Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Hier nog niks helaas.
Er komt rot weer aan dit weekend, dus na het weekend mag het komen vind ik :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Ik doe t altijd standaard, maar kan t ook zelf doen.

Antistoffen te laag merk je nooit aan hoe fit ze zijn, antistoffen zorgen namelijk niet voor energie of iets dergelijks. Dus een mega fitte kan nog steeds veel te lage antistoffen hebben. Je merkt t pas als ze echt ziek worden.

In jouw geval nu met te laat drinken en sonde zou ik zeker antistoffen testen. Als t goed is, is het fijn en anders kan je zo voorkomen dat ze echt ziek worden.

Hier wachten we nog rustig door. :z :z
Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Wanneer merk je als het mis is? Is dat echt binnen 24u of later pas? Ik heb al even contact met de kliniek wat hun willen/vinden
Als ik de symptomen Google heeft ie geen van allen. Alleen wat zachte poep nu
Heb wel eens navelontsteking gehad maar dat was gelukkig zo weer onder controle

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Hier nooit getest. Uiteindelijk maar 1 geboorte gehad waarbij veulen wat later kunst biest heeft gehad en kunst melk bij de moeder biest en opbouwende melk werd het vertrouwd. En is ook goed gekomen. Hulde aan kunst biest.

Verder gelukkig altijd vrij vlot biest erin gekregen vanuit de merrie of gemolken. Heb ook 1 keer gemixt mer kunst biest. Als er maar biest in ging. Uiteindelijk ook van de merrie gelukkig. Veulen zat niet zo florissant in elkaar

Ik zou bij zon start toch wel durven testen. Klinkt toch als meer gedoe dan makkelijk

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Kabayo schreef:
Wanneer merk je als het mis is? Is dat echt binnen 24u of later pas? Ik heb al even contact met de kliniek wat hun willen/vinden
Als ik de symptomen Google heeft ie geen van allen. Alleen wat zachte poep nu
Heb wel eens navelontsteking gehad maar dat was gelukkig zo weer onder controle

ik zal zekere voor onzekere nemen en gewoon even testen. kleine moeite en goedkoper dan achter de feiten aanlopen Als ,.. als het wel te laag is,

veulens gaan van 100 naar 0 en dan ben je al gauw te laat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Ja weet ik, maar dat geeft geen antwoord op m’n vraag :P Hoe snel je dus ziet dat ie wel ziek is
De biest was overigens wel erg goed van kwaliteit. Lees vooral dat het komt door slechte biest en niet door te laat biest. Maar ik bel zo even, dat zeker. En gelijk temperaturen

Quir

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

Na een paar dagen pas tot zelfs paar weken. Dus nu ga je er nog niets van kunnen zien.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Hier een bewogen nacht gehad. Rond 10e stond mevrouw uitgebreid te schuren. Om half 12 lag ze te rollen in de box, met wat het leek weeën. Daarna opgestaan, gemest, en de rest van de nacht rustig geweest -O-
Toch wekker maar veel gezet want vertrouwde het toch niet, maar helaas geen veulen.

Kabayo, mijn Abby is na 2 weken tot een maand ziek geworden. Weten niet 100% zeker wat het was en of het aan de antistoffen lag, maar aangezien er verder op de kliniek toen niks uit is gekomen qua ontstekingen oid is dat wat ik stiekem denk.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Kabayo schreef:
Ja weet ik, maar dat geeft geen antwoord op m’n vraag :P Hoe snel je dus ziet dat ie wel ziek is
De biest was overigens wel erg goed van kwaliteit. Lees vooral dat het komt door slechte biest en niet door te laat biest. Maar ik bel zo even, dat zeker. En gelijk temperaturen

Ze moeten genoeg binnen hebben gehad en hoe eerder hoe beter

Het is jou veulen overigens. dus aan jou de keus om wel te testen of niet, daar kunnen wij op bokt niks over zeggen.
we kunnen alleen adviseren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Nee begrijp ik. Ik zit gewoon enorm in dubio en de zwangerschap helpt niks mee. Heb al contact gehad met Wolvega maar eigenlijk verwacht die ook niet dat de antistoffen laag zijn al kunnen ze dat natuurlijk nooit met zekerheid zeggen. Achteraf denk ik dat mn andere het ook heeft gehad met een ontstoken navel, futloos en 40gr koorts toen. Dankje in ieder geval voor de tips. Ik zal horen wat de kliniek nu wil

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Weer geen veulen vannacht. Wel heel veel gelegen, staart hoog, meer dan anders en ze was anders. Zelf beetje moe van elk half uur de wekker :S. Gewoon opblijven is nog beter eigenlijk maar smorgens gaat het leven gewoon weer door. Hoe doen jullie dat? Waken?

