Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:54

Toen ze haar eerste veulen kreeg merkte ik inderdaad dat ze slapper was. Maar dit was echt binnen een week al verbeterd (eerste week doe ik alleen stap en draf, 10 minuten ongeveer) en daarna rustig opbouwen. Mijn andere merrie die al veel ouder is daar merk ik echt helemaal niks aan. En de jonge merrie heeft nu haar 2e veulen en die is dit jaar totaal niet slap geworden. Moet wel zeggen dat mijn paarden het hele jaar door getraind worden en tot 1,5/2 maanden voor het veulenen nog 4x per week gereden worden. En ze vinden het echt heerlijk om even van het veulen af te zijn merk ik iedere keer toch weer.
Het is natuurlijk per merrie afhankelijk maar voor de mijne werkt dit tot nu toe altijd heel goed. En ze zijn echt direct weer helemaal in shape en met een rustige opbouw staan ze toch altijd weer vrij vlot in het echte werk.

amukela

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:08

Dat je nog zo lang doorrijd als ze drachtig zijn, zal echt wel schelen.

Maar ik mag toch hopen dat ze zo'n jong paard wel lekker lang zwangerschapsverlof gegeven hebben.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:46

Ik begin met 2 weken rustig aan longeren. Laat tegenwoordig wel nog een osteopaat komen om los te maken voordat ik er terug op ga.

Ik twijfel nog om mijn 3 jarige deze zomer zadelmak te maken of pas na veulen volgend jaar.
Mijn dierenarts was aan het vertellen dat hij toch wel een fout had begaan om zijn 3 jarige zadelmak te laten maken en echt in training gehad te hebben. Maargoed nu zou het dan ook maar 2 max 3x in de week zijn. Twijfel ik nog over.

Afbeelding
Afbeelding

Formidable x Houston x Feinbrand
Uit de Burga Reina stam
Drachtig van mijn cremello hengst White Dream. We gaan wel deze zomer naar de keuring.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:05

Tja, wat is echt in training? 2-3 keer in de week 15 minuten kan bij veel paarden prima. Maar als je het moet uitbesteden moet het vaak ook sneller. En 4-5 keer 20-30 min is imho best veel voor zo'n jonkie.

Ik merkte met onze driejarige dat ze de 1e tien minuten best fris was, dan 10 min heel fijn en de laatste 10 min wat moe werd. Daarom reed ik ook maar eens per week een half uur. De andere twee keer was maar 15-20 min.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:25

Niet. Onze fokmerrie sport niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:10

Ik wacht met trainen tot het veulen 1,5 a 2 maanden oud is. Dan is de merrie wat tot rust gekomen en gaat het veulentje zelf wat meer op ontdekking gaat in het land. Vaak is er dan geen onrust en vindt de merrie het wel prima om weer wat te doen :)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:35

Ik ben net van de week begonnen met een keer longeren. Veulen is nu 8 weken oud. Over 3 weken komt de osteopaat. Als ik daarna groen licht krijg ga ik haar weer opbouwen.
Laatst met de hoefsmid wilde ze niet makkelijk haar achterbenen optillen dus ga haar nog niet aan het werk zetten. Zit blijkbaar nog niet lekker vandaar ook de osteopaat.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:08

Mijn merries worden niet gereden. En merries van klanten die hier gestald staan, worden ook niet gereden. De meeste klanten willen dat ook helemaal niet, maar ik wil de onrust hier ook niet hebben. Ook hebben veel merries genoeg aan zichzelf en hun kind, sommigen moet je al flink voeren om mooi op gewicht te houden. Dan vind ik het een beetje sneu als ze ook nog aan het werk gezet worden.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:37

Met veulen aan de voet rijd ik niet. Ze worden wel zo nu en dan gelongeerd, veulen loopt dan vrolijk mee of gaan scharrelen bij de bakrand. Maar ook dit pas na 8 weken.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:46

Sommige merries pak je zo weer op, sommigen kan je beter met rust laten. Heel wisselend, zijn idd merries die juist met heel veel plezier even aan de slag gaan zonder gedartel om hen heen. En idd, een aantal moet je zonder rijderij al driedubbel voeren.... en als ze dan in bouw en karakter wat heftiger zijn, dan is een veulen grootbrengen meer dan genoeg voor ze.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:54

Hier rijden we ook niet met de fokmerries.

