Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:02

Afbeelding
Afbeelding

Alleen nog een zadel en we kunnen gaan rijden :o

De getten zaten er losjes rond. Ik had eerder verwacht dat ze zich ging gedragen zoals die videos van katten die sokjes dragen. Maar ze bleef lekker rustig enhet kon haar weinig schelen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:41

Sentir , fijn dat ze het goed doet zo en braaf.

Die van mij was blij met het warmere en drogere weer

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:36

@sentir
Ahh lekker braaf toch <3
@toushi
Die is zeer duidelijk tevreden!

Dahlia was vanmiddag ook helemaal tevreden.
Eindelijk weer op haar plekje onder de boom slapen.
Poppy is tijdens het eten in slaap gevallen. Links en rechts steekt nog hooi uit _O-
Afbeelding
Dahlia kan ook in de stal in het stro liggen. Maar onder de boom is en blijft haar favoriete plek

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 18:42

Haha sentir, nou bijna compleet!

Hier was ook iemand blij dat het niet meer zo koud was. Ze heeft ook helemaal geen dikke vacht.

Ik heb me van de week rot gelachen. De andere paarden kregen hun dekens op en dat had Syl nog nooit gezien. Zelfs haar eigen mama was opeens doodeng, dat gezicht ook :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:07

Haha, het is zonde :') Ze kan wel gaaf lopen zeg! En wat is ze groot he, ze kan door voor een jaarling!

Sentir, ideaal zo'n brave. Nu nog even geduld en dan kan je zo opstappen en wegrijden :o

Hagelslag, Dahlia lag ook weer lekker op haar favoriete plekje <3

Zo, ik kan vanaf vandaag ook echt meekletsen. De fokker heeft vandaag Lunera (veulen) en Dulce (jaarling) gebracht. *\o/*

Afbeelding

Vandaag hebben we ze nog op stal gehouden want het waaide erg hard. Vanavond kwamen mijn andere merries binnen en toen zagen ze elkaar allemaal voor het eerst, maar binnen 30 seconde was het alweer rustig en stond iedereen lekker te eten :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:14

Leuk die sneeuw foto’s! Hier stonden ze buiten toen het begon te sneeuwen dus dat scheelde weer dat ze eraan konden wennen. Ze vinden een grote waterplas enger.. moet ze dan met brokjes lokken anders gaan ze er niet doorheen :-)

Afgelopen vrijdag was Cover alweer 8 maanden.
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 10:03

Dais wat heerlijk, jullie avontuur kan nu echt beginnen :) .

Kiko dat was hier ook, ze stonden buiten toen het begon te sneeuwen en dat scheelt denk ik wel om eraan te wennen. Syl vond het maar niks (en ik ook niet) _O-

Afbeelding

Bij haar maandelijkse meet-momentje was ze nu 1.54. Echt een reus _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:50

@Muronia: geef je haar ook iets bij qua supplementen ofzo? Vanwege die enorme groei?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:07

Muronia ik hoef ook geen sneeuw hoor. Het is mooi om te zien maar super irritant. Gelukkig nu niks op ijzers.

Sanet ik denk dat goede voeding ook een hoop doet. Maar verder zou ik niet weten waar het door zou kunnen komen dat ze hard groeien. Ik geef er niks bij.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:40

Muronia schreef:
Dais wat heerlijk, jullie avontuur kan nu echt beginnen :) .

Kiko dat was hier ook, ze stonden buiten toen het begon te sneeuwen en dat scheelt denk ik wel om eraan te wennen. Syl vond het maar niks (en ik ook niet) _O-

[ Afbeelding ]

Bij haar maandelijkse meet-momentje was ze nu 1.54. Echt een reus _O-

1.54 :wow:

Y’ur is op zijn meetmoment van de week op 1.04 gekomen. Ze schelen gewoon 50 cm :o

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:42

Wat een heerlijk ventje is het toch! Moet elke keer zo om hem lachen.. het is echt een portretje :-)

Je kan je bijna niet voorstellen dat hij zo groot is wat Cover was met een week oud denk ik.
De grote maakt opzich niet uit.. het gaat erom dat het een geweldig veulen is. Ik hoop dat ik dat over een tijdje nog over die van mij kan zeggen want die groeit als kool, hoop niet dat hij groter wordt dan 1,75. Heb liever dat hij max 1,70 wordt.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:53

Ben enorm blij met zon brave haha. Maar mama was ook best chill met beleren dus dat is mooi meegenomen. Ze is enorm slim.

Ook even een toevoeging. Goed eten doet enorm veel... mijn veulen is een goed voorbeeld van slechte voeding. 1m.25 op 8 maand leeftijd terwijl hetzelfde veulen waar ze nu bijstaat 4 maand is en zo groot is als haar. Allemaal door slechte voeding. Supplementen gaan niets doen aan de groei van je paard denk ik? Alleen een goed rondt buikje met de juiste voeding.

Afbeelding

Dit was ze na het afspenen met slechte voeding/vechten voor haar eten en na koliek van ontworming.

En dit met het hele koliek verhaal waar we de oorzaak niet van wisten toen. (Kerngezond verklaard)

Afbeelding

Afbeelding

En dit is nu met goede voeding, 3x per dag nog veulen starter (vanwege al de gemiste mineralen) rn probiotica omdat heel de darmflora overhoop was.

Afbeelding

We zijn er gewoon laat achtergekomen, het slecht eten, dat vechten voor het eten, enz.

