Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallinara

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:01

@Annash ja gelukkig wel! was een complete verrassing!
Hier 4 super schattige drink fotos!
https://imgur.com/a/oyE5trb
Heelaas heeft een andere shet (die op de achtergrond) een stuk van haar staart afgebeten dus ze staan nu apart in de grote stal :)

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:42

Gaat hard hier! Leuk, nog meer die met BC gaan dekken! Was vorig jaar op de CHK al gecharmeerd van hem maar dit jaar ga ik er echt voor *\o/*

Dekken met een rijpaard wil ik ook ooit nog eens doen.. Dat zou dan wel puur voor mezelf zijn, zou dan hopen op een grote maat pony/kleine maat paard. Ideaal maatje voor me om te rijden O:)

Quir schreef:
Maar het is wel weer typisch Zweeds. Ze hebben ook een hengst goedgekeurd uit een moeder waarvan de afstamming onbekend is, dat snap ik dan helemaal niet... Maar goed, ook een hengst waarvan de moeder en vader half broer en zus zijn (niet dit jaar gekeurd, maar al even terug).

Mijn oudere merrie heeft ook een onbekende afstamming en haar dochter waar ik mee door wil fokken daardoor ook half, het houdt mij niet tegen om ermee door te fokken. Merrie deed het superfijn in de sport, op papier kan je niet rijden denk ik dan. Al is het nooit in me opgekomen om de hengstveulens naar de hengstenkeuring te gaan brengen. Als merriehouder zou ik dan weer niet voor zo'n hengst kiezen. Beetje scheef als ik er zo over nadenk :=

Gefeliciteerd met de leuke veulentjes!
@sallinara, eerste gefokte is toch wel heel speciaal! Al verslaafd? :+

En ik denk idd dat de hengsten van absque wel het perfecte voorbeeld zijn van hoe goed een B op een D kan passen, ze zijn zó gaaf (en mega lief) :~

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:49

@salatiga1995 Ja ik ben nu al verslaafd aan Indy <3 Ze is zo klein en dan die kleine hoefjes, moest me echt inhouden niet te gaan gillen haha XD

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:11

Sallinara, wat een schattig veulen!

Janine, die van jou is ook echt een snoepie zeg. Ik snap je punt dat je met een Welsh Cob niet zo snel een andere richting op gaat, de bouw is inderdaad anders.

Salatiga, super leuk dat je ook voor BC gaat! Kunnen we volgend jaar zien hoe en wat. Op wat voor merrie ga je hem gebruiken?

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:13

Bedankt ze is inderdaad heel erg lief maar nog wel een beetje bang maar wel weer nieuwsgierig XD ze is heel zacht!

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:01

Annash schreef:

Janine, die van jou is ook echt een snoepie zeg. Ik snap je punt dat je met een Welsh Cob niet zo snel een andere richting op gaat, de bouw is inderdaad anders.

Salatiga, super leuk dat je ook voor BC gaat! Kunnen we volgend jaar zien hoe en wat. Op wat voor merrie ga je hem gebruiken?

Op de palomino, een Welsh NWR ster merrie van Winston Jr x Zandro
Heeft dit jaar haar eerste veulen gekregen, van Nieuwmoed's Mr. Darcy

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:20

Jeetje wat gaan jullie hard :wow:

Afgelopen weekend is mijn 4-jarige hengst opgehaald door zijn nieuwe eigenaar, waarschijnlijk gaan ze hem komend najaar voorstellen op de HK in België. Zou mooi zijn, zeker voor zijn moeder mocht hij genomen worden :o

De eerstvolgende merrie begint vaart te maken, ze is officieel 20 april uitgerekend maar zou me niets verbazen als ze eerder komt. Hoop zo op een merrieveulentje :):)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:25

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:18

Al wel een stipje gezet en meegelezen maar nog niet gereageerd.

