dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:19

ceasario schreef:
Wil je me zeggen dat ie niet in balans loopt want daar hebben we het nu over..?

En alle verhalen nu toegevoegd zijn niet relevant

Afbeelding

ja...want je ziet dat hij nog steeds meer gewicht op zijn voorbeen heeft, dan gelijkmatig voor en achter
dat heeft alles met zijn bouw te maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:33

Citaat:
Fuego

En niet recht in het spoor.
Je mag terecht vragen hebben over de duurzaamheid van het beenwerk als een paard zo voorbij maait en zwabbert.

Maar in de kur op muziek en met een charismatische ruiter lijkt het wel heel wat en geven showgevoelige juryleden er punten aan.

Afbeelding

FEI heeft ooit een lezing gehouden waarin alle olympisch ruiter vertraagt in beeldjes voorbij kwamen, en daarin beoordeeld.
degene die de piaffe en galopchangementen wb beenzetting perfect neerzetten, waren toch de in evenwicht gebouwde paarden. Vooral de PRE (andalusiers) scoorde daarin zeer hoog.
De pre was overigens het enige paard die de galopchangement en pirouette volgens het boekje uitvoerde

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:17

nombrado schreef:
Afbeelding

ja...want je ziet dat hij nog steeds meer gewicht op zijn voorbeen heeft, dan gelijkmatig voor en achter
dat heeft alles met zijn bouw te maken

]

Afbeelding

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:39

Kennelijk heeft Ceasario niet begrepen dat het in de FEI regels gaat om de balans, de tact en het ritme ongeacht welk paard of bij welk stamboek het betrokken paard staat ingeschreven.

Niet alle PRE- paarden leveren daarom per definitie de beste resultaten. Ook daar vinden op dit niveau heel wat afwijkingen plaats. En ook dat kan bij de PRE's zowel met een onvoldoende evenwichtige bouw en/of met de africhting te maken hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:42

s0173957 schreef:
nombrado schreef:

je mocht willen, dat je ooit dit soort paarden onder je kont hebt gevoeld ;) :+
dan praat je wel anders
als er een paard lenig is? dan is het de andalusier/ pre wel

En da's weer een veralgemening waar we niks mee zijn...

Soit, Suzanne, je hebt gelijk dat de jury naar meer kijkt dan alleen de techniek. Maar of dat überhaupt correct is is een andere zaak.
Een paard dat echt zakt in z'n pi-pa heeft véél meer last met z'n tact en regelmaat dan een andere, omdat er gewoon veel meer gewicht moet gedragen worden dan... terwijl dat toch net de bedoeling is van een correct uitgevoerde pi-pa

Het is net andersom. Een paard dat in de achterhand kan dalen en het gewicht gelijk matig over de dragende benen kan verdelen, blijft veel beter in tact, balans en ritme. Daardoor zijn deze paarden beter in staat om een de verzamelde oefeningen, zoals o.a. de piaffen en de passage, correct uit ter voeren.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 02-12-11 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:47

nombrado schreef:
Afbeelding

arie53 schreef:
Kennelijk heeft Ceasario niet begrepen.

Iets volgen valt niet mee. |(

arie53 schreef:
Niet alle PRE- paarden leveren daarom per definitie de beste resultaten. Ook daar vinden op dit niveau heel wat afwijkingen plaats. En ook dat kan bij de PRE's zowel met een onvoldoende evenwichtige bouw en/of met de africhting te maken hebben.

Je bent graag persoonlijk en dweept met je FEI regels...Nu als je een vent bent klaag je alle FEI juryleden aan..omdat ze in jouw opinie maar aan rotzooien.. Doe dit nu eens i.p.v. maar wat te blijven schreeuwen op personen .. :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:53

ceasario schreef:
nombrado schreef:

]

Afbeelding

sneu hé? dit paard kan niet anders dan het gewicht meer op de voorhand te nemen door de onbewuste ruiter
die hem veel te diep laat lopen en te kort in de hals.
Helaas kijken de spanjaarden momenteel veel te veel naar de LDR lessen van de nederlanders..., waardoor ze dit soort taferelen laten zien en denken dat het zo hoort
Logisch ook, als er op het hoogste nivo, paarden hoge punten scoren op olympisch nivo die meer gewicht op voor dragen en te kort in de hals gereden worden en de lendenen wegdrukken.
Lang leve de FEI..., die prachtige regels heeft, waar ze zich absoluut niet aan houden.
Ze hadden volgens hun maatstaven Nooit Adelinde mogen laten winnen.
Met het hangwerk als een surver op een paard.
dan kijk ik toch heel wat liever hier naar.
http://www.youtube.com/watch?v=JwyHqmsA ... ture=share

