Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 03:01

Onze Ujuzi: Fürst Dior x Dayano x Sultan. Echt een pienter ventje! Ik ben natuurlijk niet in de buurt dus ik heb nog niet veel beweging gezien, maar vooralsnog erg tevreden mee. Het had alleen een merrietje moeten zijn :+
Afbeelding

pantarhei

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:12

Gefeliciteerd met deze knapperd

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:40

Gefeliciteerd Rox!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:22

gefeliciteerd, prachtig veulen

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:37

Gefeliciteerd!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:39

Dankjulliewel!

Andere vraag: heeft iemand van jullie ervaring met een veulen met een liesbreuk?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:08

Nee, wel met een navelbreuk. Die heb ik laten opereren toen ze een jaar oud was. Nooit problemen mee gehad.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:45

_Roxanne schreef:
Dankjulliewel!

Andere vraag: heeft iemand van jullie ervaring met een veulen met een liesbreuk?

Wij hadden er dit jaar 1 van een klant. In eerste instantie was het advies: in de gaten houden en met 3 maand (of ouder) opereren en soms heelt het zelfs vanzelf. Deze werd koliekerig met 1 week, dus is nu afgelopen week geopereerd. Gaat heel prima, hij is alweer "thuis".

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:45

Hier LIJKT (ik hoop zo dat ik het nu niet jinx) het de goede kant op te gaan. Door een aantal keer per dag te masseren blijft het nu binnen, en de dierenarts is voorzichtig positief. Als de liesbreuk binnen blijft is het advies om later deze week te beginnen met hem kort naar buiten te doen. Als we daar te vroeg mee beginnen en het veulen doet te gek is het risico dat we weer terug bij af zijn.
Waarschijnlijk zit dit op een net andere plek dan bij het veulen van jouw klant Vulina, want in ons geval zou opereren ook meteen castreren zijn.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:52

Gefeliciteerd met de veulens!

Ik ben me aan het verdiepen voor de EPTM test voor mijn VB d-oc merrie. Hebben jullie daar ervaringen mee? Brengen jullien ze rechtstreeks vanuit de opfok? En op welke leeftijd?
Heb al een beetje zitten terugzoeken en zag veel positieve ervaringen maar ben benieuwd hoe jullie voorbereiden etc

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 12:47

Zeker niet rechtstreeks vanuit de opfok doen!
Lees dit eerst eens:
https://www.kwpn.nl/agenda/aanlegtesten-ibop-eptm/eptm

En bekijk ook de video die erbij staat.

Daarnaast wordt dit ook gevraagd:
Training merrietest met zadelmak maken - De merrie is:
o halster- en hoofdstel mak. o links- en rechtsom aan de longe getraind over een periode van ongeveer vier weken en heeft indien mogelijk beweging gehad in de trainingsmolen.
N.B.: Indien een merrie thuis een zadel op heeft gehad en de merrie heeft dat niet geaccepteerd of liet zich daarbij moeilijk bewerken, wordt verwacht dat dit bij aanlevering gemeld wordt aan de trainingsleider.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:50

Je hoort vaak van beleerders dat ze het niet fijn vinden als een paard rechtstreeks uit de opfok komt. Want ze moeten dan nog van alles leren. Ik zou zelf eerst even op stal nemen en kijken hoe ze op alles reageren en beetje leren longeren zodat ze niet heel groen erheen gaan. En allicht al met een singel om uiteindelijk. Hoe meer je thuis doet hoe relaxter ze daar zijn

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:13

Wat is dan de ideale leeftijd om te brengen? Is bijna 4 jaar dan niet “ te laat “ voor EPTM met zadelmak maken?
Ik haal ze namelijk het liefst pas met 3 uit de opfok, verwacht dat deze merrie ook groot gaat worden dus wil haar graag de tijd geven om goed te groeien.
Dit jaar gaat er een met 3 jaar en 7 maanden uit de opfok. Dan wel gelijk voor zadelmak maken maar als ik ze eerst nog even thuis moet houden gaan ze al richting de 4 voor de test.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:14

yvonnepuntnl schreef:
Zeker niet rechtstreeks vanuit de opfok doen!
Lees dit eerst eens:
https://www.kwpn.nl/agenda/aanlegtesten-ibop-eptm/eptm

En bekijk ook de video die erbij staat.

Daarnaast wordt dit ook gevraagd:
Training merrietest met zadelmak maken - De merrie is:
o halster- en hoofdstel mak. o links- en rechtsom aan de longe getraind over een periode van ongeveer vier weken en heeft indien mogelijk beweging gehad in de trainingsmolen.
N.B.: Indien een merrie thuis een zadel op heeft gehad en de merrie heeft dat niet geaccepteerd of liet zich daarbij moeilijk bewerken, wordt verwacht dat dit bij aanlevering gemeld wordt aan de trainingsleider.

