Wie gaat er ook met zijn hengst naar de KWPN Hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Re: Wie gaat er ook met zijn hengst naar de KWPN Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:49

wat leuk! ik heb een tijd stage gelopen bij van uytert, toen de hengsten recht uit de wei kwamen, en daarna zijn we ze ook klaar gaan maken. erg leuk is dat! vooral nu, want ik heb de united die afgelopen jaar goedgekeurd is, nog mee klaar gemaakt, en de flemming ferro die nu in het onderzoek mee loopt en de ub 40 die eruit gegaan is.

erg intressant!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 22:51

Rockey nam van Uytert de hengsten vaak ergens anders mee naar toe?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:52

Kajanus schreef:
anneliesdj schreef:
Erg vermoeiend? Hoe vaak wou je hem meenemen naar een vreemde plek dan? Hoe vaker je het doet hoe gewoner het wordt toch?

Dat zou je wel zeggen, maar het reizen en het op een vreemde omgeving zijn maakt heel veel indruk op een paard en ik merk al dat hij de andere dag erg veel ligt te slapen. Dus waarom zou ik hem dan veel meenemen als het hem zo veel energie kost. En we praten niet over een vijfjarig paard hij is pas 2 1/2 jaar oud.

Maar geeft toch niet als hij dan de volgende dag wat langer ligt te slapen? Op die manier went hij er wel aan anders zijn die bezichtigingen straks pas echt vermoeiend en dan moet hij ook gewoon door.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:53

Kajanus schreef:
Rockey nam van Uytert de hengsten vaak ergens anders mee naar toe?

ik denk dat ze een keer of 2/3 mee zijn geweest, maar hun hebben er dan ook wel een hele hoop staan, maar dat was ook meer om ze te laten wennen op de vrachtwagen, dat ze daar niet al hun energie al verspillen, en dan even bij renee oefenen zoals het op het harde moet gebeuren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:05

De mijne vond het ook allemaal vermoeiend, voornamelijk omdat het spannend was. Hij is gelukkig juist veel meegenomen, zodat hij op de HK wat ontspannener was en fris bleef de hele dag, want het zijn toch nog eens heel wat meer indrukken.
De laatste weken is er wel rekening mee gehouden dat hij zeker fris blijft, maar dat was niet zolang van te voren.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:39

ik ben benieuwd naar den bosch Lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:51

even een stipje zodat ik straks alles eens rustig kan bijlezen.
Want moest er volgend jaar uit mijn merrie een hengstveulen komen,dan zou ik wel wat info hebben over het hoe en wat.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:23

Desire schreef:
Henkjan schreef:
Wat een schitterende paarden zie ik voorbij komen! Ik wens iedereen alvast heel veel succes (en plezier) met zijn/haar hengst. Weet iemand mischien ook waar en wanneer ik een lijst kan zien van de hengsten die deelnemen?

Je kunt straks de catalogus alvast bestellen op kwpn.nl
Ben ook wel benieuwd vanaf wanneer dat weer kan, daar moeten ze toch al wel een eind mee op weg zijn of niet!

Er staat al een bestelbon in IDS.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:15

wauw Kajanus, ik heb absoluut niets met kwpners maar deze heeft echt een geweldige uitstraling!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:53

Caira schreef:
wauw Kajanus, ik heb absoluut niets met kwpners maar deze heeft echt een geweldige uitstraling!

Een slechter oordeel kan ik me niet voorstellen Sigaar Ach gut

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:12

wat ik had begrepen van lauw. dat het meenemen goed is om niet te stressig te zijn.De 5 hengsten die meegingen stonden te stampen en druk te doen,vooral als er 1 van de wagen afging.
Dan lopen ze een min. of 10 een rondje.Maar nu komt het ;dat rondje moeten ze wel lopen dus.
Ze mogen niet in het hoekje gaan staan(deed die van mij dus wel) ze moeten rond blijven lopen en van hand veranderen.
Het is ook niet de bedoeling dat ze met een hoge staart en briessend rondrennen. Ze moeten juist relaxed in een goed basis tempo zich kunnen laten zien.
Na die 10 min. pp zij alle 5 de paarden toch een uur op de trailer geweest en moesten ze op elkaar wachten.De meeste stonden erg in het zweet.