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:54

nombrado schreef:
[sneu hé? dit paard kan niet anders dan het gewicht meer op de voorhand te nemen door de onbewuste ruiter
die hem veel te diep laat lopen en te kort in de hals
.
Helaas kijken de spanjaarden momenteel veel te veel naar de LDR lessen van de nederlanders..., waardoor ze dit soort taferelen laten zien en denken dat het zo hoort

Jij geeft tenminste een fantsoenlijke reactie !! :+

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:57

Suzanne F. schreef:
Upgrade1 schreef:
Heeft de romprichting ook invloed op de uitvoering van de piaffe? Als ik bijvoorbeeld Totilas en Fuego vergelijk in de piaffe met een Salinero of Parcival dan vind ik de de eerste 2 duidelijk gaan zitten en de laatste 2 de achterbenen omhoogtrekken waarbij het kruis niet lijkt te dalen. Het ziet er in mijn ogen een beetje uit als marionettenpopjes waarbij middels touwtjes de benen omhoog getrokken worden. M.a.w. is de manier van piafferen een gevolg van lichaamsbouw of misschien trainingsmethode? Persoonlijk vind ik het gaan zitten onderdeel van een goede piaffe.

Uiteraard is dit een direct gevolg van de lichaamsbouw. Als een paard harmonisch gebouwd is kan hij de achterhand laten zakken en rijzen in de schoft. Door een onevenwichtige bouw kunnen ze dit gewoonweg niet.
Maar ja of dit zo'n probleem is weet ik niet. Salinero en Parcival hebben toch voldoende gepresteerd lijkt me, de juryleden letten minder op de techniek maar meer op de tact, stille aanleuning en activiteit.

Een harmonisch, evenwichtig gebouwd paard blijft ook onder het zadel mits correct en natuurlijk (klassiek) gereden beter in balans. Een hoge prestatie wil niet altijd zeggen dat dan ook de proeven correct volgens het voorgeschreven FEI-reglement worden uitgevoerd. Daar schort af en toe het een en ander wel aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:03

ceasario schreef:
nombrado schreef:
Afbeelding

arie53 schreef:
Kennelijk heeft Ceasario niet begrepen.

Iets volgen valt niet mee. |(

arie53 schreef:

Je bent graag persoonlijk en dweept met je FEI regels...Nu als je een vent bent klaag je alle FEI juryleden aan..omdat ze in jouw opinie maar aan rotzooien.. Doe dit nu eens i.p.v. maar wat te blijven schreeuwen op personen .. :(:)

Ik maak inzichtelijk waar men afwijkt van de voorgeschreven regels en ik heb het niet over rotzooien. Evenmin schreeuw ik en heb ik het niet over personen. Probeer nu eens een inhoudelijke discussie te voeren. Je gaat overigens al de goede weg op want je laat nu al bij herhaling de beelden zien die ik altijd als afwijkend van het FEI reglement heb gesignaleerd. Het is echter niet terecht om daarmee een heel stamboek of ras in een verkeerd daglicht te stellen.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 02-12-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:04

ceasario schreef:
nombrado schreef:
[sneu hé? dit paard kan niet anders dan het gewicht meer op de voorhand te nemen door de onbewuste ruiter
.

De SICAB (kampioenschap van het ras PRE) is net in sevilla geweest en ik ben me echt kapot geschrokken van de achteruitgang in rijden.
Veel inderdaad met handgebruik, kort gereden, slechte zit....terwijl dit een paar jaar terug nog een verademing was om naar te kijken.
Helaasssssss.....en ik denk dat idd de boosdoener de FEI is en hun oordeel.
Ze zullen daar echt iets in moeten gaan veranderen.
Spectacel oké, maar dan wel op een juiste manier gereden volgens de regelmenten.
Misschien moet er in de dressuur wel een oefening tussendoor komen (in de hogere klasse) teugels in 1 hand tijdens je passage of galopschangement :D en daar (als juist uitgevoerd) dubbele punten voor geven.
Helaas zullen er dan heel wat door de mand vallen, waaronder Adelinde (en geloof me, zij heeft het ook maar op deze manier geleerd)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:05

arie53 schreef:
[. Een hoge prestatie wil niet altijd zeggen dat dan ook de proeven correct volgens het voorgeschreven FEI-reglement worden uitgevoerd. Daar schort af en toe het een en ander wel aan.