Ik heb een zelf gefokte bijna 4 jarige merrie.
Voor het eerst dragend dit jaar, van Ducati Du Bois. Ze is 27 mei uitgerekend.
Als alles goed gaat wil ik haar graag weer laten dekken. Ben een beetje aan rond kijken voor hengsten, wat aansluit bij haar maar ook bij mijn fokdoel, de "gewone" pony met een heel goed karakter, karakter vind ik echt het aller belangrijkste. Het hoeven geen FEI pony's te worden O:)
Ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben :D
Ik ben niet gebonden aan stamboek of bloedlijnen. Zaira is een Tinker x Welsh A, waardoor ik heel vrij ben kwa bloedlijnen van de hengsten.
Ze is zelf ongv 135/138
Kwa gangen hoef ik niet persee heel veel toevoeging, wel misschien wat front.
Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:14

het eerste veulentje van Phoebe is vanmiddag geboren. Hier is My Fellow (v. FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz)
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:20

Annash schreef:

Klopt, al denk ik wel dat er met juiste keuze er wat leuks uit kan komen.

Maar weet niet hoe jullie daar tegen aan kijken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:21

gefeliciteerd! geen palo merrie maar een prachtige vos hengst en interessant gefokt ;)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:34

Janinevv schreef:
Annash schreef:

Klopt, al denk ik wel dat er met juiste keuze er wat leuks uit kan komen.

Maar weet niet hoe jullie daar tegen aan kijken?

Je zou ook een partbred of arabische hengst kunnen gebruiken. Het hangt ook van de bouw van je merrie af, maar uiteindelijk zijn alle partbreds natuurlijk Welsh x engels/arabier gefokt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:55

Afgelopen weekend hier in Zweden het verrichtingsonderzoek geweest (werkt wel wat anders dan in NL, iedereen die wil kan namelijk gewoon mee doen).

De hengst die gewonnen heeft/hoogste punten gehaald heeft is een Duitse rijpony hengst (dressuur) x Welsh Cob x warmbloed x onbekend

Qua fokkerij zou ik hem voorlopig niet gebruiken zolang er nog geen veulens zijn om te zien hoe hij gaat fokken, wordt voor nu echt teveel gokken voor mij met zo'n wisselende afstamming (en mijn merrie heeft nog maar 1 veulen gehad, dus ook nog niet bekend hoe ze gemiddeld fokt en vind haar te veel fokwaarde hebben om maar even wat te proberen voor nu := ). Maar het is wel een hele fijne (sport) pony, mooi en goed lopen. Kan zelfs ook nog springen en ik ken degene die hem traint en ter dekking heeft staan erg goed en hij heeft ook nog eens een fantastisch en werkwillig karakter. Van de test ruiters kreeg hij ook hoge cijfers.

Snap wel dat hij met hoge punten gekeurd is, echt één van de beste hengsten die ze in Zweden ooit gezien hebben. Toch zal deze nooit in een ander land of stamboek goedgekeurd worden door zijn afstamming. Dus ergens goed dat ze hem een kans geven, maar aan de andere kant zegt het ook wel wat over het selecteren in Zweden.

Maar goed, ik dwaal af, wat ik eigenlijk wilde zeggen is dus dat een rijpony hengst op een Welsh Cob in ieder geval echt wel een hele fijne sport pony kan geven! Afhankelijk wat je uiteraard wil fokken (recreatie pony, sport pony, ...), zou ik dan wel voor een hengst gaan die niet al te veel body heeft en genoeg souplesse en lossigheid, dan denk ik dat je echt een leuke sport pony kunt krijgen. :D

In Duitsland zie je ook wel vaker welsh cob in de stamboom (vaak wel al wat verder weg, maar je ziet het wel regelmatig).

salatiga1995 schreef:
Gaat hard hier! Leuk, nog meer die met BC gaan dekken! Was vorig jaar op de CHK al gecharmeerd van hem maar dit jaar ga ik er echt voor *\o/*

Dekken met een rijpaard wil ik ook ooit nog eens doen.. Dat zou dan wel puur voor mezelf zijn, zou dan hopen op een grote maat pony/kleine maat paard. Ideaal maatje voor me om te rijden O:)

Quir schreef:
Maar het is wel weer typisch Zweeds. Ze hebben ook een hengst goedgekeurd uit een moeder waarvan de afstamming onbekend is, dat snap ik dan helemaal niet... Maar goed, ook een hengst waarvan de moeder en vader half broer en zus zijn (niet dit jaar gekeurd, maar al even terug).

