Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Suelza schreef:CarolineP schreef:Weer twee super mooie veulens!!!!
En dan zegt 6% in de enquête aan het begin van dit topic dat Totlas veulens tegenvallen......![]()
Vind trouwens de prijs van dat eerste veulen niet eens tegenvallen. ( het dekgeld in aanmerking nemen) Ja, ik weet, een foto is een "momentopname".
Tja, ik ben 1 van die 6%. Ik vind de nafok van Totilas idd tegenvallen.
In die zin, dat het prachtige veulens zijn, daar niet van, maar er staan dan ook wel schitterende, vooraf geselecteerde, merries achter.
Daarbij in het achterhoofd houdend dat de merrie zowiezo al 70% aan het veulen mee geeft. En als je goed naar de veulens kijkt, zie je overduidelijk de invloeden van de merries terugkomen.
Ik durf te betwijfelen of deze merries Totilas nodig hebben om goede producten neer te zetten. Wellicht zouden ze icm bijv. de vader van Totilas of bijv. een totaal andere hengst wel veel beter fokken.
Het enige wat mij opvalt en wat al eerder is gezegd, is de halsvorm en bespiering van een hoop veulentjes en dat is iets wat ik nu nog niet direct een pre vind. Totilas heeft duidelijk een merrie nodig die lengte meegeeft. Of hij nu echt de merries of enkel het stamboekpapier heeft verbeterd (als werelds beste dressuurpaard in de pedigree), ik weet het niet.
Maar nee, ik ben dus nog niet overtuigd van de kwaliteiten van Totilas, wel van de kwaliteiten van de moedermerries die bij de veulens horen, want nogmaals, dat zijn stuk voor stuk merries die ik graag op stal zou willen hebben...
Kendra schreef:Fokkerswijsheid...50% genen + 20% (op)voeding.
Hoe Totilas echt fokt weten we pas over een aantal jaren als zijn eerste nakomelingen in de sport lopen. Tot dat moment is het voor de eigenaar van Totilas en de eigenaren van de veulens alleen maar goed om de hype in stand te houden, want dat houdt de prijzen hoog.
Beter dan papa zullen de nakomelingen niet snel worden. Ik verwacht over een paar jaar een verlaging van het dekgeld en een normalisering van de prijzen van de nakomelingen.
amaze schreef:Wat een uitstraling ,fantastische schouder en bovenlijn heeft ze ! Het enige dat ik van de foto anders zou willen zien is wat meer nek .
Ik ben benieuwd hoe ze er nu uit ziet
Salsa schreef:Ik vind de veulens van Toot die ik tot nu gezien heb stuk voor stuk plaatjes. Erg mooie fokproducten die alleen echt uitstraling hebben.
Na mijn mening is niet alleen de verdienste van Toot maar ook van de goede bloedlijnen van de merries die ermee mochten fokken. Je hebt op deze manier gewoon een weloverwogen veulens die van hun voorvaderen al veel meekrijgen. (zouden ze imo met meer hengsten mogen doen om het beste uit de bloedlijn te halen) Wil niet doorzeuren over het dekgeld want dat vind ik echt ieders eigen keuze en snap heel goed dat deze keuzes worden gemaakt. Maar ik kan pas als ik de eerste veulens straks onder het zadel zie pas een mening vormen of het toch hoge dekgeld het waard was. Ik blijf ze iig vol interesse volgen!
vickylover schreef:janderegelaa schreef:Eerste bonte Totilas veulen geboren.
De merrie Harvey's Gazelle, een dochter van Ivoor (v. Samber ) heeft afgelopen week het leven geschonken aan een platenbont zwart merrieveulen van Totilas.
De eigenaar is Carole Dagless uit Engeland van OSO Stud.
wauw dit vind ik de mooiste tot nu toe