Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:57

baudyh schreef:
En wij hebben juist 2 merries gekregen en heb liver hengsten. Ha ha

Dit heb ik ook ja. Ik wil graag een hengst en al 5 merries verder. :')

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:02

Wat is de reden dan voor jullie om liever hengstjes te krijgen?
Ik heb nu 1 hengst gekregen en voorderest alleen maar merries en ik moet je zeggen dat alle merries wel echt hands full waren zeg maar :’).. uit verschillende moeders en dus ook vaders maar man man man ik heb dan toch liever hengstjes.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:25

Willemiens schreef:
Ik heb nu 1 hengst gekregen en voorderest alleen maar merries en ik moet je zeggen dat alle merries wel echt hands full waren zeg maar :’).. uit verschillende moeders en dus ook vaders maar man man man ik heb dan toch liever hengstjes.

Voor mij zou de reden zijn dat ik bij een merrie veulen nog zou kunnen twijfelen om haar zelf op te fokken, met een hengst is dat geen optie. En een hengstveulen vind ik kwa verkoop makkelijker. Die worden ook aangekocht met het oog op een hengstenkeuring en dat gaat met een merrie natuurlijk niet :D

Mijn merries staan nog steeds allebei op springen, ik kan de veulens er bijna uitkijken :+ Maar voor Carly hebben we een merrieveulen besteld dit keer, na drie jaar op rij een hengstveulen zou het nu eigenlijk wel moeten lukken toch?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:31

Willemiens schreef:

Ik zou graag een keer het traject in willen gaan van de hengstenkeuring met een eigen gefokte hengst van deze merrie. :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:43

Voor mij is het het eerste veulen dus ongeacht het geslacht mocht het blijven. Had de voorkeur voor een merrie omdat je dan later daar weer mee kan fokken. Maar als ik zie hoe sommige merrieveulens zijn dan lijkt mij een hengstveulen makkelijker of ik heb gewoon geboft met die van mij.
Hij blijft van de winter lekker thuis en er komt een ander hengstveulen erbij. Het wordt straks een extra draadje spannen bij de heining zodat ze niet kunnen neuzen met moeders en mijn shet want beide zijn merries.

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:15

Hengstveulens verkopen makkelijker en wij verkopen in principe alle veulens. Anders krijg je er uiteindelijk zo veel.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:25

Ik had gisteren een discussie met een aantal fokkers. Wat vinden jullie gezien de huidige markt een correcte prijs voor een doorsnee veulen? Dus mooi en correct veulen maar geen spectaculaire draver bijvoorbeeld die gewoon een mooie eindmaat krijgt?

Moeilijk om daar een exacte prijs op de plakken zonder effectief voorbeeld maar gewoon een ruime schatting? Ik dacht zelf rond de 5k? Sommige vonden dat veel, sommige weinig, vandaar de vraag :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:26

Ik zou zeggen ergens tussen de 5 en 7k.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:41

Ik denk gezien de huidige markt dat ,dat tussen de 4K en 5K zal zitten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:53

dat denk ik ook

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:12

Ja klopt eigenlijk wel inderdaad, veulenmarkt is ook wat afgenomen natuurlijk.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:14

Hèhè, vanochtend is Carly dan eindelijk bevallen. 25 mei uitgerekend en in no time was het veulen er vandaag. De combinatie met Fürst Dior lijkt een garantie te zijn op hengstveulens, nu 3x op rij :)

Ik heb gedroomd dat onze andere merrie bevalt terwijl mijn ouders dit veulen staan te bewonderen, zou niet erg zijn als dat uitkomt..

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:43

Gefeliciteerd Roxanne!

Vraagje aan mensen met meerdere veulens, wanneer zetten jullie de veulens met moeders bij elkaar in de wei. 1e veulen is van 18 april en echt n beer van n veulen, anders van 26 mei en nog best beetje schrielkip.
Lijkt me fijn voor ze als ze een beetje met elkaar kunnen ravotten maar ben bang dat de grote wellicht iets te ruw gaat zijn.. zijn allebei hengst

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:01

Als de merries elkaar kennen dan kan het na een week wel. Bij voorkeur wel op een ruime wei. Opletten dat de veulens de eerste 10 minuten goed bij de moeder blijven. Doordat er wat spanning is als ze bij elkaar in de buurt komen kan het veulen wel eens achter de verkeerde merrie aangaan. Grotere groepjes maak ik als ze ongeveer 3 wk tot een maand oud zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:27

Wij hebben dit jaar al 2x dat de merrie, na inseminatie, geen vruchtje heeft maar ook niet meer hengstig wordt.
Maw, hormonaal drachtig maar zonder vruchtje.
Wel serieus vloeken... iemand daar ervaring mee?

