NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:42

nomaals: dit is mijn mening niet, dit is een opiniestuk van van der schans, dat een aantal punten aanhaalt dat hier in de discussie naar voor zijn gekomen. Mijn enige bijdrage was deze mening even te posten omdat deze aansloot bij een aantal aangehaalde meningen. Don't shoot the pianist.

Als je het niet eens bent met het stuk mag ik je dan vragen tegen te argumenteren tegen het stuk maar niet tegen de idioot (in casu mezelf) die het kopie/paste? :(:)

sarabande

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:49

Het feit dat je het plaatst betekent op zijn minst instemming.
Zo niet dan kan je het plaatsen met jouw argumenten er voor of tegen erbij.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:09

nee, dat ik het plaats wil zeggen dat ik het relevant vind, niet dat ik ermee instem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 07:05

merelhof schreef:
nomaals: dit is mijn mening niet, dit is een opiniestuk van van der schans, dat een aantal punten aanhaalt dat hier in de discussie naar voor zijn gekomen. Mijn enige bijdrage was deze mening even te posten omdat deze aansloot bij een aantal aangehaalde meningen. Don't shoot the pianist.

Als je het niet eens bent met het stuk mag ik je dan vragen tegen te argumenteren tegen het stuk maar niet tegen de idioot (in casu mezelf) die het kopie/paste? :(:)

Deze mening van Wout Jan van der Schans doet wederom niet ter zake en doet nog steeds niet af aan de prestaties die de KWPN fokkers geleverd hebben.

Het KWPN is nl al vaker van strategie veranderd doordat de fokkers ergens anderse ideeen over hadden.

En het blijft: Het KWPN schept een kader en de mogelijkheden en de fokkers maken daar wel of geen gebruik van. Er zijn er zelfs die (ver) buiten het kader gaan en zo tot geweldige succesen komen.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:24

:o

Moet even reageren omdat ik naar dit topic ben verwezen.

Mijn paard heeft een Kwpn paspoort en door mij overgeschreven naar het NRPS.
Met de volgende redenen:
Werd door meerdere mensen mij aanbevolen (ook gewaardeerde HH)
Vind het geweldig om naar de keuring te gaan.
De vader van mijn paard is niet Kwpn goedgekeurd.

Omdat mijn paard nu een veulen aan de voet heeft van Apache wilde het Kwpn dat ik haar terug schrijf. Wat ik dus niet ga doen. Toen hun dat vroegen vroeg ik wat mijn kansen op de keuring zijn waarop hun duidelijk aangeven dat er geen kans is. Dus ...

Bij het NRPS maakt mijn paard ook "geen" kans ivm ze niet het extrieur van een NRPS heeft. Dus zal moeten bewijzen dat ze goed is.

Toen ik een discussie had met iemand zei deze: Dat mijn paard nu een 1000,- minder waard is. Volgens mij gaat het over hetzelfde paard met nog steeds dezelfde afstammeling en het rare is ze is nog steeds op de zelfde dag geboren en de kleur en aftekeningen zijn niet verranderd. :+
Die persoon rijdt ggk Aes hengsten en toen ik zei dat die dan 2000,- minder waard zijn was deze ontdaan en droop af.

Bij het NRPS kijken ze op de keuring naar de pony/paard/veulen dan naar het papier en dan of deze goed wordt vastgehouden. :o

Of heb ik het mis?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:55

eldango schreef:
Of heb ik het mis?

Lijkt me wel

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:27

eldango schreef:
Bij het NRPS kijken ze op de keuring naar de pony/paard/veulen dan naar het papier en dan of deze goed wordt vastgehouden. :o

Of heb ik het mis?

Sorry ben helemaal VOOR het NRPS hoor. Maar helaas kan ik je op dit punt geen gelijk geven!
Ook bij het NRPS kijken ze naar wie brengt er voor. Wie is de eigenaar. En welke bloedlijn zit er in.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:34

Mijn ervaring is dat ze toch minder naar de eigenaar/fokker kijken en meer naar het dier zelf, daarna de afstamming en misschien dat dan de eigenaar/fokker er aan te pas komt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:15

petraaken schreef:
Mijn ervaring is dat ze toch minder naar de eigenaar/fokker kijken en meer naar het dier zelf, daarna de afstamming en misschien dat dan de eigenaar/fokker er aan te pas komt.

Hoeveel ervaring heb jij met het KWPN als je zegt dat het NRPS dat minder doet?????

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:40

Ik denk dat ieder stamboek zich daar min of meer wel schuldig aan maakt :(:)
Of tenminste de keurmeesters...
Iedereen heeft toch zijn voorkeuren ;)

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:45

Die van mij is en bij de nrps en bij de kwpn ingeschreven, vraag me niet hoe dat kan, maar zo heb ik haar overgenomen! Dus toen ik als eigenaar op papier wilde komen te staan moest ik naar de nrps en naar de kwpn kantoor!! :S

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 06:59

ponyparadijs schreef:
eldango schreef:

Of heb ik het mis?

