Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:17

Ook een heel normaal paard kan een prima Z proef lopen. En daar wordt zeker wel voor betaald, zeker als je over de grens gaat kijken.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:21

Realistisch zijn naar je fokproduct. Een goed veulen brengt heus wel geld op. Maar als je besluit ze aan te houden en hij als 3 jarige dan toch niet net zo apart is in zijn manieren vraag dan ook geen apart geld. Een goed paard is altijd geld waard. Maar je kunt niet aan elk paard geld verdienen.

Als je je fokkerij goed op orde hebt met mooie merries met predikaten kun je volgens mij altijd je veulens wel kwijt.
En daarbij komt dat als je je paarden kwijt MOET aan de amateur het karakter goed moet zijn. Anders haken die ook af.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:23

Fleurtje100 schreef:
Ook een heel normaal paard kan een prima Z proef lopen. En daar wordt zeker wel voor betaald, zeker als je over de grens gaat kijken.

Zeker netjes opgeleide paarden hebben ook waarde, maar dan heb ik het niet over een 4/5 jarige die een b proefje loopt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:26

Johnnydepony schreef:
Realistisch zijn naar je fokproduct. Een goed veulen brengt heus wel geld op. Maar als je besluit ze aan te houden en hij als 3 jarige dan toch niet net zo apart is in zijn manieren vraag dan ook geen apart geld. Een goed paard is altijd geld waard. Maar je kunt niet aan elk paard geld verdienen.

Als je je fokkerij goed op orde hebt met mooie merries met predikaten kun je volgens mij altijd je veulens wel kwijt.
En daarbij komt dat als je je paarden kwijt MOET aan de amateur het karakter goed moet zijn. Anders haken die ook af.

wat ik uit tel is geen apart geld dat zijn de kosten!!

Johnnydepony

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:29

Ja en als het een goede is brengt hij misschien wel het dubbele op, is het een gewone dan misschien de helft. Dat is handel.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:29

Johnnydepony schreef:
.

En dan nog heb je geen garantie op een goed paard, als je de verkeerde aanparing maakt of de merrie fokt niet, dan heb je alsnog pech en brengt de nakomeling geen cent op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:55

stoffel schreef:
Johnnydepony schreef:
Ik vind dat normaal geld voor een paard wat niet meer potentie heeft dan basis dressuursport en een B/L springparcours. En voor dat geld zou hij netjes opgevoed moeten zijn. En dan ook nog braaf genoeg voor de amateur. Een prof heeft er niets aan.

dekgeld + veeartskosten + afdrachten stamboek en btw 1500,- euro. Er van uit gaande dat hij eerst 3 jaar de opfok in gaat 100,- per maand is 3600,- over 3 jaar zadelmak maken 500,- .2 jaar netjes doorrijden en trainen 200,- per maand is 4800,- is totaal 10400,- euro. wat ik hier heb geteld zijn geen rare prijzen ze zijn zelf aan de lage kant.

En dat geld voor ieder paard. Ongeacht of het een goede of een slechte is.
Hier in de regio train je ze overigens niet voor 200 euro per maand...verdubbel dat maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:25

Fokkerij is toch hobby? het is toch liefhebberij waarvan je ook geniet?
Als je puur fokt om het geld dan kun je beter stoppen met fokken want zeker de markt zoals die nu is gaat je geen volle beurs geven.
Een hobby kost nu eenmaal geld.

Ik vind 4000,- tot 5000,-euro voor een gezond predikaat-loos paard tussen de 4 en 6 jaar een nette prijs.
Geen poeha maar gewoon een b-proef kunnen lopen.
Soms zie je ook van die vraagprijzen voor paarden dat ik mij af vraag hoe realistisch diegene is die het paard verkoopt.

Goede predikaatrijke ouders is geen garantie voor een topnakomeling en dan is het naar mijn idee wel handig als het nog een redelijk bewerkbaar karakter heeft.
Stel het gefokte paard heeft totaal geen talent? nou dan zit je met een rilbil die ook nog eens niet eens uitblinkt en drie maal raden waar die belant?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:40

Goede predikaatrijke ouders is geen garantie op een topper maar vergroot de kans zeer aanzienlijk. Daar hoef alleen de statistieken maar op na te kijken. Een predikaat is een kwalteitslabel voor de ouderdieren. Hoe beter de ouderdieren hoe meer kans dat het veulen is wat je hoopt. Dat geld niet alleen voor sportwarmbloeden dat geld alle rassen en types. Ook voor de " basis" paarden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:51

Ik heb mijn merrie voor iets meer dan het voorbeeld gekocht. Maar ik heb er wel een heleboel tijd/werk aangehad om der zo braaf te krijgen als dat ze nu is.

