Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:45

Zow, mooie en vooral grote merrie's komen hier voorbij!!

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook met mn dan 4 jarige merrie :D ik heb haar nu net een maand. Er zijn hier meer mensen die hun merrie voor de tweede keer aanbieden, die van mij is als 3jarige ook geweest en ik hoop die punten ook op te kunnen krikken :D Ze heeft inmiddels ook al haar PROK binnen dus dat is ook mooi..
Ze is alleen wel als springpaard aangeboden toen, opgenomen in het stamboek, maar moet ze voor meer predicaten dan ook echt als SP? Zou jammer zijn want dan moet ik haar wegbrengen om klaar te maken, heb niet genoeg verstand van springen om haar dan optimaal voor te brengen...

Zal binnenkort ook foto's laten zien :)

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:40

Volgens mij kun je haar gewoon opnieuw aanbieden als DP als je dat wilt.

Mijn (andere) merrie is ook ingeschreven als SP en daar rij ik dressuur mee. Ik hoop haar sport te krijgen dan komt er gewoon sport (drs) achter te staan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:52

wat voor punten had je merrie eerst ? ext en bew

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:53

Ik kan daar nog nergens echt concreet iets over vinden, of ze dan als DP mag.. En Sport kun je natuurlijk altijd doen, maar ik zou ook graag ster of keur :P

Ext 65 Stap 70 draf 70 Galop 75 Reflexen 65 Techniek 70 Vermogen 70..
Maar hier wordt bij de volgende keuring toch helemaal niet meer naar gekeken? Of hebben ze dan de vorige scores van de merrie er wel bij? ik vind het vooral jammer van 65 op ext...

Er staat trouwens ook bovenaan dat formulier, Type: DP.. :+ Ben ik nou gek?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:01

Ja die 65 is jammer wat waren de extreme punten op dr formulier?

Je mag met een zowel een DP als SP op papier op de keuring voor DP gaan :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:57

Het zal moielijk zijn om je exterieur er bij te krijgen in punten, de punten voor het springen kun je vaak wel verbeteren.
Je kan ze gewoon aanbieden als spring of dressuur paard. Maakt i.p niet uit. Maar als ze nu veel vermogen laat zien in het springen onder de man, dan kun je overwegen een IBOP te doen, slaagt ze daar goed dasn kun je op de IBOP lineair scoren en mogelijk mocht het exterieur verbeterd zijn kan ze alsnog ster worden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:20

Ik zit nog te twijfelen om met mijn merrie te gaan. Ik heb zelf nog geen ervaringen met de kwpn keuring en geen idee of het de moeite is. Ik vind haar zelf natuurlijk prachtig :o . Wat vinden jullie?

Info
Merrie, word volgend jaar maart 3. Afstamming Sir Oldenburg x Krack C X Clavecimbel.
Ze meet nu dik 165, misschien zelf wat groter
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:22

Moeilijk beoordelen heb je een standfoto op het harde? Evt een bewegings filmpje, ze lijkt ruim te bewegen maar dat kunnen ook moment opnames zijn :o

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:27

Seven schreef:
Moeilijk beoordelen heb je een standfoto op het harde? Evt een bewegings filmpje, ze lijkt ruim te bewegen maar dat kunnen ook moment opnames zijn :o

Ik heb maar 2 filmpjes, 1 van januari en 1 van begin augustus. Allebei was ze flink druk.

Januari bij fokker dat ik haar kocht. Het donkere grote paard met het rode halster
http://www.youtube.com/watch?v=ZooQNGySKIA

Augustus voor het eerst in de longeerbak
http://www.youtube.com/watch?v=T6aNbCrwxKM

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:32

Op allebei inderdaad flink vluchterig, wat me bij het eerste flimpje opviel is dat ze dr achterbeen wat richting kruis trekt.
Maar lastig beoordelen verder door het gedraai en de staart erop

Verder op extrerieur beoordelen is lastig :D

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:37

http://www.youtube.com/watch?v=gc8JSKsfH3Y

Dit is mijn 3-jarige springmerrie (let niet op het veel te grote halster, dit was nog bij haar vorige eigenaar)
De eerste keer dat ze (vrij) sprong trouwens, maar meer even om haar draf. Ze kan veel meer showen dan ze hier laat zien heb ik inmiddels gemerkt :P
Wat denken jullie? Zou het iets kunnen zijn voor de keuring? Twijfeltwijfel :z

