Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Johnnydepony schreef:Realistisch zijn naar je fokproduct. Een goed veulen brengt heus wel geld op. Maar als je besluit ze aan te houden en hij als 3 jarige dan toch niet net zo apart is in zijn manieren vraag dan ook geen apart geld. Een goed paard is altijd geld waard. Maar je kunt niet aan elk paard geld verdienen.
Als je je fokkerij goed op orde hebt met mooie merries met predikaten kun je volgens mij altijd je veulens wel kwijt.
En daarbij komt dat als je je paarden kwijt MOET aan de amateur het karakter goed moet zijn. Anders haken die ook af.
Johnnydepony schreef:Als je je fokkerij goed op orde hebt met mooie merries met predikaten kun je volgens mij altijd je veulens wel kwijt.
.
stoffel schreef:Johnnydepony schreef:Ik vind dat normaal geld voor een paard wat niet meer potentie heeft dan basis dressuursport en een B/L springparcours. En voor dat geld zou hij netjes opgevoed moeten zijn. En dan ook nog braaf genoeg voor de amateur. Een prof heeft er niets aan.
dekgeld + veeartskosten + afdrachten stamboek en btw 1500,- euro. Er van uit gaande dat hij eerst 3 jaar de opfok in gaat 100,- per maand is 3600,- over 3 jaar zadelmak maken 500,- .2 jaar netjes doorrijden en trainen 200,- per maand is 4800,- is totaal 10400,- euro. wat ik hier heb geteld zijn geen rare prijzen ze zijn zelf aan de lage kant.
Yamcha schreef:Weet ook niet of je er als fokker we wel het geld uit moet willen hebben. Paarden zijn nu eenmaal vrij wat duurder in aanschaf dan in onderhoud..
Lante schreef:anais96 schreef:heb niet alle posts gelezen.
De meeste fokkers fokken om te verdienen, natuurlijk ook omdat ze het leuk vinden maar er moet natuurlijk wel geld in het laatje komen want paarden zijn nou eenmaal niet goedkoop.
Als een fokker een goed paard wat zeker boven gemiddeld gaat presteren heeft gefokt, kan hij hier meer geld voor vangen dan dat hij een braaf paardje fokt waar je een leuk buitenritje mee kan maken (lees: paar duizend euro)
Dit denk ik iig...
Ik denk dat de meest fokkers het voor de hobby doen, want (tenzij je een hele, hele aparte hebt) je krijgt 9 van de 10 keer de onkosten er niet eens uit.Als je geluk hebt krijg je ze als veulen op een veiling en heb je daar nog een keer geluk, maar om nu te zeggen dat je er geld aan over kunt houden, die fokkers zijn er niet zo heel veel denk ik, want wat je aan die ene wint, dat verlies je weer op de andere veulens die net wat minder apart zijn.
Ik zie een paard meer als een bankrekening die geen rente geeft; ik stop er continu geld in en bij verkoop krijg ik een groot deel van dat geld in 1 keer weer vrij. Ondertussen heb ik veel plezier van het paard gehad, dus prima dat ik wat debetrente heb betaald. Dat was het me dan wel waard.
Citaat:Het rare is dat er een segment in de markt is met mensen die weinig voor een paard willen betalen en vervolgens zonder morren zon 300 a 350 euro stalgeld ophoesten, dat is toch wel heel merkwaardig. Waarom zou je maandelijks zoveel geld in een paard van minder kwaliteit willen stoppen??
hyppolyte schreef:Maar laten we de bal eens terugkaatsen, waarom zou iemand 10.000 tot 15.000 euro willen stoppen in een paard zonder bijzondere kwaliteiten of papier?
Citaat:Citaat:Ik vind dat normaal geld voor een paard wat niet meer potentie heeft dan basis dressuursport en een B/L springparcours. En voor dat geld zou hij netjes opgevoed moeten zijn. En dan ook nog braaf genoeg voor de amateur. Een prof heeft er niets aan.
dekgeld + veeartskosten + afdrachten stamboek en btw 1500,- euro. Er van uit gaande dat hij eerst 3 jaar de opfok in gaat 100,- per maand is 3600,- over 3 jaar zadelmak maken 500,- .2 jaar netjes doorrijden en trainen 200,- per maand is 4800,- is totaal 10400,- euro. wat ik hier heb geteld zijn geen rare prijzen ze zijn zelf aan de lage kant.
Citaat:Waarom zou een fokker die geïnvesteerd heeft in de merrie, en daar goede veulens uit fokt daar niet wat uit mogen halen. Winst is bijna nooit aan de orde maar gemiddeld moet je met goed materiaal toch kiet spelen, of vind men het normaal dat wij investeren en de gebruiker niet???
Citaat:Niemand verwacht dat een paard zonder bijzondere kwaliteiten of papier veel opbrengt of wil daar voor betalen en dat is terecht.
hyppolyte schreef:Dat verwacht je dus wel, want er moet voor de fokkers ook wat uit te halen zijn. Voor een paard met niet bijzondere kwaliteiten en misschien wel een leuk papier
Lante schreef:Men zegt wel; een goeie eet net zoveel als een slechte.
Boodschap is: spaar wat langer door en koop een goeie. Heb je uiteindelijk minder kosten aan dan aan een slechte(re: lees: goedkope) die je dus niet laat röntgenen, waar van alles aan kan mankeren (DA kosten), die niet de ideale bouw en bewegingen heeft voor de sport die je ermee wilt beoefenen, kost dus al veel meer tijd, inschrijfgeld en lesgeld om hetzelfde te bereiken als wanneer je meteen een paard met wat meer kwaliteit had gekocht etc. Bovendien heb je er ook meer plezier van.