Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Coloured schreef:[***] schreef:Dat snap ik ook wel maar op een aantal van zeg eens 30.000 veulens zouden er dan duizenden gevallen moeten zijn en die zijn er gewoon niet
Uitgaande van 30.000 veulens en uitgaande van 1 op de 5 van alle warmbloeden, zowel hengst als merrie, is drager. Dan is de kans dat een drager hengst een drager merrie treft in een dekking 1 op de 25. En in die dekking heb je dan kans van 1 op 4 dat je een lijder fokt. Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn. Lijkt deze rekensom ergens op?Dat is dan wat anders dan duizenden gevallen, en zou het mijns inziens best wel eens waar kunnen zijn dat 20% drager is.
Citaat:
Stel dat de aannames kloppen en de mutatie al een kleine eeuw bestaat, dan kan het ongezien heel lang meeliften, omdat het ressersief is. Pas als er genoeg paarden zijn met de mutatie ga je problemen ontdekken wanneer ze gekruist worden.
Daphara schreef:Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.
Coloured schreef:Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn.
Libera schreef:Citaat:
Stel dat de aannames kloppen en de mutatie al een kleine eeuw bestaat, dan kan het ongezien heel lang meeliften, omdat het ressersief is. Pas als er genoeg paarden zijn met de mutatie ga je problemen ontdekken wanneer ze gekruist worden.
Recessief....Sorry, zag het nu voor de 3de of 4de keer staan en tsja... irritant haha...
Coloured schreef:Daphara schreef:Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.
Het gaat over de genetische bagage van de combie die het onderstaande als gevolg heeft, waarbij resorptie ook wordt genoemd:Coloured schreef:Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn.
misterA schreef:Heel veel theorie en aannames. Als we een jaartje verder zijn dan weten we veel meer. Zelf ben ik het met Janne eens, als het echt al zoveel voorkomt dan waren er veel eerder signalen naar buiten gekomen. Van objectieve bronnen zoals de dierenartsen.
[***] schreef:Peterina hoe kom je aan een percentage van +20 %
Dat kan nooit kloppen want als er bij 2 dragers kruisen 25 % kans is op een dood veulen dan zouden er alleen al in Nederland letterlijk duizenden dode veulens geboren moeten worden ipv de 1 of 2 die nu verdacht zijn van de aandoening
Peterina schreef:[***] schreef:Peterina hoe kom je aan een percentage van +20 %
Dat kan nooit kloppen want als er bij 2 dragers kruisen 25 % kans is op een dood veulen dan zouden er alleen al in Nederland letterlijk duizenden dode veulens geboren moeten worden ipv de 1 of 2 die nu verdacht zijn van de aandoening
In de eerste studie van 2013 waren de percentages tussen 9%-11.5%, in verder studie van 2014 (?) waren 500 paarden getest waarvan +100 stuks als drager uitkwam, ... dat is meer dan 20% en dat is een cijfer van meer dan 4 jaar geleden!
Libera schreef:Hoe weten ze eigenlijk of dit alleen bij warmbloeden voor komt, hebben ze ook andere rassen getest?
Ben wel benieuwd of er ook dragers onder de Friezen zijn, bijvoorbeeld. Aangezien die vroeger ook wel gekruist werden met warmbloeden, of zelfs onbekende voorouders hadden soms.
Suzanne F. schreef:Hoe kunnen ze er eigenlijk nog achter komen waar het oorspronkelijk vandaan gekomen is?