Elisa2 schreef:Suzanne F. schreef:Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.
Die merrie geeft echt veel kwaliteit door. Ik snap het wel.
Ze geeft inderdaad wel wat door. 3 Zonen zijn WFFS positief. En verder zien we veelvuldig een beroerde stap.
Dit is sinds de ontdekking" van het wffs-gen dat het KWPN positief geteste hengsten goedkeurt. Daar ben ik een fel tegenstander van. Positief geteste, reeds goedgekeurde hengsten raken hun dekbrevet niet kwijt, m.i. terecht. Omdat slechts 4% van de kwpn populatie drager is, zou het juist nu nog heel makke;lijk zijn om het niet verder te verspreiden. Voorbeeld van hoe het kan gaan en hoe groot het risico op verspreiding is, zien we bij de Friese paarden. Dweilen met de kraan open.
Als voorbeeld noem ik een aanparing tussen een merrie met het waterhoofd-gen en een hengst met het dwerggroei-gen. Dat kan, levert nooit een defect paard op. Maar met een beetje pech wel een veulen met beide kapotte genen.
Van de pos. geteste hengsten zijn al meerdere goedgekeurde zonen dus die bloedlijnen worden niet uitgesloten. In de kwpn dressuur- en Gelderse paarden is slechts één hengst verantwoordelijk voor het doorgeven van dit gen. Vanuit Duitsland is bekend dat Don Schufro ook drager was.
Dus eventueel wel zoons goedkeuren van positief geteste ouders maar uitsluitend wffs vrij.,
Mijn vraag is, wat zouden we gaan missen aan de nu 2 dragers die nu ggk zijn?
Er zit nog een addertje onder het gras. Van enkele hengsten uit het verleden is bekend dat ze drager waren. Maar omdat ze ten tijde van de ontdekking van het gen niet meer actief werden ingezet is dat niet gepubliceerd. Met als gevolg dat er dus meerdere drager-fokmerries rondlopen waar van de fokker geen idee heeft dat ze positief zijn.