Schrijf je toch een artikel op de FEI-site als ingezonden stuk...Zijn we van deze grammofoonplaat eindelijk af. :(:)

arie53 schreef:
[. Je gaat overigens al de goede weg op want je laat nu al bij herhaling de de beelden zien die altijd als afwijkend van het FEI reglement heb gesignaleerd. Het is is echter niet terecht om daarmee een heel stamboek of ras in een verkeerd daglicht te stellen.

Goed onthouden dan.. :(:)
Laatst bijgewerkt door ceasario op 02-12-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:06

ceasario schreef:
nombrado schreef:
.

mooi paard! helaas dat die zo gereden word.
je ziet het wel vaker in de hoge sport..
dat ze constant met hun mond open rijden omdat er zo aan de bit gehangen word..
sommige mensen zien het niet eens.. |(
en daardoor gaan mensen denken dat het zo hoort! vind dit heel jammer..
een paard hoort bergopwaarts gereden te worden,
van nature hebben ze al meer gewicht op de voorhand en door ons gewicht komt er alleen maar meer gewicht op de voorhand.. om dat goed te verdelen hoor je je paard bergopwaarts te rijden, zodat het gewicht goed verdeeld word.. :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:17

even wat verschillen in bouw , neerwaartse romp en de beweging in de piaffe bv.

Afbeelding
evenwichtsmodel
Afbeelding
evenwichtsmodel
Afbeelding
neerwaartse romp
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:28

Ja maar je hebt van de neerwaartse ook wel erg ongelukkige foto's gekozen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:37

Suzanne F. schreef:

Dat doet iedereen hier, daarom heeft al dat geneuzel ook zo weinig van doen met het onderwerp

fokfanaat

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:42

imo kun je ook alleen het wel of niet hebben van een neerwaartse romp beoordelen op stand, dit staat volledig los van het " met de schoft omhoog" bewegen en of aanleg voor piaffe.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:43

fokfanaat schreef:
imo kun je ook alleen het wel of niet hebben van een neerwaartse romp beoordelen op stand, dit staat volledig los van het " met de schoft omhoog" bewegen en of aanleg voor piaffe.

Nee daar ben ik het niet mee eens. Een neerwaarts gebouwd paard zal daardoor altijd meer problemen hebben met verzamelen en dus een correcte piaffe laten zien. Ze zullen wel kunnen piafferen maar met de kont hoog.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:45

Suzanne F. schreef:

zomaar willekeurig 2 x een piaffe

Afbeelding

dees vond ik helemaal apart...zie alle benen bijna van de grond
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:50

Suzanne F. schreef:
fokfanaat schreef:

Nee daar ben ik het niet mee eens. Een neerwaarts gebouwd paard zal daardoor altijd meer problemen hebben met verzamelen en dus een correcte piaffe laten zien. Ze zullen wel kunnen piafferen maar met de kont hoog.

vind jij dat totilas opwaarts gebouwde romp heeft? en bv Ferro?

fokfanaat

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:51

die momenten die je kiest zijn kwa bewegingsafloop volledig op een ander moment geschoten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:59

fokfanaat schreef:
vind jij dat totilas opwaarts gebouwde romp heeft? en bv Ferro?

Ehm ja denk het wel ja. Zal eens standfoto's zoeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:00

nombrado schreef:
Suzanne F. schreef:

zomaar willekeurig 2 x een piaffe

Afbeelding

dees vond ik helemaal apart...zie alle benen bijna van de grond
Afbeelding

En jij denkt dat door de beste combinatie ter wereld flink af te zeiken iedereen opeens op zon dik beest gaat zitten :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:03

sarabande schreef:
En jij denkt dat door de beste combinatie ter wereld flink af te zeiken iedereen opeens op zon dik beest gaat zitten :?

Whahahhaaa _O- _O- _O- _O-
You made my day. _O- :')
*hijst zich weer boven de tafel*

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:05

Suzanne F. schreef:
sarabande schreef:

Whahahhaaa _O- _O- _O- _O-
You made my day. _O- :')
*hijst zich weer boven de tafel*

hier gebeurt exact hetzelfde.. _/-\o_