koend schreef:@Gimme_Joy
Ik ga even een beetje offtopic. Maar ik vind het interessant om iets bij te leren over western rijden.
Door je filmpje begrijp ik waarmee je bezig bent. Persoonlijk vind ik dit prima en helemaal niet overdreven. Je vraagt er de achterhand een tikkeltje meer onder, om zo een iets ruimere en iets verhevenere pas te krijgen, in de hoop van daarmee de voorbenen te sparen. Maar ik kom uit de dressuurhoek. Is heel die gewichtsverdelingtheorie niet een beetje door de dressuurbril gekeken?
Mij lijkt de quarter qua draf gemaakt om urenlang met zuinige, gemakkelijk uit te zitten pasjes ( dus zo vlak mogelijk) door de natuur te draven. Ik vermoed dat de quarters, door eeuwenlang gebruik gehard, daar best tegen kunnen.
Stuur mijn mening alstublieft bij als ik het verkeerd heb.
Ik snap je vraag inderdaad. Alleen haal je een paar dingen door elkaar. En dat gebeurd vaker

Wij rijden onze paarden op zit. En om hetzelfde te bereiken moeten we dus de paarden leren in frame te lopen, zonder dat we de oprichting vragen die ze in de dressuur verwachten. Nu is Joy jong en daarom dit nog volop aan het leren. Dus ondanks dat het eruit ziet alsof het paard urenlang ontspannen kan lopen is er wel degelijk ruggebruik nodig, juist om te zorgen dat hij dat volhoudt. Daarnaast vragen we dingen van deze paarden (een sliding stop of spin) waarbij juist veel ondertreding nodig is, omdat simpelweg de oefening anders niet correct kan worden uitgevoerd. Iets dat dit ras vroeger uiteraard niet hoefde te doen.
Nu deel twee van je vraag. Quarters zijn door hun bouw inderdaad gefokt om meer neerwaards te lopen. Maar helaas zijn quarters ook doorgefokt. De mode heeft de bloedlijnen behoorlijk verandert. Beenproblemen zijn hierdoor een veel voorkomend. Ik zeg niet dat iedereen doorfokt en alle quarters brak zijn, maar door de bouw is de kans groter. Joy is een robuust type quarter. Ze is allround gefokt, maar er zit ook cuttingbloed in. Dat wil zeggen, working cowhorse. Gaat niet opzij voor koeien. Helaas heeft ze typische quarter hoeven. Te klein voor haar lijf. En ook dat is de reden dat ik haar iets meer van de voorhand af wil. En omdat ze nog zo jong is, vragen we dit nu "overdreven" zodat ze dit straks snapt en zelf gaat gebruiken.
Ik hoop dat dit verhaal de zaken iwts verduidelijkt. Ik vind het leuk om dit uit te leggen, en leuk dat je het vraagt. Ik heb het idee dat er door onwetendheid namelijk nog best behoorlijk wat onbegrip is her en der. En daarom heel fijn als er zo nu en dan eens iemand op de man af vraagt waarom we doen wat we doen!