bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:03

chantal1 schreef:
Het gaat dus om (voor zover ik het goed heb begrepen) een dragend skelet. Een paard moet in balans zijn dus gelijke lengtes (zeg ik dit goed anders graag een verbetering). Blijkbaar hebben de Arabische paarden deze eigenschap van nature

Noem dan eens een paar van zulke paarden die in de HEDENDAAGSE topdressuursport lopen.
Hedendaags, want we hebben het over de huidige fokkerij.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:04

Waar denk je dat ik het over heb????
Het fokken van prehistorische ezels?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:07

chantal1 schreef:
Waar denk je dat ik het over heb????
Het fokken van prehistorische ezels?

Is het ook mogelijk om normaal te reageren?
Zo komt er natuurlijk zeker een slotje op dit topic.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:09

Hedendaags had ook zonder de Caps lock aan getypt kunnen worden.
En zoals je misschien eerder gelezen heb kan ik ook idd normaal reageren...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:12

chantal1 schreef:

Je kunt ook dingen zoeken hoor. Die hoofdletters worden volgens mij niet gebruikt om jou te pesten maar om duidelijk te maken waar het over gaat. Doe ik ook weleens, of ik maak een gedeelte vet.
Nooit geweten dat mensen zelfs daar vreemd op reageren Verward

Maar ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord op die vraag, misschien dat je daar antwoord op kunt geven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:19

De inhoud van de clinic is mij grotendeels uitgelgd en ik vond het heel interressant. Ik geloof dat er heus wel heel veel waarheid inzit. Maar ik blijf zeggen dat 99 % procent van de ruiters geen GP paard hoeft te hebben en die 1 % die dat wel wil, is zeer tevreden met een paard wat zo´n `minder`lendenmechanisme en dus ´mindere´piaffe/passage zoals Bonfire heeft. Geef mij maar zo paard wat dan niet tot dragen komt in Anna42´s ogen!!
Ik blijf zeggen dat karakter belangrijker is. Want dat houdt de lol in het rijden en daarvoor rijden de meeste ruiters immers. En dan gaat dat paard maar niet perfect zitten maar doet iets wat daar op lijkt, en?? Het wordt iig tot het ZZ hoog gewaardeerd.

Ik geloof heus wel dat er waarheid inzit maar een echt gedragen paard wordt toch niet hoger gewaardeerd dan een paard wat maar net doet alsof. Er speelt nog veel meer mee dan alleen gedragenheid, waaronder souplesse, schwung, afdruk, elasticiteit en daar blinkt de volbloed in uit dacht ik zo...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:25

Ik ben het helemaal met je eens!

Suzanne F. schreef:
De inhoud van de clinic is mij grotendeels uitgelgd en ik vond het heel interressant. Ik geloof dat er heus wel heel veel waarheid inzit. Maar ik blijf zeggen dat 99 % procent van de ruiters geen GP paard hoeft te hebben en die 1 % die dat wel wil, is zeer tevreden met een paard wat zo´n `minder`lendenmechanisme en dus ´mindere´piaffe/passage zoals Bonfire heeft. Geef mij maar zo paard wat dan niet tot dragen komt in Anna42´s ogen!!
Ik blijf zeggen dat karakter belangrijker is. Want dat houdt de lol in het rijden en daarvoor rijden de meeste ruiters immers. En dan gaat dat paard maar niet perfect zitten maar doet iets wat daar op lijkt, en?? Het wordt iig tot het ZZ hoog gewaardeerd.

Ik geloof heus wel dat er waarheid inzit maar een echt gedragen paard wordt toch niet hoger gewaardeerd dan een paard wat maar net doet alsof. Er speelt nog veel meer mee dan alleen gedragenheid, waaronder souplesse, schwung, afdruk, elasticiteit en daar blinkt de volbloed in uit dacht ik zo...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:36

ThePast03"]
[quote="chantal1 schreef:

Je kunt ook dingen zoeken hoor. Die hoofdletters worden volgens mij niet gebruikt om jou te pesten maar om duidelijk te maken waar het over gaat. Doe ik ook weleens, of ik maak een gedeelte vet.
Nooit geweten dat mensen zelfs daar vreemd op reageren Verward

Maar ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord op die vraag, misschien dat je daar antwoord op kunt geven?
[/quote]

Zo vat ik het ook niet op. Maar het lijkt mij logisch dat ik het over de fokkerij van nu en niet van vroeger heb. Feit is en blijft dat er genen en chromosomen in paarden aanwezig zijn.

