Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:43

Elisa2 schreef:
Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.

Die merrie geeft echt veel kwaliteit door. Ik snap het wel.

Ze geeft inderdaad wel wat door. 3 Zonen zijn WFFS positief. En verder zien we veelvuldig een beroerde stap.
Dit is sinds de ontdekking" van het wffs-gen dat het KWPN positief geteste hengsten goedkeurt. Daar ben ik een fel tegenstander van. Positief geteste, reeds goedgekeurde hengsten raken hun dekbrevet niet kwijt, m.i. terecht. Omdat slechts 4% van de kwpn populatie drager is, zou het juist nu nog heel makke;lijk zijn om het niet verder te verspreiden. Voorbeeld van hoe het kan gaan en hoe groot het risico op verspreiding is, zien we bij de Friese paarden. Dweilen met de kraan open.
Als voorbeeld noem ik een aanparing tussen een merrie met het waterhoofd-gen en een hengst met het dwerggroei-gen. Dat kan, levert nooit een defect paard op. Maar met een beetje pech wel een veulen met beide kapotte genen.
Van de pos. geteste hengsten zijn al meerdere goedgekeurde zonen dus die bloedlijnen worden niet uitgesloten. In de kwpn dressuur- en Gelderse paarden is slechts één hengst verantwoordelijk voor het doorgeven van dit gen. Vanuit Duitsland is bekend dat Don Schufro ook drager was.
Dus eventueel wel zoons goedkeuren van positief geteste ouders maar uitsluitend wffs vrij.,
Mijn vraag is, wat zouden we gaan missen aan de nu 2 dragers die nu ggk zijn?

Er zit nog een addertje onder het gras. Van enkele hengsten uit het verleden is bekend dat ze drager waren. Maar omdat ze ten tijde van de ontdekking van het gen niet meer actief werden ingezet is dat niet gepubliceerd. Met als gevolg dat er dus meerdere drager-fokmerries rondlopen waar van de fokker geen idee heeft dat ze positief zijn.

xxx88

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:57

Meelezer hier.
Zijn ze altijd eerlijk over de uitslag van die WFFS test of wordt het dan gewoon nergens vermeld?
Is daar door het kwpn uit controle op?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:05

we dragen allemaal meerdere [onbekende] gen defecten met ons mee.... moeten we ons zelf dan ook uit de fokkerij halen??

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:22

JeanneV schreef:
we dragen allemaal meerdere [onbekende] gen defecten met ons mee.... moeten we ons zelf dan ook uit de fokkerij halen??

Dat is toch heel anders.. die defecte genen zijn vaak recessief, wat betekent dat beide ouders ze door moeten geven voordat ze tot uiting komen. Bij de paarden zie je gewoon vaker dezelfde naam in een pedigree tegenkomen, dus meer kans dat een defect gen doorgegeven wordt, omdat die aanwezig is bij beide ouders. Als je al weet van bepaalde defecte genen waarom zou je daar dan mee doorfokken? Er zullen vast genoeg defecte genen zijn die nog niet tot uiting zijn gekomen en ook doorgegeven worden, maar juist daarom wil je die bloedspreiding erin houden, zodat die genen hopelijk ook niet tot uiting gaan komen over een paar generaties.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:51

JeanneV schreef:

Wij verwekken geen honderden kinderen toch aan wie we het kunnen doorgeven?
En ja, als je weet dat je een gen defect hebt en je plant je bewust voort dan vind ik daar wel wat van ja.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:18

Een fokker heeft zelf de verantwoordelijkheid om de merrie op WFFS te testen en om een hengst te kiezen die past en kan verbeteren.

Wat je gaat missen kun je denk ik pas beoordelen als er nafok van bekend is. :-)

Zoals al eerder gezegd is wordt de genenpoel ook kleiner als alle hengsten die WFFS drager zijn niet meer goedgekeurd worden. Het is niet het enige wat qua gezondheid niet wenselijk is en doorgefokt kan worden. In ieder geval is hier op te testen en is een drager geen lijder en is er niks aan de hand zolang er geen dragers gekruist worden.