Onze DA is zeer bedreven in voortplanting dus ik volg hem in wat hij doet / zegt, maar dit is toch iets wat wij nog nooit meegemaakt hebben en nu 2x na elkaar.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:37

Ik heb dit jaar al meerdere merries die niet zelf terug hengstig worden. Vindt het dit jaar nog niet zo meevallen met de cyclussen van de merries

Nu mag ik niks klagen, die van mij waren gelijk drachtig voor maart.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:11

Zelfde hier, 1 merrie die alle jaren in maart al goed hengstig te zien is nu helemaal niets noppes nada
Zelfs na hengstig spuiten niets.. baal ontzettend want had haar juist leeg gelaten vorig jaar zodat we dit jaar vroeg konden starten.

En de merrie die juist wat lastiger is, is al dragend van Sarai L na de eerste ronde.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:37

Toevallig viel me gisteren op dat onze merrie niet hengstig toont, het veulen is nu 2 maanden oud. Op zich bijzonder, want het is altijd erg duidelijk te zien wanneer het zover is. Nu dekken we dit jaar niet, ze gaat eerst de sport in. Volgend jaar maar weer eens verder zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:41

Zal het met het weer te maken hebben? Te koud waardoor de cyclus denkt dat het herfst is? Geen idee hoor, maar ik dacht er zo aan.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:45

Wat vervelend S0173957. Daar heb ik geen ervaring mee.
Hier werd de merrie ook niet hengstig. Na hengstig spuiten wel, en daarna was het ook de eerste keer raak. Gelukkig maar, want vorig jaar is het niet gelukt.
Zou het met het weer te maken hebben? Te koud en te guur?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 17:30

Daarover hebben wij ook niks te klagen. 1 merrie zat vocht op bij de veulenhengstigheid. De andere zijn allemaal gedekt met de veulenhengstigheid, moeten wel allemaal nog gescand worden.

Zaterdag is ons laatste veulen geboren van Dutch Dream. Gelukkig alles goed gegaan, want kans was zeer groot op een bevalling met heel veel complicaties. Gelukkig ging alles vlot +:)+

Afbeelding

4 hengsten en 2 merries voor dit jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:52

s0173957 schreef:
Wij hebben dit jaar al 2x dat de merrie, na inseminatie, geen vruchtje heeft maar ook niet meer hengstig wordt.
Maw, hormonaal drachtig maar zonder vruchtje.
Wel serieus vloeken... iemand daar ervaring mee?

Onze DA is zeer bedreven in voortplanting dus ik volg hem in wat hij doet / zegt, maar dit is toch iets wat wij nog nooit meegemaakt hebben en nu 2x na elkaar.

Is dat niet schijndrachtig? Heb het weleens meegemaakt, merrie was ook echt maanden van slag. Hebben de cyclus uiteindelijk goed gekregen met Chinese kruiden.

Het lijkt mij trouwens ook wel dat het weer nu een rol speelt in het slechter drachtig krijgen.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:09

Mijn merrie is gewoon 2,5 week hengstig geweest. Wilde eigenlijk gaan spoelen, maar weet niet of ik het nu nog aan durf na zo'n gekke cyclus.
Want daarna moet ze nog gedekt worden. Als dat grapje weer zo lang duurt..
Tot hoe laat in het seizoen gaan jullie door met dekken?
Zouden jullie het risico nog durven te nemen?

Ei is nu afgelopen weekend afgespoten.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:15

Hier ook een merrie die niet hengstig wordt. Zelfs niet na hengstig spuiten. Normaal konden we in de veulenhengstigheid dekken en was ze meteen drachtig. Helaas had ze voor dit jaar verworpen.

@Elisa2, welke kruiden heb je gebruikt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:50

Dat weet ik helaas niet meer, het ging via de dierenarts die dat er bij deed. Kan wel de de DA doorgeven die dat deed als je dat wilt. Dan stuur maar een pb. :-)