Als je het paard kant en klaar mak wilt hebben dan is 4000€ niet echt realistisch, zeker als ze ook nog eens 100% klinisch en röntgenologisch goed moeten zijn. Wil je het allemaal zelf doen (dus vanaf zadelmak maken), dan moet er zeker wat voor te vinden zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:46

Leuk dat iedereen er de kosten uit wil hebben, maar op het moment is er gewoon weinig vraag en veel aanbod, dus dan zakken de prijzen.
Ik hoor ook van keurmerries die voor nog geen 2000 van de hand gaan...

Fokkers die zelf land hebben en zelf kunnen rijden (of handige meiden op stal rond hebben lopen), kunnen het heel wat goedkoper doen allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:15

Weet ook niet of je er als fokker we wel het geld uit moet willen hebben. Paarden zijn nu eenmaal vrij wat duurder in onderhoud dan in aanschaf. (ik begrijp ook nooit zo goed dat mensen dan erg op het budget gaan zitten, bij aanschaf, als je het paard net hebt, beginnen de kosten pas)
Bij honden heb je al geluk als je quitte speelt, en een hondje blijft 8 tot 10 weken, een paard vrij wat langer.......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:21

Yamcha schreef:
Weet ook niet of je er als fokker we wel het geld uit moet willen hebben. Paarden zijn nu eenmaal vrij wat duurder in aanschaf dan in onderhoud..

Waarom zou een fokker die geïnvesteerd heeft in de merrie, en daar goede veulens uit fokt daar niet wat uit mogen halen. Winst is bijna nooit aan de orde maar gemiddeld moet je met goed materiaal toch kiet spelen, of vind men het normaal dat wij investeren en de gebruiker niet???

Het rare is dat er een segment in de markt is met mensen die weinig voor een paard willen betalen en vervolgens zonder morren zon 300 a 350 euro stalgeld ophoesten, dat is toch wel heel merkwaardig. Waarom zou je maandelijks zoveel geld in een paard van minder kwaliteit willen stoppen??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:29

Bij een paard speel je meestal geen quittr, je legt er meestal geld op toe. In tijden van economische voorspoed geeft dat niks. Tis een hobby en dat mag geld kosten. Maar als het economisch minder gaat dan doet de markt ook zijn werk. Mensen stoppen met fokken....denk dat over een paar jaar de paarden wel wat duurder worden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:33

Grappig, ik heb sinds kort een arabiertje.
En die rijd ik 10 keer liever buiten in het land dan in de bak..

Buiten of op het wedstrijdterrein vind hij het geweldig maar schrikt eigenlijk niet.
Zodra ik in de binnenbak komt schrikt hij veel meer!
Minstens een paar keer per half uurtje rijden..

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:37

wij fokken al jaren (D-pony's) met als belangrijkste eigenschap: Een zeer goed karakter.
Ik ben van mening dat dit niet ten kosten hoeft te gaan van de kwaliteit van een paard/pony

Naar het soort pony's wat wij fokken is op dit moment nog steeds heel veel vraag en kan je nog steeds goede prijzen voor krijgen.
Laatst bijgewerkt door marjolein88 op 31-05-11 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:38

@ Sarabande: Van mij mag jij het er best uithalen, ik weet alleen niet of het haalbaar is, ik twijfel daaraan. Niet omdat ik het verkeerd vind, daar gaat het niet om, maar als ik kijk wat een paard heeft gekost in de eerste jaren, dan zou een 3-jarige al rap 15.000 op moeten brengen, of zie ik dat verkeerd?
Voor een goed paard is dat zeker de moeite waard. Maar ik ga dat niet uitgeven aan een papierloos veulen, ook al kun je op papier niet rijden. Voor een mooie 3-jarige, die leuk beweegt, met een mooie bloedlijn...... ja, dat is het voor mij wel waard. Maar dat veulen dat geen geweldige beweger is, heeft evenveel gekost, maar die gaat dat niet opbrengen. Dus moet je als fokker dan wel elke keer een goed veulen hebben, en ik weet niet of dat wel haalbaar is.
Krijg je weer die mensen over je heen die erover vallen dat dat geen brave gebruikspaarden zijn....... en zo zijn we terug bij af.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:57