Mijn oudere merrie heeft ook een onbekende afstamming en haar dochter waar ik mee door wil fokken daardoor ook half, het houdt mij niet tegen om ermee door te fokken. Merrie deed het superfijn in de sport, op papier kan je niet rijden denk ik dan. Al is het nooit in me opgekomen om de hengstveulens naar de hengstenkeuring te gaan brengen. Als merriehouder zou ik dan weer niet voor zo'n hengst kiezen. Beetje scheef als ik er zo over nadenk :=

Gefeliciteerd met de leuke veulentjes!
@sallinara, eerste gefokte is toch wel heel speciaal! Al verslaafd? :+

En ik denk idd dat de hengsten van absque wel het perfecte voorbeeld zijn van hoe goed een B op een D kan passen, ze zijn zó gaaf (en mega lief) :~

Dat is wel een beetje wat ik bedoelde. :D
Een pony of paard met een (deels) onbekende afstamming is absoluut niets mis mee, je kan niet op papier rijden inderdaad en een merrie waarmee je wat fokt mijn inziens ook niets mis mee. Vind zelf de moederlijn erg belangrijk om mee te fokken, maar als je gewoon fijne gebruikspony's en/of sport pony's wil fokken, waarom niet.

Maar als dekhengst, dat vind ik dan weer iets anders. Een merrie kan in haar hele leven misschien met heel veel geluk 20 veulens op de wereld zetten en dat zijn er dan ook echt al veel (oké met ET kunnen het er nog meer zijn :+ ), maar een hengst kan dat in 1 jaar al makkelijk op de wereld zetten.

Daarom vind ik ook wel dat er streng op een hengst geselecteerd moet worden.

Hier ook gefeliciteerd Setteli! Helaas geen palomino, maar wel een prachtige vos hengst! Heel benieuwd hoe hij er straks uit ziet en loopt als hij een beetje uitgevouwen is. Lekker snoetje heeft ie in ieder geval. <3

Ga je de merrie dit jaar weer dekken?

En Bon Coeur is populair dit jaar! :):)

Kwam vorige week zo'n onwijs gave Duitse pony hengst tegen, even kijken/afwachten of het lukt om hem EU te krijgen en anders in ieder geval volgend jaar. *\o/*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:11

Ik heb daar dan weer helemaal geen moeite mee met mengelmoesjes.
Als je goed kijkt naar veel ponystamboeken is het overigens een en al mengelmoes.
Kijk maar eens hoeveel welsh en engels en arabisch volbloed achter de Duitse Rijpony zit bijvoorbeeld.
Ik vind de bekrompenheid juist vaak heel dom. De hengst die ik nu gebruikt heb is ook Duitse Rijpony x New Forest, Welsh, engels volbloed zit er ook nog ergens in. Goedgekeurd bij Brp.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:21

Vind wel dat een afstamming met duitse rijpony, new forest en welsh iets anders is dan een afstamming met cob en paard erin. Dat ga je meer merken in de nafok dan allemaal pony"smaakjes" :Y)
Maar Quir heeft wel gelijk, een onbekende afstamming goedkeuren heeft grotere gevolgen voor de populatie dan fokken met een enkele onbekende afstamming merrie. Mijn doel zou ook zijn om die onbekende afstamming steeds meer eruit te fokken :+

Gefeliciteerd met je knappe hengstje Setelli! Is het een blijvertje? En ga je de merrie weer dekken?

Kan leuk uitpakken zo'n kruising hoor Melissa, zou wel voor een chiquere hengst gaan die evt iets vergrotend fokt.

Welke hengst Quir? Had je de hengsten keuze nu al rond voor dit jaar?
Ik wil zo graag met Mangold nog eens dekken, hopelijk volgend jaar... Hij zou super goed op mijn vosje passen O:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:46

Mengelmoesjes met totaal andere type pony's en paarden, vind ik iets heel anders dan verschillende pony rassen... En dan ook totaal niet met elkaar te vergelijken. :+

Mijn merries zijn in principe ook mengelmoesjes, maar wel pony's van dezelfde soort type (New Forest, Welsh, Duitse rijpony's, Arabier, NRPS, enz). Zo'n beetje elk sport pony (stamboek) zijn mengelmoesjes op de echte ras fokkerij, zoals New forest, na.