Tuurlijk kan je van mij een antwoord krijgen maar dat antwoord is voor zover ik weet ook terug te lezen in de verscheidene stukken hier op Bokt nl. Ferro. Dit zou een paard zijn met een goed dragend skelet waar men takt en balans in de beweging terug vind.

Ik zeg niet dat je alles moet geloven wat er gezegd wordt maar men kan er iig eens naar luisteren en kijken. Ik heb ook nog steeds mijn eigen gedacht over volbloeden en dat blijf ik ook houden maar Karel de Lange snijdt zeer interessante onderwerpen aan. Zoals het gemiddelde sportpaard van Nederland, de been problemen en noem maar op. Ik geloof ook niet alles zomaar 123, nooit gedaan en dat zal ik niet doen ook maar ik zit net als de meeste hier al langer in de paarden en heb ook geprobeerd het een en ander te leren en deze zaken sluiten toch wel op elkaar aan. Dus het zijn geen loze slecht onderbouwde kreten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:45

chantal1 schreef:
Tuurlijk kan je van mij een antwoord krijgen maar dat antwoord is voor zover ik weet ook terug te lezen in de verscheidene stukken hier op Bokt nl. Ferro. Dit zou een paard zijn met een goed dragend skelet waar men takt en balans in de beweging terug vind.
Citaat:

Maar Ferro is toch geen arabier?
Volgens mij werd er gevraagd om een Arabier die in de hedendaagse dressuursport in de top loopt omdat die veel van nature zou bezitten.

Citaat:
Ik zeg niet dat je alles moet geloven wat er gezegd wordt maar men kan er iig eens naar luisteren en kijken. Ik heb ook nog steeds mijn eigen gedacht over volbloeden en dat blijf ik ook houden maar Karel de Lange snijdt zeer interessante onderwerpen aan. Zoals het gemiddelde sportpaard van Nederland, de been problemen en noem maar op. Ik geloof ook niet alles zomaar 123, nooit gedaan en dat zal ik niet doen ook maar ik zit net als de meeste hier al langer in de paarden en heb ook geprobeerd het een en ander te leren en deze zaken sluiten toch wel op elkaar aan. Dus het zijn geen loze slecht onderbouwde kreten.

Ik doe niets anders dan kijken en luisteren.
Beenproblemen noemen is leuk maar dan zou ik toch graag onderzocht willen hebben welke beenproblemen zijn aangeboren en welke ontstaan zijn door verkeerd gebruik.
Verder geloof ik best dat Karel niet alleen loze en slecht onderbouwde kreten uitslaat.
Maar hij heeft zijn eigen stamboek dus waarom andermans fokprodukten afkraken? Dat blijf ik toch echt een zielige manier vinden van zieltjes winnen. Hij zou ook de eer aan zichzelf kunnen laten en via zijn eigen fokprodukten zijn gelijk kunnen bewijzen.
Of dan op zijn minst fokprodukten vanuit zijn eigen stamboek kunnen gebruiken.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:50

ThePast03:
Citaat:

Op die GP paarden zitten mensen die heel veel invloed hebben op het paard.
Die paarden hebben een hele historie aan opvoeding, training etc. wat allemaal van invloed is.

Daar sla je de spijker op zijn kop. Je kunt pas echt zien wat er werkelijk gebeurt, als je beeldje voor beeldje afspeelt. Wat er zo op het eerste oog uitziet als een behoorlijke proef blijkt in werkelijkheid bij vertraagde beelden een heel ander beeld op te leveren van de zware onderdelen. Van de drie Nederlandse Grand Prixpaarden was er eentje dat de oefeningen op de juiste manier uitvoerde. De piaffe bijvoorbeeld was mooi gedragen, werd in de juiste tact uitgevoerd en gaf een mooi evenwichtig beeld. De andere twee voerden de oefeningen niet goed uit, omdat ze het niet konden! Het had niets te maken met het tijdstip van de opname, trucage of andere factoren. Deze paarden waren gewoon niet tot dragen in staat! Waarom ze dan die oefeningen wel uitvoerden? Inderdaad, onder invloed van de ruiter. Alle drie paarden met superkarakters. De ene fluitend door de baan en de andere twee... Wel, als je je telkens voor je baas wringt in de meest onmogelijke posities, als je hele zware hulpen (lees sporen) met lijdzaam geduld verdraagt, probeert te doen wat er van je gevraagd wordt, terwijl je er niet toe in staat bent, als je elke keer weer tot het uiterste gaat zonder het bijltje erbij neer te gooien... nou dat noem ik nou een superkarakter.
Het dunkt mij dat deze paarden meer verdienen dan een topverzorging.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:57

