Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:48

sarabande schreef:
Je bevind je in het gezelschap van Samsam die ook al diverse keren om expliciete antwoorden op haar vragen heeft gevraagd, maar daar telkens een wollig betoog of een schoolmeesterachtige tegenvraag op heeft gekregen als antwoord.

Jammer want zo verzand de discussie telkens in een onverklaarde stelling.

Lijkt het Nederlands elftal wel veel tamtam, maar weinig resultaat.

Heb je het ook door? Ik dacht dat het aan mij lag... het lijkt hier het parlement wel, overal omheen zeilen.
Als ik ongelijk heb, ben ik de eerste die dat toe zal geven. Maar slechts irrelevante betogen (deels uit boekjes) komen mij ten deel...

WAAR IS DIE LINEAAL???

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 10:55

Zannekin schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Op de bovenste lijkt het alsof hij hier goed loopt. Nu is dat op zichzelf al iets wat fysiek namelijk onmogelijk is. Een paard loopt zoals het gebouwd is. Hij kan niet de ene keer lgoed open en de andere keer weer niet. Behalve als de ruiter het evenwicht verstoord en het paard verkeerd rijdt.

Weliswaar heeft hij hier over de diagonaal 2 benen aan de grond. maar het probleem is dat het dragende achterbeen ver achter de massa staat en het dragende voorbeen schuin onder massa staat en dus het grootste deel van het gewicht moet opvangen op een SCHUIN geplaatst voorbeen. Dat voorbeen is niet geconstrueerd om in deze stand zoveel gewicht te dragen. Kijk eens wat er gebeurt met het ellebooggewricht als het zover moet doorzwikken.
Om nog maar niet te spreken over de spieren en pezen die eveneens onredig zwaar in deze stand worden belast.

Het lijkt alsof hij hier op deze foto nu eerst het achterbeen gaat neerzetten. Maar dat kan hij niet want het linkerachterbeen moet eerst nog AFZETTEN en vrij van de grond komen. Anders zou hij immers met twee achterbenen tegelijk aan de grond staan!!!
Daarbij wordt de voorwaarts bewegende massa van 500 kilo nog verder over het al veel te zwaar belaste voorbeen geduwd.
Bij de afzet wordt de achterhand omhoog geduwd en komt het rechterachterbeen verder omhoog zoals je op de tweede foto kunt zien.
Bij de afzet van het linkerachterbeen wordt de massa bij een stand van deze diagonale benen via het voorbeen over het zwaartepunt geduwd en zal hij in de volgende fase landen op............ het linkervoorbeen!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 19-11-03 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:58

Anna42 schreef:
Hij kan niet de ene keer lopen en de andere keer niet

Is het raar dat ik nu glimlach??

Als ik HO zeg staat-ie vast stil. Als ik hem aandrijf gaat-ie weer lopen.

Denk ik. Maar ik kan het fout hebben Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:02

die shagya's van Karel kunnen dat dus niet. Soms lopen en soms niet.

Die gaan altijd door...........
of staan altijd stil..............

Nou ik heb er meermaals eentje van hem in het parcours gezien die kon het wél..........

Lopen TUSSEN de hindernissen en STILSTAAN ervoor.........

Over een groot hart gesproken.
Laf dier.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:06

En als-ie linksachter afzet landt hij linksvoor? Kan hij telgang of mis ik iets?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 11:11

CGJ12 schreef:
die shagya's van Karel kunnen dat dus niet. Soms lopen en soms niet.

Die gaan altijd door...........
of staan altijd stil..............

Nou ik heb er meermaals eentje van hem in het parcours gezien die kon het wél..........

Lopen TUSSEN de hindernissen en STILSTAAN ervoor.........

Over een groot hart gesproken.
Laf dier.

Hoe is het mogelijk CGJ12 ziet iets wat niet kan. Karel de Lange heeft namelijk niet een Shagya. Dus CG verkoop geen verdere onzin en stop met leugens te verspreiden en probeer je eens te verdiepen in de sportpaarden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:17

Volgens mij ziet Anna ook dingen die niet kunnen ...
.................voor en achterpassen ongelijk........proest.