Ik maak me meer zorgen om andere erfelijke gebreken die doorgefokt worden en de gezondheid kunnen schaden waarvan dan nog weinig bekend is. Zoals een hengst die heel veel gedekt heeft en waar nu veelvuldig zonen van ggk worden die enorm KS blijkt door te fokken en ze ook regelmatig met een hanetred geeft.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:30

Maar hoe kan een fokker de verantwoordelijkheid nemen als er van hengsten bewust genetische/medische informatie word achtergehouden? Ik denk dat wij als fokkers zijnde een hoop informatie missen. En dan kan het zo zijn dat er in de wandelgangen over gesproken word maar niet iedereen komt in die wandelgangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:37

Ik zeg ook niet dat dat de verantwoordelijkheid is van de fokker. Daar zou het KWPN zich imo mee bezig moeten houden. Eventueel in samenwerking met dierenartsen oid. Maar het is natuurlijk behoorlijk complexe materie.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:03

Uiteindelijk zijn de fokkers natuurlijk gewoon verantwoordelijk. Gebruik je op een niet geteste merrie een hengst die niet getest is of waarvan de testresultaten niet openbaar gemaakt zijn is dat natuurlijk gewoon vragen om problemen.
Stamboeken kunnen fokkers helpen door een (bewezen betrouwbare) test verplicht te stellen en ook publicatie van het resultaat in hun database.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:58

Bij het KWPN staat toch aangegeven of een hengst WFFS vrij is. Ik heb mijn merrie laten testen en gelukkig is ze vrij. Ik wilde geen hengst die positief was. Had er wel eentje op mijn lijstje maar nadat ik wist dat hij positief was heb ik hem doorgestreept. Ga niet onnodig risico nemen. Dat een ander dat doet moet die zelf weten maar ik ben er geen voorstander van. Een dierenarts raadde het mij af het te doen dus daarom doorgestreept.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:10

Elisa2 schreef:
Ik zeg ook niet dat dat de verantwoordelijkheid is van de fokker. Daar zou het KWPN zich imo mee bezig moeten houden. Eventueel in samenwerking met dierenartsen oid. Maar het is natuurlijk behoorlijk complexe materie.

Het was een algemene vraag, niet specifiek gericht op jouw stuk van wffs. Testen kan en dan heb je resultaat. Maar ik doel ook op andere zaken buiten wffs om.

Van hengsten zijn sommige 'defecten' in de wandelgangen hoorbaar maar niet voor iedere fokker.

Stamboeken zouden ook dat soort zaken omhoog moeten halen en hengstenhouders moeten verplichten om medische/genetische zaken ook bij iedere hengst te vermelden. Ik ben bang dat er daarvoor alleen veel te veel geld omgaat in het hele wereldje en dit nog heel lang gaat duren voor we zover zijn.

Rug en hals foto's zouden al een goede stap zijn dus goed dat daarover gepraat word vind ik. Alleen het stukje KS ga je daarmee bijvoorbeeld niet tackelen behalve als je ze verplicht ook op latere leeftijd opnieuw foto's te laten maken. En dan krijg je ook discussie of het erfelijk is of niet.

Ik ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:39

Excuses dan had ik dat verkeerd begrepen.

Ik ben het helemaal met jou eens maar inderdaad door het geld wat er in om gaat kan dat nog wel een harde dobber worden.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:20

Het zou fijn zijn als KS en andere defecten gemeld zouden worden maar inderdaad wat je zegt gaat teveel geld in om. Maar ik als onervaren Fokker zou toch graag willen weten welke hengsten je dan zou moeten laten staan. Het is dat mijn osteopaat het zei van de rugproblemen bij 1 hengst anders had ik het niet geweten. Daarnaast heeft hij wffs dus viel af.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:53

Maar KS hoeft lang niet altijd tot problemen te leiden dus daar dan weer mega op selecteren is ook niet helemaal correct...

Ik ben van het principe dat je best ruim mag keuren maar zet dan gewoon van élke hengst die je goedkeurt het volledige veterinaire rapport openbaar.
Het is er sowieso, geef het dan gewoon aan de fokker. Dan kan die met ALLE informatie zelf goed geïnformeerd z'n keuze maken.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:02

s0173957 schreef:
Maar KS hoeft lang niet altijd tot problemen te leiden dus daar dan weer mega op selecteren is ook niet helemaal correct...

Ik ben van het principe dat je best ruim mag keuren maar zet dan gewoon van élke hengst die je goedkeurt het volledige veterinaire rapport openbaar.
Het is er sowieso, geef het dan gewoon aan de fokker. Dan kan die met ALLE informatie zelf goed geïnformeerd z'n keuze maken.

Dat dus.. een fokker kan dan zelf bepalen of ze het risico nemen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 07:44

Interessante discussie hier over oa WFFS. Ik ben beginnend fokker dus probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren en mee te lezen.
Zelf ben ik inderdaad wat huiverig om met een WFFS positief gekeurde hengst te dekken. Welliswaar heb ik nu met een hengst gedekt uit het betreffende lijntje waarover hier oa gesproken werd, als ik op de informatie vd hengstenhouder af mag gaan, negatief op WFFS. Toch vroeg ik mijzelf laatst hetzelfde af hoe het kan dat uit 1 merrie dus meerdere positief geteste nakomelingen rollen, en ook (een paar?) niet.