Dankje, ga ik straks even bekijken!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:11

_Roxanne schreef:
Hier LIJKT (ik hoop zo dat ik het nu niet jinx) het de goede kant op te gaan. Door een aantal keer per dag te masseren blijft het nu binnen, en de dierenarts is voorzichtig positief. Als de liesbreuk binnen blijft is het advies om later deze week te beginnen met hem kort naar buiten te doen. Als we daar te vroeg mee beginnen en het veulen doet te gek is het risico dat we weer terug bij af zijn.
Waarschijnlijk zit dit op een net andere plek dan bij het veulen van jouw klant Vulina, want in ons geval zou opereren ook meteen castreren zijn.

Deze is ook meteen gecastreerd. Had wel minimaal 15cm naar buiten hangen.. Beide liezen zijn gedaan. Nu 14 dagen AB, en 6 weken kleine paddock na deze 14 dagen boxrust.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:55

Heel veel knappe veulens dit jaar!

EDE hoe doet jouw Dutch Dream veulen het? Benieuwd naar een uitgevouwde versie :)

Ik hoor hier rondom veel mensen die moeite hebben met het drachtig krijgen van de merries, dat koude natte weer helpt niet bepaald denk ik.
Onze merrie was weer in 1 x drachtig gelukkig.

Hier énorm blij van ons Succession merrieveulen <3 ik was al blij met onze Mclaren , maar deze is nog leuker.
Bedoeling was om aan te houden maar door een niet geplande aanschaf heeft mijn man helaas zijn veto gesteld nu :(

Afbeelding

Afbeelding

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:58

Diortje_vds schreef:

EDE hoe doet jouw Dutch Dream veulen het? Benieuwd naar een uitgevouwde versie :)

Ik hoor hier rondom veel mensen die moeite hebben met het drachtig krijgen van de merries, dat koude natte weer helpt niet bepaald denk ik.

Hier énorm blij van ons Succession merrieveulen <3 ik was al blij met onze Mclaren , maar deze is nog leuker.
Bedoeling was om aan te houden maar door een niet geplande aanschaf heeft mijn man helaas zijn veto gesteld nu :(

[ [url=m/ylIPS7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XUsxtb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap ding hoor die Succession!

Hier hebben we gelukkig in 1x mooi raak geschoten bij mijn Ampère merrie, eergister voor de 2e keer gescand op 33 dagen en we zagen braaf een hartje kloppen :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:44

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het dekken met Red Viper? En de eventuele kwaliteit van zijn zwemmers? O:)

Mijn merrie is helaas voor de tweede keer nu leeg. En twijfel over wat nou een handige vervolg stap is. :o

Voorheen heen was ze makkelijk drachtig, toen een paar jaar niet geprobeerd. En nu wil het niet helemaal lukken. Ze word wel mooi hengstig en heeft een mooi ei zitten.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:31

kevinsky schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het dekken met Red Viper? En de eventuele kwaliteit van zijn zwemmers? O:)

Mijn merrie is helaas voor de tweede keer nu leeg. En twijfel over wat nou een handige vervolg stap is. :o

Voorheen heen was ze makkelijk drachtig, toen een paar jaar niet geprobeerd. En nu wil het niet helemaal lukken. Ze word wel mooi hengstig en heeft een mooi ei zitten.

Vriendin van mij had haar merrie vlot drachtig.
Volgens mij zijn zijn zwemmers goed :D

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:51

Sewri schreef:

Hier hebben we gelukkig in 1x mooi raak geschoten bij mijn Ampère merrie, eergister voor de 2e keer gescand op 33 dagen en we zagen braaf een hartje kloppen :D

Mijn Ampere merrie ook in 1x drachtig ondanks een vingerhoedje sperma, dat niets eens een rietje vulde, maar toch drachtig van Dynamic Dream

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:47

lisch schreef:
kevinsky schreef:

Vriendin van mij had haar merrie vlot drachtig.
Volgens mij zijn zijn zwemmers goed :D

Volgens Reesink waren ze juist heel goed idd! Ik had ze bericht gedaan. En kreeg mooi vlot een antwoord terug. Daarna hebben ze me geholpen met een nieuwe plan de campagne op te stellen om Celien drachtig te krijgen. Hopelijk gaat het lukken. :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:53

Even een swabje laten doen.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:58

moner schreef:
Sewri schreef:

Mijn Ampere merrie ook in 1x drachtig ondanks een vingerhoedje sperma, dat niets eens een rietje vulde, maar toch drachtig van Dynamic Dream

Gefeliciteerd! 1tje is uiteindelijk genoeg hé

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:56

Dankbaar en blij na een rot periode eindelijk een keer super nieuws.

We gaan onze eerste dressuur gefokte paard fokken als alles goed mag gaan.

In de maak.

Erdinger(v.Escolar) X Desperados(v.De niro)

Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:10

kevinsky schreef:

Misschien is de combinatie niet goed, kan je nu niet nog voor een andere hengst kiezen