Bij een Duitse rijpony x cob x warmbloed x God mag weten wat (misschien is het wel een shetlander of juist een shire). Weet je gewoon niet wat hij gaat doorgeven en kans dat hij gaat strooien is groot, dus nee voor nu zou ik deze niet gebruiken (niet in mijn situatie met mijn huidige merries, als ik meer merries gehad had (of merrie waarvan ik beter weet wat ze zelf fokt), had ik het wellicht wel eens willen proberen. Wellicht als dadelijk zijn eerste nakomelingen geboren zijn, dat ik m overweeg, maar sowieso voor zijn dekgeld kan ik betere en meer bewezen hengsten vinden := ). Er kunnen rijpaarden uit komen, Cob types, enz, misschien zelfs wel een hele klein. Daarnaast is hij blijkbaar niet eens een D pony.
Een Welsh B pony gebruiken vind ik dan ook totaal niet te vergelijken, je weet immers dat er achter een Welsh B geen shetlander of Shire zit en ook geen warmbloed, maar vele generaties Welsh.

Dan kies ik liever voor een hengst waar qua afstamming wat meer bekend van is en ik ben juist erg voor nieuwe dingen, maar fokken is geen gokken als er genoeg info beschikbaar is.

Ik wil ook nog heeeel graag met Mangold dekken Salatiga! |(
Hij staat dit jaar wel (beperkt) ter dekking, maar alleen in Denemarken. Eigenaar vroeg al of ik mijn merrie niet bij hun op station wilde zetten... Zij wilde Milo ook heeeel erg graag kopen. :=

Ik ben er denk ik wel uit welke hengst(en), al hou ik nog heel even de optie voor de andere hengst open tot ik weet of hij dit jaar al EU beschikbaar komt of pas volgend jaar. :):)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:52

salatiga1995 schreef:
Vind wel dat een afstamming met duitse rijpony, new forest en welsh iets anders is dan een afstamming met cob en paard erin. Dat ga je meer merken in de nafok dan allemaal pony"smaakjes" :Y)
Maar Quir heeft wel gelijk, een onbekende afstamming goedkeuren heeft grotere gevolgen voor de populatie dan fokken met een enkele onbekende afstamming merrie. Mijn doel zou ook zijn om die onbekende afstamming steeds meer eruit te fokken :+

Gefeliciteerd met je knappe hengstje Setelli! Is het een blijvertje? En ga je de merrie weer dekken?

Kan leuk uitpakken zo'n kruising hoor Melissa, zou wel voor een chiquere hengst gaan die evt iets vergrotend fokt.

Welke hengst Quir? Had je de hengsten keuze nu al rond voor dit jaar?
Ik wil zo graag met Mangold nog eens dekken, hopelijk volgend jaar... Hij zou super goed op mijn vosje passen O:)

Ik vind het ook wel leuk om wat uit te proberen. Dat heb ik wel een beetje bewezen :+

Dank je salatiga! Helaas geen blijvertje, hengsten kan ik niet aanhouden. Als het een merrie was geweest had ik Phoebe dit jaar niet opnieuw gedekt, maar nu denk ik dat ik dat wel ga doen. Het liefste weer met Mr Right en dan een merrie. Ik las ergens iets over Filly Plus gebruiken, dus ik denk dat ik dat maar doe. Maakt de kans op een merrie toch wel groter.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:04

Ik denk met het huidige aanbod in ponyhengsten dat er al snel minstens even goede hengsten en waar dan meer van bekend is qua afstamming.

Zo balen van Mangold! Milo is zo mega leuk <3 snap wel dat ze hem wil kopen! Kan je niet je merrie erheen brengen? (En wat opsturen naar NL? :') )
Welke hengsten gaan het worden??