Sorry ben helemaal VOOR het NRPS hoor. Maar helaas kan ik je op dit punt geen gelijk geven!
Ook bij het NRPS kijken ze naar wie brengt er voor. Wie is de eigenaar. En welke bloedlijn zit er in.

Toen ik enkele jaren geleden met mijn Don Ruto x Ixion X Ixion de ring in kwam. Behaalde deze een 1ste premie. Dat heeft hij op basis van extrieur en beweging behaald. Hij mocht als enige in zijn rubriek niet naar Ermelo en dat is dat hele kleine beetje papier/eigenaar.
Denk je dat een veulen met zo'n afstammeling het had gehaalt bij het Kwpn?

Was het niet zo dat Joop van Uytert op de hengstenshow een 3de bezichtigingshengst had lopen die eruit is gegooit op basis van papier? Zat geloof ik ergens Contender in. Had die graag op mijn merrie gehad. :o

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 07:01

sarabande schreef:
eldango schreef:
Of heb ik het mis?

Lijkt me wel

Toen ik een discussie had met iemand zei deze: Dat mijn paard nu een 1000,- minder waard is. Volgens mij gaat het over hetzelfde paard met nog steeds dezelfde afstammeling en het rare is ze is nog steeds op de zelfde dag geboren en de kleur en aftekeningen zijn niet verranderd.
Die persoon rijdt ggk Aes hengsten en toen ik zei dat die dan 2000,- minder waard zijn was deze ontdaan en droop af.

Wat klopt er volgens jou dan niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:12

Bij het NRPS kijken ze op de keuring naar de pony/paard/veulen dan naar het papier en dan of deze goed wordt vastgehouden.

Dit versus het KWPN. Is gewoon bull

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:43

Dus als ik mijn Don Ruto x Ixion X Ixion naar het Kwpn had gedaan. Werd hij gewoon op zijn kwaliteit geplaatst. Of wordt niet bij voorbaat uitgelachen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:21

Bij voorbaat uitgelachen.

KWPN is er goed in de rest van de wereld met de nek aan te kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:34

eldango schreef:
Dus als ik mijn Don Ruto x Ixion X Ixion naar het Kwpn had gedaan. Werd hij gewoon op zijn kwaliteit geplaatst. Of wordt niet bij voorbaat uitgelachen?

Nee dat denken alleen mensen die een frustratie tegenover het KWPN hebben. Dat is niet erg, maar dat moeten ze zo nodig ook jarenlang uitdragen :(:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:37

Hooghartigheid is een ander menselijk gebrek wat je op KWPN gebied zult aantreffen.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:47

ik heb een anglo bij het nrps. Volgens mij is het wel zo dat je paard zoveel % arabisch bloed moet voeren. en het is meer prestatie gericht. Daardoor kan er meer 'vers bloed' in het stamboek komen, vind ik.. Vind de laatste tijd dat bij het kwpn wel veel hetzelfde bloed voor komt. De keuringen vind ik ook gemoedelijker bij het nrps. Als je bij het kwpn geen bekende stal bent, maak je weinig kans.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:59

ikke129 schreef:
Als je bij het kwpn geen bekende stal bent, maak je weinig kans.

Sja blijf gewoon maar onzin uitslaan. Als je bij het KWPN door gebrek aan kwaliteit geen potten kan breken kan je gelukkig altijd nog naar het NRPS :)*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:59

Vertel eens wat over je eigen keuringsprestaties binnen het KWPN, Sarabande.
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-03-10 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:00

sarabande schreef:
Sja blijf gewoon maar onzin uitslaan. Als je bij het KWPN door gebrek aan kwaliteit geen potten kan breken kan je gelukkig altijd nog naar het NRPS

Nu doe je alsof het nrps alle niet ggk kwpners opvangt :7

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:03

Rianneke schreef:
sarabande schreef:
Sja blijf gewoon maar onzin uitslaan. Als je bij het KWPN door gebrek aan kwaliteit geen potten kan breken kan je gelukkig altijd nog naar het NRPS

Nu doe je alsof het nrps alle niet ggk kwpners opvangt :7

Ach je mag het in dezelfde verhouding zien als zeggen dat het NRPS zoveel beter en aardiger en minder bevooroordeeld is. Dat is ook volkomen onzin. Als je terug leest in dit topic zal je zien dat de cijfers op ieder gebied, van NRPS versus KWPN niet te vergelijken zijn, dus het lijkt me onzin om dat te doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:06

Ik volg het topic al een tijdje en heb al eerder gereageerd :)

sarabande schreef:
Als je terug leest in dit topic zal je zien dat de cijfers op ieder gebied, van NRPS versus KWPN niet te vergelijken zijn, dus het lijkt me onzin om dat te doen.

Dat vind ik ook dat beide stamboeken niet te vergelijken zijn aangezien het eigenlijk 2 verschillende stamboeken zijn ookal streven ze wel beide naar sportpaarden...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:07

Het röntgenologisch onderzoek van NRPS is scherper dan dat van KWPN.

NRPS accepteert géén fokdieren met verschil in de voeten, iets wat ze bij het KWPN al een tijdje niet meer kunnen zeggen.