Kabayo: op Wolvega weten ze het wel. Maar als je je er onzeker door voelt kunnen ze evengoed even checken, niet?
Maar vooral eerste 12 uur neemt de darmwand goed antistoffen op. Als ze in de tijd heel goed gedronken heeft?
Grappig dat Minthe juist zo rustig was en hongerig. Ook weer een eyeopener.l voor mij.

Quir, de spenen lijken al wel gevuld, of niet?

Marjolein vd,
Eten en scharrelen, vind je haar nu anders dan anders? Lastig als je dan niet goed weet als ze je gaan verrassen :)

Butengeweun: mooi die mistfotos!

Myrthee, met dat uier verwacht je toch wel wat ja. Staat er ook veel druk op? Lijken wel witte puntjes op de speen te zitten? Heerlijk dat ze zich dan niet druk maakt.

Stal hD: bij te kort antistoffen krijgen ze een zak plasma per infusie in een bloedvat. Klinkt grootser dan dat het is ;) . Oraal zou je ook kunnen geven denk ik, maar moet echt liefst binnen 12 uur ivm opname darmwand. Erna wordt het snel minder, de opname van de darmwand, vandaar een infusie, dus met een slangetje aan een naald. Zit het gelijk in de bloedbaan.
Lijkt wel wat wits eraan, niet? De spenen van je paardje :)

Velvet vandaag: gek genoeg is haar kling weer kleiner en rimpeliger. Meer spanning in de staart. Maar de PH is wel onder de 7 belandt, wat denken jullie?
Afbeelding

Ik heb ze toch maar buiten gedaan, even benen strekken ondanks het ook hier koude natte weer
Laatst bijgewerkt door Maribor op Gisteren, 10:42, in het totaal 10 keer bewerkt

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Wat kost zoiets als ik vragen mag? Ik heb er ook nog nooit op getest.
Wel 1x heeft mijn veulen eens een spuit gehad, wat hij was wat prematuur en sappig in de voorbenen. Weet zo niet wat dat precies was in de spuit.

Hier groeit het uier mooi. Krijg nu de kriebels. Want kan niet goed zien wat er nu aan de spenen hangt.
Afbeelding
En mevrouw wilde graag naar buiten en om dan op de knieën bij haar te gaan liggen...
Vanavond er maar eens afhalen en kijken wat er gebeurd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Kabayo, zou zeggen volg je gevoel. Het zit in je gedachten nu. Misschien wel niet voor niks. Dan denk ik better safe than sorry. Zou m in zo’n geval gewoon even laten testen.

Algemeen: zouden jullie kunnen ophouden met het gebruik van het woordje ‘helaas’ , elke keer schrik ik ervan omdat ik vrees te lezen helaas is het mis gegaan. :7 O:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:57

Ik test altijd antistoffen. Even bloed prikken en je bent gerust of je bent ziek worden voor als het toch mis zit.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Hier nog steeds geen veulen.

Er zijn in het verleden enkele embryo’s afgenomen en het is nog maar haar 2e veulen dat ze zelf draagt. Bij de eerste is ze dus onverwachts bevallen (ze was toen nog niet van ons) maar nu dus al sinds afgelopen maandag 1 kegel..
maar nu zit de uier toch echt wel in het eindstadium dus dit weekend zal het veulen er wel zijn hoop ik!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Y’ur had destijds ook te weinig antistoffen. Die had heel veel moeite met drinken uiteraard. Die hebben we wel laten testen toen. Maar goed, dat is natuurlijk wel een heel ander verhaal geweest dan die van jou Kabayo. Maar ik test aankomende veulens ook gewoon weer. Ik heb altijd zoiets van better safe then sorry :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

lonniejj schreef:
Y’ur had destijds ook te weinig antistoffen. Die had heel veel moeite met drinken uiteraard. Die hebben we wel laten testen toen. Maar goed, dat is natuurlijk wel een heel ander verhaal geweest dan die van jou Kabayo. Maar ik test aankomende veulens ook gewoon weer. Ik heb altijd zoiets van better safe then sorry :j

Uiteindelijk, voor wat het kost all things considered…. Kan je beter gewoon zeker zijn IMO.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Zelf nog nooit op antistoffen getest maar hoefde ook nooit omdat de veulens snel dronken.
Wij hebben wel zo'n biest meter voor de koeien die wij kunnen gebruiken.
Dat gaan wij bij eleri wel doen.