Lante schreef:
anais96 schreef:
heb niet alle posts gelezen.
De meeste fokkers fokken om te verdienen, natuurlijk ook omdat ze het leuk vinden maar er moet natuurlijk wel geld in het laatje komen want paarden zijn nou eenmaal niet goedkoop.
Als een fokker een goed paard wat zeker boven gemiddeld gaat presteren heeft gefokt, kan hij hier meer geld voor vangen dan dat hij een braaf paardje fokt waar je een leuk buitenritje mee kan maken (lees: paar duizend euro)

Dit denk ik iig...

Ik denk dat de meest fokkers het voor de hobby doen, want (tenzij je een hele, hele aparte hebt) je krijgt 9 van de 10 keer de onkosten er niet eens uit. :D Als je geluk hebt krijg je ze als veulen op een veiling en heb je daar nog een keer geluk, maar om nu te zeggen dat je er geld aan over kunt houden, die fokkers zijn er niet zo heel veel denk ik, want wat je aan die ene wint, dat verlies je weer op de andere veulens die net wat minder apart zijn.

Ik zie een paard meer als een bankrekening die geen rente geeft; ik stop er continu geld in en bij verkoop krijg ik een groot deel van dat geld in 1 keer weer vrij. Ondertussen heb ik veel plezier van het paard gehad, dus prima dat ik wat debetrente heb betaald. Dat was het me dan wel waard.

Klopt, maar er zijn toch heel wat fokkers die toch geen leuke bedragen meer vragen voor de paarden die zij hebben staan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:23

Citaat:
Het rare is dat er een segment in de markt is met mensen die weinig voor een paard willen betalen en vervolgens zonder morren zon 300 a 350 euro stalgeld ophoesten, dat is toch wel heel merkwaardig. Waarom zou je maandelijks zoveel geld in een paard van minder kwaliteit willen stoppen??

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, waarom zou je alleen maar geld voor onderhoud in een paard mogen steken wat heel veel waard is? Die mensen die jij noemt zijn waarschijnlijk de mensen die graag een paard willen hebben omdat ze dat leuk vinden en daarbij geen bijzondere ambities hebben, maar wel een stalling willen hebben met faciliteiten, het gros van de ruiters dus.
Maar laten we de bal eens terugkaatsen, waarom zou iemand 10.000 tot 15.000 euro willen stoppen in een paard zonder bijzondere kwaliteiten of papier?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:29

hyppolyte schreef:
Maar laten we de bal eens terugkaatsen, waarom zou iemand 10.000 tot 15.000 euro willen stoppen in een paard zonder bijzondere kwaliteiten of papier?

Dat is geen bal terug kaatsen, dat is onzin. Niemand verwacht dat een paard zonder bijzondere kwaliteiten of papier veel opbrengt of wil daar voor betalen en dat is terecht.
Maar als je 300 tot 350 per maand aan stallingskosten betaalt, waarom investeer je dan niet wat meer in de aankoop???

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:30

Volgens mij verwacht niemand hier dat je 10.000-15.000 euro in een paard steekt wat niks kan en weinig potentie heeft. Er wordt alleen gezegd dat het vreemd is dat mensen verwachten dat ze voor 4000-5000 euro een jong, braaf, netjes aangereden en leuk uitziend paard kunnen kopen. En er geen cent meer aan uit willen geven terwijl ze wel iedere maand flink betalen voor stalling. En dan gaan ze vervolgens lopen zeuren dat hun aankoop tegenviel en dat er geen brave gebruikerspaarden meer zijn. Die zijn er wel maar die moet je of als 3 jarige kopen en zelf op (kunnen) leiden, of ervoor willen betalen dat een ander ze voor je heeft opgeleid.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:05

Citaat:
Citaat:
Ik vind dat normaal geld voor een paard wat niet meer potentie heeft dan basis dressuursport en een B/L springparcours. En voor dat geld zou hij netjes opgevoed moeten zijn. En dan ook nog braaf genoeg voor de amateur. Een prof heeft er niets aan.

dekgeld + veeartskosten + afdrachten stamboek en btw 1500,- euro. Er van uit gaande dat hij eerst 3 jaar de opfok in gaat 100,- per maand is 3600,- over 3 jaar zadelmak maken 500,- .2 jaar netjes doorrijden en trainen 200,- per maand is 4800,- is totaal 10400,- euro. wat ik hier heb geteld zijn geen rare prijzen ze zijn zelf aan de lage kant.