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:38

Tja lastig had me vriend vorige week al gevraagd om een knap stukje te filmen en mooie foto´s te maken. Maar dat ging niet echt lukken, hij begreep echt niet wat de bedoeling was. (niet paardenman). Maar ze begint nu wat rustiger te worden gelukkig. Mijn oude instructie komt woensdag even kijken. Ik ben benieuwd wat zij zegt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:39

Sneeuw88 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=gc8JSKsfH3Y

Dit is mijn 3-jarige springmerrie (let niet op het veel te grote halster, dit was nog bij haar vorige eigenaar)
De eerste keer dat ze (vrij) sprong trouwens, maar meer even om haar draf. Ze kan veel meer showen dan ze hier laat zien heb ik inmiddels gemerkt :P
Wat denken jullie? Zou het iets kunnen zijn voor de keuring? Twijfeltwijfel :z

Sorry geen idee en al helemaal niet over springpaarden

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:25

Casca schreef:
Ik kan daar nog nergens echt concreet iets over vinden, of ze dan als DP mag.. En Sport kun je natuurlijk altijd doen, maar ik zou ook graag ster of keur :P

Ext 65 Stap 70 draf 70 Galop 75 Reflexen 65 Techniek 70 Vermogen 70..
Maar hier wordt bij de volgende keuring toch helemaal niet meer naar gekeken? Of hebben ze dan de vorige scores van de merrie er wel bij? ik vind het vooral jammer van 65 op ext...

Er staat trouwens ook bovenaan dat formulier, Type: DP.. :+ Ben ik nou gek?

Ik zou er toch zeker rekening mee houden dat ze er absoluut niet milder op worden als je een springpaard aanbied bij de dressuur.. Bij de springpaarden zien ze wat betreft bouw en gangen vaak wat meer door de vingers dan bij de dressuurpaarden ;) Proberen kan altijd natuurlijk! En helaas, ze kijken wel naar de punten die al staan.

Wat betreft de rest van de filmpjes.. Dit zijn niet echt goede omstandigheden om te beoordelen. Het springpaard moet je eerst in een lijntje laten springen en hoger optrekken wil je de techniek echt goed beoordelen.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:51

@ Mosh: ik neem aan de dat je de mijne bedoelt? Het ging ook niet om de sprong eigenlijk, dat komt later wel, was meer benieuwd naar de basis wat betreft haar draf. Maar het is inderdaad niet zo'n best filmpje.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:56

Ze moeten minimaal 60 punten gemiddeld krijgen voor de stap en draf. Als ze zuiver en tactmatig zijn hoef je je daar niet zo druk om te maken. De sprong is veel belangrijker en ik zou zeker niet op het laatste moment beginnen met oefenen :) Kijk anders even op de KWPN site. Daar staat ook omschreven hoe het 'lijntje' staat op de keuring met de afstanden. Het is aan te raden om de keuringssituatie na te bootsen ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:14

@ sneeuw is ze zo lang in de rug of lijkt dat maar zo ?

Ik ga verder met Mosh mee een oefendag voor de keuring is zeker ook geen luxe als je zelf nog niet echt in het keurings gebeuren zit, dan kan je zelf direct zien hoe het dier reageerd op bepaalde situaties

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:16

ik wil in februari meedoen met mijn merrie voor de ibop als het onder het zadel goed gaat en van de zomer naar de keuring. Vorigjaar besloten om niet te gaan omdat ze nogal puppy was en wil het dit jaar toch maar is proberen.
hier mijn Diamond Girl(ValeronxRiant)

Afbeelding
Afbeelding

mijn hoop is dat ze minstens ster word wat denken jullie exterieur matig?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:30

Zo van de foto en ik ben geen profi/kenner valt het hellende kruis me op en het sabelachtige achterbeen, rechts lijkt ze ook een ingestoken pijp te hebben maar dat kan ook de stand zijn op dit moment.

Heeft ze ongelijke voeten voor?
Ze lijkt zo op de fotos wat neerwaarts gebouwd maar dit kan ook allemaal aan de manier van staan liggen :o
Ik vind haar zo van de fotos ook nog aardig jeugdig en ze lijtk wat voorover te hellen op deze fotos.