Vandaag een goede dag geweest *\o/*

EIN-DE-LIJK het 1ste veulen na een maand overgaan.
Knap merrieveulen van Extreme uit onze Sandreo (elite/d-oc/sport)merrie.

Afbeelding

Ook vandaag controle van onze gedekte merries.
2de controle voor de Proud James en Succession.
En dekking van Elastic is ook gelukt. +:)+

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:19

Onze oudste merrie heeft nooit ohz gelopen, de vorig jaar aangeschafte merrie is wel ohz maar die pak ik weer op na het afspenen.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met veulens die last hebben van verstopping door zand eten? Tips om het zand eten te verminderen?
Nu al twee keer de veearts op de stoep gehad om sonde met paraffine toe te dienen om veulen niet meer goed kon poepen … ze staan overdag op t land, daar staat niet mega veel gras maar is nog niet kaal ofzo, wel een paar zandplekken wat ze gebruiken om te rollen.

Er staat ook een bak met hooi in t land en wat speeltjes zoals een jollie bal en opblaas koe.
Toch blijft meneer hapjes zand nemen.

Het andere land is op t moment helaas echt veeeel te nat om een paard op te zetten, en met de wolkbreuk van gister hier en wat ze straks nog voorspellen zal dat nog wel even duren voordat dat droog is.

Veulen is nu een maand oud, brokjes wil die nog niet echt, hooi eet hij wel goed. Probeer m nu ook wat slobber te geven, daar eet tie een paar hapjes van maar meer ook niet.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:20

Gefeliciteerd Ede met het veulen en de drachtigheden!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:22

Hindo2 schreef:
Onze oudste merrie heeft nooit ohz gelopen, de vorig jaar aangeschafte merrie is wel ohz maar die pak ik weer op na het afspenen.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met veulens die last hebben van verstopping door zand eten? Tips om het zand eten te verminderen?
Nu al twee keer de veearts op de stoep gehad om sonde met paraffine toe te dienen om veulen niet meer goed kon poepen … ze staan overdag op t land, daar staat niet mega veel gras maar is nog niet kaal ofzo, wel een paar zandplekken wat ze gebruiken om te rollen.

Er staat ook een bak met hooi in t land en wat speeltjes zoals een jollie bal en opblaas koe.
Toch blijft meneer hapjes zand nemen.

Het andere land is op t moment helaas echt veeeel te nat om een paard op te zetten, en met de wolkbreuk van gister hier en wat ze straks nog voorspellen zal dat nog wel even duren voordat dat droog is.

Veulen is nu een maand oud, brokjes wil die nog niet echt, hooi eet hij wel goed. Probeer m nu ook wat slobber te geven, daar eet tie een paar hapjes van maar meer ook niet.

Je kan even met de veearts overleggen of veulens silicium mogen, en zo ja in welke dosering. Ken veel paarden die stoppen met zand eten als je het geeft omdat het in zand zit en ze er dan vaak een tekort in hebben.

De mijne at ook zand/klei in de paddock, nu hij silicium krijgt niet meer.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:31

De enige tip voor veulens die zand eten is niet op het zand zetten. Veulens horen daar ook niet thuis. Krijg je geheid narigheid van. FF een uurtje als je erbij blijft prima maar langer niet.
Veulens die aan het begin van de wei zand/aarde eten die geef ik meestal een beetje havens gastro door de brok en dat helpt vaak wel.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:42

@ c_alsemgeest thnx voor de tip, ga t even vragen aan de veearts

@baudyh, hij staat ook niet in de paddock, maar eet idd de hapjes zand van de rol plek in t land.
Brokjes wil hij nog niet echt eten, heeft wel n eigen voerbakje maar eet drie korrels en gaat dan weer hooi eten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:17

Ede gefeliciteerd!!