Nav deze post schrijf jij dit:
Citaat:
Waarom zou een fokker die geïnvesteerd heeft in de merrie, en daar goede veulens uit fokt daar niet wat uit mogen halen. Winst is bijna nooit aan de orde maar gemiddeld moet je met goed materiaal toch kiet spelen, of vind men het normaal dat wij investeren en de gebruiker niet???

Ook een doorsnee paard levert dit al op aan kosten, dus als je er winst mee wilt maken moet je daarboven uitkomen. Dan kom je dus op een bedrag boven de 10.000 euro uit

Citaat:
Niemand verwacht dat een paard zonder bijzondere kwaliteiten of papier veel opbrengt of wil daar voor betalen en dat is terecht.

Dat verwacht je dus wel, want er moet voor de fokkers ook wat uit te halen zijn. Voor een paard met niet bijzondere kwaliteiten en misschien wel een leuk papier, die netjes ingereden is ga je nog steeds geen 10.000 euro neerleggen. Voor een paard met veel potentie dan misschien weer wel.

@fleurtje, voor 5000 euro moet je ook een jong, netjes aangereden en leuk uitziend paard kunnen kopen, en niet alleen bij de particulier, die heb je bij de fokkers net zo goed namelijk.
Stalling heeft nog steeds 0,0 te maken met het bedrag voor de aanschaf van een paard. Of moeten ruiters dan maar een paard van 10.000 euro kopen om er vervolgens achter te komen dat ze niet meer de stalling kunnen betalen? Je snapt toch hopelijk zelf wel wat een kromme redenering dat is...

Laat ik het even met een voorbeeldje uitleggen, als ik een budget heb van 5000 euro voor de aanschaf, en ik heb een stalling op het ook voor 250 euro per maand en ik kan dat betalen, waarom zou dat paard dan een dergelijke stalling niet waard zijn? Al is het een paard wat ik voor 500 euro van de slacht heb weggehaald, dan nog mag dat beest toch gewoon knap staan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:15

Men zegt wel; een goeie eet net zoveel als een slechte.
Boodschap is: spaar wat langer door en koop een goeie. Heb je uiteindelijk minder kosten aan dan aan een slechte(re: lees: goedkope) die je dus niet laat röntgenen, waar van alles aan kan mankeren (DA kosten), die niet de ideale bouw en bewegingen heeft voor de sport die je ermee wilt beoefenen, kost dus al veel meer tijd, inschrijfgeld en lesgeld om hetzelfde te bereiken als wanneer je meteen een paard met wat meer kwaliteit had gekocht etc. Bovendien heb je er ook meer plezier van.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:37

hyppolyte schreef:
Dat verwacht je dus wel, want er moet voor de fokkers ook wat uit te halen zijn. Voor een paard met niet bijzondere kwaliteiten en misschien wel een leuk papier

Een paard zonder bijzondere kwaliteiten die niet gezond is brengt ondanks een leuk papiertje (wat versta je daar onder??) in de huidige markt weinig op.
Fokkers streven daarom naar een goed paard dat gezond is veel kwaliteit heeft en een goede afstamming met predicaten en prestatie in de merrielijn.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:59

Lante schreef:
Men zegt wel; een goeie eet net zoveel als een slechte.
Boodschap is: spaar wat langer door en koop een goeie. Heb je uiteindelijk minder kosten aan dan aan een slechte(re: lees: goedkope) die je dus niet laat röntgenen, waar van alles aan kan mankeren (DA kosten), die niet de ideale bouw en bewegingen heeft voor de sport die je ermee wilt beoefenen, kost dus al veel meer tijd, inschrijfgeld en lesgeld om hetzelfde te bereiken als wanneer je meteen een paard met wat meer kwaliteit had gekocht etc. Bovendien heb je er ook meer plezier van.

Mee eens, maar het uitgangspunt van dit topic was: brave gebruikerspaarden.
Heb je die daar ook mee?