Bucephalus schreef:
[*olduser*]:
Daar sla je de spijker op zijn kop. Je kunt pas echt zien wat er werkelijk gebeurt, als je beeldje voor beeldje afspeelt. Wat er zo op het eerste oog uitziet als een behoorlijke proef blijkt in werkelijkheid bij vertraagde beelden een heel ander beeld op te leveren van de zware onderdelen. Van de drie Nederlandse Grand Prixpaarden was er eentje dat de oefeningen op de juiste manier uitvoerde. De piaffe bijvoorbeeld was mooi gedragen, werd in de juiste tact uitgevoerd en gaf een mooi evenwichtig beeld. De andere twee voerden de oefeningen niet goed uit, omdat ze het niet konden! Het had niets te maken met het tijdstip van de opname, trucage of andere factoren. Deze paarden waren gewoon niet tot dragen in staat! Waarom ze dan die oefeningen wel uitvoerden? Inderdaad, onder invloed van de ruiter. Alle drie paarden met superkarakters. De ene fluitend door de baan en de andere twee... Wel, als je je telkens voor je baas wringt in de meest onmogelijke posities, als je hele zware hulpen (lees sporen) met lijdzaam geduld verdraagt, probeert te doen wat er van je gevraagd wordt, terwijl je er niet toe in staat bent, als je elke keer weer tot het uiterste gaat zonder het bijltje erbij neer te gooien... nou dat noem ik nou een superkarakter.
Het dunkt mij dat deze paarden meer verdienen dan een topverzorging.

Op dit verhaal heeft Suzanne F wat mij betreft het perfecte antwoord gegeven.

Verder kan ik er nog aan toevoegen dat deze paarden zeker een topverzorging krijgen. Het blijken aan te kunnen want het overgrote merendeel wordt in goede gezondheid oud.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:58

En toevallig roemde Karel bonfire's karakter, en vond hij Ferro zeer goed als sportpaard, en dat is toch een hengst van de laatste jaren.
Uit de KWPN Fokkerij.
Karel heeft helemaal niks afgekraakt, alleen dat de engels volbloed niet meer functioneel is voor de hedendaagse fokkerij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:58

Over welke oefeningen hebben we het, alleen over de piaffe????

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:00

Nee hoor, we kregen de 3 proeven in het geheel te zien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:01

adriana schreef:
En toevallig roemde Karel bonfire's karakter, en vond hij Ferro zeer goed als sportpaard, en dat is toch een hengst van de laatste jaren.
Uit de KWPN Fokkerij.
Karel heeft helemaal niks afgekraakt, alleen dat de engels volbloed niet meer functioneel is voor de hedendaagse fokkerij.

Dan heb ik het verkeerd begrepen dat Krack C tot de grond toe is afgekraakt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:02

adriana schreef:
Nee hoor, we kregen de 3 proeven in het geheel te zien.

Waarom proeven van kwpn hengsten?
Waarom geen proeven van hengsten uit zijn eigen stamboek?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:03

ThePast03"]
Maar Ferro is toch geen arabier?
Volgens mij werd er gevraagd om een Arabier die in de hedendaagse dressuursport in de top loopt omdat die veel van nature zou bezitten.
[/quote]

Lezen wat je zelf wilt lezen noem, ik dit. Er wordt niet gepraat over puur Arabierenbloed maar Arabierenbloed in ons rijpaard net als dat men het ook heeft over het Engels volbloed in ons rijpaard maar goed. Ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen. Blijkbaar wil je gelijk krijgen, van mij mag je het hebben. Dat maakt voor mij verder niet uit.

