KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:07

Suzanne F. : Ik ben het volledig met je eens!
MargreetB : goede filmpjes heb je gemaakt zeg, heb je van de rest ook nog gefilmd?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:11

Suzanne F. schreef:
Jeetje die Wynton valt wel tegen zeg, wat een gewoon dier. Maait nog ook, geen overtuigende beweger en vind hem nog wat vast in zijn lichaam en onrustig in de aanleuning. Valt me echt tegen.

De Negro kan erg goed galopperen maar voor de rest is het ook niet veel. Maakt zijn passen niet af in draf, weinig ruimte en loopt erg te rommelen aan de voorkant.

Ik zal wel extreem kritisch zijn maar als dit de creme de la creme is, is het triest gesteld met de KWPN populatie.

Maar dat is toch al een tijdje zo? Vind de laatste drie-vier jaargangen allemaal erg gewoon. Maar ze worden voor de verrichting ook heel "gewoon" gereden omdat het er puur omgaat wat de aanleg van de hengst zelf is. Denk dat als je er wat meer aan zit, je er veel meer uitkrijgt, maar dat willen ze express niet, naar mijn weten.
Want vind dat hengsten die uiteindelijk ggk worden, veel daarvan later wel opvallen in jonge paardenwedstrijden en shows.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:16

Hm ja oke maar als je bijv. naar Charmeur kijkt, dat vind ik nou een aansprekende jonge hengst. Loopt met lossigheid, veel techniek, balans en is gewoon simpel gereden een heel talentvol paard. Zulke wil ik zien. Geen hele normale beesten die je kan triksen en dat ze dan goed gaan lopen. Een ggk hengst moet in mijn ogen al een talent zijn zonder triksen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:18

Suzanne F. schreef:
Hm ja oke maar als je bijv. naar Charmeur kijkt, dat vind ik nou een aansprekende jonge hengst. Loopt met lossigheid, veel techniek, balans en is gewoon simpel gereden een heel talentvol paard. Zulke wil ik zien. Geen hele normale beesten die je kan triksen en dat ze dan goed gaan lopen. Een ggk hengst moet in mijn ogen al een talent zijn zonder triksen.

Maar vergis je niet in de amazone van Charmeur.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 14-05-11 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:19

Laurie schreef:
Maar vergis je niet in de amazone van Charmeur.

Ja nu... maar die was tijdens het verrichtingsonderzoek al heel apart.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:39

Moet zeggen dat ik BW een van de meest fantastische paarden ooit vind, maar in het verrichtingsonderzoek (toen reed Emmelie 'm al een tijdje) werd 'ie ook drie slagen gewoner; althans, vanaf het filmpje te zien. En volgens mij is Totilas al het levende bewijs dat een paard voor 80% maakbaar is icm zo'n 20% aanleg en bewerkbaarheid/werkwilligheid van het paard zelf.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:40

Suzanne F. schreef:
Ja nu... maar die was tijdens het verrichtingsonderzoek al heel apart.

En dan moeten het nog goede vaderdieren worden, dat valt soms ook weer tegen, het is allemaal niet zo makkelijk

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:34

Toch zien ze er kennelijk iets in. Trouwens, Ferro liep ook diep bedroevend in de draf en je weet hoeveel talent hij uiteindelijk had voor piaffe en passage en ook de Jazz was erg matig (en nog) in het achterbeen (slepend) en je ziet hoever die en zijn nakomelingen komen. Dus tja, wanneer doe je het goed? Het gaat erom wat ze in de hoge sport doen en hoe hij het vererft aan zijn nakomelingen. De tijd zal het dus leren of ze goed hebben gekozen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:34

lotte002 schreef:
MargreetB : goede filmpjes heb je gemaakt zeg, heb je van de rest ook nog gefilmd?

