi en Bordeaux bevruchten niet of nauwelijks en Parijs-hengsten waren niet beschikbaar, wat blijft er dan nog over en anderen vallen bij mij weer af omdat ze niet in mijn fokdoel passen. Dus het blijft zoeken, opletten en zelf mee selecteren.

Het viel mij op dat sinds het KWPN het nieuwe centrum heeft er opeens veel meer hengsten aangewezen worden. Niet altijd een betere kwaliteit.