Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:27

Lami schreef:
Oehlala schreef:
Heb de hengst opgezocht, kende hem niet. Maar jeeej wat een geld voor een dier dat nog niet zoveel gepresteerd heeft.
Vind het wel mooi bloed, hors la Loi.

ik zie altijd Pessoa met een paard met muilkorf voor me bij deze hengst, mooi bloed :n

Ik heb hetzelfde met die hengst. Heb hem ook wel eens vies zien staken. Ik loop voorbij dat bloed al zegt dat natuurlijk niks over de nakomelingen maar krijg het beeld niet uit mijn hoofd

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:36

caro29 schreef:
Ik heb hetzelfde met die hengst. Heb hem ook wel eens vies zien staken. Ik loop voorbij dat bloed al zegt dat natuurlijk niks over de nakomelingen maar krijg het beeld niet uit mijn hoofd

Haha ja snap ik. Heb zelf 6 nakomelingen van hem, of als opa en ik vind het heerlijke dieren. Nu zijn dat natuurlijk maar halve hors la loi’s, maar dat maakt dat ik er wel fan van ben.
Met een goede werkbare partner geeft dat net dat beetje extra. En veel van zijn nakomelingen springen wel op niveau.

En er zijn meer hengsten die meermaals vies staakten waar wel volop meegedekt wordt.

caro29

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:41

Klopt. Zo zal ik ook niet snel kiezen voor bijv Sydney bloed of zirocco. Al vind ik de laatste heel gaaf maar van beiden teveel nakomelingen gezien die graag op hun achterste benen liepen en echt link konden doen. Ik heb sws geen merrie voor dat soort hengsten. Het beeld van hors kan ik mij jaren laten nog zo voor de geest halen net als dat bijten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:41

Hij beet in de laars bij opstappen daarom de muilkorf
Hengsten zijn nu eenmaal bijtgraag
De mijne is echt doodbraaf ( ondanks ook dat Hors la loi bloed in 3 de generatie ) maar met aan de hand stappen is ie ook stikvervelend steeds om zich heen happen }>
Ik heb net wel heel graag Hors la loi bloed in de merrielijn
Die hengst bulkte van kwaliteit abnormaal maar was ontzettend slim ..in combonatie met de amazone niet de beste zet geweest indertijd maar wat een hengst was dat :j
Staken/ uitproberen doen alle jonge hengsten wel eens ,is hoe je ermee omgaat die bepalend is voor de verdere carriere

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:44

Haha oelalah same toughts

Je wil echt niet weten wat ruiters en grooms " voor de camera of op social media " over een hengst zeggen of achter de coulissen :+

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:09

Besita waar is je geheugen het was geen amazone en ook niet zomaar een ruiter. 2 zelfs want als ruin was het wat beter met nadruk op wat. Gewoon geen uitblinker in werkwilligheid. In zijn jonge jaren ook niet (heel vaak meegemaakt op concours) en die amazone is heel wat gewend geloof mij. Ze kunnen er nog zoveel in hebben als ze niet meewerken...... Wat verder weg in de moedelijn ok, op een goede merriestam waar werkwilligheid groot geschreven is kan het ms goed uitpakken. Ik ben van mening dat werkwilligheid aangeboren is en niet afhangt van de opleiding.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:18

Ik zag hem elke week op concours zowel als jong paard als later
Met mijn geheugen is nog niets mis denk ik

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:30

Ik hou ook van Hors la Loi bloed.
Ik ken er eigenlijk alleen hele fijne werkwillige paarden van. Ook uit bijv een heel bloederige moederlijn. Slim ook vaak.

Ik denk dat probleem vooral was dat die hengst meer kon dan hij liet zien. Maar of dat aan het paard lag of aan de ruiters waar hij zich wellicht niet 100% voor gaf...

Ik vind dat echt wel een hengst die zwaar onterecht zo wordt verguisd.

En qua instelling ja bepaalde hengsten (idd Zirocco, ken daar bovengemiddeld veel stakers van) blijf je van weg, maar bij Hors La Loi nooit om die reden gedacht dat wil ik niet. Hengst heeft op latere leeftijd genoeg laten zien geen staker te zijn die het liet afweten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:59

Mensen die diepvries geen probleem vinden : Cashpaid :j

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:20

besita schreef:

Zijn we het niet eens. Als jong paard stond hij in NL jij bent van Belgie toch?
Maar goed let's agree to disagree en verder on topic blijven

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:42

Gelukkig is niet iedereen het eens in de fokkerij. Anders zouden er altijd dezelfde paarden geboren worden :)

Mijn vaste keuzes ondertussen:
- Diarado
- Grandorado TN
- Daily Magic (ipv Dominator zelf)

Over Ermitage Kalone twijfel ik nog.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:21

Lami schreef:
besita schreef:

Want belgen kunnen niet in Nl op concours ? Heb de destijds de paarden bij Van Der Vleuten gehad in Mierlo en we waren dan ook elk weekend daar op concours te vinden .
Hors la loi van heel dichtbij gevolgd en ja iedereen uit de springsport van ruiter tot handelaar was gek van dat paard en had hem graag op stal gehad :j ,hij bulkte gewoon van de kwaliteit
Ik ben niet eens dat het bij hem genetisch is want die hele franse familie staat net bekend om de werkwilligheid
En ik ken echt wat nakomelingen ,heb er enkele gehad alsook aan moederskant
En stuk voor stuk heel werkwillig