Als je het niet vertrouwd altijd doen.

Hier wel een voller uier maar geen veulen nog.
Afbeelding
Afbeelding

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Zo dat is al een aardig vol uier.

Hilde heeft nog meer manen eraf geschuurd helaas.
Ik heb ze er nu maar helemaal afgeknipt. Stiekem staat het haar nog best stoer.
Voor Hilde hopen dat het veulen er snel is, dan is haar jeuk ook weer weg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En haar 2-jarige dochter erbij. Hilde is wel heerlijk relaxed en zen verder.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Ik had vandaag toch wel verwacht dat er een veulen zou zijn bij Anvixa. Maar helaas.

Kabayo: wij hebben vroegah nooit getest op antistoffen, en tijdens de voorlichtingsavond is daar ook niks over verteld.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Maribor, voorgaande nachten lag ze gewoon veel te slapen (heeft altijd al veel gelegen), nu constant aan het eten en ligt bijna niet meer. Ze rolt ook niet meer in de paddock sinds eergisteren, dat zijn voor mij wel wat andere tekenen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Afbeelding

Uier is nu zo. Ik ben bang dat het nog ff duurt, heb er wel zin in.

@kabayo hier geen ervaring met antistoffen testen.

@anvixa success met wakenz dit zouden toch echt de laatste lootjes moeten zijn

@hennos Hilde ziet er goed uit, jammer van de manen hopelijk gaat ze niet ook nog haar staart eraf schuren. Enig idee waar de jeuk vandaan komt? Dracht?

@eilinora zo dat is een serieus uier! Dat duurt niet meer lang denk ik

Voor wie ik gemist heb in de bijleespost, sorry! Ik lees echt alles maar reageren op alles lukt nog steeds niet.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Maribor; Hier heb ik gelukkig vriendinnen die meekijken op de camera, dat scheelt al iets. Heb je een alarm om? Ik heb er zelf een aan het halster en die belt echt alleen als de bevalling begint, is mijn ervaring. Heftig om elk uur je wekker te zetten.. Dat hou je inderdaad geen nachten vol.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

carika schreef:
[ Afbeelding ]

Uier is nu zo. Ik ben bang dat het nog ff duurt, heb er wel zin in.

@kabayo hier geen ervaring met antistoffen testen.

@anvixa success met wakenz dit zouden toch echt de laatste lootjes moeten zijn

@hennos Hilde ziet er goed uit, jammer van de manen hopelijk gaat ze niet ook nog haar staart eraf schuren. Enig idee waar de jeuk vandaan komt? Dracht?

@eilinora zo dat is een serieus uier! Dat duurt niet meer lang denk ik

Voor wie ik gemist heb in de bijleespost, sorry! Ik lees echt alles maar reageren op alles lukt nog steeds niet.

Ja helaas door de dracht. Deze dracht geeft haar veel jeuk. Staart is ook al behoorlijk kaal, het is een heel ielig staartje nu. Maar ik ben dan ook wel een hele grote dikke bos gewend.

Verder zit ze heerlijk in haar vel. Nog goed soepel in haar lijf, ik train nog steeds dressuurmatig aan de hand en kan nog steeds veel van haar vragen, alleen warm worden moet ik nu wat meer tijd voor uit trekken.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Hennos, die manen staan best leuk en lekker koel de zomer in straks.

Icechrystal, dat is wel fijn :) ik heb ook wel mensen die mee willen kijken tijdens nachtdienst, maar ik durf er dan toch niet op te vertrouwen. Stel dat ze net even weg moeten op dat moment.. haha beetje controlfreak hier. Ja wel een birthalarm om.

Carika, ah die kan idd wat groter nog

Marjolein: idd, dat staat echt haaks op wat ze anders doet dan. Grappig hoe het zo kan verschillen. Alhoewel, mijne is een stress eter. Ik verwacht dat ze juist gaat eten met pijntjes en gekke dingen

Ellinora, gaat de goede kant op, en mooi al druppels eraan:)

Maar weer eens een tietfoto gemaakt.

Afbeelding

Dat moet toch ook al eens komen? Ze rent door de wei met de rest of er niks aan de hand is :+