Maar hengsten met in de 2e generatie nog het woord ShA op het papier gaan bij mij door als Shagya...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:19

Elk paard heeft in zijn beweging een moment dat het been loodrecht op de grond staat, elk paard. Gewoon eerst zo \ dan zo | en daarna / en aangezien het een vloeiende beweging is, horen alle tussen vormen er ook bij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:23

CGJ12 schreef:
Volgens mij ziet Anna ook dingen die niet kunnen ...
.................voor en achterpassen ongelijk........proest.

Maar hengsten met in de 2e generatie nog het woord ShA op het papier gaan bij mij door als Shagya...........

haha, toppers waar in de 7e generatie 1 x ramzes vookomt, danken al hun kwaliteiten aan de sha, maar deze echte directe sha nakomeling mogen we geen sha noemen!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:31

Als men de grote lijn in het verhaal niet WIL zien, is men eerder geneigd erom heen te draaien en op alle kleine slakjes een bult zout te leggen. Iemand kunnen pakken op taalfouten of ongelukkige zinsconstructies, dames en heren, getuigt NIET van enige kennis over Fokkerij, hooguit over een bijzonder talent tot muggenziften....

Ik zie in bovenstaande fotos een paard lopen zoals het op veel te veel wedstrijden te zien is. Ook ik ben van mening dat dit een foute manier van voortbewegen is, waarbij het paard kennelijk niet over zijn voorbeen op de snuffert valt omdat de ruiter het paard stut met scheerlijnen.
Nope, ik zie ze liever los van de grond met alle 4 tegelijk in het zweefmoment. Zeker die onderste foto had zo'n zweefmoment moeten zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:33

Wisten jullie trouwens dat het EASP van plan is om bij de hengstenkeuring gebruik te gaan maken van videobeelden?

Ja ja.

Dan worden alle hengsten in de doorspreekpauzes opnieuw bekeken door de juryleden in het bijzijn van de voorzitter. Hij zal dan alle hengsten 100x vertraagd (speciale slow-motion camera zal worden aangeschaft) laten zien op een groot plasma scherm.

Alleen de hengsten die vóór en achter dezelfde pasgrootte maken, hebben kans op goedkeuring.
Verder moeten de paarden tijdens het vrijspringen aantonen te beschikken over een rachwan galop én een overkruiste galop. Een combinatie van die twee is een pré. Voor dergelijke hengsten zal een speciaal register in het EASP worden geintroduceerd.
EASP, register C ("circus") stamboek.

Om de waarneming op video te vergemakkelijken zullen alle hengsten vóór aanvang van de keuring vier vershillende "markers" krijgen in de punt van de vier hoeven, zodat de bewegings-wetenschappers van het instituut "De Lange" de bewegingen juist kunnen inschatten.
Dit om te voorkomen dat het linker- en rechtervoorbeen verwisseld worden bij de observatie. Ook is dit handig bij het beoordelen van de overkruiste galop
.

Prima idee eigenlijk.
Is ook wel wat voor het KWPN.
Een soort van 4e official..........

Ik zal het eens even in de vergadering gooien in Zeist.
Zoals gezegd: het KWPN verenigt het beste van alle stamboeken in zich. En een cameraman hebben we al jaren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:35

Ik concludeer hieruit dat jij vind dat het KWPN nu wel goed functioneert en dat er de juiste hengsten worden geselecteerd voor vooruitgang in fokkwaliteit?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:42

Dees schreef:
Ik concludeer hieruit dat jij vind dat het KWPN nu wel goed functioneert en dat er de juiste hengsten worden geselecteerd voor vooruitgang in fokkwaliteit?