[quote="ThePast03 schreef:
Ik doe niets anders dan kijken en luisteren.
Beenproblemen noemen is leuk maar dan zou ik toch graag onderzocht willen hebben welke beenproblemen zijn aangeboren en welke ontstaan zijn door verkeerd gebruik.
Verder geloof ik best dat Karel niet alleen loze en slecht onderbouwde kreten uitslaat.
Maar hij heeft zijn eigen stamboek dus waarom andermans fokprodukten afkraken? Dat blijf ik toch echt een zielige manier vinden van zieltjes winnen. Hij zou ook de eer aan zichzelf kunnen laten en via zijn eigen fokprodukten zijn gelijk kunnen bewijzen.
Of dan op zijn minst fokprodukten vanuit zijn eigen stamboek kunnen gebruiken.

Even een vraagje, geloof jij in de 1en, 2en, 3en & 4en. Het interessante was dat ik ooit een artikel hier over gelezen heb (ook een jaar geleden hier al eens door mij op Bokt genoemd en als ik me niet vergis ook door iemand anders). Dit artikel kwam in mijn documap van Karel weer naar boven. "Iedereen" gelooft de theorie over de 1en en 2en terwijl ik er toch al een aantal jaar aan twijffel.
Bepaalde mensen weten bepaalde zaken erg goed te onderbouwen maar dat wordt niet geloofd Verward

Kijk, ik heb het over prehistorische ezels en jij over zielige manieren, dat vind ik nou ook niet bepaald netjes reageren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:12

adriana schreef:

Dat wordt dus in de praktijk meer dan weerlegd, terwijl een direkt Arabisch aandeel en ik wil best tot de 3e generatie teruggaan, helemaal geen functie meer heeft in de huidige dressuursport.

Dus ik sluit mij bij ThePast03 aan, geef eens een voorbeeld van een als zodanig gefokt paard op dat niveau

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:14

chantal1"]
Lezen wat je zelf wilt lezen noem, ik dit. Er wordt niet gepraat over puur Arabierenbloed maar Arabierenbloed in ons rijpaard net als dat men het ook heeft over het Engels volbloed in ons rijpaard maar goed. Ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen. Blijkbaar wil je gelijk krijgen, van mij mag je het hebben. Dat maakt voor mij verder niet uit.
[/quote]

Niemand heeft hier gelijk. Het gaat om een discussie. Als je verder liever geen vragen wilt of geen kritische opmerkingen moet je het gewoon zeggen. Ik heb die vraag gewoon echt zo gelezen maar alleen Saar kan vertellen hoe de vraag bedoeld is.

[quote="chantal1 schreef:
Even een vraagje, geloof jij in de 1en, 2en, 3en & 4en. Het interessante was dat ik ooit een artikel hier over gelezen heb (ook een jaar geleden hier al eens door mij op Bokt genoemd en als ik me niet vergis ook door iemand anders). Dit artikel kwam in mijn documap van Karel weer naar boven. "Iedereen" gelooft de theorie over de 1en en 2en terwijl ik er toch al een aantal jaar aan twijffel.
Bepaalde mensen weten bepaalde zaken erg goed te onderbouwen maar dat wordt niet geloofd Verward

Hoe bedoel je geloof je in 1en, 2en, 3en en 4en. Dat die bestaan of dat het paard er hinder van heeft. Ik denk dat dat per paard verschilt maar zie verder niet zo goed in wat dat met deze discussie te maken heeft?
Het lijkt me wel erg wenselijk dat een stamboek alert blijft op erfelijke problemen en probeert deze zoveel mogelijk uit zijn paardenbestand te fokken. Ik heb bij de hondenfokkerij gezien wat er gebeurt als je dat niet doet. Harde les hoor!

Citaat:
Kijk, ik heb het over prehistorische ezels en jij over zielige manieren, dat vind ik nou ook niet bepaald netjes reageren.

Alsof het netjes is om andermans fokprodukten af te kraken en die als voorbeeld te nemen hoe het niet moet?? Achter dat fokprodukt zitten ook gewone mensen met gevoel voor het geval je het niet begrijpt.
Waarom gebruikt hij niet gewoon voorbeelden uit zijn eigen stamboek?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:51

ThePast03 schreef:
Nogmaals: Als "Anna" en de anderen die haar volgen straks alleen nog maar toppaarden fokken dan komen de mensen vanzelf wel naar je toe.
Daar hoef je geen kracks voor af te kraken Knipoog

Amen, draai het om en laat maar al die fantastische eigen fokjes zien die het zo goed doen!