Meer waren er niet. ;) Althans, werden niet gepresenteerd.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:43

Over 'gewoonheid' en kwaliteit:

Mij is de laatste paar verrichtingsonderzoeken opgevallen dat de hengsten onder de testruiter (zoals op deze filmpjes dus) altijd slechter voor de dag komen dan onder de verrichtingsruiters! Ze worden daar gewoon meer aan de tand gevoeld, meer gesloten en meer op druk gereden dan normaal tijdens het onderzoek. En ja, dan krijg je een wat onrustig beeld en ziet het er allemaal niet zo makkelijk uit. Maar dat heeft m.i. alles te maken met het doel en de manier van testen (en dat wordt niet voor niets op deze manier gedaan).

Normaal gesproken onder de verrichtingsruiters staat er dus minder druk op. Er zit meer rust en stabiliteit in en daardoor kun je veel meer de 'natuurlijke manier van lopen' zien. Onder de testruiters verliezen ze gewoon sneller hun balans, dat is ook niet gek.

Dit was de eerste keer dat ik deze hengsten gezien heb, ik ben van plan om aanstaande dinsdag weer te gaan om te kijken hoe ze het onder hun 'eigen' verrichtingsruiter doen. Dat geeft toch een wat completer beeld... (voordat ik er ook maar aan denk om nu al een oordeel te hebben.)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:18

Dat een 3jarige het moeilijk heeft als er druk op gezet worden, is dat niet de meest normale zaak ter wereld?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:19

s0173957 schreef:
Dat een 3jarige het moeilijk heeft als er druk op gezet worden, is dat niet de meest normale zaak ter wereld?

Ja vind ik wel.
Oke dus op de fimpjes is de testruiter aan de gang en niet de normale ruiters? Dan zou het te verklaren kunnen zijn.
Maar ja dan nog vind ik een hengst niet zo achteruit moeten gaan als er een andere ruiter op zit. Zo beroerd rijdt hij niet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:23

Da's denk ik idd Van der Meer ja,op de filmpjes.

Ik vind de opzet van de test super, ideaal om vele info te vergaren... maar ik hoop dat die hengsten erna wel enkele maanden complete rust krijgen, want op zo'n manier jonge hengsten doorwerken is ze naar de knoppen doen...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:45

Suzanne F. schreef:
Maar ja dan nog vind ik een hengst niet zo achteruit moeten gaan als er een andere ruiter op zit. Zo beroerd rijdt hij niet.

Het komt op mij over alsof die paarden niet zo goed gereden zijn. Patrick vraagt niets meer dan dat ze rechtuit moeten lopen en moeten nageven. Dit basiswerk moet toch al onder de dagelijkse ruiters voor elkaar zijn?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:16

Je weet niet hoe Patrick ze even aanknijpt en wat druk erop zet en dat is best moeilijk voor die veels te jonge dieren. Ik zou ervoor zijn om ze pas met vier jaar aan te leveren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:18

tja maar dan krijg je dat er vanaf 3 ze bij ene prof staan om zo goed mogelijk gereden te zijn, of dat minder zwaar voor ze is?

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:37

smeetjoew schreef:
Maar dat is toch al een tijdje zo? Vind de laatste drie-vier jaargangen allemaal erg gewoon. Maar ze worden voor de verrichting ook heel "gewoon" gereden omdat het er puur omgaat wat de aanleg van de hengst zelf is. Denk dat als je er wat meer aan zit, je er veel meer uitkrijgt, maar dat willen ze express niet, naar mijn weten.
Want vind dat hengsten die uiteindelijk ggk worden, veel daarvan later wel opvallen in jonge paardenwedstrijden en shows.

Toevallig dat wij het vandaag net over de C jaargang hadden en dat wij uitkijken naar de Pavo, hopelijk komen ze daar allemaal aan start want wij vinden het zo verkeerd nog niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:34

vur schreef:
Toch zien ze er kennelijk iets in. Trouwens, Ferro liep ook diep bedroevend in de draf en je weet hoeveel talent hij uiteindelijk had voor piaffe en passage en ook de Jazz was erg matig (en nog) in het achterbeen (slepend) en je ziet hoever die en zijn nakomelingen komen. Dus tja, wanneer doe je het goed? Het gaat erom wat ze in de hoge sport doen en hoe hij het vererft aan zijn nakomelingen. De tijd zal het dus leren of ze goed hebben gekozen.