Hoe zit het als je bvb met een positief geteste hengst, of danwel merrie (bewust) zal fokken, heeft de nakomeling dan bijvoorbeeld wel kans om het weer door te geven wanneer deze ooit gekruist zal worden met positief geteste ondanks dat ie bvb negatief is? Ik hoop dat iemand mij snapt, weet niet zo goed hoe ik het duidelijk moet omschrijven, maar bedoel ergens zou het dan toch in de genen zitten zou je denken, net zoals bij mensen soms wel eens iets een generatie over kan slaan. Of is negatief in dit geval echt negatief en "sluimert" er dan niet iets onbewust mee.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:19

Magic_lover: wat ik begrepen heb van het WFFS verhaal is dat je met 1 schoon en 1 drager 50% kans hebt op een drager.
Dus als die merrie waar het hierom gaat drager is, maar met een schone hengst wordt aangepaard er dus inderdaad kans is op een schone nakomeling.

En ik dacht gelezen te hebben dat drager*drager 25% kans op een lijder(en dus niet levensvatbaar) was, maar dat weet ik dus niet zeker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:36

Hengst en merrie moeten drager zijn van hetzelfde gen, drager als als ze een van de twee genen hebben voor WFFS. Drager x Drager kan inderdaad 25% kans op een WFFS lijder geven.

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:16517

Kruisen met een drager geeft 50% kans op een drager. Maar goed, dat hoeft helemaal niet erg te zijn zolang er maar steeds getest wordt en aangepaard wordt met niet dragers dan verdwijnt dit gen tzt vanzelf uit de fokkerij.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:02

WFFS vererft enkelvoudig recessief en dan werkt het zo.

W (vrij)
w (ziek gen)

Ieder paard krijgt een gen van vader en een gen van moeder mee aangaande deze afwijking.

Zijn beide ouders WW kunnen veulens dus ook alleen WW krijgen en zij zijn dus vrij van WFFS. Ze kunnen de ziekte niet krijgen.

Is één ouder Ww (drager) en een ouder WW. Dan worden er veulen geboren met Ww en met WW. Oftewel een veulen kan vrij zijn of een veulen kan drager zijn. Een drager wordt zelf niet ziek maar kan wel het dragende gen meegeven aan nakomelingen.

Zijn de ouders beide Ww dan krijg je: WW en dus vrij, maar ook Ww en dus drager en kunnen er ook ww, lijders geboren worden.

Het is dus heel goed mogelijk dat uit een dier dat drager is er vrije nakomelingen geboren worden.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:08

Ik lees zeker mee, interessante discussie zelfs hierboven!
Maar het is hier erg druk, en dan hebben we deze grappenmaker nog
Afbeelding
Merrie is volgende week zaterdag uitgerekend maar gaat al een paar nachten steeds ‘‘s nachts een paar uur helemaal plat liggen te slapen. Mijn moeder doet geen uur meer dicht en door het tijdverschil kom ik niet meer aan werken toe dan :+

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:13

Weet iemand waarom Succession niet bij KWPN is?

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:59

Succesion is in Duitsland gefokt, en daar ook door Reesink gekocht. Sommige hengstenhouders zien er geen meerwaarde in om een hengst bij het KWPN goed te laten keuren, als ze al bij een ander stamboek zijn goedgekeurd.

Wanneer gaan jullie met een merrie met een veulen aan de voet aan de slag?
Ik dacht dat je toch wel een week of 6 moest wachten voordat je erop gaat zitten.
Zag gisteren een post van iemand op Facebook dat hij met een 4 jarige merrie het L1 in Beesd had gewonnen met 74% en zet er dan ook nog trots bij dat de merrie een 5 weken oud veulen aan de voet heeft :x

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:00

Ik rij altijd weer na +-10 dagen na de bevalling. Mijn merries vinden dat heerlijk. Vorig jaar was ik ook al vrij snel weer op wedstrijd. Ik heb tot nu toe ontzettend makkelijke veulens gehad die gewoon in de wei blijven bij de kudde als ik de merrie mee neem.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:10

Mijn dierenarts zei pas na 8 weken. Anders is alles nog te slap

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:24

Mij lijkt 10 dagen na de bevalling ook vrij vlug. Zeker rond het bekkengebied. Als dat nog te week is en je gaat belasten, kan het ook (langdurig) nadelig uitpakken.