Jammer Setteli! Heb dat zelfde probleem helaas, maar volgend jaar nog maar eens proberen toch? :+
Filly plus heb ik ook over gehoord, wordt wel een kostbare business dan alleen.. Is niet goedkoop

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:07

Quir schreef:

Kwam vorige week zo'n onwijs gave Duitse pony hengst tegen, even kijken/afwachten of het lukt om hem EU te krijgen en anders in ieder geval volgend jaar. *\o/*

Ik zie dat dit Mangold is, die ken ik niet dus ik ga even zoeken. Wat ik weet zijn volgens mij FS en AT EU stations, maar verder niet echt qua ponystations, toch? Dan moet een pony dus al op een ander EU station staan. Als jullie nog meer opties weten hoor ik het graag, dan kan ik mijn kennis ook weer uitbreiden. :)

Re. verrichting in Zweden, dat is wel heel interessant om te lezen. Daar lijken ze dus echt op pony en gebruik te selecteren in plaats van papier. Kan wellicht iets over gezegd worden... maar inderdaad met zoveel mix in de afstamming, kan het ook heel erg gaan strooien. Dat is dan weer een nadeel.

Ik heb laatst ook gekeken naar ColtPlus/FillyPlus, volgens mij is het ongeveer 50 euro? Of heb ik dat nou zo verkeerd gezien?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:14

Annash schreef:
Ik heb laatst ook gekeken naar ColtPlus/FillyPlus, volgens mij is het ongeveer 50 euro? Of heb ik dat nou zo verkeerd gezien?

Nee had ik ook gezien ergens. goldenarrow gebruikt dit ook (zie DikkeBuikenTopic). Dus 50 euro is wel het overwegen waard

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:16

Setteli schreef:
Annash schreef:

Nee had ik ook gezien ergens. goldenarrow gebruikt dit ook (zie DikkeBuikenTopic). Dus 50 euro is wel het overwegen waard

Ja, voor 50 euro wil ik de kansen ook wel wat groter maken. Dat valt echt te overzien.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:16

Hebben jullie daar meer info over? Zou voor ons ook DE uitkomst zijn. :=

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:24

FillyPlus valt inderdaad wel mee, 50 euro voor paar dosissen (afhankelijk hoeveel ml en TNB sperma je krijgt). Ik wil het dit jaar ook gaan gebruiken, ze worden er ook makkelijker drachtig van/door.

Annash schreef:
Quir schreef:

Ik zie dat dit Mangold is, die ken ik niet dus ik ga even zoeken. Wat ik weet zijn volgens mij FS en AT EU stations, maar verder niet echt qua ponystations, toch? Dan moet een pony dus al op een ander EU station staan. Als jullie nog meer opties weten hoor ik het graag, dan kan ik mijn kennis ook weer uitbreiden. :)

Re. verrichting in Zweden, dat is wel heel interessant om te lezen. Daar lijken ze dus echt op pony en gebruik te selecteren in plaats van papier. Kan wellicht iets over gezegd worden... maar inderdaad met zoveel mix in de afstamming, kan het ook heel erg gaan strooien. Dat is dan weer een nadeel.

Nee Mangold stond in 2020 EU ter dekking, daar heb ik toen mee gedekt en een fantastisch hengstje van gekregen vorig jaar! Afgelopen jaar stond hij niet ter dekking en dit jaar dan beperkt in Denemarken (focus vooral op het EK).

Is een FS Mr. Right x FS Champion de Luxe
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zou bijzonder graag nog zo eentje willen. <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AT is helaas ook geen EU, anders was ik zonder twijfelen voor Dating gegaan. :))
Eigenlijk alleen FS en dan af en toe een pony op een ander station (vaak bij dravers, zo stond Mangold ook EU).

In NL is het nog wel mogelijk om niet EU hengsten uit Duitsland te krijgen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:53

Ahh, ik dacht dat AT wel EU was. Jammer!

Hoe regel je dan als het niet EU hengsten zijn in Duitsland? Volgens mij is dat nu een heel gedoe toch met alle regels? Ik heb het juist laten afvallen daardoor (ook omdat ik contact gezocht heb met zowel Fischer als Duen en gewoon geen antwoord heb gekregen...)

Mooie pony die Mangold. Ik ga 'm even opzoeken. Heb je foto's van jouw hengstje? (Te zien aan je bericht is dat niet die pony die je eronder hebt geplaatst, of lees ik dat nou verkeerd?)