Conclusie: goede voeding = goede groei en een (voornamelijk) gezond veulentje :o

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:46

Zo wat een verschil zeg! Wat fijn dat het nu goed gaat.. hopelijk geen koliek meer en lekker verder groeien!

Het andere veulen hier had bij de vorige eigenaar waarschijnlijk niet eens brok gehad terwijl die van mij al op 2kg stond. De moeder was ook helemaal leeg getrokken. Dat andere veulen is 2 weken ouder dan Cover maar ze schelen zo’n 10 cm.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:50

154 :=
Wat een reus!
Die van mij hoop ik dat ze dat niet eens halen hahaha. Denk dat hij nu 120/125 is, hopelijk komt hij mooi rond de 145 uit.

Cover heeft wel echt een heel mooi koppie! Heel aansprekend. <3

Deze gaat momenteel als ijsbeer door het leven. _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:51

Ik geef mijn 2 volwassen merries altijd vitamine korrel, 200 gram per paard.

Maar die kleintjes mogen van pavo podo grow tot 2 kilo per dag. Bizar vind ik dat, ik ben dat echt niet gewend. Echter, de jaarling kan het zeker wel gebruiken. Ik zit een beetje in dubio :=

Wow, 1,54! Ik ben al blij als ze dat hier haalt uiteindelijk, :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 13:58

Ik voer mijn veulens geen veulenbrok (en ook geen supplementen). Ik heb hele slechte ervaringen met veulenkorrel, tot drie keer toe een slokdarmverstopping bij een veulen gehad die de kleine korreltjes veel te gulzig naar binnen werkte. Sindsdien doe ik het zo dat het veulen gewoon merriebrok mee eet met moeders en sinds ze niet meer bij moeder in de stal staat krijgt ze gewoon basisbrok. 2 keer een halve schep per dag plus onbeperkt goed voordroog hooi. Ze drinkt overdag nog wel bij moeder al wordt dat wel steeds wat minder. Bij Elonia heb ik het ook zo gedaan en die is er inmiddels ook 1.74 mee geworden. Goed wormbeleid is naast goede voeding denk ik ook belangrijk. Daar zie ik vaak dingen mee verkeerd gaan.

Quir dat lint staat hem goed hoor!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:05

Quir dat heeft hij zeker.. daar koopt hij mij ook altijd mee om :-) en kom ik weer kriebelen!
Wat een knappe teddybeer is het.. lint staat goed!

Dais ik zat ook te denken aan de vitaminebrok maar omdat ik de pavo met 20% korting kan kopen ben ik toen voor die gegaan. Woensdag is het weer VIP avond bij de Welkoop dus dan sla ik weer groot in voor de kleine grote man! Hij krijgt de brok verdeeld over 3x dus dat scheelt.

Muronia dan snap ik dat je dat niet aandurft. Mijn shet heeft het afgelopen maand 2x gehad dus die heeft nu stenen in de voerbak. Eerst een week lang alles geweekt en nu weer gewoon.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:21

Ah, dat scheelt zeker. In 1x is niet te doen, zo'n enorme berg!

Is het een landelijke kortingsactie?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:15

Ik heb ze aan huis staan en voer 3x en in de winter 4x behalve de brok.. die wel 3x

JA. Als je nog geen kaart hebt kun je die aanvragen. Ze doen dit 2x per jaar. Ik sla dan altijd groot in. Is altijd even slikken met afrekenen maar het scheelt je veel geld. Tussendoor hebben ze ook nog wel eens korting op 1 artikel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 19:18

Ik kreeg er ook een mailtje over, maar sinds onze oude pony overleden is en ik geen seniores priores meer nodig heb, koop ik eigenlijk niks meer bij welkoop. Ik vind ze behoorlijk prijzig met alles.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:27

Klopt maar met die 20% scheelt het wel en dan koop ik altijd heel veel zakken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 19:32

Snap ik zeker! Ze hebben alleen "mijn" merk niet. Ik voer altijd Havens. Maar ik zou wel even kunnen kijken bij de kleding, ze hebben wel fijne jassen e.d. daar

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:35

Ik heb van niks veel voorraad. Dit jaar hebben we echt veel last van ratten dus ik heb juist zo min mogelijk op voorraad.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:46

Ik zat vroeger ook op havens maar toen de lokale voer leverancier stopte moest ik helaas overstappen. Zodoende bij de Welkoop gekomen.

Ja ik heb mijn winterschoenen daar ook vandaan. Waterdichte voet en warm. Ideaal..

Balen dais. Vallen met aardappelpuree mail neerzetten. Dat werkt hier super! Helaas mag je geen gif meer gebruiken waardoor er nu veel meer zijn. Heb je geen plek in huis waar je neer kan leggen? Wij hebben een huisje bij de stallen en daar ligt het voer. En buiten bij het hooi staan de voertonnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 19:49

Heel vervelend inderdaad, wij hadden er vorig jaar veel last van. Ze hadden allemaal holen in de kippenren gemaakt. Ik had nog wel vergif, maar ik vond het ook nog heel naar om dat te moeten doen. Het zijn nog best mooie diertjes ook eigenlijk, maar ze slopen alles dus ik moest iets. Gelukkig zijn ze nu weg. Er zitten nog wel wat muizen, hoewel al het voer in afgesloten tonnen zit. Meest vervelende daaraan vind ik dat ze gaten in mijn vlas-zakken bijten.