Een hengst castreren op latere leeftikd is zowieso geen goed idee ,je haalt er niet mee weg wat er is ingeslopen maar door te castreren neem je ook hun kwaliteiten en vechtlust weg

We hoeven het inderdaad niet eens te zijn maar soms worden stempels op paarden gezet die ze niet verdienen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:18

Hoe denken jullie over Jarnac? Ken hier in omgeving geen rechtstreekse nakomelingen...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:38

besita schreef:

Want belgen kunnen niet in Nl op concours ? Heb de destijds de paarden bij Van Der Vleuten gehad in Mierlo en we waren dan ook elk weekend daar op concours te vinden .
Hors la loi van heel dichtbij gevolgd en ja iedereen uit de springsport van ruiter tot handelaar was gek van dat paard en had hem graag op stal gehad :j ,hij bulkte gewoon van de kwaliteit
Ik ben niet eens dat het bij hem genetisch is want die hele franse familie staat net bekend om de werkwilligheid
En ik ken echt wat nakomelingen ,heb er enkele gehad alsook aan moederskant
En stuk voor stuk heel werkwillig

Een hengst castreren op latere leeftikd is zowieso geen goed idee ,je haalt er niet mee weg wat er is ingeslopen maar door te castreren neem je ook hun kwaliteiten en vechtlust weg

We hoeven het inderdaad niet eens te zijn maar soms worden stempels op paarden gezet die ze niet verdienen[

dank je wel. jij verwoordt het beter dan ik kan.
ik kan alleen over over de afstammelingen spreken die ik zelf gehad heb, en dat zijn allemaal zeer intelligente dieren, werkwillig, maar ook vol zelfbewustzijn. Staken doen ze geen van allen, het is ook maar net hoe je ermee om gaat.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:49

besita schreef:
Mensen die diepvries geen probleem vinden : Cashpaid :j

>;) weet niet... Sommige rondjes zeg ik wow... Andere rondjes zeg ik mwoi.. -O-
Ben ook niet zo casall achtig

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:15

Jarnac ken ik ook geen nakomelingen van Iorrr.

Wat vinden jullie van de hengst die Reinie Tewis dit jaar aanbiedt (Ci Ci Senjor)?
Dat is precies het type hengst dat goed bij Bella kan en met Contender-bloed voorin de stamboom :+:
Ik vind alleen die naam afschuwelijk :+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:27

Ik zie nu wel dat dat 1.60 wel een beetje rooskleurig is geschetst als ik naar de fei resultaten kijk. Dat verklaart ook meteen waarom ik hem niet op het netvlies had.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 08:43

Ik zag hem ook. Leuk dier om te zien maar nog niet verdiept want ik heb denk ik besloten welke hengst het wordt en anders ga ik straks weer twijfelen

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:01

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de EPTM in combinatie met zadelmak maken?
Zo ja, hoe hebben jullie je merrie hier op voorbereid? En op welke leeftijd? Ik zag in ieder geval dat het een kwestie is van tijdig inschrijven.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:43

gomir schreef:
Jarnac ken ik ook geen nakomelingen van Iorrr.

Wat vinden jullie van de hengst die Reinie Tewis dit jaar aanbiedt (Ci Ci Senjor)?
Dat is precies het type hengst dat goed bij Bella kan en met Contender-bloed voorin de stamboom :+:
Ik vind alleen die naam afschuwelijk :+

Gelukkig is die op een grappige manier geschreven haha
Ik vind het type mooi!!! Maar ik mis vooral in de galop de souplesse

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:48

Firegirl schreef:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de EPTM in combinatie met zadelmak maken?
Zo ja, hoe hebben jullie je merrie hier op voorbereid? En op welke leeftijd? Ik zag in ieder geval dat het een kwestie is van tijdig inschrijven.

Ja je moet er op tijd bij zijn... Zit zo snel vol. We hebben hier wel merries die naar de 7 weekse gaan. Het mooiste is als ze zoveel mogelijk kennen(longeren met zadel en touwtjes) ligt beetje per paard of je het moet doen of niet natuurlijk.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:51

Firegirl schreef:

Ik zou het alleen doen als je een merrie hebt die mee kan in de "eenheidsworst" en het fabriekswerk. Gezien de tijd die ze er staan moet je dus niet een paard hebben die misschien wat tijd nodig heeft of iets speciaal is. Want 1 slechte dag en je kunt ze gelijk ophalen of je krijgt een paard terug die wellicht het traject niet aan kon. Mijn voorkeur zou het nooit hebben. Goed zadelmak maken kun je maar 1 keer doen....en ze moeten nog al wat kunnen en leren in enkele weken tijd.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:17

Zadelmak maken is een vak. En dat moet goed gebeuren. En dat betekend niet langzaam, wel duidelijk en met juiste rust en doortastendheid.
En als ik er niet zelf bij kan zijn of zelf kan doen ben ik gelijk huiverig. Want hoe een paard is met mak maken zegt ook heel veel over later.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:58

Nijhof heeft een jonge Jarnac . Estoril du cedre . Mooi paard om te zien . Persoonlijk niet z’n fan van Arabisch bloed

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:24

Wat vinden jullie van Stakkato gold?