Voorjaarsonderzoek 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LilliputterJarig

Re: Voorjaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 22:26

Er zijn ook genoeg Jazz nakomelingen waar je zo mee weg loopt hoor, neem aan Tango een voorbeeld! Als er van een het karakter super is...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:32

Hier wordt netjes weergegeven ieders mening over de voor en delen van een hengst.
Hieronder de voor en nadelen van de hengsten over de kwaliteit van het sperma.
nl. vruchtbaarheid is erfelijk..Als we het toch weer eens over erfelijke gezondheid hebben.

Bustique
Indoctro x Granus x Argentinus
Verwacht bevruchtend vermogen klasse: goed.

Bugatti VDL
Silverstone x Indoctro x Silvano

Bristol
Jazz x Goodtimes x Nurprimus
Verwacht bevruchtend vermogen klasse: voldoende.

Briljant
Uphill x Darlington x Havidoff

Boss
Indoctro x Nimmerdor x Silbersee
Verwacht bevruchtend vermogen klasse: matig.

Bodyguard
Gribaldi x Negro X Cocktail
Verwacht bevruchtend vermogen klasse: voldoende.

Baltic VDL
Quaprice Z x Jus de Pomme x Wellington

Bacardi VDL
Corland x Kannan x Jasper

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:54

Erg jammer dat de springers die goed zijn matig sperma hebben :o

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:56

Marijkeeee schreef:
Erg jammer dat de springers die goed zijn matig sperma hebben :o

Maar voor voldoende dien je ook een vruchtbare merrie te hebben.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:13

vraagje, is het niet zo dat dit binnen x-aantal weken dat er anders kan uitzien ..?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:20

Heb je van al de Duitse hengsten deze gegevens ook???

En is het eigenlijk niet een enorme service naar de fokkers toe die, wanneer ze hun zinnen gezet hebben op een hengst met matig sperma, dit nu op tijd weten en de merrie op het station kunnen zetten, inplaats van een heel seizoen aanmodderen???

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:46

sarabande schreef:
Heb je van al de Duitse hengsten deze gegevens ook???

Jij wel van alle wpn-ers.??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:02

Dat was de vraag niet, maar ik begrijp dat je die niet hebt.
Realiteit is dat van oudere hengsten zijn dit soort dingen meestal bekend, daar hebben eerst een hoop fokkers schade door geleden.
Dus het openbaar maken van het euvel bij jongere hengsten kan de fokkers veel kosten besparen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:15

sarabande schreef:
Dat was de vraag niet, maar ik begrijp dat je die niet hebt.
.

Klopt , ik heb een microscoop.
En wanneer blijkt dat het niet voldoet aan je eisen, zet je dat op het veterinair-begeleidingsformulier en daarmee is de kous af..
Dus dan een andere hengst zoeken.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:20

Die kwaliteit van het sperma kan inderdaad een paar weken later weer totaal anders zijn. Dus eigenlijk vind ik het niet van toegevoegde waarde om dergelijke informatie te verspreiden, omdat het geen enkele garantie geeft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:23

MissHIS schreef:
Die kwaliteit van het sperma kan inderdaad een paar weken later weer totaal anders zijn. Dus eigenlijk vind ik het niet van toegevoegde waarde om dergelijke informatie te verspreiden, omdat het geen enkele garantie geeft.

Vlgs. de Profs. Is de hoeveelheid en kwaliteit sperma van een hengst erfelijk bepaald.
Want anders zou het raar zijn zo'n info met een soort natte vingerwerk te plaatsen. :(:)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:28

Er zijn heel veel dingen (omstandigheden) die de kwaliteit van het sperma tijdelijk kunnen doen verminderen. Kijk maar eens naar de invloed van een sportcarriere, hoe drastisch de kwaliteit van het sperma daar door kan dalen. Of een virusje, of wat dan ook. Aan de andere kant zijn er ook hengsten wiens sperma onder de microscoop van goede kwaliteit leek te zijn, maar die nooit een merrie drachtig kunnen maken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:31

Dat is iets anders maar doet niets af aan de erfelijke bepaling.
HH die het niet eens zijn met bv. Utrecht (controle instantie) kunnen altijd in beroep gaan en voor een tweede of derde onderzoek gaan..