Waarom vind jij dat dan niet Dees, buiten je eigen ervaring.
En welk stamboek voegt naar jouw mening meer toe aan het fokken van een sportpaard?
Heb je de laatste IDS gelezen. Ik vind dat het beleid en de mogelijkheden daar vrij glashelder uit de doeken gedaan worden.
Ook de scheiding spring en dressuur wordt uitvoerig toegelicht.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:50

Dees schreef:
Als men de grote lijn in het verhaal niet WIL zien, is men eerder geneigd erom heen te draaien en op alle kleine slakjes een bult zout te leggen.

Ik ben hier niet degene die het niet wil zien hoor!

Er wordt gewend en gekeerd, een hoop wol en een hoop geblaat. Maar wie gaat er meten?? Anyone??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:51

(Reactie op Sarabande:)

Nou, ik heb een zeer week gevoel onderin mijn buikje, als ik dressuurpaarden zie die niet een beetje kunnen springen. Voor mijn gevoel kunnen die paarden ook niet lopen.
De betere hengsten uit het kwpn-verleden konden ook zowel bewegen als springen.

Ik zou niet weten welk stamboek in Nederland iets toevoegt aan het fokken van sportpaarden..het is idd een grote zwakte in het betoog van het easp dat er nog geen prestaties hun theorie onderbouwen. Daar zit ik ook mee.
Maar ik zie ook gebeuren dat er kwpn-paarden worden gefokt tegenwoordig die niet meer mee kunnen doen op internationaal niveau. Daar zal voor een deel vriendjespolitiek bij zitten, vast, maar toch.... Die dieren die dan nog wel meedoen, die zijn niet van de allernieuwste lijntjes...en als je het zadel eraf trekt ook niet eens van de meest wenselijke snit, volgens het kwpn dan.

Buiten mijn eigen ervaring spreken vind ik erg moeilijk, hoe doe je dat eigenlijk?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:54

Dees schreef:
Maar ik zie ook gebeuren dat er kwpn-paarden worden gefokt tegenwoordig die niet meer mee kunnen doen op internationaal niveau.

Net zoals bij het Holstein, Trakehnen, Hannover, BWP, Zangersheide... ik kan nog even doorgaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:00

Ik sluit niet uit dat ook zij de zaken niet voor elkaar hebben. Ik zou het niet weten.
Het zou jammer zijn als we eens goede sportpaarden nu kompleet verfokken omdat we denken het beter te weten dan onze voorouders. Ook buiten de paarden blijkt dat nog wel eens onjuist. Zie bebouwing nast de dijken.... (zo die was off topic Haha!)

En eh...als ander stamboeken de plank misslaan; dan is het toch nog geen reden om het hier ook te laten gebeuren?
Maar misschien zit de oplossing wel helemala neit in het arabische, misschien komt het wel omdat we de paarden zo gigantisch aan het oprekken zijn de afgelopen jaren. Minimaal 1.70 moeten ze zijn, voor de dressuur liefst naar de 1.80m. En lange lijnen, lange rug, lange hals....
dat kan ook heel goed de reden zijn waardoor onze in eerste instantie toch best wel goede paarden, er gewoon niet kunnen komen....

[naam verwijderd] peinst verder.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:01

Dees schreef:
(Reactie op Sarabande:)
Maar ik zie ook gebeuren dat er kwpn-paarden worden gefokt tegenwoordig die niet meer mee kunnen doen op internationaal niveau. Daar zal voor een deel vriendjespolitiek bij zitten, vast, maar toch.... Die dieren die dan nog wel meedoen, die zijn niet van de allernieuwste lijntjes...en als je het zadel eraf trekt ook niet eens van de meest wenselijke snit, volgens het kwpn dan.

Buiten mijn eigen ervaring spreken vind ik erg moeilijk, hoe doe je dat eigenlijk?

Toppers worden niet gefokt, maar geboren..........

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:05

CGJ12 schreef:
dingen die niet kunnen ...
.................voor en achterpassen ongelijk...

Want daar ging het over... er wordt overheen gepraat dus ik kan aannemen dat iedereen het hiermee eens is!!!???

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:10

Nou zo je wilt Missouri: Het paard op de fotos van bladzijde 14; dat vind ik een parad dat typisch voor een groter pas maakt dan achter.
Dat paard wordt de achterhand van meegesleurd.