Kajanus: ga jij met hem rondlopen? hoe is jou conditie? Knipoog

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:16

Kinkt erg pittig Meredith. Maar ze worden daar thuis bij Lauw goed op getraint neem ik aan.
Heb jij een goed gevoel bij wat er bij Lauw gebeurd? Heb een erg leuk paard bij hem te koop zien staan. Dit even offtopic!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:45

heb eerlijk gezegd geen idee hoe het er verder aan toe gaat.
Het is een kwestie van overlaten aan iemand die dit doet als werk. Weet wel dat de paarden waar hij meekomt er altijd keurig bijstaan op de keuring.

Of de hengstenboer eerlijk is in zijn menig over je paard dat durf ik niet te zeggen. Hij had paarden bijzich die absoluut niet keuringswaardig waren, rest de vraag natuurlijk wat is mijn paard dan.

Zou ook iemand kunnen vragen wat ie ervan vindt ,maar wat schiet je ermee op. In ermelo horen we het wel.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:48

meredith schreef:

Ik laat mijn bijna twee meter man waar paarden dan pony's bij lijken Ach gut er mee rond lopen en ik mag zelf met de zweep er achteraan rennen dus ik moet nog wel wat aan mijn conditie doen.
En als het me echt niks lijkt dan kijk ik wel een goede voorbrenger eens erg lief aan Schijnheilig

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:51

Kajanus schreef:
meredith schreef:

Ik laat mijn bijna twee meter man waar paarden dan pony's bij lijken Ach gut er mee rond lopen en ik mag zelf met de zweep er achteraan rennen dus ik moet nog wel wat aan mijn conditie doen.
En als het me echt niks lijkt dan kijk ik wel een goede voorbrenger eens erg lief aan Schijnheilig

onderschat niet de invloed die een voorbrenger uit kan oefenen! met alleen een goede conditie ben je er nog lang niet. Een goede voorbrenger kan een paard zo neerzetten dat eventuele slechte punten verbloemd worden, een slechte voorbrenger kan een geweldig paard afgekeurd krijgen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:01

Oei, dat zou ik niet doen Kajanus, helemaal nergens om hoor, maar je kan beter een kleinere voorbrenger hebben, dan lijkt je paard groter en in Ermelo heb je maar 1 kans en die moet 200% goed zijn. Anders is al je training voor niks geweest en daarvoor reserveren we geen plaatsen in Den Bosch Haha! Knipoog

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:19

onderschat niet de invloed die een voorbrenger uit kan oefenen! met alleen een goede conditie ben je er nog lang niet. Een goede voorbrenger kan een paard zo neerzetten dat eventuele slechte punten verbloemd worden, een slechte voorbrenger kan een geweldig paard afgekeurd krijgen.[/quote]

ik heb het zelf ook al eens gehad dat onze vaste voorbrenger ziek was en die kent de paarden goed het door een ander heb moeten laten doen die op dat moment kon en dat was echt een drama, helaas.
nu kan ik natuurlijk ook pech hebben gehad maar ik zou het risco niet lopen op zo'n dag

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:58

Ik snap jullie allemaal en het is ook erg belangrijk dat hij goed voorgebracht wordt en we oefenen ook erg hard om het goed te doen.
En wie weet vragen we inderdaad nog wel iemand anders om het te doen, maar het is nog niet zover.
Het scheelt ook wel dat we niet echt iets te verbloemen hebben.
Volgens mij is hij wel aardig correct.maar ik ben natuurlijk niet de echte kenner Cool

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:55

Kajanus schreef:
Volgens mij is hij wel aardig correct.maar ik ben natuurlijk niet de echte kenner Cool

Hihi ;het oog van de meester he ?
Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:17

Ik zet ook even een stipje zodat ik later even bij kan lezen.
Leuk om de vorderingen van jullie hengsten te volgen.

Wij hebben ook een keer een hengst voor de keuring gehad (jaaaaaaaaaren geleden) en het was een leuke ervaring.
De merriekeuringen doen we wel altijd mee.

