Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ceasario schreef:Citaat:Dus kan iemand mij svp nog eens uitleggen waarom hier een discussie gaande is waarin wordt beweerd dat een dravend/galopperend paard 500 kilo op 1 been moet dragen en dat het dan ook nog eens verkeerd is als het voorbeen een fractie langer de grond raakt dan het achterbeen?
Dat is ook niet verkeerd.
Want daar heb je dierenartsen en rontgefoto's voor.
Maar ik maak er uit op dat jij die paarden ook gevonden hebt.
Missouri schreef:Niet verkeerd = als het vb langer blijft staan
Citaat:DA's en foto's voor de beschadigingen agv overbelasting
Citaat:Paarden gevonden die 500 kilo op 1 been dragen.
Missouri schreef:Niet verkeerd = als het vb langer blijft staan
DA's en foto's voor de beschadigingen agv overbelasting
Paarden gevonden die 500 kilo op 1 been dragen.
Denk ik(professioneel hieroglyfenlezer)
Missouri"]
[quote="Anoukie schreef:Nou nee, de eerste moet ik nog tegenkomen volgens mij
Anoukie"]
[quote="Missouri"][quote="Anoukie schreef:Nou nee, de eerste moet ik nog tegenkomen volgens mij
Anoukie schreef:[
En dan svp geen halve pagina met woorden en quotes en moeilijke taal, in begrijpelijk ABN aub
Ik weet dat dit afwijkt van het originele onderwerp, maar mag ik toch een verzoek doen om antwoord te krijgen op mijn vragen?
[/quote]
lageveld schreef:We weten dat in alle diciplines de dressuur een prima middel is om de prestaties te verbeteren.
Bij de goedgekeurde hengsten die onlangs in "In de strengen" besproken werden zat ongeveer de helft aan hengsten (ik dacht 5 van de 11) die dus een matig cijfer hadden gekregen voor springaanleg. (En andere diciplines dan vraag ik me dan meteen af, maar dit terzijde).
Is dit nu niet het bekende "paard achter de wagen spannen"? Oftewel wordt het MIDDEL dressuur zo niet ten onrechte tot DOEL verheven ?
Anoukie schreef:Ik ben vast, maar even uitleg voor een simpele geest svp. Er wordt hier beweerd dat een verkeerd gebouwd paard met een been aan de grond komt in de draf en dat dan het volledige gewicht op dat ene been rust (toch?)
Maar denk eens even na,... Men neme een paard, zet dat stil, en tilt even alle 3 de benen op waardoor dat paard nog maar op 1 been staat (laten we voor het gemak het voorbeen nemen). Wat gebeurt er dan?
Volgens mij dondert hij dan onherroepelijk om,... Of bezwijkt omdat hij heel zijn gewicht op 1 been moet dragen.
In draf en galop komt het paard ook op 1 been te staan, maar valt niet om of stort ook niet in elkaar. Waarom niet? Omdat het paard dan in beweging is en (als het goed is) in evenwicht loopt. Lijkt mij.
Dus kan iemand mij svp nog eens uitleggen waarom hier een discussie gaande is waarin wordt beweerd dat een dravend/galopperend paard 500 kilo op 1 been moet dragen en dat het dan ook nog eens verkeerd is als het voorbeen een fractie langer de grond raakt dan het achterbeen?
En waarom paarden dan sowieso nog kunnen lopen en leven??? Want als ik de woorden van Anna juist interpreteer, zou dat natuurkundig niet mogelijk moeten zijn,...
Anna42 schreef:De draf is een diagonale beweging met een zweefmonent. Hoe sterker het paard in de draf op het voorbeen landt.....
Zannekin"]
[quote="Anna42 schreef:De draf is een diagonale beweging met een zweefmonent. Hoe sterker het paard in de draf op het voorbeen landt.....
Anna42 schreef:Het is met de paardenkennis van de jongeren bedroevend gesteld. Met de kennis van natuurkunde overigens ook.
Alleen voor het paard bestaat in de beweging zelfs een zekere gewichtloosheid en dan ineens slaan de zwaartekrachtwetten van Newton weer toe en krijgt het paard weer gewicht en plof staat hij daar weer beduusd aan de grond.
Het spreekwoord 'zoals de ouden zingen, piepen de jongen' is als ik er over nadenk toch een spreekwoord met heel veel inhoud.
Anna42 schreef:Overigens begrijp ik nu pas waarom jong KWPN als laatst eindigde van alle stamboeken in Belgie.
Het is met de paardenkennis van de jongeren bedroevend gesteld. Met de kennis van natuurkunde overigens ook.
Het spreekwoord 'zoals de ouden zingen, piepen de jongen' is als ik er over nadenk toch een spreekwoord met heel veel inhoud.