Ferro stapte bedroevend, daar had hij een 6,5 voor. Draf en galop beide een 8,5. Maarja, als je alleen naar voorbeen zwaaien kijkt zou je draf bedroevend kunnen noemen. Kijk je naar het achterbeen dan was zijn draf fenomenaal. Zoveel kracht en vermogen tot dragen zie je zelfs nu nog steeds heel weinig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:27

Nee, Ferro draafde echt super slecht. Ik weet niet over welke periode jij het hebt, maar ik heb het over het allereerste begin en de hengstencompetitie. Een krabbelend flutdrafje, zonder takt, geen afdruk, schwung of uitdrukking. Echt bedroevend. Dat ie later in de Grand Prix fantastisch kon gaan in de piaffe en passage, tja, dat zag je er in het begin echt niet aan af.
En trouwens, Patrick rijdt ze ongelovelijk bovenin en bij elkaar, dus ja, voor mijn idee geen houding voor een driejarig, maar meer voor een 5 jarige. Dus, voor mij logisch dat die jonge paarden dat niet kunnen verwerken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:29

De hengstenkeuring is toch het allereerste begin? Daar haalde hij die cijfers. En was eerste trouwens ook.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:43

Suzanne F. schreef:
s0173957 schreef:

Ja vind ik wel.
Oke dus op de fimpjes is de testruiter aan de gang en niet de normale ruiters? Dan zou het te verklaren kunnen zijn.

Klopt, dit is Patrick vd Meer.

En zoals deze lopen, liepen ze in de voorgaande verrichtingsonderzoeken ook onder te testruiters.

s0173957 schreef:
Da's denk ik idd Van der Meer ja,op de filmpjes.

Ik vind de opzet van de test super, ideaal om vele info te vergaren... maar ik hoop dat die hengsten erna wel enkele maanden complete rust krijgen, want op zo'n manier jonge hengsten doorwerken is ze naar de knoppen doen...

Daarom worden ze tijdens het gehele onderzoek ook maar een paar keer door testruiters gereden.. ;)

Kajanus schreef:
Je weet niet hoe Patrick ze even aanknijpt en wat druk erop zet en dat is best moeilijk voor die veels te jonge dieren. Ik zou ervoor zijn om ze pas met vier jaar aan te leveren.

Daar ben ik het mee eens. Of in ieder geval pas in het najaar van het jaar dat ze drie worden.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:35

http://www.kwpn.nl

Dressuurhengsten in Stegeren beoordeeld 17-05-2011

Vandaag zijn de dressuurhengsten in Stegeren gereden door testruiter Ton de Kok. Hij testte de vijf nog aanwezige dressuurhengsten in de binnenbaan. De hengsten waren wederom goed te rijden. De hengstenkeuringscommissie geeft hieronder een korte impressie van de verrichtingen van de hengsten.

Cat.nr. 26 (Contango x Jazz)
De Contango-zoon is een complete hengst die rondom weet te overtuigen.

Cat.nr. 29 (Krack C x Rousseau)
De hengst continueert de stijgende lijn en liet zich ook vandaag weer goed bewerken.

Cat.nr. 30 (Negro x Don Gregory)
De correct bewegende Negro-zoon zou in alle gangen wat meer bergop mogen gaan, maar blijft wel aan kracht winnen.

Cat.nr. 35 (Vivaldi x Ferro)
De hengst heeft een imponerende galoppade, maar zou in draf nog meer tot dragen moeten komen.

Cat.nr. 37 (Wynton x Flemmingh)
De sympathiek te rijden Wynton-zoon liet ook vandaag weer een gelijkmatige verrichting zien.

Dinsdag 24 mei is de eindpresentatie van het voorjaarsverrichtingsonderzoek in Stegeren.

KWPN Persbericht

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:45

m n favorietje doet het nogsteeds goed *\o/*

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:51

De enige echt positieve blijkbaar :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:58

nou de krack x rousseau doet het ook goed zo te horen hoor :j