2 weken geleden hebben we onze enters weer thuis gekregen (landlord en Douglas x Orame) het was de bedoeling om deze beide mannen te houden tot ze voor de hengstenkeuring konden maar mijn vader heeft tovh maar besloten dat de mannen verkocht worden.
Teveel paarden..
Wel jammer maar helaas...

Ik zou ook een andere (ervaren) voorbrenger kiezen, Kajanus. Ten eerste is de invloed van de voorbrenger erg groot (maar dat is al gezegd) ten tweede lijkt het me ook eng om je eigen voor te brengen (ivm zenuwen e.d.)

Ga nu even bijlezen.. tot pagina 8 gekomen Haha! moet nu eerst even met de kids in gevecht Cool

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:41

Kajanus schreef:
Ik snap jullie allemaal en het is ook erg belangrijk dat hij goed voorgebracht wordt en we oefenen ook erg hard om het goed te doen.
En wie weet vragen we inderdaad nog wel iemand anders om het te doen, maar het is nog niet zover.
Het scheelt ook wel dat we niet echt iets te verbloemen hebben.

begrijp me niet verkeerd kajanus ik bedoel ook dat je het beter zelf kan doen of door je vaste voorbrenger en het niet op die dag uit handen geeft. want je zelf en je eigen mensen kennen je paard het beste ook wat die kan hebben, maar ik schat zo in dat jij best weet wat je doet, dus daar ben ik niet bang voor .Knipoog

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:39

kajanus , vraag het maar aan een echte hardloper. Zie die aanjagers altijd flinke rondjes hollen en jij straks uitgestrekt in de bak Haha! Haha! Ach gut

Maar in ermelo gaan ze de kooi in en staat er op ieder hoek wel iemand om ze door te laten lopen.
Je hoeft alleen het touwtje maar af te doen en de rest gaat vanzelf.

Volgens lauw die we net hebben gebeld gaat de sandrohit super en kan wat hem betreft de keuring al beginnen.
Krijg gelijk de kriebels van de spanning

Hij was thuis wat te mak , maar hij schijnt nu zijn dekens van nijd er af te trekken als het te lang duurd, om aan de slag te kunnen.Zo horen we het maar graag. Hij moet lief en gehoorzaam zijn op stal en in de hand.Op het moment dat ie moet! moet ie er zijn ook.Dan willen we een echte vent zien en geen watje. Sigaar

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:52

Klinkt goed meredith OK dan!

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:06

Wordt nu toch wel erg nieuwsgierig naar "onze" bokkies!!

Plaatsen jullie nog een foto van de vorderingen? Voor zover dat mogelijk is dan.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:22

Wauw, ik kom dit topic nu pas tegen. Ik heb net een 2,5 jarige gekocht maar die moet nog volledig door de keuring van mij, voordat ik hem definitief koop. Ik kan dus niet meer meedoen dit jaar voor de hengstenkeuring, als ik lees dat het 8 december al begint. Op zich vind ik dat niet erg , ik heb altijd in het NRPS gezeten dus het KWPN is toch iets anders. Mijn hengst is van Manhattan * Ekstein * Ahorn Z. geen aftekeningen donkerbruin zwart.
Ik ga een ieder volgen en als ik dan nog net zo enthousiast ben doe ik wellicht een volgend jaar mee ?? dat vind ik ook wat eerlijker naar mijn paard. Dan kan ik er nu van leren hoe alles gaat en ben ik op tijd met opgeven voor volgend jaar... Haha! Je moet je dus voor oktober al opgeven ?? als ik topic goed doorgelezen heb en gaat 8 december de eerste ronde beginnen ??
Ik moet zowieso mijn paard eerst hebben en op mijn naam zetten uiteraard bij het KWPN. Dan kan ik dan met een gerust hard alle tips ten harte nemen... Knipoog

Ik vind zowieso de vos van Kajunus en die van meredith erg goed er uit zien, mooi bergop lopen en zakken vanachteren, met een zo op de foto te zien goed lopende motor van achteren, ruim voorbeen en ondertredende achterbenen. Top, wens jullie succes. Ik ga hoe dan ook zelf mijn paard klaar maken in de toekomst.