Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MissHIS schreef:Die kwaliteit van het sperma kan inderdaad een paar weken later weer totaal anders zijn. Dus eigenlijk vind ik het niet van toegevoegde waarde om dergelijke informatie te verspreiden, omdat het geen enkele garantie geeft.
ceasario schreef:Ik heb bv. dit jaar een hengst gebruikt waarvan ik vorige jaar direct 2 merries direct drachtig had.
Sperma dat onder de microscoop er super uitzag.. Je zou het bij wijze van spreken op de grond kunnen laten vallen, bij elkaar vegen en insemineren en dan heb je nog een veulen.
(die hengsten zijn er ) Maar dit jaar zag dat sperma er anders uit..Dus zo'n hengst moet iets mankeren, virus, voeding, stress, sportvoeding etc., dus ik ben afgehaakt voor andere merries en had pas na 3 keer een merrie drachtig.. Nu inmiddels na 8 weken is zijn sperma weer 100% waarmee hij mee geboren is.
ceasario schreef:Vruchtbaarheid is erfelijk..
sarabande schreef:ceasario schreef:Vruchtbaarheid is erfelijk..
Het lijkt me dat je jezelf hier flink tegenspreekt.
sarabande schreef:[
De door het KWPN gegeven waardes zijn die van op dit moment, er zijn talloze bekende gevallen uit het verleden waaruit blijkt dat sperma kwaliteit veranderen kan zowel slechter als beter kan worden.
Neem b.v. Balzflug