Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 00:37

Ik heb jaren geleden veel geholpen in Drachten met eptm. Het is in mijn ogen lopende band werk. Ik zou liever dat zelf in eigen hand houden en de merrie naar iemand toe brengen waar ik vertrouwen in heb en het paard een IBOP laten lopen als het er ook echt aan toe is.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 08:46

Bedankt voor alle reacties betreft EPTM en zadelmak maken. Heb gelukkig nog wel even om hier over na te denken. Betreffende paard is net 2
Het voorbereidende werk kan ik zelf, dat scheelt alweer.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:10

Antonius schreef:
Wat vinden jullie van Stakkato gold?

heb er eentje gereden in de M en die was staatsgevaarlijk ;( ik durfde er gewoon niet meer op. Wat een raar dier was dat zeg... Uiteindelijk naar Gert vt H gegaan en die zei natuurlijk dat er niks aan de hand was.. braaf paard 8)7

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:00

Wij hebben vier merries voor de eptm gehad, waarvan 2 incl zadelmak maken en wij hebben er hele goede ervaringen mee gehad. We hebben ze allemaal wel thuis rustig voorbereid en de tijd voor ze genomen. Dat is wel belangrijk denk ik. En ik denk ook niet dat ieder paard het als 3-jarige al aan kan. Het is wel een pittig programma natuurlijk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:15

Revali schreef:
Antonius schreef:
Wat vinden jullie van Stakkato gold?

heb er eentje gereden in de M en die was staatsgevaarlijk ;( ik durfde er gewoon niet meer op. Wat een raar dier was dat zeg... Uiteindelijk naar Gert vt H gegaan en die zei natuurlijk dat er niks aan de hand was.. braaf paard 8)7

Wij hadden een e-pony uit een grote Mister blue -Diamant merrie ..ook nog eens erg rillig ,schrikachtig ding als jong paard
Hebben we als 2 jarige toen verkocht

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:05

Hier eentje gehad uit een grote Corrado merrie. Was heel groot en bloederig paard, top voorzichtig en veel erin. Beetje een speciale wel, beetje rillig. Verkocht als 2j,zal nu 4j zijn.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:39

Bedankt voor de input, weinig bemoedigend :P

Aan welke bewezen hengsten denken jullie voor souplesse, rijdbaarheid, modern type (geen zware klassieke bak), snel en licht van de grond af springen?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:53

Antonius schreef:

Aan welke bewezen hengsten denken jullie voor souplesse, rijdbaarheid, modern type (geen zware klassieke bak), snel en licht van de grond af springen?

Sorry haha :')
Ik heb Luigi D'eclipse gebruikt omdat ik dat een modern type vond met souplesse en licht vd grond springt. Rijdbaarheid weet ik niet, leek me best bloederig :D

Panenka?

Tokyo du soleil sprak mij ook wel aan qua modern type. Maar het bloed weet ik niet zoveel van af. Ik heb wel zelf een montender gereden en die was best lomp :j

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:22

Antonius schreef:

Diarado
Comme Il Faut
Tangelo vd Zuuthoeve

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:58

@Revali: Luigi stond vorig jaar op mijn lijstje, maar overtuigt me niet, maar weet niet echt waarom :+ . Panenka vind ik nu nog te jong, gebruik liever iets oudere hengsten. Ik heb hem wel op mijn lijstje gezet om te blijven volgen.
Die Tokyo kende ik niet, maar die spreekt me énorm aan! Wellicht enkel diepvries dit jaar, toch zeker als de OS doorgaan, dat doe ik liever niet met veulen aan de voet, maar ik sluit het niet uit.
Om verder op het Montender bloed te gaan, wat vind je van Monte Bellini?

@Laurentii: Ik heb met Diarado en Comme Il Faut beetje schrik dat ik te vierkant zou fokken? Mijn merrie zelf heeft op zich lengte genoeg vind ik (maar verbeter me gerust als je het anders zou zien, ik leer graag bij!) maar ik heb er een nu 7 jarige uit gefokt (v. Black Jack van Cornet) en die is toch echt iets teveel propje hoewel super chic.
Mijn merrie heeft 50% volbloed en qua model denk ik niet dat Tangelo hier veel op zal verbeteren.
Mijn merrie

Afbeelding

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:08

Als ik naar jouw merrie kijk, zou ik ook wel Grandorado durven proberen.

Ik heb zelf ook veel gedekt met Exxon Hedonist (Ogano Sitte). Nog diepvries beschikbaar. Hij is gefokt door een goede kennis. Allemaal top werkwillig, maat, soepel en hij geeft veel vermogen.

Diarado zou ik ook wel durven doen op jouw merrie. Durft inderdaad wel popjes te geven en niet altijd te groot.

Ermitage Kalone zal ook maat geven en de oudste nakomelingen lijken ook zeer toffe karakters.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:36

Antonius:

Je merrie heeft wel wat van mijn merrie... Dnek iig dat we de zelfde soort hengst zoeken :j

Comme il faut zou ik eerst ook doen. Maar ben idd bang voor dat beknopte en ongelijke hoeven.

Monte bellini vind ik zo op stand niet zo... Grof in de borst? Wel heel aansprekend hoofd/hals. Springt een beetje het zelfde als Tokyo... Beetje met de kop erop/ervoor boven de sprong.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:11

Wat vinden jullie van I'm special de Muze?
Overweeg hem voor mijn merrie ivm de grote moederlijn die er achter zit. Al gaat deze hengst waarschijnlijk geen lengte geven.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:32

Ik heb hem gebruikt voor mijn merrie en ben echt heel enthousiast over het veulen.