Veulen mag gewoon vlozaad hebben. Die van mij at ook zand alleen die ging juist aan het spuitwater. Ik deed met een maand toen 90gram geven. De veulen brok met heet water mengen zodat het slobber wordt. Koud water erbij zodat het niet te warm is en dan vlozaad erdoor. Ik heb het met de lepel gevoerd en dan at hij het en met een paar dagen werd het al vastere mest. Dus je ziet snel resultaat. Ik mag hem niet meer in de bak zetten maar in de wei eet hij de pollen op dus geef nu lage dosis maar dat is in principe het zelfde want hij is inmiddels al 2 maanden oud.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:20

Hindo2 schreef:

@baudyh, hij staat ook niet in de paddock, maar eet idd de hapjes zand van de rol plek in t land.
Brokjes wil hij nog niet echt eten, heeft wel n eigen voerbakje maar eet drie korrels en gaat dan weer hooi eten

Super dat hij niet in de paddock staat, helaas gebeurt dat tegenwoordig wel heel veel.
Ik hoor het veel om me heen. Mensen realiseren gewoon niet dat het heel schadelijk is voor een veulen.
Met een maand eten ze bij mij wel al brokjes maar blijkbaar is heeft die van jou daar nog geen zin in.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:32

Die van mij at helaas ook heel veel zand. Maar ipv harde ontlasting had ze dunne ontlasting en zat ze helemaal onder. Ze kreeg van mij psyllium door haar eten. Nu deed ze met 2 weken al heel goed mee eten. Anders in een spuit geven wellicht een optie?
Mijn knappe dressuur Palomino <3
White Dream GF x Jazz x Juventus
Afbeelding

Ik verwacht binnenkort nog één uit mijn grote merrie van Formidable x Rhodium. Die was vorig jaar heel goed gelukt en heb ik goed kunnen verkopen naar het buitenland

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier is vannacht deze beauty geboren.
White dream x Flynn x lord Loxley
Helaas voor ons weer een hengst. Had gehoopt op een merrie die zou mogen blijven.
Na dit veulen gaat de merrie eerst de sport in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:53

Gefeliciteerd met de knappe veulens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:29

Gefeliciteerd met de veulentjes!

Wat rijden en dracht betreft. Ik heb begrepen dat als je een drachtige merrie goed in conditie houdt met rijden of anderszins dat je ze ook weer eerder kunt oppakken.
Dus als je een keer een veulen wil fokken van je rijpaard dan kun je ze ook best langer met rijden in conditie houden. Maar eens een fokmerrie heb je toch geen sportpaard meer, vanaf een veulen of 2.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:54

Leuk weer een white dream veulen. Gefeliciteerd gewoonmarie.
Hier zijn de fokmerries ook alleen fokmerrie.
Vanavond de tweede drachtig gescand. Onze Uphill x Cabochon merrie drachtig van Denver US.

2 drachtig nog 2 te gaan.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:08

Hindo2 schreef:

Kan je de rolplekken niet afzetten dat ze daar even niet op kunnen?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:00

@Balko nou inmiddels zijn er wel wat meer slechte plekken in t land ontstaan.. ook niet zo gek met al die regen.. land staat elke keer blank.
Ik laat ze dit land maar gewoon stuk lopen, anders moeten ze in de paddock en dat lijkt me ook niet heel verstandig. Hopelijk snel wat beter weer zodat ze op t andere stuk land kunnen.
Veulen eet inmiddels wel wat brokjes en slobber met wat olie en vlozaad. Zit nu steeds wel wat zand in de drollen maar ze komen er nu wel makkelijk glimmend uit :D

Silicium heb ik besteld, mag t veulen gewoon hebben al denkt de veearts dat t meer n vervelende gewoonte is dan zand eten uit n tekort aan iets. Maar t kon geen kwaad om te geven.

Gefeliciteerd met t veulen gewoonmarie!

Hier zondagnacht t tweede veulen geboren.
Een hengstje van Opoque uit onze Krack C merrie. Een groot veulen die nu nog voornamelijk bestaat uit lange benen, vel en bot := als hij in beetje uit de kreuk is volgt een betere foto ;)

Afbeelding