Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stoffel schreef:Ok we hebben een type fokkerij, ik neem aan dat Jan advies heeft gevraagd bij het KWPN omdat hij al wel nattigheid voelde, met een Koss nakomeling als vader en met het nodige veredelingsbloed via moederszijde. Het KWPN zegt heel eerlijk dat ze dat niet zien zitten, omdat "het papier" een belangrijk factor is in de 2de bezichtiging weet je eigenlijk de uitslag al, je kunt dus beter een ander traject kiezen.
Ondanks de type fokkerij wordt het echter nog steeds (gelukkig) als zeer gewenst gezien, dat er echt gelders wordt gefokt, en dat dat ook op papier naar voren komt.
Wanneer het gaat om een goede geldersemerrielijn in combinatie met een volledig niet geldersgefokte hengst wil men nog wel eens een uitzondering maken, dit komt omdat er over de hengsten meer gegevens beschikbaar zijn dan over merries, echter zeer zelden (ik zeg niet nooit) zal het dan gaan om een hengst met zoveel veredelingsbloed.
Dit alles maakt de kans zo klein (niet onmogelijk) dat Jan zijn geld beter anders kan besteden.
(IK ben een heel goed doel maar dat wordt hier wel eens verkeert opgevat)