Uiteindelijk zal zowel kop als kont dezelfde kilometers afleggen, maar de manier waarop is toch niet om aan te zien? En het lijkt me idd niet erg gezond voor de benen (zo vind bijv ook Solange Schrijer, paardenDA en fysio).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:16

Dees schreef:
Nou zo je wilt Missouri: Het paard op de fotos van bladzijde 14; dat vind ik een parad dat typisch voor een groter pas maakt dan achter.
Dat paard wordt de achterhand van meegesleurd.

Uiteindelijk zal zowel kop als kont dezelfde kilometers afleggen, maar de manier waarop is toch niet om aan te zien? En het lijkt me idd niet erg gezond voor de benen (zo vind bijv ook Solange Schrijer, paardenDA en fysio).

Je kunt het Dees....je kunt het ..............
Jammer van die MAAR van je....

Zeg mij maar even na: "elk paard maakt achter even grote passen als voor"

Je hebt het al BIJNA gezegd.
Toemaar.
Het is niet moeilijk.
Je kunt het. Cheese!

Als het eruit is zal dat opluchten.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:17

Dees schreef:

Maar als je er met je meetlatje naast gaat staan (pas op dat je r en l niet verwisselt!!) blijkt dus dat hij WEL even grote passen voor en achter aflegt.
Optisch bedrog hebben we het ook al over gehad.

Ben ik nou g*dnakendenondeju de enige die praktijkbewijs heeft?? Sjongejonge...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:33

Ik dacht toch dat we gisteren een leuke discussie aan het voeren waren, zonder wederom persoonlijk te worden.

Getuigt weer van enorme zwakheid om weer persoonlijke moddergevechten te houden. Als je geen argumenten hebt, of je snapt er gewoon geen zak van, probeer je dan te verdiepen en doe moeite om het te snappen.

Schreeuw niet gelijk, dat klopt niet. Dat getuigt namelijk van zeer weinig intelligentie, maar dat is inmiddels al bewezen. Respect hierbij voor Missouri, die tenminste aan de slag gaat om te kijken of iets klopt.

Verder zie ik alleen maar weer strontvliegen op dit topic af komen.!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:34

Dees schreef:
Daar zal voor een deel vriendjespolitiek bij zitten, vast, maar toch.... Die dieren die dan nog wel meedoen, die zijn niet van de allernieuwste lijntjes...en als je het zadel eraf trekt ook niet eens van de meest wenselijke snit, volgens het kwpn dan

Dit vind ik altijd van die rare uitspraken. De enige die verantwoordelijk is voor je fokproduct ben je toch zelf? Jij hebt die keuze gemaakt voor die merrie en die hengst en dus die combinatie. Wanneer dat product op het moment van tonen niet voldoet aan de eisen, dan klopt toch zeker niet meteen het beleid niet.

Dit soort dingen over vriendjespolitiek worden altijd gezegd door mensen die tegenvallende ervaringen hebben. Nou die heb ik ook en flinke en ook niet altijd mijn schuld. Maar als je daar niet tegen kan moet je niet meedoen.

Met eigen ervaringen bedoelde ik de keuring van jouw veulen, gezien jouw reacties daarna. Maar afgezien van de beoordeling, ben je daar zelf ook niet debet aan. Een keuring is ook een show, als je daaraan meedoet dan zorg je dat je de showelementen die je wel zelf helemaal in de hand hebt voor elkaar hebt. Je gaat ook geen dressuurproef rijden in een spijkerbroek.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:44

sarabande schreef:
[ De enige die verantwoordelijk is voor je fokproduct ben je toch zelf? Jij hebt die keuze gemaakt voor die merrie en die hengst en dus die combinatie.
[/quote]

Klopt helemaal! En niet huilen als het niet zo uitpakt als in de boekjes, maar leer er iets van.

Maar troost is er, al wordt-ie nog zo slecht beoordeeld, hij maakt voor en achter even grote passen hoor!