Dat werkt veel beter dan Krack, Jazz en Bonfire afzeiken!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:58

Ik mis eigenlijk echte argumenten tegen de "Anna42" theorie, ik hoor alleen maar dat de manier waarop het wordt uitgelegd niet in goede aarde valt. Daar doorheen kijken schijnt lastig te zijn, jammer want van dit gehakketak word ik niet veel wijzer.

Ik ben benieuwd wat voor een argumenten er voor of tegen zijn, zonder daarbij direct een paard af te kraken of te verdedigen. Dus puur het mechanisme.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:09

chantal1"]

.
[/quote]

Nou bezit Ferro, volgens mij toch meer engels volbloed dan arabisch, (alleen via farn, enigzins) Ik vind de redenatie van arabisch bloed = toppaard erg kort door de bocht. Is het niet erg gemakkelijk aangenomen dat juist dat kleine scheutje arabisch bloed 8 generaties en 50 jaar geleden, hiervoor gezorgd heeft en niet wat anders (bijvoorbeeld een combinatie van bepaalde genen en skeletten)

Waarom neemt iedereen dit zomaar voor zoete koek aan, als echt het arabisch bloed hier credit aan is, waarom doen paarden met echt veel arabisch bloed (minstens 50%) het dan niet opvallend goed.

Ramzes is ook een halve engels volbloed en Havinia (v. Grosso Z) komt
Uit een Abgar XX moeder

[quote="Anna42 schreef:
Als bij de merries die aangeboden worden bij Grosss Z Arabische genen opduiken, sluiten die genen weer aan op van die Grosso Z en geeft dus weer een sportpaard met een dragend skelet en internationale dressuur-en springpotentie. .

Volgens mij is Havinia 37,50 % engels volbloed en zal ze qua skelet ook hier wel iets van meegekregen hebben!

Ook Gladstone is uit een Abgar moeder en heeft aan moeders kant ook minimale arabische genen!

Kan het niet zo zijn dat juist de combinatie goede sportpaarden kan brengen?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:59

Suzanne F. schreef:
Maar ik blijf zeggen dat 99 % procent van de ruiters geen GP paard hoeft te hebben ..

Als ik het mag zeggen hoor ik bij die ene procent die liever een paard heeft dat graag het werk doet, soepel loopt, gehoorzaam is, een goed karakter heeft, een uitstekende bouw heeft, geen last heeft van blessures die afkomstig zijn van een verkeerd skelet , die in staat is om een mooie sprong te maken en de dressuuroefeningen als een peuleschilletje ervaart.
Allemaal uitgangspunten die ook gelden voor een GP-paard. Dat het bij mij nooit verder zal komen dan de M is voor mij niet erg en voor het paard ook niet.

Citaat:
En dan gaat dat paard maar niet perfect zitten maar doet iets wat daar op lijkt, en?? Het wordt iig tot het ZZ hoog gewaardeerd.

Dat zegt meer iets over de kwaliteiten van het jurycorps, maar och jee die arme stumper van een paard..

Citaat:
Er speelt nog veel meer mee dan alleen gedragenheid, waaronder souplesse, schwung, afdruk, elasticiteit en daar blinkt de volbloed in uit dacht ik zo...

Volgens mij blinkt een volbloed uit in snelheid op een kort stuk.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 00:12

Beste Clinicbezoekers

ik ben teleurgesteld in jullie emotionele intelligentie. Jullie laten je door een stelletje betweterige thuisblijvers genadeloos op de kast jagen en bepaalde uitspraken verdedigen die nooit door Anna, Karel of wie dan ook zijn gezegd. Trap daar dus niet meer in aub. Wij hebben inmiddels Goliath en Bonfire dansend van plezier de diverse oefeningen zien doen en een volbloed het perfecte vrijspringen zien uitvoeren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 00:25

Excuseme schreef:
een stelletje betweterige thuisblijvers

Er werd niet afgezet tegen anderen, toch