Merrie is zwaarder, mist lef en voorzichtigheid.
Veulen is brutaal, super lief en heel bijdehand, bloedmooi. :)

Op haar 1j
Afbeelding

Slechte foto, maar voor het beeld. Moeder

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:52

Laurievc: is de foto nou zo vertekend of heeft je jaarling een karperrug? Snap dat het een jaarling is en op dit moment overbouwd, maar de rug en het kruis loopt op deze foto echt heel apart. Heb je misschien een foto van die als veulen? Is niet mijn bedoeling je paard af te kraken of iets, maar valt me echt op.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:58

Ik denk dat het de weerkaatsing van de zon is op haar vacht, want heb daar nog niemand iets over horen zeggen.
Ik zoek even andere foto's, maar echt recente heb ik niet
Afbeelding

Edit: recentere foto

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:29

Laurievc schreef:
Ik heb hem gebruikt voor mijn merrie en ben echt heel enthousiast over het veulen.

Merrie is zwaarder, mist lef en voorzichtigheid.
Veulen is brutaal, super lief en heel bijdehand, bloedmooi. :)

Op haar 1j
[ [url=m/xcZeCJ.png]Afbeelding[/url] ]

Slechte foto, maar voor het beeld. Moeder

[ [url=m/wzzPuu.png]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel! Jaarling is wel een echte jaarling, maar lijkt wel groot zo! Alleen inderdaad niet heel veel lengte, al kan dat natuurlijk nog wat komen.
Moeders is ook heel knap.

Fijn om te horen dat je jaarling ook wat dapperder is. Mijn merrie is wel heel voorzichtig (nog geen balk aangetikt) maar echt een mega watje hahaha.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:28

Wat vinden jullie van Amadeo van 't vossenhof? Springen ben ik niet direct fan van. Maar type en vader Asca spreekt me aan

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:41

Ik vond amadeo als jong paard heel fijn springen maar vind hem met de jaren steeds wat meer tegenvallen, vind hem traag geworden en blijft ook net wat hangen boven de sprong. Ik zie echter hetzelfde beeld wel meer bij paarden onder die ruiter dus in hoeverre het er zo in gereden wordt?
Ik vind hem echter ook heel knap!

Bedankt nog voor jullie input voor mijn merrie! Altijd leuk om wat ideetjes uit te wisselen!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:19

Revali schreef:
Wat vinden jullie van Amadeo van 't vossenhof? Springen ben ik niet direct fan van. Maar type en vader Asca spreekt me aan

Veel veulens bij vrienden gezien bloedchique maar allemaal niet braaf ... ik vind dat Amadeo achteraan ook wat met open bekken springt.

Asca zelf vind ik top, maar durft ook klein geven.

Dourkhan Hero geeft ook wel lengte heb ik de indruk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:16

Vind Dourkhan tegenvallen onder het zadel van Alhman :\ .Hoop dat ze gaan inzien dat dit niet de ruiter is voor dit type bloederige hengst en daat een lichtrijdende amazone of ruiter op gaan zetten anders is hem geen lange carrière in de sport gegund zo

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:19

Hoe groot ben jij Laurievc? En hoe groot is dit paard?! Mijn jonkie van Jamboree was 1.53 op 20 maanden. Is nu wel aan het groeien, moest het halster groter zetten vorige week. Zag op de hengstenkeuring van Zangersheide en KWPN dat de twee aangewezen hengsten van Jamboree op 2,5 al wel veel groter zijn dan de mijne. Gelukkig weet ik ook dat de moeder een laatbloeier was, maar in de opfokgroep lopen ook een paar reuzen rond, dan lijkt die van mij zo klein en op achterstand. Zijn ‘tante’ (uit de oma van die van mij) die twee weken ouder is, was in november al 1.64 ( dat is een van Iniesta)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:56

Ik heb een bijna 2-jarige (van april) van Chaccato die nu al 1m66 is... En ze staat nog overbouwd, dus zal nog stuk groeien. Ik ben zelf 1m60 en fok met een merrie die 1m62 is :+

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:16

Dan heb ik (voorlopig) dus een ukkie :D Wat een reus heb jij dan Antonius! Ik ben zelf 1.74 dus die van mij mag nog wel wat groter worden, maar alles tussen de 1.65 en 1.70 vind ik groot genoeg (mits ze een beetje body hebben, hou niet van smal)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:54

Moska schreef:
Hoe groot ben jij Laurievc? En hoe groot is dit paard?! Mijn jonkie van Jamboree was 1.53 op 20 maanden. Is nu wel aan het groeien, moest het halster groter zetten vorige week. Zag op de hengstenkeuring van Zangersheide en KWPN dat de twee aangewezen hengsten van Jamboree op 2,5 al wel veel groter zijn dan de mijne. Gelukkig weet ik ook dat de moeder een laatbloeier was, maar in de opfokgroep lopen ook een paar reuzen rond, dan lijkt die van mij zo klein en op achterstand. Zijn ‘tante’ (uit de oma van die van mij) die twee weken ouder is, was in november al 1.64 ( dat is een van Iniesta)

Ik ben ongeveer 1m55 haha. Ondertussen is ze ook alweer goed gegroeid. Foto was denk ik 16 maanden oud.