Ik heb bv. dit jaar een hengst gebruikt waarvan ik vorige jaar direct 2 merries direct drachtig had.
Sperma dat onder de microscoop er super uitzag.. Je zou het bij wijze van spreken op de grond kunnen laten vallen, bij elkaar vegen en insemineren en dan heb je nog een veulen.
(die hengsten zijn er ) Maar dit jaar zag dat sperma er anders uit..Dus zo'n hengst moet iets mankeren, virus, voeding, stress, sportvoeding etc., dus ik ben afgehaakt voor andere merries en had pas na 3 keer een merrie drachtig.. Nu inmiddels na 8 weken is zijn sperma weer 100% waarmee hij mee geboren is.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 21-05-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:41

Die kwaliteit is toch op een bepaald moment vastgesteld en ingedeeld in de categorie 'matig', 'voldoende' of 'goed' zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met omstandigheden of andere redenen waardoor de kwaliteit tijdelijk minder kan zijn. Waar het mij om gaat is dat er hengsten zijn wiens sperma als 'matig' is beoordeeld terwijl het heel goed mogelijk is dat het een andere klassering krijgt wanneer het opnieuw beoordeeld zou worden. Dus hecht ik er weinig waarde aan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:43

En nu kom je je net als bij foto's aan de discussie wat is goed.
Maar sperma dat voldoende scoort is voor mij niet geschikt voor verzending..

MissHIS schreef:
. Dus hecht ik er weinig waarde aan.

Vruchtbaarheid is erfelijk..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:58

ceasario schreef:
Ik heb bv. dit jaar een hengst gebruikt waarvan ik vorige jaar direct 2 merries direct drachtig had.
Sperma dat onder de microscoop er super uitzag.. Je zou het bij wijze van spreken op de grond kunnen laten vallen, bij elkaar vegen en insemineren en dan heb je nog een veulen.
(die hengsten zijn er ) Maar dit jaar zag dat sperma er anders uit..Dus zo'n hengst moet iets mankeren, virus, voeding, stress, sportvoeding etc., dus ik ben afgehaakt voor andere merries en had pas na 3 keer een merrie drachtig.. Nu inmiddels na 8 weken is zijn sperma weer 100% waarmee hij mee geboren is.

ceasario schreef:

Het lijkt me dat je jezelf hier flink tegenspreekt.

De door het KWPN gegeven waardes zijn die van op dit moment, er zijn talloze bekende gevallen uit het verleden waaruit blijkt dat sperma kwaliteit veranderen kan zowel slechter als beter kan worden.
Neem b.v. Balzflug

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:31

sarabande schreef:
ceasario schreef:

Het lijkt me dat je jezelf hier flink tegenspreekt.

Helemaal niet...Wat ik aangaf zijn invloeden buiten de de erfelijke aanleg. :(:)

sarabande schreef:
[

De door het KWPN gegeven waardes zijn die van op dit moment, er zijn talloze bekende gevallen uit het verleden waaruit blijkt dat sperma kwaliteit veranderen kan zowel slechter als beter kan worden.
Neem b.v. Balzflug

Je zal er mee klaar zijn dat een stamboek je een stempel opdrukt dat er aanmerkingen op het sperma zijn...van matig tot voldoende als het maar tijdelijk zou zijn..
Dat zou toch niet niemand pikken. Daarmee zouden we direct het "fabeltje" uit de wereld hebben van slechte bevruchters en is de kwaliteit van het sperma niet meer belangrijk..
Maar het komt allemaal wel goed... Dat vertelde ze ook tegen mijn achterbuurman/vrouw 40 jaar geleden...maar ze worden nooit grootouders. :Z :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:59

Iedere hengstenhouder kan zoals al eerder hier opgemerkt een tegenonderzoek laten doen.
Maar vooralsnog weten de fokkers waar ze aan toe zijn en dat lijkt me het belangrijkste

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:46

Het feit dat ze zo openlijk over de sperma kwaliteit zijn geeft de fokker de gelegenheid om wel of niet tot dekken over te gaan en net wat Sarabande zegt; de fokkers weten waar ze aan toe zijn en mocht een hengst (waar de hengstenhouder echt wel zicht op heeft) meerdere merries (spreek ik niet over 3 merries) niet dragend krijgen laat de eigenaar ook echt wel zo'n onderzoek doen en informeert natuurlijk de fokkers die naar sperma vragen van deze hengst ;)