Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dieuwke_ schreef:Knappe merrie, ik heb een poosje je topic gevolgd over het mennen! Van wie is ze drachtig?
Dieuwke_ schreef:Mag ik me ook bij jullie aansluiten?
Ik heb een tuigpaard merrie van 2005, Uromast x Waterman. Momenteel wat uit model want ze staat lekker op de wei maar ben van plan om haar binnenkort weer recreatief op te pakken
[ [url=m/7THJF3.jpg]Afbeelding[/url] ]
SophievdV schreef:Ze is drachtig van Eise 489Ik heb een outcross gedaan ivm de inteelt binnen de tuigpaarden. Bovendien mag het temperament van Jody soms wel wat minder dus leek me dit de moeite waard om eens te proberen. De eigenaar van Eise bood het me aan, hij heeft er goede paarden van gezien, van deze kruising. Ben heel benieuwd!
Denk dat de volgende hengst weer een Gelderse wordt. Back to my roots
DreamGuide schreef:Alleen als je haar knappe kind ook af en toe even showt
Loran_Nolen schreef:[ [url=m/RUXx0Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FhJZ6r.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier weer een 2e poging qua doorrijden na 7 maanden niet veel te hebbeb gedaan en qua herstel van Nolen.
Vorig jaar ingereden, maar hij begon door een verkeerd zadel steeds meer problemen te krijgen. Ondanks dat ze zadelmaker zei nee hij lift perfect.
Toen ik zelf stil kwam te staan door een nekhernia, en Nolen de bijrijdster eraf had gegooid heb ik 2 verschillende zadelmakers/passers laten komen. Beide zeiden dat het zadel totaal niet geschikt was voor hem en dat hij hier echt last van had. Dus 7 maanden stil gezet, met 2-4x in de week (laten) longeren, fysio erbij gehaald en op punt gestaan om met hem naar de kliniek te rijden (wat niet doorging omdat hij de trailer absoluut niet opdurfde).
In maart heb ik toen een andere zadelpasser/maker erbij gehaald en heb een geheel nieuwe zadel aan laten meten met de eis dat deze wel verstelbaar is en met hem mee blijft groeien/aanpasbaar.
Het nieuwe zadel heb ik nu 6 weken, de 1e week heb ik hem gelongeerd met het jieuwe zadel. Daarin merkte je gelijk dat hij echt een klap heeft gehad met het vorige zadel. Maar deze gaf hem nu de ruimte en geen pijn/druk dus hij accepteerde het zadel vrij snel.
Na een week er weer op gegaan. 1e keer enkel even stappen om samen weer even te wennen, en daarna ook rustig stukjes draf meegepakt.
Afgelopen 2 weken er niet op geweest en vanmorgen was het kort longeren en er weer op.
Wat echt goede stukken opleverde (buiten een paar uitprobeer-momenten en een schop tegen mijn hak aan). Maar overall erg tevreden.
Daar ik enkel in de paddock/longeerbak erop zat, vond ik het vanmorgen wel even een stap om in de buitenbak er weer op te gaan en daar uit te stappen.
Maar hij was ineens voorwaarts! En liep zo dapper voor het eerst de buitenbak door dat ik met een brede glimlach er vanaf ben gestapt en uitbundig heb beloond.
Het zadel die wij nu hebben ligt echt zoveel beter, geeft mij ook meer vertrouwen en hoewel ik best onzeker ben (en dan vorig jaar een 3-jarige gekocht te hebben om zelf op te leiden ) gaat het nu met kleine stapjes de goede kant op.
Alleen zit ik met 1 ding..
Nolen wil niet voorwaarts. Zowel aan de longe niet als onder het zadel.
Hij is 'liever lui dan moe', maar dit is hij wel nodig om meer balans te gaan krijgen en om het voor hem makkelijker te maken. Aan de longe (zowel zonder als (af en toe) met bijzet) word het al wel iets beter alleen moet ik er steeds 'achteraan jagen' om hem een pas te laten versnellen.
In de wei of los? geen probleem dan kan hij keihard
Jullie misschien nog tips?
Ik rij (nog) niet met zweep enkel nog met stem/beenhulp