Maar nogmaals ben geen kenner :)

Edit: taalfouten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:20

kimmekuh schreef:
ik wil in februari meedoen met mijn merrie voor de ibop als het onder het zadel goed gaat en van de zomer naar de keuring. Vorigjaar besloten om niet te gaan omdat ze nogal puppy was en wil het dit jaar toch maar is proberen.
hier mijn Diamond Girl(ValeronxRiant)

Afbeelding
Afbeelding

mijn hoop is dat ze minstens ster word wat denken jullie exterieur matig?

Hoe oud is ze? Ik vind haar niet sterwaardig zo. Ze is te weinig opwaarts gebouwd, de hals is te horizontaal aangezet, komt te weinig vanuit de schoft omhoog. Ook staat ze te ver over het voorbeen heen en is de schouder steil. Het lijkt ook of het voorbeen ingesnoerd is en ze 2 ongelijke voorvoeten heeft. Kogels achter lijken wat voos maar dat kan ik zo niet echt beoordelen. De croupe is erg hoog in verhouding met de schoft. Qua bouw zou ik eerder zeggen dat het een springpaard is.
Voor een dressuurpaard is dit zo vanaf deze foto's beoordeeld, geen sterwaardige merrie.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:01

Waarom zou een springpaard neerwaarts gebouwd moeten zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:05

arie53 schreef:
Waarom zou een springpaard neerwaarts gebouwd moeten zijn?

Nou ja goed, ik heb geen verstand van springpaarden maar daar zie je vaker een horizontalere halsaanzet, gewoon een paard wat meer naar voren gebouwd is. Dressuurpaarden zijn meer opwaarts gebouwd, in ieder geval qua halsaanzet en schuinere schouder.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:33

@ Kimmekuh, Ik snap wel waarom je een jaar gewacht hebt, Ze is nu niet zo hele puppy meer, maar zoals Suzanne en Seven schreven, is ze op exterieur niet een sterwaardige merrie. Dan moet ze heel veel in beweging compenseren willen ze er toch die 70p aan geven. Niet geschoten altijd mis natuurlijk maar mijn advies is haar iig niet naar een stal te brengen voor keurings klaar maken, ben bang dat je veel kosten gaat maken wat je later weinig oplevert.

@ Arie53. Springpaarden zijn over het algemeen genomen gebouwd met een neerwaartse romprichting en toch een ster ondertreden achterbeen voornamelijk in galop. Dressuur gefokte paarden hebben een opwaartse romprichting waardoor ze ook zeer bergopwaarts lopen. Dit geeft ze meer de gelegenheid een voorbeen optimaal te gebruiken.
Toch ben ik van mening dat de mix gefokte paarden zoals dressuur paarden met ulft/ ferro of indoctro bloed een mooi compleet plaatje zijn. Die veel kracht en massa tonen en sterk op het achterbeen terug kunnen komen waardoor voorbeen actie veel kracht krijgt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:07

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ze sterwaardig is inderdaad de fotos zijn wat scheef genomen maar als je ze recht trekt is ze alsnog vrij op de kop gebouwd ik ben bang dat ze niet over heeft om die 70 punten te krijgen maar wi weet vanuit de ibop en dan stb opname :j

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:31

newt schreef:
@ Kimmekuh, Ik snap wel waarom je een jaar gewacht hebt, Ze is nu niet zo hele puppy meer, maar zoals Suzanne en Seven schreven, is ze op exterieur niet een sterwaardige merrie. Dan moet ze heel veel in beweging compenseren willen ze er toch die 70p aan geven. Niet geschoten altijd mis natuurlijk maar mijn advies is haar iig niet naar een stal te brengen voor keurings klaar maken, ben bang dat je veel kosten gaat maken wat je later weinig oplevert.

@ Arie53. Springpaarden zijn over het algemeen genomen gebouwd met een neerwaartse romprichting en toch een ster ondertreden achterbeen voornamelijk in galop. Dressuur gefokte paarden hebben een opwaartse romprichting waardoor ze ook zeer bergopwaarts lopen. Dit geeft ze meer de gelegenheid een voorbeen optimaal te gebruiken.
Toch ben ik van mening dat de mix gefokte paarden zoals dressuur paarden met ulft/ ferro of indoctro bloed een mooi compleet plaatje zijn. Die veel kracht en massa tonen en sterk op het achterbeen terug kunnen komen waardoor voorbeen actie veel kracht krijgt.

Een springpaard moet toch ook de romp en het front omhoog brengen, dan ga je het front toch niet topzwaar maken maken?